Wounded in Action part 5.

pietplof

Golden Member

Vandaag was ik bezig met het selecteren van een juist thermokoppel die op de Philips regelaar past een type J.
Daartoe had ik een verwarmingselementje gepakt en aangesloten via een variac. Op het element een koperen blokje met een aantal gaatjes waarin ik de te testen koppels vastklem.
Om de juiste temperatuur te meten was ook een heuse kwikthermomter op het plaatste geklemd.

Vanmiddag liep ik er te dichtbij langs en de thermometer richting de deugdelijke tegelvloer.
Veel akelige en vooral kleine schrfjes en vele, erg vele bolletjes kwik.

Stofzuiger, motblik en veger tja.
Maar kwik dat ligt te liggen gaat langzaam verdampen en die damp inademen is niet slim.

Dus een glazen vat opgezocht met aan de bovenkant een opening en aan de zijkant een buisje dat in het vaatje doorloopt tot vlak boven de bodem.
Wat slagetjes gezocht en daarbij een infuussetje gevonden.
Een vacuumpompje aangesloten op de bovenste opening.
Een infuusleiding op de zijaansluiting en starten maar.
In een mum van tijd werden de bolletjes kwik opgezogen en vormden een forse bol in het verzamelvaatje.
Dan stofzuiger en klaar is pieter.

Het infuussetje heb ik logtroggeld bij een verpleegster tijdens mijn laatste ziekenhuis bezoek ( een carotisdesobstructie) na wat bedenkelijke blikken en na een uitleg van mij waarom... kreeg ik de zaak ( slangetjes, kraantjes, snelkoppelingen ) mee naar huis. Geen naalden, dat ging te ver.

Je hebt ,in tegenstelling tot de mening van vele lieden, nooit te veel troep.

festina lente
Lucky Luke

Golden Member

Als je kwik opstofzuigt, verdampt het in de warme stofzuiger ook (en blaas je het flink het huis door), dus die stofzak best wegdoen en de stofzuiger een dagje buiten uit laten dampen…

Er was ook iets dat je zwavelpoeder kon strooien om er kwiksulfide van te maken, dat verdampt niet (en is op te vegen/stofzuigen, al is het natuurlijk eigenlijk kga)

https://www.rivm.nl/kwik raad zelfs aan dat je het helemaal opveegt of stofzuigt, maar dat je het met en rubber ruitenwisser of een speelkaart bij elkaar veegt en in een glazen pot schept. (Hum, dat van die stofzuiger een dag buiten zetten heb ik toch oook ooit ergens gelezen)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zondag 9 april 2023 16:38:16 (28%)

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Kwik is heel zwaar en 'stuitert' in honderden heel kleine bolletjes alle kanten op. Die zware bolletjes hebben een heel kleine oppervlakte waardoor de stofzuiger dit maar nauwelijks kan opzuigen.
Hoewel kwik heel zwaar is, zijn kwikdampen lichter dan lucht. Het blijft daardoor onder het plafond van de vertrekken hangen.

Gemorst kwik kan zich verbinden met met zwavelpoeder daarna is het stabiel en kan je het opzuigen.
Alleen verloopt die reactie heel langzaam, duurt dagen.

Niet opgeruimde mini-kwikbolletjes, zonder zwavel, verdampen heel langzaam (maanden of langer), je zou dan langdurig moeten blijven ventileren.
Ingeademd kwik verlaat je lichaam niet meer. Zolang het onder een kritische waarde blijft (microgrammen) merk je er niets van, daarboven geeft het neurologische onomkeerbare schade. Ik heb er ooit een heel uitgebreid studieverslag van gelezen. Als er belangstelling voor is zal ik het proberen terug te vinden.

pietplof

Golden Member

Heer Alfred,
Een kleine correctie
Kwik lost niet op in zwavel; kwik vebindt zich met zwavel tot kwiksulfide.
Dat is simpel op te zuigen

Collega Alfred heeft zijn tekst netjes aangepast; dank.
Zie zijn bericht boven én onder

[Bericht gewijzigd door pietplof op maandag 10 april 2023 09:40:30 (25%)

festina lente

Klopt!
Was nogal klungelig door me beschreven. Aangepast.

