pulsschakeling voor wisselbediening stoort

Op 5 januari 2021 15:31:47 schreef fatbeard:

Alles tussen de powertorren en de opto's kan vervangen worden door een willekeurig processortje, het door MGP voorgestelde hard ingebakken nummer zou ik vervangen door wat DIPswitches (dan is de firmware voor alle modules gelijk).

Bij deze ;) hier de aansluitingen als voorbeeld.
Dipswitches gebruiken de pullup weerstanden.

2 sets led aansluitingen, een set voor de op de print en een set op het bedieningspaneel.

Wat erbij zou kunnen is een error signaal, leds op de print/bediening pinken als per vergissing beide wissels aangestuurd worden.

LDmicro user.

Het is hier stil ;)

Deze namiddag een opstelling en een filmpje gemaakt met een 16F628a maar het maakt niet uit , een 16F1827 is de helft goedkoper.

Blauwe en witte leds zijn de wisselspoelen en rood/groen de signalisatie, die laatste heb je 2x.

De resettijd is in (0.5s x dipsw.) gezet, dus max 8sec. en 16 tijden.
Er zit ook 0.01 sec deadtime tussen zodat er nooit wissels terzelfdetijde na een reset kunnen aangetrokken worden die niet dezelfde tijd zijn ingesteld.

Wat ik vergeten te filmen ben is dat de actieve led staat te pinken als de 2 bedieningsschakelaars gelijkertijd ON zijn.

Kan makkelijk in het laatste schema van Fatbeard ingevoegd worden, enkel schakelen de ingangen naar de + en de leds krijgen stroom van de pic.

https://www.youtube.com/watch?v=Fwsq9OzMhJE&feature=youtu.be

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 6 januari 2021 17:19:59 schreef MGP:
Het is hier stil ;)

Ze zijn druk bezig denk. :)

Ziet er goed uit.

Wat ik vergeten te filmen ben is dat de actieve led staat te pinken als de 2 bedieningsschakelaars gelijkertijd ON zijn.

Dat willen we wel zien natuurlijk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 6 januari 2021 17:40:37 schreef Lambiek:

Ze zijn druk bezig denk. :)

Dat dacht ik ook, de TS is aan het afbreken en Fatbeard zal die print aan het controleren zijn ;)

Dat willen we wel zien natuurlijk. :)

Forgit it :D

LDmicro user.

Ik denk dat ik beide schakelingen ga proberen. Maar eerst moet ik zeker weten dat ze beide werken.

Lambiek

Special Member

Op 6 januari 2021 17:47:36 schreef MGP:
Forgit it :D

Flauw.

Op 6 januari 2021 17:48:48 schreef Herms Lunenborg:
Ik denk dat ik beide schakelingen ga proberen. Maar eerst moet ik zeker weten dat ze beide werken.

Ha, leven in de brouwerij.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fatbeard

Honourable Member

Dat dacht ik ook, de TS is aan het afbreken en Fatbeard zal die print aan het controleren zijn ;)

Die print heb ik nog niet, maar (uiteraard) ben ik bezig met het vervolmaken van de laatste iteratie :7 . En hoewel ik niets tegen microcontrollers heb doe ik de dingen het liefst op de klassieke toer, dus voorlopig ziet het er zo uit:

Ik heb alleen ook nog een baan...
Knipperen als beide inputs geactiveerd zijn gaat míj niet lukken zonder een karrevracht aan extra onderdelen, dat is met de voorrangsinstelling ook niet echt nodig. Maar als ik er goed over na ga denken vind ik vast wel een elegante oplossing...

Mijn plan is om deze laatste iteratie (los van de uitvoering: klassiek of microcontroller) op een smalle print te zetten die met een (nog te bepalen) aantal op een drager kan worden gestoken; een beetje zoals een PC met insteekkaarten op zijn kant.
Die drager krijgt dan de afmetingen van de oude print ('die' print :P ) met besturing- en voeding aansluitingen aan de bovenkant van het rek en de wisselbedrading aan de onderkant, drie draden per wissel (3-pins XH connectoren). Alles punt-naar-punt bedraad, dus geen aardlussen.

Maar eerst moet ik zeker weten dat ze beide werken.

Ze zullen vast beide werken, mits correct bedraad >:)
Dat wil zeggen: geen (aard)lussen.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

DIE print is onderweg. En ik ben begonnen met het bestellen van nieuwe bekabeling. Losse draden die ik kan twisten. En nieuwe connectoren die passen bij het nieuwe schema.
En alle lintkabels en connectoren eruit.

en aan het schema te zien van Fatbeard: die gaat voor perfectie!

fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

't Is mij allemaal niet even duidelijk... (maar ik ben dan ook geen treinofiel... ;) )
Wat is 'lokale bediening'? Wat is 'voorrangsselectie'?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Lokale bediening is precies dat: bediening op de print zelf (ipv het grote bedieningspaneel). Handig bij storingzoeken.

Voorrangsselectie is de mogelijkheid om een van de stuursignalen voorrang te geven boven de ander. Dat maakt het mogelijk om de wissel permanent aan te sturen in de ene richting en hem tijdelijk met het andere signaal de andere kant op te zetten. Verdwijnt dat korte signaal, neemt het andere signaal de boel weer over. Handig om 'on the fly' een route aan te passen.
En het voorkomt dat beide spoelen tegelijk worden aangestuurd door een fout in de bediening...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

lokale bediening is gewenst, maar de voorrangsregeling mag vervallen.
Erg korte reactie, zit met open mond te kijken naar de staatsgreep in de VS

[Bericht gewijzigd door Herms op woensdag 6 januari 2021 22:41:36 (36%)

fatbeard

Honourable Member

Tsja... het blíjven amerikanen.
'nuff said...

