Slechte aarding

Jinny

Golden Member

En aanstampen met natte grond, en een gieter erover vlak voor de keur, of hopen op stortregen.
Niet iedereen heeft het geluk van op het grondwater wonen..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Evarist

Golden Member

Op 10 september 2020 17:17:34 schreef grotedikken:
Is de aardlus wel correct aangelegd? Je mag bijvoorbeeld de beton niet direct op de lus doen rusten, maar de lus moet dieper liggen en bedekt zijn met een laag grond.

De aardlus is de minst slechte aarding die ik gemeten heb. En die aannemer heeft verder puik werk geleverd. Ik veronderstel daarom dat de lus goed is aangelegd.

Op 10 september 2020 17:17:34 schreef grotedikken:
Gezien bijkomende aardlekschakelaars geen optie zijn,en hij de aardpennen met de hem ter beschikking staande middelen niet diep genoeg in de rotsgrond krijgt, lijkt een horizontale geleider in de reeds 1.5m diepe sleuf de goedkoopste en haalbaarste oplossing.

De controleur raadde aan om een ‘slinger’ te leggen in de bestaande gleuf. Dus dat is wat jij schreef.
30m draad is inmiddels aangekocht. 75€. Ook genoeg, maar goedkoper dan de kast ombouwen.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Maak er foto's van en gooi alles dicht voor de herkeuring, anders zal het nog weinig helpen verbeteren. De foto's laten zien als het nog niet goed is, dan kan hij zien dat je zijn advies hebt opgevolgd.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Evarist, het blijft een beetje verwarrend klinken. zo is het moeilijk meedenken.

Je eigen meting met een "echte" geleende aardingsmeter duidt 33 Ohm aan voor de lus op zich.

Vervolgens heeft een bijkomende aardpen een waarde van zo'n 500 Ohm en draagt dus erg weinig bij.

Dan een testje met een aardingsnetje.

Vervolgens volg je mijn voorstel om een lange horizontale geleider of koperbuis in te graven in de reeds bestaande gleuven..

Je zegt daarover dat je wat overtollige waterleidingsbuizen aaneengeschroefd hebt en ingegraven maar vermeldt de lengte niet en of die met een voldoend dikke geleider met de lus is verbonden.
Je besluit is dat de verspreidingsweerstand 30 Ohm bedraagt. Nog te verminderen na dichtgooien van de putten?? Je hebt de buis toch niet gewoon in die open greppel gelegd en gehoopt dat je een lage weerstand zou bekomen?? Ik hoop dat je minstens een laag de grond erop gegooid en verdicht hebt, door met de tuinslang erop te sproeien en dan aan te stampen.

En is die 30 Ohm de bijkomende aardgeleider of de gezamelijke parallelschakeling met de bestaande aardlus? Dan is de bijdrage van die buis toch weer erg mager...het lijkt toch een extreme grond te zijn. OF een erg korte buis. Met enkele metertjes kom je er niet.

En nu kom je af dat de controleur een aardingsweerstand van 42 Ohm meet???

Er is dus blijkbaar ook een aanzienlijk verschil tussen de metingen. Wat soort meter hebben jij en je controleur respectievelijk gebruikt?

Aardverspreidingsweerstand wordt doorgaans gemeten volgens het Wheatstone brug principe waarbij in de grond gedreven hulpelektrodes gebruikt worden.
Er bestaan ook alternatieve metertjes die in een stopcontact geplugd worden.
Ik heb er nog ergens eentje liggen. Vooral handig om vlug te checken als de aardingverspreidingsweerstand nog ok isna enige jaren.En of een stopcontact daadwerkelijk geaard is en als de verbinding nog goed is. Het staat me ergens bij dat die meter niet simpel de weerstand naar de nul meet, maar capacitief werkt.
Als ik de handleiding eens terugvind zal ik het eens aankaarten.

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.

Basically zijn er twee methoden om de "aarding" te meten: circuitweerstand, en aardverspreidingsweerstand. Circuitweerstand heb je eigenlijk het meeste aan, maar kun je pas doen als de installatie is aangesloten. Vandaar dat aardingsbedrijven bij het slaan van de electrode verspreidingsweerstand meten. Ze kunnen niet anders.
Tot nu toe weten we nog steeds niet geheel zeker welke methode zowel door Evarist zelve, als door de controleur is toegepast.
Ik zou een foto van de meetopstelling van die controleur hebben gemaakt...

Maak er foto's van en gooi alles dicht voor de herkeuring, anders zal het nog weinig helpen verbeteren. De foto's laten zien als het nog niet goed is, dan kan hij zien dat je zijn advies hebt opgevolgd.

