Welk gereedschap?

liever een fluke die na 20 jaar nog goed werkt als elke 3 jaar een andere knaakmeter. met een fluke kun je ook op 1000A rails meten, zo'n ali ding mag daar niet eens in de buurt komen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

liever een fluke die na 20 jaar nog goed werkt als elke 3 jaar een andere knaakmeter

Ik was wellicht ook wel oorlog aan het voeren op het forum, maar er komt geen fluke in men huis, nog gratis niet :)

Ik heb dat 6 euro ding al 5 jaar, mocht die nu spontaan sterven, zou dat toch veel goedkoper zijn, en tuurlijk heb ik niet de werkelijke voltage maar wel dicht in de buurt, maar die WERKELIJKE voltage heb jij ook niet op de flukkert.

Is idd een knaakmeter die ik heb, is immers veel te goedkoop voor wat het kan, maar das toch juist mooi denk ? ding is zeker wel goed, heb jij backlight met ouwe flukkert ?

Schijnt een forum lid, Chinese troep te testen (zeer gaaf, wellicht idee ?) en dan weten we hoever die afwijkt, p.s. ik heb wel dure kabels eraan.

Alles met een knipoog ;-)

met een fluke kun je ook op 1000A rails meten, zo'n ali ding mag daar niet eens in de buurt komen.

Ik heb dus dit ding, kan niet heel snel vinden waarbij die ploft zegt, aan de andere kant ga je opstaan voor 6 euro ? ik denk dat je 1000a 1000v was ;) anders ga ik ook voor een fluke.

ANENG V01B 4000 Count Digital Professional Multimeter
https://www.aliexpress.com/item/33050832782.html

EricP

mét CE

Ik heb dat 6 euro ding al 5 jaar, mocht die nu spontaan sterven, zou dat toch veel goedkoper zijn, en tuurlijk heb ik niet de werkelijke voltage maar wel dicht in de buurt, maar die WERKELIJKE voltage heb jij ook niet op de flukkert.

Flukes meten geen voltage. Die meten spanning. Vuilbak open. Ali-ding erin, bij voorkeur nog in verpakking. Vuilbak dicht.

Gereedschap moet gewoon z'n werk doen en daar moet je verder niet over nadenken. Een multimeter die het 'meestal' doet en na een paar jaar problemen met schakelaars krijgt (duurt natuurlijk ook heel even voor je het door hebt...) of rare waarden aan gaat geven als de batterij leger wordt... Laat maar. Is alleen maar ergenis.

Daarmee hoeft het geen Fluke te zijn hoor. Er zijn de nodige andere merken die knap spul maken. Maar die vind je niet bij de internetchinees.

[edit]Ah. zo'n Aneng. Heeft iemand hier daar niet eens wat over geschreven? Allemaal best leuk en aardig. Meerdere mensen hadden er een. En na iets meer dan een jaar ging het ding rare waarden aangeven. Koop ik niks voor.

[Bericht gewijzigd door EricP op dinsdag 15 december 2020 09:50:51 (12%)

Flukes meten geen voltage. Die meten spanning. Vuilbak open. Ali-ding erin, bij voorkeur nog in verpakking. Vuilbak dicht.

Heerlijk,..maar als het dan even puur om spanning zeg voltage meten, alles wijkt toch af, en ja wellicht is deze meter dan iets minder accuraat (andere discussie) ik gebruik meerdere meters al dan niet ampere meters, maar alles wijkt iets af, neemt toch niet weg dat weet hoeveel voltage er ongeveer is, of gaat een dure fluke me een nieuwe wereld openen ?

Was een youtroep van clive of die engelse waarbij de fluke een afwijking had ;)

Meerdere mensen hadden er een. En na iets meer dan een jaar ging het ding rare waarden aangeven. Koop ik niks voor.

Je wilt niet weten hoe wantrouwend ik ben naar men apparatuur (hoe kan dit goedkoop zo werken) word op meerdere punten gemeten, vooral batterij goed vol houden, niet met lege rotzooi gaan testen dan vraag je erom, mijne is 3+ jaar?

Haha "non contact detection" op dit ding van mij,..wist ik helemaal niet :)

600V blijkbaar, niet dat ik nog de intensie heb om men multimeter te gebruiken in een onderverdeel station :)

[Bericht gewijzigd door RvEldijk op dinsdag 15 december 2020 10:10:14 (43%)

EricP

mét CE

Zolang jij eenheden en grootheden door elkaar haalt... het gewoon over voltage hebt... Ach, het zal. Mening niet relevant...

