Op 7 september 2020 11:31:09 schreef grotedikken:
De meting nog eens onder de loep nemen, stel ik al de hele tijd voor, zonder reactie.
[...] Ik heb een grote dikke neus waarmee ik kan goed ruiken, maar hier kan ik enkel voortgaan op wat jij aanbrengt. Als jij beweert dat je geen aardingsmeter hebt en achteraf afkomt dat je er wel eentje leent ... Als je wil dat er meegedacht wordt, wees dan duidelijk en speel niet met woorden...wil je een quiz opzetten, verbind je er best een prijs aan. Dan krijg je meer animo [...]Moet je nu al de wet erbij halen om gelijk te krijgen kontdraaier? Dit schreef je: [...]
[...]
Het is echt een verrassing voor me dat die geologe jouw verteld heeft dat er op een rots minder geleiding is dan in een moeras
Misschien ook eens aan Dirk Frimout vragen, die zal bevestigen dat een aariding in de ruimte helemaal niet werkt.
De oplossing voor meer dan 30 Ohm, meer aardlekschakelaars, kan niet want zijn vijgen na pasen en dus te duur. Héél slim om die aardlus pas te meten als de hele installatie al is afgewerkt. Vooral als je toch een aardingsmeter ter beschikking hebt.
En bijkomende aardingspennen ook al niet want je krijgt ze niet in de grond. Misschien Jinny-met-de-spierballen een weekje logement aanbieden?
Het is dus niet verwonderlijk dat er gevraagd wordt naar je meetmethode,ook door anderen, want daar zit nog een mogelijke fout..
33Ohm met een lus en 500+ Ohm met een pen...het verschil is abnormaal groot. Dus toch maar even nazien of je geen fout gemaakt hebt.
De enige alternatieve mogelijkheid die ik nog zie is in de bestaande 1.5m diepe sleuf die van de gastank naar het huis loopt een horizontale geleider in te graven over een grotere lengte..
Het AREI voorziet de mogelijkheid om een bijkomende aarding te plaatsen via een horizontale geleider van minimum 35mm2 en 80 cm diep. Bij verticale aardpennen is koperbuis niet toegestaan maar bij horizontale is dat niet vermeld.
Je zou dus koper waterleidingbuis van 10of 15 mm kunnen gebruiken.
Je zult echter de verspreidingsweerstand maar kunnen vaststellen als de gleuf helemaal dichtgegooid is en aangestampt. Maar dat wist je zelf ook wel hé
Als je 70m hoog op een kalkrots zit, dan maakt het niet heel veel uit of je een meter of vijf meter diep slaat. Het grondwaterpeil bereik je toch niet.
De contactoppervlakte van je geleider met de grond zal een grotere invloed geven. Dus meer koper de grond in over een grotere afstand en dus zou die horizontale geleider wel eens de makkelijkste (enige) oplossing kunnen zijn.
Iets vriendelijker zou iets beter zijn is men mening ?