Wounded in Action part 5.

bprosman

Golden Member

Niet helemaal "Wounded" in action maar vandaag twee TL bakken (met 2x54Watt "Ouderwetse TL" en VSA) verwisseld door twee compactere LED bakken met LED buizen.

Ik zag dat de TL buizen een "Hete" en een "Koude" kant hadden, 1e bak ging goed, tweede bak zitten suffen wat resulteert dat als je die buis andersom er in zet je volle sluiting hebt en alles tot-en-met de hoofdzekering er uit vloog (hoezo selectiviteit) :-(

Gelukkig heb ik sinds de installatie van de slimme meter automaten op de hoofdzekering.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
harry64

Golden Member

Toen ik laatst zo'n led-tl die de geest had gegeven open sloopte bleek aan de andere kant alleen een condensator te zitten. Wel een rare constructie i.d.d. met die led-tl's. Ik verwachte ook in eerste instantie 'voeding' aan de beide uiteinden.

McAwesome

Golden Member

Het beste kan je je armatuur bedraden met de netspanning, dus L en N aan beide zijden van de lamp aan 1 pin van de TL buisvoet. De twee andere pinnen van de buisvoet gewoon doorverbinden (op die verbinding zat vroeger de starter).

Op die manier maakt het niet uit in welke richting je de buis monteert en kan je nooit kortsluiting maken.

Dat die LED TL-buizen zo bedraad zijn heeft alles te maken met het feit dat ze ook in een niet omgebouwd klassiek armatuur moeten kunnen werken. In dat geval moet je de buis vervangen en de starter door een LED-starter die eigenlijk alleen een overbrugging is. Nu is het sowieso beter om de ballast eruit te halen en te overbruggen, anders heb je daar nog wat verlies.

Er zijn ook speciale LED TL-buizen die op een EVSA kunnen werken, maar die raad ik niet aan. Het is beter om alles uit het armatuur te strippen en de LED TL-buis rechtstreeks te voeden met de netspanning.

Natuurlijk is dat alles wel handig voor wie er niets van kent, die kan zo ook eenvoudig een LED TL-lamp in een armatuur stoppen zonder te herbedraden.

Bij de Philips Master Ultra Output buizen die zoveel jaar terug op m'n werk correctie: vorige werk de HF-buizen vervingen, werd een overbrugging voor de starter bijgeleverd die geplaatst MOEST worden: het was namelijk een zekering van 250 mA of iets dergelijks, juist tegen dat soort fouten.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
bprosman

Golden Member

Op 20 september 2022 18:02:11 schreef McAwesome:
Het beste kan je je armatuur bedraden met de netspanning, dus L en N aan beide zijden van de lamp aan 1 pin van de TL buisvoet. De twee andere pinnen van de buisvoet gewoon doorverbinden (op die verbinding zat vroeger de starter).

Op die manier maakt het niet uit in welke richting je de buis monteert en kan je nooit kortsluiting maken.

Dat die LED TL-buizen zo bedraad zijn heeft alles te maken met het feit dat ze ook in een niet omgebouwd klassiek armatuur moeten kunnen werken. In dat geval moet je de buis vervangen en de starter door een LED-starter die eigenlijk alleen een overbrugging is. Nu is het sowieso beter om de ballast eruit te halen en te overbruggen, anders heb je daar nog wat verlies.

Er zijn ook speciale LED TL-buizen die op een EVSA kunnen werken, maar die raad ik niet aan. Het is beter om alles uit het armatuur te strippen en de LED TL-buis rechtstreeks te voeden met de netspanning.

Natuurlijk is dat alles wel handig voor wie er niets van kent, die kan zo ook eenvoudig een LED TL-lamp in een armatuur stoppen zonder te herbedraden.

Deze armaturen zijn voorbedraad. L / N aan een kant, andere kant zit helemaal niets aan.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
McAwesome

Golden Member

In dat geval is het inderdaad opletten geblazen. Niet alle LED TL-lampen hebben een duidelijke indicatie wat de "hete" kant is en bij veel lampen zijn de pennen aan de andere kant gewoon doorverbonden.

Ik heb nog even een LED-starter van Philips opengemaakt. Er zit gewoon een harde doorverbinding in, geen zekering of iets dergelijks.

