Welk gereedschap?

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

En toch denk ik dat een beginner, met een stukje toelichting, een hoop informatie over gereedschap, multimeters en andere meetapparatuur uit dit topic kan halen. Ik probeer wat samen te vatten en aan te vullen, corrigeer mij gerust, ik ben ook maar een hobbyist. Verder is er natuurlijk ook de multimeter tutorial van deze site.

De veiligheid is al veelvuldig aan bod gekomen, goedkope meters geven een groter risico bij het meten aan installaties met hoge spanningen of flinke vermogens. Ook de beveiliging is vaak ondermaats dus de gebruiker moet zelf extra alert zijn op meetfouten. De weerstand van een stopcontact meten betekend in veel gevallen einde oefening van je meter.

Naast meten is weten is het ook belangrijk om te weten wat je wil gaan meten. Als je enkel aan gelijkspanningen of een 50hz sinus uit het net of een trafo meet kun je meestal prima uit de voeten met een eenvoudige meter. Krijg je te maken met wisselspanningen / stromen met frequenties hoger dan een paar honderd hertz of vreemde golfvormen dan vallen vrijwel alle goedkope / eenvoudige meters al snel af. Sterker nog, veel duurdere meters hebben daar ook hun beperkingen.

Bij het meten van stromen krijg je ook te maken met het burden voltage dit is de spanningsval over de shunt in de meter. Als deze spanningsval hoog is kan dit de meting enorm beïnvloeden. Vaak hebben duurdere meters hier betere specificaties. Ga je kleine stromen meten dan is dit een punt van aandacht.

Meters uit een hoger prijssegment hebben vaak een zeer snelle bargraph op het display. Als een spanning niet helemaal stabiel is of of de weerstand die je meet enigszins fluctueert zie je dat daar direct op terug.

Meters als een Brymen BM869, Fluke 187,189,289 etc hebben de mogelijkheid om tegelijk het AC en DC component van een spanning te meten. Als je sleutelt aan wat oudere DC gekoppelde audio kan dat weer heel handig zijn.

Zelf ben ik vrijwel helemaal overgestapt op meters van Brymen omdat ik deze prettiger vindt functioneren, toch mis is wel eens de touch hold functie van Fluke, die is ideaal als je je ogen op je meetpennen wil houden.

Wil je een voordelige meter om spanning / stroom over een langere tijd loggen kijk dan eens naar Uni-T, Owon of net iets duurder, Brymen. Die hebben allemaal meters in het assortiment die middels RS232 of USB aan de computer koppels kunnen worden. Bestudeer wel even goed of de software aansluit op je wensen, die is vaak een stuk minder ontwikkeld dan de meter zelf.

Veel eenvoudige meters bieden extra mogelijkheden zoals het meten van capaciteit, de versterking van transistoren (hfe) of de temperatuur. Dit lijkt heel handig maar ook hier kun je tegen vreemde of foute meetresultaten aanlopen. Bijvoorbeeld de capaciteitsmeting, vaak laden deze meters de condensatoren met een gelijkstroom, de combinatie van lading / tijd wordt berekend en daar volgt de capaciteit uit. Dat werkt prima bij een goede elco maar als de elco een flinke lekstroom heeft wordt er een hogere capaciteit weergegeven dan de elco werkelijk heeft. Je krijgt dus de indruk dat een condensator goed is terwijl die kapot is.

Wat betreft het vergelijken van metingen om fouten uit te sluiten: Veel Chinese meters gebruiken dezelfde chipset / ADC, dan kun je wel met twee of drie meters de waardes vergelijken maar de kans is groot dat alle drie de meters dezelfde afwijking laten zien.

De Chinese transistor / LCR testers zijn in mijn ogen wel een handige aanvulling op de werkbank, ze geven snel een indicatie over een component. Maar ze zijn niet feilloos, ik heb hier een exemplaar wat, al naar gelang de positie waarin je meet, een TIP127 als NPN transistor meet, draai je hem 180 graden dan wordt het spontaan wel een PNP transistor ;) Ook meten aan geladen condensatoren vinden ze niet heel erg leuk

Wat betreft solderen zijn er eindeloos veel opties, je hebt al twee stations dus die basis is er. Begin met loodhoudende tin, dit maakt het solderen makkelijker. Koop ook geen dikke tin, als je tin met een dikte van 0,5mm gebruikt heb je veel minder snel het probleem dat je teveel tin toevoegd. Bespaar ook niet op je tin, goedkope tin vloeit vaak niet mooi. Rook afzuigen kan prima met één of twee 12cm fans die je voor je werkstuk zet om de rook af te zuigen. Zoals al eerder werd geopperd, je soldeert geen 8 uur op een dag dus je hoeft niet direct bang te zijn voor je gezondheid.