Op 15 december 2020 09:48:09 schreef EricP:
[edit]Ah. zo'n Aneng. Heeft iemand hier daar niet eens wat over geschreven? Allemaal best leuk en aardig. Meerdere mensen hadden er een. En na iets meer dan een jaar ging het ding rare waarden aangeven. Koop ik niks voor.

Tja, Op mijn kantoor is een collega die zweert bij zijn rode multimeter. Toch, als ie vage metingen heeft pak ik m'n aneng er bij. Ik vertrouw dat rode ding niet.

Mijn mening: Iedereen heeft z'n favoriete meet-ding. Hou het bij: "ik vind deze fijn" en ga niet de andere afkraken.

Voor iemand die begint is een €5 multimetertje voldoende. Als je in twee jaar de selectieschakelaar zo weet te verslijten dat ie aan vervanging toe is, dan moet er ook maar budget zijn voor iets beters. Mijn METEX van 35 jaar oud moet je soms een beetje wiebelen aan de selectieschakelaar voordat ie goed staat. Maar nu ik er over nadenk: ik heb daar dus nooit problemen mee. Echt ik krijg hem altijd in 1x op de juiste stand. Voor anderen zou het wel eens anders kunnen zijn. Dat ding moet dus "mijn" multimeter zijn, niet meer door anderen laten gebruiken.

Mijn policy is: Ik koop het goedkoopste wat ik kan vinden. Daar kan ik dan ervaring mee opdoen en als het snel slijt, dan weet ik voor ronde 2 wat ik moet hebben.

Ik ken mensen die nu apparaten ter waarde van rond de €20k aan het kopen zijn. Hebben geen verstand van zaken. Geen ervaring met kleinere apparaten. Gaan meteen voor: Ik moet de heftige variant hebben. m.i. kunnen zij voor een kwart van het geld een kleinere installatie kopen die slechts op een paar "ver in de toekomst willen we ook... " punten niet voldoet. Als je nu tot die verre toekomst eens kijkt hoe ver je met een €4k apparaat komt... Heb je TZT die grote nodig. Prima. Dan hou je de kleine voor noodgevallen of fallback. Of je verpatst hem.

Anyway, voor aanschaf van bijvoorbeeld multimeter geldt hetzelfde. Koop eerst een goedkope chinese. Bevalt dat, blijft ie heel prima. Krijg je hem stuk of ga je je ergeren aan missende features of heeft ie juist features die je nooit gebruikt, DAN kan je de juiste keuze maken voor de juiste Fluke o.i.d. als je dat nodig vindt.

Siliconen mat: Goedkoop te krijgen als bakmat bij ikea. Iets te dun naar mijn smaak, maar goedkoop en verkrijgbaar. Een triplex plaat voldoet ook in noodgevallen. Afzuiging: Moet je zelf bepalen of dat nodig is. Aangezien je hem er bij zet denk ik van wel voor jou (+huisgenoten)....

Pincet: Ik gebruik een titanium gebogen tip exemplaar die ik ooit voor rond de 20 euro bij Farnell heb gekocht. De chinese prut moet ik niet. Maar ik heb dan weer collegas die de chinese dingen fijner vinden werken. Geen probleem regel ik ook een zwik van die dingen. (en soms ben ik het met ze eens hoor, voor bepaalde klusjes zijn die chinese dingen weer handiger). Maar wel is duidelijk geworden dat ik nu weet wat ik in een pincet wil hebben: Hij mag niet magnetisch zijn! Weerstanden blijven anders d'r aanhangen. Dat wil je niet. Maar als je weinig met SMD werkt.... misschien is dat geen punt. Dat soort dingen leer je pas als je een tijdje met een foute werkt.....

@RvEldijk hieronder: Mee eens!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Mijn policy is: Ik koop het goedkoopste wat ik kan vinden.

Goeie policy, maar ga dan niet voor het aller goedkoopste voor 2,50, maar pak dan 1 maatje beter voor 100% meer,..5 euro ;)

als ie vage metingen heeft pak ik m'n aneng er bij. Ik vertrouw dat rode ding niet.