Ik heb led "doorverbinder" starters gezien met een kleine bruggelijkrichter er in: De +/- kortgesloten en de ~ aansluitingen aan de pootjes. Waarschijnlijk goedkoper/kleiner dan een echte zekering.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
mel

Golden Member

Een Storno 612 portofoon accu. En een originele Storno bijbehorende lader.. De accu deed het nog in de porto, Ik wilde m dus gewoon laden.. Natuurlijk vergeten dat hij in de lader zat, en midden in de nacht een hoop herrie.. leek wel een machinegeweer...Waren al die cellen in dat accupak gebarsten en opgezet...
Moraal, nooit snachts een accu laden |:(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pa3gws

Golden Member

Op 10 december 2022 08:06:01 schreef mel:
Moraal, nooit snachts een accu laden |:(

Zeker nooit doen want de vele branden in woonhuizen zijn vaak veroorzaakt door opladende accu's

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Paar daagen terug een zending van Farnell ontvangen, met daarin 25 stuks SSOP20 ic. Waarvan 17 stuks netjes in een buisje.

De overige acht zaten los in een opgerold antistatisch zakje met plakbandje erom en in een antistatisch doosje gepropt...
Nodeloos te zeggen dat ze die behandeling niet zonder beschadiging overleefden (heb pootjes weer in een acceptabele vorm moeten buigen...)

Bij Farnell verwacht je toch zoiets niet (die hebben genoeg ervaring daarmee... :( )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Als ze er genoeg ervaring mee hebben dan doen ze dat juist toch ;-) Zo hadden wij vroeger ook een ICT distributeur die voor een of ander [W|E]K iets met een voetbalactie deed, dus als we sindsdien weer eens een DOA Maxtor kregen, heette het dat ze er kennelijk mee hadden gevoetbald... Die dingen waren nou eenmaal nogal kwetsbaar voor transport omdat ze geen head ramp hadden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

Op 30 december 2022 12:42:15 schreef Arco:
Bij Farnell verwacht je toch zoiets niet (die hebben genoeg ervaring daarmee...

Ja, maar je weet niet wat er aan inhuur personeel loopt. En die weten het net niet omdat die geen ervaring hebben. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb eens wat "kleeft aan twee kanten"(*) warmte-geleidings-folie gekocht bij Farnell. Kennelijk levert de leverancier dat spul in stapels van 100 stuks 20x20cm met 1 enkele "backing" per stapel-van-100. Als je dan 1 of 2 van die vellen bestelt krijg je ze opgerold binnen.

Ik heb geklaagd, ze zouden het navragen en.... Ik krijg een vervanger toegestuurd. Mooi.

Zelfde verhaal. Geld teruggevraagd en gekregen. Uiteindelijk een tijdje zitten prutsen om hem uitgerold te krijgen en er zelf backing voor verzonnen (van adres-label-stickers).

(*) Dus de top-backing zit er nog op. Of het was maar "kleeft aan 1 kant". Zien we wel als ik het een keer nodig heb.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Farnell en Mouser lijken de laatste maanden wat vreemd te rommelen.
Pas ook weer een verkeerde levering; correcte sticker op een zakje met de verkeerde inhoud. Het lijkt mij dat ze niet te veel van dat soort fouten met al het gedoe van dien kunnen maken.

EricP

mét CE

Moraal, nooit snachts een accu laden |:(

Ploft-ie dan overdag - als ik niet thuis ben - dan niet uit elkaar??
Ik heb meer zoiets van... doe het op een plaats waar het niet zoveel kwaad kan. Telefoon laden op je hoofdkussen (ik noem maar wat) is te makkelijk zeg maar.

Op 30 december 2022 14:59:02 schreef Aart:
Farnell en Mouser lijken de laatste maanden wat vreemd te rommelen.

Jep, laatst ook zoiets :( . Meerdere zaken besteld, meeste in 1 zak, waar ook zware dingen in zaten. Maar enkele zaken zaten in een tweede zak, met veel minder artikelen bij elkaar, maar wel met een schakelende converter met pinnen, onbeschermd in het zakje.

Ik mocht van geluk spreken dat ik 'm nog kon gebruiken, want de pinnen waren goed plat.

Op 30 december 2022 14:59:02 schreef Aart:
Pas ook weer een verkeerde levering; correcte sticker op een zakje met de verkeerde inhoud.

Of wat ik ooit bij Reichelt had: bon gaf aan dat het artikel voorradig was en verstuurd was, maar een mens had daar een streep doorheen gezet en '0' ingevuld.

In de doos vond ik het zakje van het artikel met de juiste sticker erop, zónder enige krabbel erop dat 'ie er niet in zat of dat ik de bon moest bekijken om het waarom van het lege zakje te ontdekken.

Op 30 december 2022 14:59:02 schreef Aart:
Het lijkt mij dat ze niet te veel van dat soort fouten met al het gedoe van dien kunnen maken.

Dat heb ik dus ook...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
High met Henk

Special Member

Had laatst ook levering van farnell; zekeringhouder s voor frontplaat zonder kapjes.

Kreeg paar dagen later wel complete nieuwe na een klacht.. dus heb reserve chassis nu.. nadeel is dat je altijd de dopjes eerst kwijt bent ;)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Bij RS moet je ook altijd erbij vermelden wat de bedoeling is, anders gaat het mis...