Jinny

Golden Member

Mooi verwoord Ruben.
De Fluke 289 heb ik zelf, evenals de oudere 787 (of is dat ook een 789, ik weet het nu ff niet)
De een kan iets wat de ander niet kan en andersom.
Voor een hobbyist veel te dure meters, in mijn werk onmisbaar.
DC stromen meet ik met stroomtangen, ik heb een hele collectie vanaf 0.1 mA of zo tot 400 A DC.
Vanaf iets van 100 mA tot diezelfde 400 A heb ik ook in AC waarbij de laatste nog eens vervangen gaat worden door iets dat tot 1200 A (of zo) kan meten....
Maar dat is werk.

Voor het verschil, Fred101 gebruikt zijn gear net als ik professioneel maar ik kan niet met zijn apparatuur uit de voeten op lokatie en hij niet met mijn spullen.
Ik wil daar maar mee zeggen, laat je niet opnaaien en koop wat je nodig hebt, niet wat je moet hebben volgens anderen.
Doe rustig aan en kijk waar je beperkingen liggen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Maar er is hier iemand die bij hoog en laag beweerd dat een 6 euro Ali metertje een op een vergelijkbaar is met een Fluke of ander profi merk. Dat is niet zo.

Die mensen moeten gebanned worden van dit forum, schorem wat denken ze wel niet. :P

Ik was toch nog even aan het zoeken hoe dodelijk ze exploderen, en het was al min of meer wat ik verwachten, niet aan te bevelen om tijdens meetingen ook gelijk je MM schoon te likken (kon ik nergens vinden in de gebruikshandleiding), ondanks mijn zeer lage standaarden zou ik deze onderstaande MM zou ik dus niet kopen, dit was die van 2,50 ik zou voor 100% duurder gaan :)

https://youtu.be/iGUiZT6kLDk?t=328

https://youtu.be/OEoazQ1zuUM?t=363

Die laatste is wel verbloemt, die 700v met xx ampere, dat moest een spectaculaire test worden, en dat was het, maar dit lijkt wel het maximale te doen van wat je kunt krijgen. Lijken wel mensen van fluke, grappig dat hun dure meter niet de 700v aangaf maar overload :)

Verder is de beste conclusie voor een beginner begin goedkoop, voor je het weet sloop je de fluke door een beginnersfout, en anders ben je wel de 10 euro zekering kwijt, ik vertrouw die goedkope meters wel tot 400v, en als dat ding opblaast op 230vac, lijkt me stug dat men huisinstallatie verder kapot is. Voor professionals begrijp ik het koop goed spul het leven is al lastig genoeg :)

Ik heb dus een auto scale meter is die nu beveiligd voor deze bovenstaande testen, dus verkeerde selectie kan de meter pof zeggen ?

Alles met een knipoog ;-)
Jinny

Golden Member

RvEldijk, ik heb zomaar het idee dat je aan het trollen bent, daar schiet de TS niks mee op.
Onjuiste informatie geven, gerenommeerde fabrikanten afkraken, ik zeg, goed bezig.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

Tsja... van Eldijk denkt dat de internetchinees de norm is. En alles wat duurder is te duur is...

Mijn allereerste multimeter was een analoog ding. Zo groot als een halve briefkaart. Geen enkele beveiliging. Ik heb er destijds ik meen 30 gulden voor betaald. Een wereld bedrag voor een 8 of 9 jarige destijds.

De 2de, een paar jaar later, werd een Dynatek. En die is er nog steeds (en wordt ook nog steeds gebruikt). Maar ja, die was dan ook wel 199 gulden. Prima metertje. Voor (DC) spanning en weerstand meten. Verder niet. Voor op locatie? Te kwetsbaar. Maar zoiets lijkt me prima voor TS. De prijzen zijn inmiddels wat lager (het is veel meer gemeen goed geworden). Er is wat meer concurrentie. En toch... een ook maar een beetje fatsoenlijke meter zie je eigenlijk niet onder de 50 tot 100 euro.