Mocht ik van u zijn zou ik toch ergens een betrouwbare aardingsmeter proberen op de kop te tikken alvorens de keurder opnieuw te laten komen (zie eerdere post met wat uitleg en tekening hoe één en ander dient gemeten te worden). De foto's als bewijs dat je de raad van de keurder hebt gevolgd heeft geen enkele waarde, het enige dat telt is de waarde die op het meettoestel van de keurder verschijnt.

Uiteraard meten nadat je alles goed hebt aangedamd in combinatie met dicht sproeien zoals klaasz aanbeveelt.

Kom je er nog niet nadat je al eerdere pogingen hebt ondernomen met aardingsstaven dieper te kloppen en de bijkomende lus in te graven dan zal er niks anders op zitten dan bijkomende differentieels te plaatsen.

Vraag eventueel eens of je de aarding van de buren kan meten voor een vergelijkende studie? Of van een recente woning in de buurt. Of vraag naar een keuringsverslag van een nieuwbouw in de buurt.

@mvdk: de keurder meet de spreidingsweerstand los van de installatie.

Op 14 september 2020 16:52:57 schreef Evarist:
Aarding afgekeurd. Ze was 41.9 ohm.

De controleur raadde aan een slingerlus aan te leggen in de bestaande greppel gemaakt met looddraad 35mm².

Wat is loodddraad?
Loodoxyde is een slechte geleider....

In je eerste post is je aarde 33 Ohm, nu 41,9. Zeer vreemd, kun je dat verklaren.

@mvdk
Circuitmeting een een aardverspreidingsweerstandsmeting zijn 2 totaal verschillende metingen.
Die kun en mag je nooit met elkaar vergelijken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Als je zeer slecht geleidende grond hebt zal het lijken of de relatief korte hulp elektroden op isolatie liggen bij het meten van de aardverspreiding meting. Meet ook eens een circuit meting.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

@toeternietoe

Een koperen blanke geleider in loodmantel.
Ter hoogte van de aardingsscheider wordt de loden mantel weg gesneden waarna de twee uiteinden bij elkaar worden genomen en aangesloten worden.

TF - Aardingslus.pdf

Op 15 september 2020 17:15:23 schreef Toeternietoe:
[...]
@mvdk
Circuitmeting een een aardverspreidingsweerstandsmeting zijn 2 totaal verschillende metingen.
Die kun en mag je nooit met elkaar vergelijken.

Dat weet ik. Dat is mij volledig bekend.
Maar we weten nog steeds niet hoe er gemeten word.

Is lood in België nog niet in de ban gedaan zoals in Nederland?
Verboden in soldeertin; vistuig; de jacht in de bouw enz.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Jinny

Golden Member

Hmm, hier in NL knopen we de aarde aan de wapening vast..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

Is lood in België nog niet in de ban gedaan zoals in Nederland?
Verboden in soldeertin; vistuig; de jacht in de bouw; in brandstof enz.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Lood is niet (absoluut) verboden in soldeersel. Niet in BE, niet in NL.
Loodhoudend soldeersel is te koop in elke overgebleven electronicawinkel.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

In het AREI staat duidelijk dat een aardlus dient te bestaan uit een volle koperen geleider of een verlode koperen geleider.
Verlood omdat lood in een agressieve bodem nauwelijks aangetast wordt in tegenstalling tot koper en dus het eeuwig leven heeft. Men heeft in Pompei loden waterleidingen aangetroffen die na bijna 2000 jaar nog intact waren.
Als na 20 jaar je koperen aardlus doorrot leg je zomaar niet even een nieuwe, die ligt immers onder de ganse fundering van het gebouw.

Lood is een metaal met speciale eigenschappen die uiterst nuttig kunnen zijn. Daardoor is het lange tijd te pas en te onpas gebruikt.

Lood wordt nauwelijks aangetast, en is op zich niet giftig, de loodverbindingen zijn echter sterk giftig , en de door het lichaam opgenomen lood is cumulatief.

Daarom heeft men terecht oa de productie van printplaten met loodsoldeer verboden. De elektronica was na 1985 echt een massaproduct geworden met korte levensduur en de afgedankte printen werden dan meestal verbrand.
Daarbij kwamen schadelijke hoeveelheden loodverbindingen vrij.

Een verlode draad is zelfs na een halve eeuw nauwelijks aangetast en brengt dus geen gif in het milieu.Verbieden zou dus paranoia zijn.

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.

Als het echt niet lukt dan zou je toch nog kunnen kiezen voor extra differentieels zonder je kast te vergroten of te verplaatsen door te kiezen voor diffs en indien nodig automaten met halve modulebreedte.

Kost een stuk meer dan de standaardbreedtes maar je aarding begint nu ook al best duur te worden en het lijkt er niet deugdelijker op te worden.

