Voor reparatie kan ik niet zonder echt goede desoldeerbout en een arsenaal punten. Voor hobby (zelfbouw) gebruik ik deze nagenoeg nooit. Litze gebruik ik niet. Ik had vroeger zo'n metalen tinzuiger. Beter dan niets.
Ik heb een heel nest kleine en grote schroevendraaiers en diverse bitsets. Zowel metrisch als imperial (maar dat is omdat ik nogal wat aan Amerikaanse meet apparatuur werk. (hobby en werk) Voor hobby heb je genoeg aan een bitset (met kleine maten) Mijn favoriet is van Ifixit
Ik heb een hoop tangen, sleutels minidop schroevendraaiers, imbussets etc maar de belangrijkste zijn een klein punt tangetje , een zijkniptangetje en een goede striptang.
Paar pincetten, scalpels, hobbymessen, Schaar, staalwol, schuurpapier, flux, diversen soorten soldeer, printlak, coating, PCB cleaner, IPA
Ik heb laatst eindelijk iets gekocht wat ik al jaren wil maar erg duur vond en bang was dat het zou tegenvallen. Een Panavice met PCB houder. Ik heb er alleen spijt van dat ik dan niet veel eerder heb gedaan. Ik heb ook de nodige pcb houders zelf gemaakt. Maar Panavise is toch wel een klasse opzich zelf,
Verder ligt het eraan wat je gaat doen, ik heb bv een blikschaar om printplaat te knippen. (Voor radio bouw ik alleen dead-bug op PCB zonder gaatjes.
Ook heel belangrijk, wat (dun) montage draad in diverse kleuren.
Meetsnoertjes maak ik meestal zelf, heb heel assortiment en systeem daarvoor gemaakt. Ik heb wat basis kabels met bananen naar AMP schuif stekkertjes. Steeds als ik iets nodig heb, bv een USB of een of andere voeding plug dan maak ik een kort kabeltje met de gewenste connector naar zo'n AMP stekkertje. Zo kan ik met een paar mooie basiskabels een hele hoop combinaties maken. Dat varieert van soldeerbare dunne soepele kabeltjes tot een met accuklemmen. Maar ook connectortjes die over een header schuiven of erin kan prikken.
Minimaal twee multimeters, ik hoor bij het kamp wat alleen goede DMMs gebruikt, ook toen het alleen maar hobby was. De oudste is al dik 30 jaar oud, heeft al heel wat overleeft en is nog steeds spot-on.
Ik kan niet zonder scoop. Desnoods een simpele scoopmeter. Dan zie je tenminste wat er gebeurd.
En (vanwege mijn leefdtijd) een arsenaal optische hulpmiddelen, oa stereomicroscoop en hoofdband-loep maar 15 jaar terug gebruikte ik alleen heel soms een gewone loep.