Slechte aarding

Op 14 september 2020 17:26:40 schreef Jinny:
En aanstampen met natte grond, en een gieter erover vlak voor de keur, of hopen op stortregen.
Niet iedereen heeft het geluk van op het grondwater wonen..

Ik zit 4,5 m NAP en men aardpen is 6 m niet gek denk ik ?

Op 21 september 2020 00:06:02 schreef Herman - Belgie:
[...]

[bijlage]

Onder en megger verstaat men in de lage landen een isolatiemeter ( bij 100..1000V). Dit omdat het bedrijf Megger vroeger hiervoor gekend was. een beetje zoals een warmhoudkan ofte dewarvat hier gekend is als een Thermos, wat een merknaam is, net zoals bic etc..

Een aardverspreidingsweerstand meter , das iets heel anders, maar het bedrijf Megger maakt die idd ook.

Op 7 september 2020 17:35:44 schreef big_fat_mama:
In die zin heeft er nog al eens eentje gepost, in iets minder beleefde bewoordingen weliswaar, en die heeft intussen al excuses aangeboden. Terecht en gepast, trouwens. Heb je het eigenlijk allemaal wel gelezen, en begrepen?

Je bedoelt mij he ? als je A zegt zeg er dan meteen de B er ook bij das makkelijk dat geheim doen. Lees wat er onderaan men berichten staat ? Trouwens er heel even aan toevoegen dat ik niet alleen ben er zijn er nog zo enkele en ik heb men verontschuldigen aangeboden van de rest niks gelezen in die aard ... ?

[Bericht gewijzigd door Deleted_25 op maandag 21 september 2020 00:38:12 (15%)

Op 7 september 2020 11:31:09 schreef grotedikken:
De meting nog eens onder de loep nemen, stel ik al de hele tijd voor, zonder reactie.

[...] Ik heb een grote dikke neus waarmee ik kan goed ruiken, maar hier kan ik enkel voortgaan op wat jij aanbrengt. Als jij beweert dat je geen aardingsmeter hebt en achteraf afkomt dat je er wel eentje leent ... Als je wil dat er meegedacht wordt, wees dan duidelijk en speel niet met woorden...wil je een quiz opzetten, verbind je er best een prijs aan. Dan krijg je meer animo :-)[...]Moet je nu al de wet erbij halen om gelijk te krijgen kontdraaier? Dit schreef je: [...]
[...]

Het is echt een verrassing voor me dat die geologe jouw verteld heeft dat er op een rots minder geleiding is dan in een moeras
Misschien ook eens aan Dirk Frimout vragen, die zal bevestigen dat een aariding in de ruimte helemaal niet werkt. ;-)

De oplossing voor meer dan 30 Ohm, meer aardlekschakelaars, kan niet want zijn vijgen na pasen en dus te duur. Héél slim om die aardlus pas te meten als de hele installatie al is afgewerkt. Vooral als je toch een aardingsmeter ter beschikking hebt.

En bijkomende aardingspennen ook al niet want je krijgt ze niet in de grond. Misschien Jinny-met-de-spierballen een weekje logement aanbieden? :-)

Het is dus niet verwonderlijk dat er gevraagd wordt naar je meetmethode,ook door anderen, want daar zit nog een mogelijke fout..
33Ohm met een lus en 500+ Ohm met een pen...het verschil is abnormaal groot. Dus toch maar even nazien of je geen fout gemaakt hebt.

De enige alternatieve mogelijkheid die ik nog zie is in de bestaande 1.5m diepe sleuf die van de gastank naar het huis loopt een horizontale geleider in te graven over een grotere lengte..
Het AREI voorziet de mogelijkheid om een bijkomende aarding te plaatsen via een horizontale geleider van minimum 35mm2 en 80 cm diep. Bij verticale aardpennen is koperbuis niet toegestaan maar bij horizontale is dat niet vermeld.
Je zou dus koper waterleidingbuis van 10of 15 mm kunnen gebruiken.

Je zult echter de verspreidingsweerstand maar kunnen vaststellen als de gleuf helemaal dichtgegooid is en aangestampt. Maar dat wist je zelf ook wel hé :-)
Als je 70m hoog op een kalkrots zit, dan maakt het niet heel veel uit of je een meter of vijf meter diep slaat. Het grondwaterpeil bereik je toch niet.
De contactoppervlakte van je geleider met de grond zal een grotere invloed geven. Dus meer koper de grond in over een grotere afstand en dus zou die horizontale geleider wel eens de makkelijkste (enige) oplossing kunnen zijn.

Iets vriendelijker zou iets beter zijn is men mening ?

Op 21 september 2020 00:23:30 schreef kris van damme: Een aardverspreidingsweerstand meter , das iets heel anders, maar het bedrijf Megger maakt die idd ook.

Vandaar dat sommigen ook dit een Megger noemen. Merknamen gebruiken heeft zo zijn beperkingen. De spraakverwarring tussen bv een Vynckier of zelfs Legrand kookfornuisstopcontact en een Perilex is inmiddels zo systematisch dat men aan niet-professionele klant eerst tweemaal vraagt hoe de stekker er uitziet als deze komt binnenlopen voor een Perilex stekker.

Op 21 september 2020 00:20:06 schreef Herman - Belgie:
Ja verplicht maar ik lees dat je schrijft een VZW ?

Het enige noemenswaardige verschil tussen een NV en een VZW is dat een VZW geen winst mag uitkeren aan haar aandeelhouders. Een VZW mag winst maken, (dikke) salarissen uitbetalen en ook hun werknemers een dikke BMW als firmawagen aanbieden.

[Vandaar dat sommigen ook dit een Megger noemen.

En wordt de merknaam in sommige streken als werkwoord gebruikt. Zo wordt een kabel in België ook uitgemeggerd of gemeggerd (isolatiemeting)...

Jinny

Golden Member

Op 21 september 2020 07:18:46 schreef Robbe de Smet:
[...]

En wordt de merknaam in sommige streken als werkwoord gebruikt. Zo wordt een kabel in België ook uitgemeggerd of gemeggerd (isolatiemeting)...

Dat zeggen we hier boven in Noord Holland ook, meggeren.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
benleentje

Golden Member

Ik heb altijd gedacht dat het een megger heet omdat het Mega ohms meet en dat klopt ook volgens onderstaand verhaal.

https://nl.qwe.wiki/wiki/Megger_Group_Limited

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dat is ook zo. Megger heet zo omdat ze aanvankelijk mega-ohmmeters maakten.
Maar is er ook een originele Engelse versie van dat verhaal, want de vertaling is knudde.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Linksonder staan de beschikbare talen. Kies helemaal bovenaan 'source'.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mvdk

Golden Member

Nou we toch een beetje afdwalen naar het onderwerp meetinstrumenten, ik zocht op een zeker moment naar een goede megger. Iemand op de afdeling zocht contact met een leverancier, die op hun beurt dachten wat meer te kunnen verkopen dan slechts één meggertje. Ik had m'n keus al gauw gemaakt, maar we kregen bezoek van een vertegenwoordiger. Mijn voorkeur ging uit naar een wijzerinstrument. Op de vraag aan de vertegenwoordiger of er verschil zat in de instrumenten met display of met wijzer, was het antwoord dat oudere technici de wijzerinstrumenten prefereren.
Ik raak helemaal gestoord van de onrust van zo'n lcd display.

Op 21 september 2020 16:46:42 schreef benleentje:
Ik heb altijd gedacht dat het een megger heet omdat het Mega ohms meet en dat klopt ook volgens onderstaand verhaal.

https://nl.qwe.wiki/wiki/Megger_Group_Limited

er staat dat Megger gekend was/is voor hun Isolatiemeters. Das niet helemaal hetzelfde als een Megaohmmeter (het heeft idd wel geholpen om de naam te vormen). Die laatste vind je op iedere multimeter. Een echte klassieke "Megger" (ook gemaakt door AEG) gebruikt een generator met hoge spanning en een kruisspoelmeter om de isolatieweerstand te berekenen, ongeacht de draaisnelheid van de kruk.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wat ik hier heel erg vind is dat men adviseert een paar emmers water bij de aardelektrode te gooien.

Alsof het belang van de keuring hoger is dan het belang van je veiligheid?

Als de keurder de hoek om is dan mag de installatie weer “onveilig” zijn.

Het is juist van belang dat je installatie lang veilig is.
Nu weet ik niet wanneer de installatie hergekeurd moet worden in Belgenland.
In NL is er eigenlijk alleen maar een keuring bij “installatie klaar”. En dat wordt ook al bijna niet gedaan. Daarna in principe nooit meer.(Woonhuisinstallaties, Industrie is een ander verhaal)

Het is dus van belang dat je aardelektrode zeker gedurende 30 jaar goed blijft.
De keuze van de toegepaste materialen ivoor de aardelektrode en bijbehoren is in de NEN1010 en de AREI hier op gebaseerd. Daarom moet je minimaal 25qmm als aardektrode hebben, een 2,5 qmm zou net zo goed zijn, maar die heeft in de grond niet zon lange levensduur.

VEILIGHEID !

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 22 september 2020 08:25:18 schreef Toeternietoe:
Als de keurder de hoek om is dan mag de installatie weer “onveilig” zijn.

Als die "normen" haalbaar zijn ben ik het daar helemaal mee eens. Maar ik heb begrepen dat:
1) in sommige andere landen het nog lastiger is om goede aarding te verkrijgen, dus daar is de norm nog veel soepeler.
2) Het afhankelijk van de omstandigheden verdomd lastig kan zijn om de norm te halen.

Dus dat zijn de omstandigheden dat er soms wat water bij de wijn moet....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik denk dat TS zich maar eens goed achter de oren moet krabben dat 2 of 3 aardlekschakelaars weleens goedkoper kunnen zijn dan er steeds meer werk en materiaal aan te besteden. steeds een herkeuring aanvragen zal ook niet gratis zijn! Hij woont er dan wel mooi en droog, maar alle voordelen hebben ook een keerzijde.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
benleentje

Golden Member

Wat maakt het anders als je 2 of 3 aardlekschakelaars hebt?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

In België veel. De gewone kringen (droge) staan bij een goede aarde (lager dan 30ohm) achter één 300mA.

Indien je die waarde niet haalt moet je bijkomende plaatsen van 100mA. Zie AREI

Dus dan moet je keuzes maken, staven bij kloppen of bijkomende lus of gaan voor bijkomende diff's als je tussen 30 en 100 Ohm spreidingsweerstand zit.

Mvg

benleentje

Golden Member

Ja nu begrijp ik het. Ik dacht dat het altijd een 300mA diff moest zijn maar het mag dus ook gewoon lager.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
evelo

Golden Member

Op 20 september 2020 22:35:21 schreef Evarist:
Vandaag opnieuw gemeten. Maandag op het toestel van de controleur was het 41.9ohm. Vandaag 28.8ohm op mijn meettoestel. Het heeft niet geregend. De grond is kurkdroog.

[...]
De grens ligt op 5m van mijn huis.
[...]
In Wallonië zijn sommige dingen anders. :-)

Ik heb een looddraadlus gelegd. Volgende week ligt de grond allemaal dicht (als de aannemer opdaagt, want dat is ook Wallonië)
Dan breng ik een update.

Och ja. Iemand hier op dit topic vroeg om eens bij de buren te informeren. Dat heb ik gedaan en zij hebben gelijkaardige problemen. Een buur heeft 8 stangen in de grond geklopt om 30ohm te hebben.

De wetgeving is via een koninklijk besluit(KB08.09.2019), in Wallonië zou het dus op dat vlak niet anders mogen zijn.

Zeker dat je de keurder goed begrepen hebt?

Op 22 september 2020 17:40:13 schreef benleentje:
Ja nu begrijp ik het. Ik dacht dat het altijd een 300mA diff moest zijn maar het mag dus ook gewoon lager.

Inderdaad, lager mag ook. Je mag jij diff's plaatsen van 30mA ook als je daar veiliger bij voelt.

Indien je spreidingsweerstand lager is dan 30 ohm moet je minstens twee diff's plaatsen. Een hoofddiff van max 300mA voor de droge kring (lager mag dus ook) en een bijkomende van max 30mA voor de vochtige kring (lager mag ook). In België staan deze 2 diff's in serie.

Indien je niet aan 30 Ohm komt dien je één en ander anders te schakelen (bijkomende diff's).

Edit post, was wat in de war met min en max

Mvg

Evarist

Golden Member

Op 21 september 2020 00:06:02 schreef Herman - Belgie:

Ik heb dat ooit eens samen met een vriend (ex kennis) gedaan en die aardpen was een aarde voor een radio ontvanger en we hadden iets van rond de 4 ohm op een koperen water pijp. Nu heb ik zelf een aardpen handmatig de grond in gejast en die zit 6 m diep , alleen heb ik de kop van de pen wel kapot geklopt want ik kon niet drillen , het word ook met een waterslang gedaan en door de druk gaat die dan de grond in.

Hoe kan je die pen de grond in boren met water? Hoe doe je dat?

Ik ben 99.9% zeker dat die oude meter werkt met de brug van Wheatstone. Ik heb op school geleerd hoe dat werkte, maar ik ben het vergeten. Heeft iemand een schema van zo'n meter?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 23 september 2020 00:52:04 schreef Evarist:
[...]

Hoe kan je die pen de grond in boren met water? Hoe doe je dat?

Ik ben 99.9% zeker dat die oude meter werkt met de brug van Wheatstone. Ik heb op school geleerd hoe dat werkte, maar ik ben het vergeten. Heeft iemand een schema van zo'n meter?

gewoon water door de pijp jagen terwijl je ze de grond induwt. In rots lukt dat niet zo goed :-)

Wheatstonebruggen werden vroeger gebruikt om nauwkeurig laagohmig te meten, maar niet op voor de aardweerstand.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 23 september 2020 00:52:04 schreef Evarist:
[...]

Hoe kan je die pen de grond in boren met water? Hoe doe je dat?

Ik ben 99.9% zeker dat die oude meter werkt met de brug van Wheatstone. Ik heb op school geleerd hoe dat werkte, maar ik ben het vergeten. Heeft iemand een schema van zo'n meter?

Aardingsmeters werken doorgaans met een of twee extra hulp-elektrode.
Er wordt een stroom door de te-meten aardelektrode gestuurd. Door dan de spanning op de aarde te meten kun je de weerstand uitrekenen.
Als je het goed doet dan doe je het met wisselstroom.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)