En ja, er zijn ook wel een paar Flukes (en niet alleen multimeter). Allemaal wat robuuster. En het blijft op locatie ook gewoon werken (dat gaat na enige tijd met zo'n Dynatek echt fout).
'Thuis' geen zin om te lopen pielen omdat gereedschap het niet doet. Dat is alleen leuk als 'pielen met niet werkend gereedschap' je hobby is ofzo. Op locatie is het dodelijk.
Daarnaast... een paar knappe meetsnoeren, soepel, voldoende lengte, voldoende doorsnede... In elk geval niet iets wat aan de meter vast zit. Zoveel prettiger werken...

Ik wil daar maar mee zeggen, laat je niet opnaaien en koop wat je nodig hebt, niet wat je moet hebben volgens anderen.

Zoals ik al een paar pagina's terug omschreef: laat het organisch ontstaan. Maar koop geen brol. Dat is hoe dan ook zonde van het geld. Een schroevendraaier uit de 2-euro bak van de bouwmarkt is tenslotte ook alleen maar bruikbaar om een blik verf mee open te maken - als je daar niet wat beters voor hebt. Dat wil dan ook niet zeggen dat je gelijk Snap-On ofzo hoeft te kopen, maar laat de brol vooral daar waar het ligt.

Voor wat betreft die absurd dure zekeringen: als ik het me goed herinner, dwingen de gewenste specificaties het gebruik van zilver in de draad af. Tsja, dat is nou eenmaal wat duurder dan koper of aluminium. Daarnaast geen grote aantallen. Daar staat tegenover dat het zelden tot nooit fout gaat, dus uiteindelijk zijn het gewoon de kosten niet.

RvEldijk, ik heb zomaar het idee dat je aan het trollen bent

Ow jee dat was idd niet de bedoeling, en misinformatie is al helemaal niet de bedoeling, mag je me daarop gewoon corrigeren, en permissie tot afslaan daarvoor :P

gerenommeerde fabrikanten afkraken

Beetje idd puur om de prijs, maar ik wilde het grote verschil weten tussen beide, en mee eens niet het perfecte topic daarvoor, maar ik ben al iets wijzer qua zekering, en verkeerd gebruik, en dat past best wel binnen dit topic. Gaat niet zozeer om de TSer, maar ook de rest van het forum dat er niets wijzer van wordt.

Ik probeer een beetje de clue te zoeken tussen beide, waarbij het kan lijken dat ik aan het trollen ben, maar ik weet nu dat als ik een kern centrale moet werken, dat ik men metertje beter thuis kan laten :)

Ik zal wijselijk verder men mond houden, dus dit is het perfecte moment om me compleet uit te schelden. :)

Alles met een knipoog ;-)

Op 10 december 2020 20:25:29 schreef Geen-Geld:

[*]Afzuiger voor 5m buis (voor door het klapraampje)

Heeft iemand tips voor mij of advies wat ik nog mis?

Ik heb met 2 ventilatoren zelf een soldeerdamp afzuiging gemaakt.
Deze werkt prima en kost bijna niets om te maken.
Door de actieve koolfilters die ervoor zitten kan je de lucht dus gewoon weer de kamer inblazen en heb je geen buizen nodig die je door het raam moet laten uitblazen.

RAAF12

Golden Member

Op 16 december 2020 08:18:45 schreef RvEldijk:
Ik zal wijselijk verder men mond houden,

Zolang je wat te vertellen hebt wat hout snijdt is het wat mij betreft OK.

Voorbeeld is een meter die ik nieuw kocht, de eerste echte TRMS meter van Fluke.
We spreken over 1989, dik dertig jaar geleden. Ding is nu nog steeds spot on op het DC bereik, de rest is minder belangrijk en kan ik niet toch niet de LSB (last significant bit) testen. Met een later veel duurder en nauwkeuriger model met grafisch display (867B) is die het gloeiend eens. Verder zie je wat gebruikssporen en een rode bus die wat veel gebruikt is. Die moet vervangen worden zitten een paar scheurtjes in. Is een workaround voor maar een nieuwe aansluitplaat is zo te koop bij de groothandel. Ook de amateur kan daar kopen zonder KVK registratie. Metertje kostte destijds bijna 900 gulden. Een rib uit mijn lijf. Mja, ik kon mijn ouwe 75 Fluke inruilen bij de leverancier. Die was net drie maanden jong!
Verder veel plezier van gehad. 90/3 Dat is 30 gulden per jaar!! Het gele monster wordt alleen maar goedkoper :-)
ps.
Je kan ook zoeken in het forum op Fluke, er staat veel info. Ergens staat ook een link van Jochem waar de Fluke zekeringen in de aanbieding zijn.

