pulsschakeling voor wisselbediening stoort

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

de ingang van de relais gaan naar de 24V. En die sturen de ingang van de 555 naar de GND

met excuus voor het foutje, ik vind het lastig om het overzicht te houden bij zoveel keuzestress.

Arco

Special Member

Dus het schakelsignaal is toch een puls naar gnd?...
Dan is het nog eenvoudiger, dan kan de allereerste schakeling...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

@Herms:
Het is je vergeven...
Maar zoals uit de reactie van @Arco valt op te maken: de verwarring is groot...

@Lambiek:
Locaal voeden vanuit de wisselvoeding impliceert wel optocouplers voor de besturing. Dan is meteen het 'probleem' van aardlussen opgelost. :7

@Arco:
De ingangen worden naar +24V geschakeld, zeker weten. Dus het laatste schema uit je vorige post.
Maak jij die print of doe ik het? :P
Let wel: opto's aan de besturingskant en geen SMD toegestaan!

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Ok, vind ik gewoon leuk...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Ik denk trouwens dat opto's niet echt nodig zijn omdat deze opzet veel minder 'zenuwachtig' is zonder 555 en mosfets/triacs...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Dan nog: groundloops kunnen zware problemen veroorzaken, ook zonder 555's, mosfets, triacs of AC. Heb er ooit een gehad waar 3A (gemeten!) in liep...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Let wel: opto's aan de besturingskant en geen SMD toegestaan!

Helemaal mee eens.
Maak de print svp niet te compact.

Maak jij die print of doe ik het? :P

Hoewel, als het schema goed en compleet is, kan ik ook zelf het printontwerp maken. Ik gebruik Kicad. Maar ik wil jullie het ontwerpplezier niet ontnemen! Zeker niet met dit vochtige weer.
Ik ga uit van één wisselaansturing per print om het overzichtelijk te houden.
De voedingsspanning mag komen van de 24V DC.
Morgen gaat de print naar Fatbeard met aanvullende gegevens. Maar dat is dan eigenlijk alleen nog voor de nieuwsgierigheid: waar is het fout gegaan?

En de BC517 stuurt dan een Mosfet aan?

Arco

Special Member

Zat nog een foutje in het schema, aangepast...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 4 januari 2021 21:57:55 schreef Herms Lunenborg:
En de BC517 stuurt dan een Mosfet aan?

Nee dus, ik moet die vervangen door de BD651.

fatbeard

Honourable Member

Nee, direct de wissel, geen mosfet. De warmte-ontwikkeling in de transistor is te verwaarlozen: hij wordt 0,5 sec aangestuurd en de te verwachten duty-cycle is 0.1% maximaal...

Het aangegeven alternatief BD651 (BC517 is tot max. 1A) is inmiddels obsolete. Een BDX34 kan ook...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

De BC517's van Fairchild en OnSemi zijn zelfs 1.2A...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

De piekstroom is wat teleurstellend.
Ik zie net dat de BDX34 ook obsolete is...
Er zijn vast nog wel NPN darlington transistoren te vinden die niet obsolete zijn en geschikt voor >5A en >40V (ik houd altijd minstens 100% veiligheidsmarge).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Lijkt me ruim voldoende, de wissel die ik bemeten heb trok 0,8A...

Is nog lekker klein ook.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
fatbeard

Honourable Member

waar is het fout gegaan?

Voorlopig zet ik (zwaar) in op de bekabeling... :7

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Een 555 is in de meeste schakelingen erg gevoelig voor stoorpulsen. Daarom gebruik ik 't ding ook nooit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Die chip is inmiddels bijna 50 jaar oud en nog steeds niet obsolete. Dat móet een reden hebben.
Als hij echt zo slecht was zou hij allang obsolete zijn...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 4 januari 2021 18:58:49 schreef Herms Lunenborg:
En nog een toevoeging: het onthouden van de laatste stand van de wissels na spanningsuitval is niet nodig. Ik heb daarvoor een 10-deler die eerst alle wissels in een juiste stand legt.

Op 4 januari 2021 21:17:48 schreef Herms Lunenborg:
....ik vind het lastig om het overzicht te houden bij zoveel keuzestress.

Om u een beetje te helpen ;)
Met een controller heb je geen 10-deler nodig, die kan dat uit zichzelf, de mogelijkheden zijn in principe onbeperkt.
Maar ik begrijp u, overschakelen naar het onbekende is een heel moeilijke stap.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Kan met de 40106 oplossing ook. Je kunt door het condensatortje van 1nF aan de set of reset ingang te hangen bepalen in welke stand hij op moet starten...
(zou zelfs eventueel met een jumper kunnen om te kiezen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com