Welk gereedschap?

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

En toch denk ik dat een beginner, met een stukje toelichting, een hoop informatie over gereedschap, multimeters en andere meetapparatuur uit dit topic kan halen. Ik probeer wat samen te vatten en aan te vullen, corrigeer mij gerust, ik ben ook maar een hobbyist. Verder is er natuurlijk ook de multimeter tutorial van deze site.

De veiligheid is al veelvuldig aan bod gekomen, goedkope meters geven een groter risico bij het meten aan installaties met hoge spanningen of flinke vermogens. Ook de beveiliging is vaak ondermaats dus de gebruiker moet zelf extra alert zijn op meetfouten. De weerstand van een stopcontact meten betekend in veel gevallen einde oefening van je meter.

Naast meten is weten is het ook belangrijk om te weten wat je wil gaan meten. Als je enkel aan gelijkspanningen of een 50hz sinus uit het net of een trafo meet kun je meestal prima uit de voeten met een eenvoudige meter. Krijg je te maken met wisselspanningen / stromen met frequenties hoger dan een paar honderd hertz of vreemde golfvormen dan vallen vrijwel alle goedkope / eenvoudige meters al snel af. Sterker nog, veel duurdere meters hebben daar ook hun beperkingen.

Bij het meten van stromen krijg je ook te maken met het burden voltage dit is de spanningsval over de shunt in de meter. Als deze spanningsval hoog is kan dit de meting enorm beïnvloeden. Vaak hebben duurdere meters hier betere specificaties. Ga je kleine stromen meten dan is dit een punt van aandacht.

Meters uit een hoger prijssegment hebben vaak een zeer snelle bargraph op het display. Als een spanning niet helemaal stabiel is of of de weerstand die je meet enigszins fluctueert zie je dat daar direct op terug.

Meters als een Brymen BM869, Fluke 187,189,289 etc hebben de mogelijkheid om tegelijk het AC en DC component van een spanning te meten. Als je sleutelt aan wat oudere DC gekoppelde audio kan dat weer heel handig zijn.