En toch denk ik dat een beginner, met een stukje toelichting, een hoop informatie over gereedschap, multimeters en andere meetapparatuur uit dit topic kan halen. Ik probeer wat samen te vatten en aan te vullen, corrigeer mij gerust, ik ben ook maar een hobbyist. Verder is er natuurlijk ook de multimeter tutorial van deze site.
De veiligheid is al veelvuldig aan bod gekomen, goedkope meters geven een groter risico bij het meten aan installaties met hoge spanningen of flinke vermogens. Ook de beveiliging is vaak ondermaats dus de gebruiker moet zelf extra alert zijn op meetfouten. De weerstand van een stopcontact meten betekend in veel gevallen einde oefening van je meter.
Naast meten is weten is het ook belangrijk om te weten wat je wil gaan meten. Als je enkel aan gelijkspanningen of een 50hz sinus uit het net of een trafo meet kun je meestal prima uit de voeten met een eenvoudige meter. Krijg je te maken met wisselspanningen / stromen met frequenties hoger dan een paar honderd hertz of vreemde golfvormen dan vallen vrijwel alle goedkope / eenvoudige meters al snel af. Sterker nog, veel duurdere meters hebben daar ook hun beperkingen.
Bij het meten van stromen krijg je ook te maken met het burden voltage dit is de spanningsval over de shunt in de meter. Als deze spanningsval hoog is kan dit de meting enorm beïnvloeden. Vaak hebben duurdere meters hier betere specificaties. Ga je kleine stromen meten dan is dit een punt van aandacht.
Meters uit een hoger prijssegment hebben vaak een zeer snelle bargraph op het display. Als een spanning niet helemaal stabiel is of of de weerstand die je meet enigszins fluctueert zie je dat daar direct op terug.
Meters als een Brymen BM869, Fluke 187,189,289 etc hebben de mogelijkheid om tegelijk het AC en DC component van een spanning te meten. Als je sleutelt aan wat oudere DC gekoppelde audio kan dat weer heel handig zijn.
Zelf ben ik vrijwel helemaal overgestapt op meters van Brymen omdat ik deze prettiger vindt functioneren, toch mis is wel eens de touch hold functie van Fluke, die is ideaal als je je ogen op je meetpennen wil houden.
Wil je een voordelige meter om spanning / stroom over een langere tijd loggen kijk dan eens naar Uni-T, Owon of net iets duurder, Brymen. Die hebben allemaal meters in het assortiment die middels RS232 of USB aan de computer koppels kunnen worden. Bestudeer wel even goed of de software aansluit op je wensen, die is vaak een stuk minder ontwikkeld dan de meter zelf.
Veel eenvoudige meters bieden extra mogelijkheden zoals het meten van capaciteit, de versterking van transistoren (hfe) of de temperatuur. Dit lijkt heel handig maar ook hier kun je tegen vreemde of foute meetresultaten aanlopen. Bijvoorbeeld de capaciteitsmeting, vaak laden deze meters de condensatoren met een gelijkstroom, de combinatie van lading / tijd wordt berekend en daar volgt de capaciteit uit. Dat werkt prima bij een goede elco maar als de elco een flinke lekstroom heeft wordt er een hogere capaciteit weergegeven dan de elco werkelijk heeft. Je krijgt dus de indruk dat een condensator goed is terwijl die kapot is.
Wat betreft het vergelijken van metingen om fouten uit te sluiten: Veel Chinese meters gebruiken dezelfde chipset / ADC, dan kun je wel met twee of drie meters de waardes vergelijken maar de kans is groot dat alle drie de meters dezelfde afwijking laten zien.
De Chinese transistor / LCR testers zijn in mijn ogen wel een handige aanvulling op de werkbank, ze geven snel een indicatie over een component. Maar ze zijn niet feilloos, ik heb hier een exemplaar wat, al naar gelang de positie waarin je meet, een TIP127 als NPN transistor meet, draai je hem 180 graden dan wordt het spontaan wel een PNP transistor Ook meten aan geladen condensatoren vinden ze niet heel erg leuk
Wat betreft solderen zijn er eindeloos veel opties, je hebt al twee stations dus die basis is er. Begin met loodhoudende tin, dit maakt het solderen makkelijker. Koop ook geen dikke tin, als je tin met een dikte van 0,5mm gebruikt heb je veel minder snel het probleem dat je teveel tin toevoegd. Bespaar ook niet op je tin, goedkope tin vloeit vaak niet mooi. Rook afzuigen kan prima met één of twee 12cm fans die je voor je werkstuk zet om de rook af te zuigen. Zoals al eerder werd geopperd, je soldeert geen 8 uur op een dag dus je hoeft niet direct bang te zijn voor je gezondheid.