Op 28 juli 2020 20:35:45 schreef TBBW:
Ik begrijp alleen de gestippelde diode niet.
Ik ook niet, het wordt allemaal slecht omschreven met niet al te veel informatie. Het enige wat ik kan bedenken dat die diode de interne transistor beschermt, maar voor een led is dat niet nodig.
In je laatste schema gebruik je een 2k2 weerstand, waarom?
Dat is om de stroom door de led van de optocoupler te beschermen. Ik laat daar nooit meer dan max 20mA door gaan. In dit geval "bij 24VDC" is dat +/- 10mA met een voorschakelweerstand van 2K2.
Ik vermoed dat het intern zoiets moet zijn.
Nog even Dit:
Je sensor mag ook niet meer dan max 20mA schakelen, hou daar dus rekening mee.
Bij 15VDC en een weerstand van 1K is dat +/- 15mA. Ga je de sensor met 24VDC voeden dan moet de 1K weerstand ook naar 2K2.
Let daar goed op, anders sloop je de boel.
En probeer eerst mijn laatst geplaatste schema. Het eerst geplaatste schema is volgens mij voor een ander type sensor, maar dat weet ik niet zeker.
Ik weet niet of je in het bezit bent van een bread board, zoja zet de schakeling dan daar op, dan kun je snel iets aanpassen. Is wel zo makkelijk.
En het zou zomaar kunnen dat dit ook werkt. Alleen dan moet de interne transistor verder nergens aan vast zitten en de 0V van je ingang moet dan ook aan de 0V van je voeding komen, via een optocoupler heb je wel een galvanische scheiding. Dus de keuze is aan jou, persoonlijk zou ik voor de optocoupler gaan.