Kwiksulfide, ofwel 'sublimaat' is eveneens geen aangenaam stofje.
Het werd in vervlogen tijden toegpast bij 'ziekten na ondeugende handelingen'
en ook in de fotografie.

In de kast met fotochemicaliën in mijn jonge jaren stond een flesje met heusch doodshoofd op het etiket, inclusief gekruiste knoken. Mijn goede vader had mij ernstig op het hart gedrukt daar niet aan te komen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Als je zwartwit-dia's wil maken, dan kwam daar ook vaak kaliumdichromaat aan te pas. Ik heb toegang tot dat spul via m'n werk, en het levert de beste kwaliteit en de gemakkelijkste workflow op (vergeleken met een fotografisch bleekmiddel maken op basis van kaliumpermanganaat en zwavelzuur - permanganaat maakt de emulsie zeer krasgevoelig en het is gevoelig voor het neerslaan van bruine mangaan-neerslag) maar dichromaat is dermate vuil spul dat ik dat toch liever niet gebruik.

Vroeger werd dat spul gewoon als poeder als ontwikkelschaalreiniger verkocht. Daar slaat namelijk na verloop van tijd flink wat zilver op neer. Lekker spoelen in die bakken!

Tegenwoordig is het meest vuile spul meestal metol en hydroquinone. Ongezond, maar een stapje minder extreem dan kaliumdichromaat of kwik.

Ik heb zelf eens een koortsthermometer laten knallen. Ik kon de stijgende lijn niet goed zien, ik dacht dat ie niet reageerde dus ik hield 'm in de luchtstroom van een elektrisch kacheltje. Met een stille tik brak het reservoir en lagen er allemaal spetters kwik op m'n tapijttegels.
Ik heb zoveel mogelijk opgeveegd met stukjes papier, maar de bolletjes waren zo klein dat sommige gewoon wegzakten in de vezels. Dus die tegels heb ik maar weggehaald en door nieuwe vervangen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 11 april 2023 17:06:24 (23%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 9 april 2023 17:26:52 schreef *Alfred*:
Kwik is heel zwaar en 'stuitert' in honderden heel kleine bolletjes alle kanten op.

Om dit op te ruimen hadden we vroeger een kwikschaar in de klas. Je was even bezig maar het werkte wel.

Ach ja, kwik toestanden. Mijn onderwijzer op de lagere school leerd bij voor docent natuurkunde. Dat had tot gevolg dat wij daar ruim in de instrumenten zaten,van en luchtpomp met vacuümklot tot een kilo kwik!

De man was motorisch nogal slecht bedeeld.
Op een dag ging hij dus de 'proef van Torricelli' demonstreren. Daar ging het dus mis en wrd er flink wat kwik gemorst. De hele klas lag op de grond met papiertjes om de druppels op te rapen: Veel leuker dan knikkeren....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
pietplof

Golden Member

Het door mij toegepast systeem met een soort zuigpipet ging conform mijn verwachting.
Het opgezogen materiaal is toegevoegd aan mijn voorraad kwik.

festina lente

Leek mij inderdaad een goede oplossing :)

Wasluis1971

Golden Member

Op 11 april 2023 14:28:15 schreef Tidak Ada:
Kwiksulfide, ofwel 'sublimaat' is eveneens geen aangenaam stofje (..)

Sublimaat is de triviale naam voor kwik(II)chloride, HgCl2. Dit is inderdaad een uiterst giftige stof die bovendien goed oplosbaar is in water.
De triviale naam voor kwik(II)sulfide (HgS) is cinnaber. Dit mineraal komt ook in de natuur voor. Cinnaber is ook zeker niet gezond, maar wel een stuk minder giftig dan sublimaat. Cinnaber is niet oplosbaar in water.

Leve het transistortijdperk!

Oei :o ik had eerst moeten checken had uit de holle bol opgeschreven en dus blijkbaar verward (kwstie van "oude dag') Nee ik ben net door ene virus aangevallen, maar geen Cov-19.