Paar jaar terug 500 zeners bij RS besteld (12v, SOT23).   Werden op een strip geleverd die in 500 stukjes was geknipt...
Je moet eens proberen hoeveel werk het is om al die kleine stukjes strip met een pincet en mesje open te pulken :(

Daar wordt je echt niet vrolijk van...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 december 2022 19:24:20 schreef Arco:
Werden op een strip geleverd die in 500 stukjes was geknipt..

Was je de keer ervoor erg laat met betalen of was je onvriendelijk naar degene die je bestelling opnam?

Lucky Luke

Golden Member

En diegene die het in 500 stukjes moet knippen maar foeteren op wat een rotklus dat is… maarja, klant is koning.

(Maken ze geen onderscheid tussen ‘op strip’, en ‘op strip, enkel’? Ik zou ook 500 stuks op 1 stuk strip verwacht hebben… desnoods 2 stukken als het het einde van een reel was. En dat je voor ‘alles los’ het speciaal moet vermelden of zelf knippen. Niet andersom.)

(Is dit trouwens niet eigenlijk het gewondentopic? Niet dat er iemand gewond moet raken…)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zondag 1 januari 2023 00:44:54 (10%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 20 september 2022 17:29:01 schreef bprosman:
Niet helemaal "Wounded" in action maar vandaag twee TL bakken (met 2x54Watt "Ouderwetse TL" en VSA) verwisseld door twee compactere LED bakken met LED buizen.

Ik zag dat de TL buizen een "Hete" en een "Koude" kant hadden, 1e bak ging goed, tweede bak zitten suffen wat resulteert dat als je die buis andersom er in zet je volle sluiting hebt en alles tot-en-met de hoofdzekering er uit vloog (hoezo selectiviteit) :-(

Gelukkig heb ik sinds de installatie van de slimme meter automaten op de hoofdzekering.

Beste allemaal.
Doe het eens zoals wat hieronder word aangegeven.

1) Is origineel met VSA.
2) Is met EVSA ( is niet direct door een LED-buis te vervangen).
3) Is een LED-buis met Starter als zekering, met VSA (die als het ware niets doet).
4) Is een gewone LED-buis schakeling.
. .Let wel op dat de voeding Fase/Nul niet aan een zijde van de lampvoet worden aangesloten,
. .daar het aan de ene kant de led-driver ( Pwr ) zit f/n ,
. .en aan de andere zijde gewoon is doorverbonden.
. .Anders als de LED-buis andersom gemonteerd word dan hebben we volle sluiting.
. .Vandaar dat de F aan ene voet en de N aan de ander voet,
. .en dan met de (starter/)zekering de ene kant en de ander kant verbinden ( Schema 3 en 4 )
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

2) met evsa is wel te vervangen door een ledbuis, daar heb je speciale ledbuizen voor die werken van 80-105V. echter ik zou ze niet aanbevelen.

idd bakken ombouwen met beide voetjes bedraad om kortsluiting tegen te gaan. t mooie is als je de buis goed erin zet en de groep weer aanzet werkt het wel, ondanks dat de ledbuis vaak 15cm zwart is aan 1 zijde :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Maken ze geen onderscheid tussen ‘op strip’, en ‘op strip, enkel’? Ik zou ook 500 stuks op 1 stuk strip verwacht hebben

Nee,

Bij Farnell gaat zoiets automatisch, (die begrijpen wel dat alleen een gek 500 losse smd componentjes wil...)
Daarbij zaten ze bij RS ook nog individueel in een antistatisch zaklje verpakt wat je eraf moest halen... :(

Heb dat al diverse malen gehad bij RS... (o.a. met 250 elco's...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 december 2022 19:24:20 schreef Arco:
Paar jaar terug 500 zeners bij RS besteld (12v, SOT23).   Werden op een strip geleverd die in 500 stukjes was geknipt...

Dat verzin je niet!

Ik denk dat ze een stagair bezig moesten houden.

Wij bestelde ooit een paar sets grote ferrietkernen bij Farnell, die zaten allemaal bij elkaar los in een zakje. Bedenk zelf maar hoe die er bij ontvangst uit zagen.

Toevallig kregen we bij de bestelling daarna in plaats van een paar piezo buzzers een stel dure kniptangetjes; we hebben de buzzers opnieuw besteld, en waren een beetje teleurgesteld dat we de tweede keer wel echt buzzers kregen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Sine

Moderator

Op 1 januari 2023 01:31:34 schreef GerardMonique:
[...]

Beste allemaal.
Doe het eens zoals wat hieronder word aangegeven. [.....]

Jamaar ... dat is extra werkt ;)