Alles wantrouwen in redelijke zin is een goeie zaak, ook jezelf :)

fred101

Golden Member

Op 15 december 2020 10:01:11 schreef RvEldijk:
Haha "non contact detection" op dit ding van mij,..wist ik helemaal niet :)

Ook ongewilde spanning detectie, de meeste gaan hele foute dingen aanwijzen in bv schakelende voedingen. Ze zijn traag, draaischakelaars zijn bagger (de sporen/veerkontakten, nauwelijks to geen beveiliging tegen gebruikersfouten. Lage bandbreedte, nog lagere crest factor, specs ongedefinieerd. Maar voor iemand die alleen af en toe een batterij meet en blijkbaar niet geïnteresseerd is in de echte specs of zelfs de aanwezige functies is het voldoende.
Jij koopt dus een meter zonder te kijken wat hij kan en hoe goed hij dat kan? dan is een duurdere idd zonde van het geld.

Is idd een knaakmeter die ik heb, is immers veel te goedkoop voor wat het kan, maar das toch juist mooi denk ? ding is zeker wel goed, heb jij backlight met ouwe flukkert ?

Mijn 30 jaar oude Fluke 77-III is nog steeds tot op de laatste digit spot on. Dit omdat Fluke een betere ADC gebruikt dan nodig en niet zoals bij budget "meters" meer digits heeft dan de ADC aankan. Daarbij heeft hij zeker zo'n 10 jaar in een gereedschapkist van een auto gelegen. En in tegenstelling tot bij jou, weet ik wel zeker dat de spanning/stroom/weerstand die hij aangeeft klopt :-)

En nee, ik ben geen Fluke fanboy, mijn Brymen BR-869S is mijn meest gebruikte handmultimeter. Nummer twee is een twee keer zo dure Agilent.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Ook ongewilde spanning detectie, de meeste gaan hele foute dingen aanwijzen in bv schakelende voedingen. Ze zijn traag, draaischakelaars zijn bagger (de sporen/veerkontakten, nauwelijks to geen beveiliging tegen gebruikersfouten. Lage bandbreedte, nog lagere crest factor, specs ongedefinieerd.

Hoe kun je dit weten als trouwe fluke gebruiker ? Ik gebruik ze wel en zeg dat het goed werkt, maar jij hebt klachten en dat kan helemaal niet want je hebt een fluke ?

Ik heb een ZT102/AN8002 metertje en voor die €12 is het een fijn ding. Ik heb ook een ALDI-multimeter (Elix AL72D) van ongeveer dezelfde prijs en dat ding vertoont na twee keer gebruik, gevolgd door een paar maanden stil liggen problemen met de draaischakelaar waardoor je steeds rare metingen krijgt.

Goedkoop is soms duurkoop, maar soms gewoon goed en goedkoop. En dat er kwaliteitsverschil zit tussen een meter van €10 en een meter van €300 hoeven we denk ik niet over te dimdammen. Maar een factor 2 prijsverschil hoeft dan weer niks te zeggen, dat kan puur marketing zijn. Maar een beginnende hobbyist die het ding op kamertemperatuur stil heeft liggen op de keukentafel en wil controleren of de GPIO van z'n Arduino 0V of 5V is die hoeft misschien niet meteen een Fluke aan te schaffen.

Ik heb 20 jaar met een (andere) goedkope multimeter gedaan voordat ik m'n eerste Fluke had. Als iemand het in z'n hoofd krijgt van "nu ga ik iets met elektronica doen, wat moet ik allemaal kopen?", dan denk ik: ga nou eerst maar eens gewoon aan de slag in plaats van allerlei onzin aan te schaffen. Afzuiging door het klapraampje? Blaas gewoon een keertje, dat doe ik al 30 jaar. Je bent toch geen productiefaciliteit waar de hele dag gesoldeerd wordt?

Op 10 december 2020 20:34:05 schreef flipflop:
Verder: je mist pas iets als je het mist. :-) Anders gezegd, begin iets te maken, dan merk je vanzelf wat je mist. Niet in het wilde weg iets kopen, zonde van het geld.

Amen. Ga gewoon prutsen in plaats van 3 topics over hoe je je moet voorbereiden.

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Hoe kun je dit weten als trouwe fluke gebruiker ? Ik gebruik ze wel en zeg dat het goed werkt, maar jij hebt klachten en dat kan helemaal niet want je hebt een fluke ?

Ik heb een hele zwik multimeters, mijn Fluke 77-3 wordt alleen gebruikt als ik buiten mijn lab iets moet meten. De tweede Fluke is een isolatietester+multimeter. Ik heb nog meer Flukes maar dat zijn voornamelijk heel oude collectie items. Mijn oudste multimeter is uit de jaren 30.
Ik heb nog een redelijk werkende budget meter (Aneng) gekocht voor een review daarna nooit meer gebruikt. Ik heb er meer gehad maar de meeste waren binnen een jaar kapot.
Daarnaast zie ik waarschijnlijk een hele hoop meer meetapparatuur dan jij en heb ik een hele verzameling standaards en calibrators dus ik weet echt of een meter tot de laatste digit klopt ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Daarnaast zie ik waarschijnlijk een hele hoop meer meetapparatuur dan jij en heb ik een hele verzameling standaards en calibrators dus ik weet echt of een meter tot de laatste digit klopt

Zo te horen denk ik dat ook ;) Wat ik al eerder aangaf ik moet het ook ongeveer weten en niet precies (als een fluke 20 euro was, wat die waard is hebben we deze discussie niet :P), Mss nog iets anders voor iedereen, ik heb men MM in de huiskamer liggen lekker op temp, mss dat dat nog iets uitmaakt voor meting/levensduur.

Op 15 december 2020 09:48:09 schreef EricP:

Mijn Aneng laat rare woorden in het Ohm meetbereik zien. Gelukkig heb ik nog mijn Fluke maar toch zonde van het geld eigenlijk.

Ik wou heel schattig beginnen met een ballonetje laten knappen

Pas maar op, daar is niks schattigs aan.

Mijn Aneng laat rare woorden in het Ohm meetbereik zien. Gelukkig heb ik nog mijn Fluke maar toch zonde van het geld eigenlijk.

Waarom zou je met een fluke nog z'n vies chinees ding aanraken, je hebt immers al 50x meer betaald, zou ik dan een vrijdag middag ding hebben waarbij iedereen happy was, en dat alles netjes werkt ?

Hoe kan 6 euro nou zonde geld zijn :)

fred101

Golden Member

als een fluke 20 euro was, wat die waard is

Beetje kort door de bocht. Flukes zijn te duur maar er wordt ook nergens op bespaard, Dave Jones en Joe Smith (beide vloggers) hebben alle mogelijke moeite gedaan om een Fluke te vermoorden. Dat is ze gelukt maar als je zo extreem met een meter omgaat wordt het tijd voor ander werk/hobby.

- De zekeringen alleen al zijn 10,= per stuk. Bij meeste budget meters geen zekering of een verkeerd type.
- componenten als shunts, weerstanden van veel betere kwaliteit en geschikt voor hun doel qua tempco en max spanning of stroom.
- Behuizing is een veel sterker en verstevigd materiaal en veel dikker als de dunne hard plastic behuizing van sub-budget meters.
- schroeven ban bv batterij-vak vaak met inserts in plaats van parkers in te dunne stukjes plastic wat je al; dol draait als je er naar kijkt.
- Sporen allemaal goed verguld, geen vias in de draaiknop traces,
- veel betere draaiknop constructie,
- banaanbussen zijn van een compleet andere klasse dan de rond gebogen stukjes pisbakken staal.
- PCB ontwerp mbt veilige kruip afstanden,
- veel beveiliging tegen gebruikersfouten, prikte laatst mijn Brymen in de doorpiep stand in een 350V punt. Niks aan de hand. Had een (best dure) Voltcraft die "explodeerde" bij 1200V |(dus 200V meer dan de specs. Mijn Brymen gaf geen krimp bij 1400V.
- een fatsoenlijke en over tijd stabiele Vref (ik heb een budget meter gezien met een weerstand deler tussen batterij als Vref.
- De voeding is intern gestabiliseerd en de electronica hangt dus niet direct aan de batterij, daarnaast blijven de metingen bij goede DMMs kloppen tot het scherm onleesbaar wordt of de meter aangeeft dat de batterij bijna op is. Er zijn budget meters die ik 35V heb zien aanwijzen bij 14V
- Meetsnoeren kosten al meer dan jou hele meter en bestaan niet uit een dun adertje met te hoge weerstand met veel isolatie zodat het nog wat lijkt.
- Probes en punten zijn compleet anders qua materiaal en constructie,
- meestal een stuk sneller en meer (bruikbare) functies.
- betere afscherming tegen EMI, tenminste als een budgetmeter al enige vorm van afscherming heeft,
- betere batterij aansluiting en duurzamer.
- goede, gedefinieerde en realistische specs, dus niet zoals bij de meeste budget meters 1% zonder te vermelden voor welke functie of range of bij hoeveel % van de schaal. Bij welke temp en hoe het gegarandeerd wordt over tijd.
- Goed afgeregeld om herleidbare standaards.
= enz