Here we go, border crossing PT-ES https://www.youtube.com/watch?v=sserlsJy0wI&t=25s
fred101

Golden Member

RvEldijk, Verder is de beste conclusie voor een beginner begin goedkoop, voor je het weet sloop je de fluke door een beginnersfout

Dat is nu net de reden waarom je als beginner die meer doet dan iets op batterijen doormeten, wel een A merk moet kopen. In jou video link zag je het rode geval verbranden toen hij 700V in de weerstand functie kreeg. De Fluke hield hij gewoon vast en draaide de knop in elke positie. Je moet extreem dom doen om een Fluke total loss te krijgen. (en ja, ook Flukes gaan wel eens echt kapot en kunnen slijten). Dave Jones kreeg er een kapot door hem van 40 meter hoogte te laten vallen (meerdere keren) Daarvoor had hij hem al uit de auto gegooid, er mee gezwommen en nog veel meer.

De zekering is alleen voor het stroom meetdeel en ja, het is 10 euro als de zekering klapt, maar wel veilig. Er horen er twee in te zitten als je twee stroombussen hebt. 1 voor de mA ingang en een voor de 10A ingang.
Koop jij een auto zonder remmen, gordels, kreukelzone, airbag, bumper omdat die goedkoper is en nieuwe blokken en schijven ook nog eens zo duur zijn ?

Adviseer je iemand die net zijn rijbewijs heeft zo'n goedkope auto omdat hij eerder een fout maakt en dan kun je beter een goedkope auto total loss rijden met het resultaat een zwaar gewonde bestuurder. Terwijl hij in een duurdere auto met goede remmen, ABS, gordels, kreukelzone en airbag, gewoon op tijd had stil gestaan en anders er waarschijnlijk zelf ongeschonden van af zou zijn gekomen....

Protectie in een DMM beschermt de meter, je DUT maar vooral jou zelf.

Iedereen maakt vroeg of laat fouten. De protectie is niet alleen een zekering, er zit nog een hele hoop meer in. Dingen als MOVs, diodes, fusable traces, voldoende afstanden, blast protectie, sparc gaps etc. Bij goede meters is ook de meter meer hufterproof. Zo gaan ze bv piepen als je de probes in de verkeerde ingang hebt, sommige blokkeren zelfs de ingang zodat je de plug er niet in kunt doen en de meter niet in een andere mode dan stroom meten kunt zetten. En ze hebben ook protectie voor alle andere functies zoal 230V meten met de meter in weerstand.

Ik reageer alleen nog maar vanwege de onzin die jij typed om te voorkomen dat beginners daardoor op het verkeerde been worden gezet en hopelijk is het leerzaam voor anderen maar ik en andere COers hebben nu al veel meer gezegd dan een beginner als de TS moet weten.

Dave Jones van EEV blog heeft in het begin heel veel videos over DMMs gemaakt. Hij was een van de eerste die de kwaliteit van Brymen "ondekte"
Joe Smith heefgty heel veel videos gemaakt over veiligheid mbt DMMs. De meter die hij vaak als referentie gebruikt is de Brymen 869s. Ook Flukes komen er goed uit op 1 na maar als ik het goed heb onthouden was dat meer exemplaries en kwam hij er later wel goed af. De videos zijn wat langdradig want hij laat alles ook echt zien en veel testen duren best lang. De meeste meters krijgt hij kapot en daarna repareert hij ze weer als mogelijk. Bij goede meters sneuvelt bv de protectie, nieuwe diode ofzo er in en hij doet het meestal weer. Hij mod ze ook, hij heeft bv een vrij dure maar vrij onveilige unit T van goede protectie voorzien, auto backlit en nog wat meer.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs