Service freundlich noemen onze Teutoonse buren dat!

Wartungsfreundlich, toch? In alle geval in één woord!

Op 12 december 2020 17:59:07 schreef 6502:
Hmmm, als ik dit zo lees wordt ik toch licht ongemakkelijk. Een paar weken geleden heb ik een nieuwe accu in m'n auto gezet en daarbij had ik de gedachte: "die polen zijn van lood en dat zou wel eens kunnen vervormen na verloop van tijd waardoor de klem losschiet". Dus ik heb die dingen als een aap aangedraaid. Sleutel er op tot die niet verder ging en dan nog een rukje extra... :/

Ja dan vervormt het lood genadeloos. Maar zolang je geen grote overgangsweerstand (warme kabel, trillingen ect) hebt, zal het wel blijven werken. Je kan ook de pool repareren cq. verdikken met bijv. wat koperfolie er omheen te draaien. Gelukkig heb je hier geen last van Seebeck effecten!

@bfm

Inderdaad, aan elkaar geschreven. Ook bij de Teutonen heeft het barbarisme toegeslagen! Maar dat weet je wel :-)

https://taaladvies.net/taal/advies/tekst/5/#:~:text=In%20de%20eerste%2….

Inderdaad, aan elkaar geschreven.

NEEN!!!! Aanelkaargeschreven! :(

Op 12 december 2020 18:32:34 schreef big_fat_mama:
[...]

NEEN!!!! Aanelkaargeschreven! :(

Haha, heb jij ook rooie kringeltjes???

lach maar met je eigen gekringel

dan vervormd het lood

Maar ik ga er niet verder op in, ik hoor reeds (ultrasoon) de ergernis (bij sommigen) over de zoveelste taalontsporing.

Ik hou van levende taal. Een prachtig woord bijvoorbeeld vind ik platelaar (platenhandelaar-vinyl) Ook Koot en Bie hebben vele woorden verzonnen die later werden opgenomen in de woordenboeken. Wat vind je van het woord accupoolbeschermingpasta?

Vanaf mijn Oneplus6 smartphone

Op 12 december 2020 15:07:29 schreef Gerard*:
Jinny: met een kraaienpoot op de momentsleutel klopt het aandraaimoment niet meer, je introduceert immers een hefboom tussen het aan te draaien onderdeel en de aansluiting van de momentsleutel.
Sorry, iemand anders had al overeenkomend gereageerd.

Toch wel, grote motoren fabrikanten geven aan met hoeveel nm er aangetrokken moet worden met een kraaiepootje.
Ze zullen dus eea wel hebben verdisconteerd.
Ze bouwen de zut zelf en leveren er ook het speciaalgereedschap bij, inc kraaiepootje dan...
Ze zullen het dan toch wel een soort van weten toch? :+

Helaas is de governor 24V gevoed en zonder 24V slaat alles uit.
20k aan pk dood.

Dat is dan weer jammer... Ik speel nog wel eens met een bootje... lucht gestart. Direct omkeerbaar. Helaas, de 'originele' koelwaterpomp is ooit eens overleden en er is een electrische in gekomen.

Dat. En als je ff naar die accuklem kijkt... 5Nm ±1. Dat is dus 20%. Ofwel: zo heel kritisch is het niet.

De momentsleutel zegt iets over hoe hard je aan die moer draait. Niet hoe hard die moer de boel aan klemt. 'Smering' speelt ook nog een rol. Daarmee is het hoe dan ook niet erg exact.

Overigens... op de foto van Jinny kun je ook de bouten van de koppen zien. Dat is een ander patent - denk ik. Hydraulisch op spanning trekken. En de 'moer' die erop zit gewoon aandraaien. Iets van 'handvast +'. De manometer meet de spankracht en de moer is alleen maar om te fixeren.

Maar ik ga er niet verder op in, ik hoor reeds (ultrasoon) de ergernis (bij sommigen) over de zoveelste taalontsporing.

Heb je al naar de topic titel gekeken? Volgens mij gaat het steeds over de klemmen. Maar wie ben ik? :+

Op 12 december 2020 21:03:59 schreef EricP

De momentsleutel zegt iets over hoe hard je aan die moer draait. Niet hoe hard die moer de boel aan klemt. 'Smering' speelt ook nog een rol. Daarmee is het hoe dan ook niet erg exact.

Er zit uiteraard een onnauwkeurigheid in maar normaal staat er bij over welk materiaal het gaat en de conditie, dus schoon, droog, gesmeerd enz.
En dan nog kan het gruwelijk fout gaan, zoals een snel aangedraaide grotere RVS moer op een RVS bout die zomaar halverwege vastlast. Dat los je niet op met een momentsleutel maar met een slijptol.

Bij RVS altijd A2 op A4 gebruiken .

?? Wat betekent (in deze context) A2 en A4?? Voor mij zijn dat alleen maar papierformaten :)

e: @Jaques hieronder: dankjewel!

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (16%)]

A2 is AISI 304
A4 is AISI 316
Een verschil in samenstelling.
A2 wordt vaak gebruikt om diep te trekken (bijvoorbeeld aanrechtbladen, uitlaten van auto's)
A4 is een meer corrosie vast en taaier. Kan ook in een corrosieve omgeving gebruikt worden.
Twee dezelfde RVS soorten in elkaar schroeven geeft problemen. Het materiaal gaat gaat in elkaar over (lassen/vreten)

Op 12 december 2020 21:03:59 schreef EricP:
[...]
Overigens... op de foto van Jinny kun je ook de bouten van de koppen zien. Dat is een ander patent - denk ik. Hydraulisch op spanning trekken. En de 'moer' die erop zit gewoon aandraaien. Iets van 'handvast +'. De manometer meet de spankracht en de moer is alleen maar om te fixeren.