Evarist heeft reeds in het begin aangegeven dat bijkomende aardlekschakelaars in de kast te ingrijpend en te duur zouden zijn omdat de reeds geplaatste draden te kort zijn .
En hij geeft ook aan dat hij 75 Eu voor een aardingsdraad al duur zat vindt dus....

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.
Evarist

Golden Member

Op 15 september 2020 13:03:12 schreef grotedikken:
Je zegt daarover dat je wat overtollige waterleidingsbuizen aaneengeschroefd hebt en ingegraven maar vermeldt de lengte niet en of die met een voldoend dikke geleider met de lus is verbonden.
Je besluit is dat de verspreidingsweerstand 30 Ohm bedraagt..

De buis is 10m lang. Diameter standaard voor in huis : 15mm. Ze is bedekt met aarde maar die is erg droog. Ik kon geen water gieten wegens onderbroken bevoorrading. Uiteraard is hier de 16mm² draad gebruikt.

Op 15 september 2020 13:03:12 schreef grotedikken:
En is die 30 Ohm de bijkomende aardgeleider of de gezamelijke parallelschakeling met de bestaande aardlus? Dan is de bijdrage van die buis toch weer erg mager...het lijkt toch een extreme grond te zijn. OF een erg korte buis. Met enkele metertjes kom je er niet.

Die 30ohm is een veronderstelling omdat ik al 33ohm had met de aardlus alleen. Ik had het toestel niet ter beschikking. Ik dacht dat van 33ohm naar 30ohm niet veel nodig had.

Op 15 september 2020 13:03:12 schreef grotedikken:
En nu kom je af dat de controleur een aardingsweerstand van 42 Ohm meet???
Er is dus blijkbaar ook een aanzienlijk verschil tussen de metingen. Wat soort meter hebben jij en je controleur respectievelijk gebruikt?

De geleende meter is toestel in bakeliet, zeer oud dus. De aardverspreidingsweerstand lees je af op een potmeter met schaal nadat je het metertje op 0 hebt gebracht.
De controleur gebruikte een toestel met een LCD scherm. Dom van mij dat ik geen foto nam of het merk noteerde.

Op 15 september 2020 16:59:45 schreef Robbe de Smet:
Vraag eventueel eens of je de aarding van de buren kan meten voor een vergelijkende studie? Of van een recente woning in de buurt. Of vraag naar een keuringsverslag van een nieuwbouw in de buurt.
@mvdk: de keurder meet de spreidingsweerstand los van de installatie.

Ik heb een vriend daar die zeker een keuringsrapport heeft. Hij heeft me gezegd dat hij 8 stangen, verspreid over het terrein heeft moeten plaatsen voor hij aan 30ohm kwam. Komt nog bij dat er een heel stuk verder op zijn gronde en beekje loopt . Water ! Dat heb ik niet.

Op 15 september 2020 19:18:04 schreef grotedikken:
In het AREI staat duidelijk dat een aardlus dient te bestaan uit een volle koperen geleider of een verlode koperen geleider.
Verlood omdat lood in een agressieve bodem nauwelijks aangetast wordt in tegenstalling tot koper en dus het eeuwig leven heeft.

Inderdaad. Die kabel wordt mij aangeraden door de controleur.

Op 15 september 2020 19:46:55 schreef mvdk:
Goede bijdrage van GD.

Zie je dat het zo ok kan, GD ? En dan krijg je fatsoenlijke antwoorden terug.

Op 15 september 2020 20:28:25 schreef grotedikken:
Evarist heeft reeds in het begin aangegeven dat bijkomende aardlekschakelaars in de kast te ingrijpend en te duur zouden zijn omdat de reeds geplaatste draden te kort zijn .
En hij geeft ook aan dat hij 75 Eu voor een aardingsdraad al duur zat vindt dus....

Ik probeer natuurlijk zo goedkoop mogelijk te werken, dat doet iedereen. Ik zoek ook de goedkoopste handel uit de buurt om , bij gelijke kwaliteit, aan te kopen.
De extra differentielen houd ik als laatste optie.
~
De controleur is een kleine zelfstandige die voor het keuringsbedrijf werkt. Aangezien hij kort bij de Franse grens woont werkt hij daar ook voor een keuringsbedrijf. Hij vindt de Belgische aardweerstand van 30ohm ook idioot, maar moet het toepassen. Dura lex sed lex.
In Frankrijk zijn alle regels hetzelfde maar daar mag 100ohm.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 15 september 2020 22:08:40 schreef Evarist:
In Frankrijk zijn alle regels hetzelfde maar daar mag 100ohm.

Effe de grens een stukkie omleggen? :+

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/