IP65 is ook niet meer wat het belooft…..
Ik ontdekte dit, nadat een 10mA Aardlek was getript en na poging tot reset de 10A zekering er uit trok:

Bij openen van de kabeldoos kwam er een golf water uit!

die lasdoos was ooit ip65 ja, maar wat daar aan gebeund is, maakt die ip65 rating waardeloos. bevestigings schroeven niet afgedicht, wartel met plaatjes eromheen, kabels zonder wartel enz..

wegkiepen dat vergiet en een nieuwe monteren..

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 17 april 2023 20:30:44 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hoeben

Golden Member

Blijkbaar was de onderste helft nog wel IP65.

Wel opvallend dat alles wat bloot ligt helemaal bovenin zit. Misschien heeft iemand anders hem ook al eens open gehad en het zwembadprobleem zo opgelost.

Sine

Moderator

Tegen de muur kan het zelfs beter niet helemaal dicht zijn. Met een gaatje aan de onderkant kan eventueel (condens) water er weer uit.

revado

Honourable Member

Reddy is ook beter in slaolie volgens mij :)

Doosje zit er al zo'n 15+ jaar en ik heb er nooit last mee gehad.
Wel is het kunststof krom getrokken. Daar zoek ik dus het probleem, in combinatie met luchtdruk verschillen.
In het verleden heb ik er meermaals aan gewerkt om vranderingen in de bedrading aan te brengn. Nooit wen druppel water aangtroffen!
Afdichtingn van systemen heb ik in werkzaam leven veel gemaakt. Ook daar geen problemen (o.a. een duiklamp gemaakt van een stuk 150mm koperen waterleidingbuis).

Afijn, morgen maar eens naar een elektroboer en IP68 materiaal en nieuwe WAGOlassen halen....

elektra voor buiten 101 is geen invoeren aan de bovenzijde te maken, dat gaat het vaakste mis. zo te zien heeft die doos menig tijd een 2cm water bevat aan die roestrand te zien. kunstof dozen worden toch rot in de volle zon, al zoveel gezien. een obo b9k kan er beter tegen, maar een kapje erover maken werkt ook.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Ik denk dat ik het met Testman eens ben, het wartelverhaal had beter gekund.
En lang niet iedere doos is geschikt voor buiten.
Na 15 jaar mag ie wel eens vervangen worden.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Dat laatse ben ik het mee eens, ja die zon, n ook die boven invoer verdient geen prijs. Toch heeft het 't 15 jaar uitgehouden...

Nu op zoek naar een goede doos. Dat wordt moeilijk, want voor zover ik weet is hier de laatste goed egrossier verdwenen. Bouwmarkten beheersen de markt :(

Gaatje onderin is leuk, maar naar ervaring opent dat ook de weg voor beestjes, die tijdens het bakken de aardlek triggeren....

Keus voor de huidige doos was gebaserd op de mogelijkheid ook heel 'dunne' kabel te kunnen gebruiken: Bijv. de aangelaste kabel van een vijverpompje en van een signaallampje dat verraad dat er iets in mijn hok nog aanstaat (labvoeding, solderijzer...,enz).

Misschien kan onze elktriciënne helpen? ;)
Je zult begrijpen dat ik geen zin heb om de hele bedrading te gaan vervangen vanaf de verdeelkast in mijn schuur....

High met Henk

Special Member

Op 18 april 2023 09:17:37 schreef Tidak Ada:
[...]

Nu op zoek naar een goede doos.
[...]

Misschien kan onze elktriciënne helpen? ;)
[...]

Vraag me af of je dat in deze tijd nog kan zeggen..... :o :+

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

A dirty mind is a joy for ever (vrij naar Keats)

Maar die associatie had ik niet bedoeld |:(

mel

Golden Member

Is het geen electrieseuse? :9 Maar zonder gekheid, ik maak ook meestal de lassen zo dat ze omhoog steken, voor het geval de doos vol gaat lopen

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..