Dat denk je goed, en bij deze kopbouten op 1200 bar oppompen en de moer inderdaad max handvast..

Voor RVS is 'montagepasta' te koop - vraag me ff niet om de naam. Feitelijk smeert het en voorkomt (goeddeels) vreten. RVS op spanning trekken is hoe dan ook een drama. Het kan niet zoveel hebben, ook met montage pasta een aardige kans op vreten. A2 / A4 is natuurlijk leuk... maar A4 gebruikt men meestal omdat het wat beter tegen de omstandigheden kan. Ga ik er dan een A2 moet op zetten - of anders om - dan ben ik natuurlijk terug bij af...

@Jinny: zo'n kop... Het kan maar vast zitten :) Het probleem met 'gewoon aandraaien' om op die spanning te komen is waarschijnlijk dat het hoe dan ook gaat vreten, veel wrijving op gaat leveren en daarmee dus erg onbetrouwbaar is om de spanning in het tapeind te bepalen. Terwijl dat uiteindelijk de bepalende factor is...

Een ander 'patent' bij kleinere motoren zijn rekbouten: aandraaien tot een bepaald moment (dat is niet heel veel). En dan over een bepaalde hoek door draaien. Aangezien de hoek en de spoed vast liggen en de veerconstante van de bout ook...

Op 13 december 2020 11:20:14 schreef Jacques1956:
A4 is een meer corrosie vast en taaier. Kan ook in een corrosieve omgeving gebruikt worden.

Tot de Chinees ineens een andere kwaliteit ging leveren en een stel fietsstandaarden in Leeuwarden snel begonnen te 'roesten' Tja, dan is er een probleem.

https://nl.pinterest.com/ckraaijevel1860/

Op 12 december 2020 17:59:07 schreef 6502:
Hmmm, als ik dit zo lees wordt ik toch licht ongemakkelijk. Een paar weken geleden heb ik een nieuwe accu in m'n auto gezet en daarbij had ik de gedachte: "die polen zijn van lood en dat zou wel eens kunnen vervormen na verloop van tijd waardoor de klem losschiet". Dus ik heb die dingen als een aap aangedraaid. Sleutel er op tot die niet verder ging en dan nog een rukje extra... :/

Dat heeft mij al eens een doorgescheurde klem gekost.

Op 13 december 2020 11:20:14 schreef Jacques1956:
A2 is AISI 304
A4 is AISI 316
Een verschil in samenstelling.
A2 wordt vaak gebruikt om diep te trekken (bijvoorbeeld aanrechtbladen, uitlaten van auto's)
Twee dezelfde RVS soorten in elkaar schroeven geeft problemen. Het materiaal gaat gaat in elkaar over (lassen/vreten)

Van de A termen heb ik nooit gehoord.

Ik gebruik gewoon 316L
304 is veredelt PBS..

Uitlaat voor Defender is ook gewoon 316, snorkel ook.

Tsja Sven... Maar die uitlaat en snorkel zijn ook geen bevestigings materiaal, maar plaat in een of andere vorm (waardoor het doet alsof het 'pijp' is...). Kijk maar eens op de boutkoppen van je RVS assortiment...

Heb je er trouwens wel eens over nagedacht wel S je voor een PB nodig hebt? Met PBS gaat dat denkelijk toch weer fout :+

@ HmH, U heeft toch al een inox bout of moer van dicht gezien ? Staat er altijd op ( heel soms ook niets ) .

Op 12 december 2020 19:46:28 schreef Jinny:
[...]
Toch wel, grote motoren fabrikanten geven aan met hoeveel nm er aangetrokken moet worden met een kraaiepootje.
Ze bouwen de zut zelf en leveren er ook het speciaalgereedschap bij, inc kraaiepootje dan...
Ze zullen het dan toch wel een soort van weten toch? :+

En die pootjes kunnen er op vier manieren opgezet worden, wat drie verschillende heftbomen oplevert. Nee, kan niet kloppen.

Dat is ook maar ten dele waar... De arm 'korter' maken is natuurlijk nooit het geval - dan kan de dop er ook wel op. En het is prima te omschrijven hoe eea. aangetrokken moet worden - als de situatie het al niet afdwingt.

Daarnaast, nogmaals, die momenten zijn ook niet op 1% nauwkeurig. Je zou er eens aan kunnen rekenen hoeveel het uit maakt. Ik denk dat dat heel erg mee valt - de afstand tussen 'as' (bout, tap) en sleutel is relatief klein.

aha ik dacht dat de accupool zelf van RVS was: mijne zijn altijd messing..

Op 14 december 2020 13:53:37 schreef High met Henk:
aha ik dacht dat de accupool zelf van RVS was: mijne zijn altijd messing..

Lood. Ik heb nog nooit een lood/zuur accu gezien met andersoortige polen.

de accupolen van de accu wel, maar de klemmen zijn niet meer van lood: iig de mijne niet.

Op 14 december 2020 13:08:07 schreef Gerard*:
[...]
En die pootjes kunnen er op vier manieren opgezet worden, wat drie verschillende heftbomen oplevert. Nee, kan niet kloppen.

De poot komt in de plaats van een dop. Het draaipunt zit dus in het hart van het vierkant. Die kraaiepoten zijn niet bedoeld voor zo'n antieke buigende momentsleutel.

@EricP hieronder
Je hebt gelijk.