Niet elk kenmerk is voor iedereen belangrijk maar het is er wel. Dus begin er niet over dat een Fluke 20 euro waard is. En ik ben geen Fluke fan. Mijn 77 heb ik in een plas water in het bos gevonden, de isolatie tester/DMM heb ik gehad omdat hij niet meer goed werkte door leeg gelopen batterij schade (wat ik opgelost heb)

Beetje kort door de bocht. Flukes zijn te duur maar er wordt ook nergens op bespaard

Wat zou een fluke waard moeten zijn denk je, gewoon gokken ? Ik weet dat er Chinese flukes zijn die veel goedkoper zijn, komen wel van fluke af, ik zou graag zien dat fluke student spul maakt lekker goedkoop om die Chinese rotzooi eruit te drukken, en dan speciale functies die verkracht/naai prijzen die ze nu hebben voor bedrijven.

De zekeringen alleen al zijn 10,= per stuk. Bij meeste budget meters geen zekering of een verkeerd type.

Daar lijkt toch wel iets mis te gaan dan, serieus dit MOET zo duur ?

RAAF12

Golden Member

Op 14 december 2020 23:42:44 schreef Geen-Geld:
Ik wou heel schattig beginnen met een ballonetje laten knappen :+ (kijkt diep in de knip portemonnaie en beseft dat deze van uienleer is).
Kwam wat kitje's tegen voor een doplar rader en dat spreek mij ook wel aan. Wat zie je wel en wat zie je niet? Zeer interessant voor mij.

Is leuk om mee te spelen. Werkt het dan is lol er af. Op naar het volgende experiment. Of iets unieks maken als je $ wil verdienen. Dat is nog niet zo makkelijk. Voor hobby is het gewoon doen. Handen uit de mouwen steken. Niet langer kwekken. (10-12 t/m 15-12) Forum een week (minstens) de rug toekeren en aan de noeste arbeid. En dan tijdens de Kerst het bouwsel tonen met onderbouwing. Have fun!
Ff wat op de tafel gepleurd vanuit het hobbyhok. En fouten maken, heb je mijn foto gezien van die groene LED? Daar ging iets mis tijdens het solderen.

Here we go, border crossing PT-ES https://www.youtube.com/watch?v=sserlsJy0wI&t=25s
Henk H.

Golden Member

Op 15 december 2020 12:50:05 schreef RvEldijk:
[...]

Wat zou een fluke waard moeten zijn denk je, gewoon gokken ? Ik weet dat er Chinese flukes zijn die veel goedkoper zijn, komen wel van fluke af, ik zou graag zien dat fluke student spul maakt lekker goedkoop om die Chinese rotzooi eruit te drukken, en dan speciale functies die verkracht/naai prijzen die ze nu hebben voor bedrijven.

[...]

Daar lijkt toch wel iets mis te gaan dan, serieus dit MOET zo duur ?

Misschien ben je niet helemaal geïnformeerd. Die zekeringen zijn zo duur omdat ze hele grote stromen kunnen onderbreken (incl. vlamboog die ontstaat nadat het draadje in de zekering door is gebrand). Je hoeft geen Fluke zekering te gebruiken, je kunt ook een andere gebruiken met dezelfde specificaties, bijvoorbeeld Bussman of Littlefuse. Kosten nog steeds een paar euro per stuk, al maakt de leverancier een groter verschil dan de fabrikant.

Tis maar wat je wilt. Ik heb liever een meter die veilig is bij een meetfout bij hogere spanning. Bijvoorbeeld de weerstand van een WCD meten (tussen fase en nul). Een Fluke of Brymen is zo ontworpen dat de meter niet in je hand ontploft, mocht het flink misgaan. Daar horen oa die dure zekeringen bij, maar ook schotjes bij de helften van de behuizing en slots in de PCB's om overslag te voorkomen. Dave Jones van Eevblog noemt dat altijd ook even bij zijn reviews van multimeters (los of je het met zijn oordeel eens bent).

Meet je nooit aan gevaarlijke spanning, of denk je nooit een meetfout te maken (dapper) dan is een andere meter ook prima. Moet je personeel van meetapparatuur voorzien en ben je niet helemaal zeker hoe kundig ze zijn in flinke installaties, tja, dan misschien niet.

Een beetje afgeven op zekeringen van Fluke omdat die zo duur (omdat ze van Fluke zijn zeker) gaat een beetje voorbij aan de redenen daarachter.

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

@RvEldijk

Loop je nu te trollen of ben je echt zo naïef dat je het verschil tussen een goedkope Chinese meter en een kwaliteitsmeter niet ziet?

Chinezen overdrijven over het algemeen flink met hun specificaties, en zeker op het gebied van veiligheid kun je jezelf daarmee flink in de vingers snijden. Kijk voor de grap eens naar de afbeeldingen van de Uni-T 61E als die nog te koop zijn. De Chinese exemplaren hebben een hele andere CAT rating dan bijvoorbeeld hetzelfde exemplaar dat je bij Eleshop of Conrad koopt (waar die rebranded als eigen Conrad merk te koop is / was). Het is dezelfde meter waar zouden die verschillen vandaan komen?

Je hebt het over het meten van spanning, een Chinese meter kan zich flink verslikken op de uitgangsspanning van je UPS'en waar een kwaliteitsmeter totaal geen moeite mee heeft.

En je kunt wel claimen dat je meter van €6,00 die spanning prima meet maar dat weet je pas als je er eentje naast heb gehad om te testen.

Kwam wat kitje's tegen voor een doplar rader en dat spreek mij ook wel aan. Wat zie je wel en wat zie je niet? Zeer interessant voor mij.

Ik heb sensors buiten het huis, heb je vrij snel door als ze aan je deur aan het morrelen zijn (zijn ze nog niet eens binnen en gaat het alarm af op men phone :P), mochten de camera's uit zijn hebben ze die ook geactiveerd, echter doplar ziet ook muizen, katten, vossen, marters en de rest wat hier loopt. :)

fred101

Golden Member

Maak dingen waar je iets mee kunt, en nog mooier, om aan te meten en daarvan te leren. Pak het schema, probeer daarop alle spanningen/stromen te berekenen, ga daarna meten en kijk of het klopt. Daar kun je veel van leren. Vooral met een scope als er ook AC of sterk varierende DC spanningen opstaan.

Als kind bouwde ik dingen uit de electuur of boeken. Dan ging ik naar de winkel, die gaven me na veel geblader in databoeken dan vervangers voor de torren en/of opamps. Maar niemand vertelde me dat de pootjes niet gelijk waren bij alle torren.
En daar zat fred met analoog metertje en geen idee wat er nu niet klopte. Bv een distortion voor een gitaar. Mijn meter kon niet overweg met meer dan 100 Hz dus ik had geen idee waar het signaal wegviel. Met elke eenvoudige (maar toen onbetaalbare) scoop had ik dat kunnen zien.

D

aar lijkt toch wel iets mis te gaan dan, serieus dit MOET zo duur ?

Duur ? Dit is duur: ;-) Zekeringen zijn een vak op zichzelf. De prijs zal niet in de kostprijs van het materiaal zitten, De aantallen zullen relatief laag zijn, dan winstmarges, afdracht aan de roverheid, kosten van op vorraad houden, ontwikkeling, en heel belangrijk bij dure specialistische zekeringen goede specs. Je wilt geen 10A zekering die ergens tussen de 5 en 15A gaat na een ongedefinieerde tijd.

Ik heb net een PCB gerepareerd waar er wat traces waren weg gebrand. Er zat een glas zekering in dat stroompad maar die was nog heel.Dat was pas echt een dure zekering.

Loop je nu te trollen of ben je echt zo naïef dat je het verschil tussen een goedkope Chinese meter en een kwaliteitsmeter niet ziet?

Nee ik wilde juist weten waar nu het grote verschil zat, of dat dat gerechtvaardigd was om een meter zeg 25x duurder te kopen.

En je kunt wel claimen dat je meter van €6,00 die spanning prima meet maar dat weet je pas als je er eentje naast heb gehad om te testen.

Wat ik al eerder aangaf, ik meet met verschillende meters, ik wantrouw alles, en alles geeft wel iets anders aan, dicht erbij dat wel, maar anders, en idd geen fluke in huis waarom niet, omdat die dingen onrealistisch duur zijn, daarom boycot ik bijna al het EU spul, daarom ik vertrouw ik die troep niet, zal best goed zijn maar ik hou er niet van om zonder glij middel flink genaaid te worden.

Volgens mij kan ik het niet duidelijker maken, als de werkelijke spanning/voltage 5v is zal een fluke 4.99v aangeven en die van mij 4.97 nou nou, daar kan ik beter een 25x duurder ding voor kopen.

Duur ? Dit is duur

GVD,..hoeveel glijmiddel zit erbij ? :)