In je originele schema had het stuursignaal 'bekrachtigd' voorrang op het stuursignaal 'ruststand': zolang het stuursignaal 'bekrachtigd' actief is kan de wissel niet teruggezet worden. Dat feature heb ik in vrijwel alle iteraties gehandhaafd, nu is het alleen instelbaar gemaakt.

Als (om wat voor reden dan ook) beide stuursignalen actief zijn worden -zonder een voorrangsregeling- ook beide wisselspoelen aangestuurd, wat een ongedefiniëerde wisselstand oplevert totdat slechts één van de stuursignalen opnieuw wordt geactiveerd.
Het origineel voorkwam dit door de voorrang van 'bekrachtigd' op 'ruststand'.

In mijn huidige versie kun je kiezen: recht heeft voorrang op afbuigend, afbuigend heeft voorrang op recht, of geen voorrang (met de beschreven effecten); geen voorrang jumpers betekent ook geen wisselbediening...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
fatbeard

Honourable Member

Slapeloosheid heeft ook zijn voordelen (al ligt er nog geen koper):

Die schakelaar linksonder heeft nog niet de juiste footprint (dit is een liggende en ik wil er een rechtopstaande in hebben), die krijg ik pas zaterdag. De getoonde haakse boxed headers ben ik ook nog niet helemaal uit.
De extra pads aan de linkerkant zijn voor de LEDs (die aan de onderkant zitten).

Kan zowel rechtopstaand als liggend op de drager gemonteerd worden; liggend worden het er dan maximaal 5, rechtopstaand 10.
Voor de (on)duidelijkheid: de drager staat rechtop :p

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

het ziet er fantastisch uit, ik mis alleen de leds op de print.
Verder wil ik niet met box-headers gaan werken, want ik 'mag' geen lintkabel meer gebruiken. Ik kies dan liever voor een 3-polige schroefconnector type KF301 voor de wisselaansturing. De andere ben ik nog niet over uit.
Welterusten!

fatbeard

Honourable Member

Op 7 januari 2021 03:08:41 schreef fatbeard:
...
De extra pads aan de linkerkant zijn voor de LEDs (die aan de onderkant zitten).

... en daarom nu ff niet zichtbaar zijn.
De getoonde connectoren zijn helemaal niet bedoeld voor kabels, maar om deze print (samen met 4 of 9 collega's) op een aansluitprint te steken. Die krijgt dan de aansluitingen naar voeding, wissels en bedienpaneel...
Ik zal zien of ik daar nog een 3D-schetsje van kan maken.

Op 6 januari 2021 19:23:00 schreef fatbeard:
[...]
Mijn plan is om deze laatste iteratie (los van de uitvoering: klassiek of microcontroller) op een smalle print te zetten die met een (nog te bepalen) aantal op een drager kan worden gestoken; een beetje zoals een PC met insteekkaarten op zijn kant.
Die drager krijgt dan de afmetingen van de oude print ('die' print :P ) met besturing- en voeding aansluitingen aan de bovenkant van het rek en de wisselbedrading aan de onderkant, drie draden per wissel (3-pins XH connectoren). Alles punt-naar-punt bedraad, dus geen aardlussen.
[...]

Maar als je liever losse printen gebruikt: ook goed, dan zet ik er wel zware schroefconnectoren voor de voeding en XH connectoren voor de overige aansluitingen op...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Ik zou voor zoiets altijd gaan voor een eurocard + backplane + DIN connectors, ideaal voor onderhoud en storingzoeken... (maar da's persoonlijk...)

https://www.retrobrewcomputers.org/lib/exe/fetch.php?media=boards:ecb:backplane-3:ecb-mini-backplane-assembled.jpg

(rack heb je al zo te zien, daar hangt nu een rolletje soldeer in... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat moet toch plezierig werken zijn als er onbeperkte budgetten voorhanden zijn? :)

e:/ maar die computervoedingsconnector is toch het overwegen waard.

[Bericht gewijzigd door MGP op donderdag 7 januari 2021 14:31:00 (30%)

LDmicro user.
Arco

Special Member

Ach,

Als je het rack al hebt, heb je alleen een backplane en wat connectors nodig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Is ook een optie (heb ik zelfs overwogen), maar dan worden de printen wel erg leeg (dubbelhoge eurokaarten voor 1 wisslsturing ?) :P
Kan ook met halfhoge eurokaarten en ½DIN connectoren in een 2E rack of standaard eurokaarten en -connectoren in een 3E rack maar dan moet Herms echt alles omgooien (met navenante kosten, die DIN connectoren zijn niet goedkoop).

Mijn idee behoudt het 6E rack, waar dan een slordige 80 wisselbesturingen in kunnen, dat alles zonder dure connectoren. :7

@Herms,
PostNL is weer sprookjes aan het vertellen: ik zit op de zaak dus het pakket kan nooit bij mij zijn afgeleverd...

Een quick-and-dirty impressie van mijn idee in de step file. Viewers te kust en te keur op het web.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Was alleen een idee hoe ik het zou doen i.v.m. makkelijk onderhoud... ;)
(met printen in een rack met alle kabels eraan geschroefd is niet echt makkelijk bij onderhoud en geeft het rack maar weinig meerwaarde...)

Zou dan wel meerdere wisselschakelingwen op 1 print zetten natuurlijk, anders wordt de boel te groot.
41612 connectors zijn best betaalbaar: https://nl.aliexpress.com/item/1005001786506755.html?spm=a2g0o.product…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

En ook heelhuids aangekomen.
Lag onbeheerd bovenop de gemeenschappelijke brievenbussen... :(

Ziet er redelijk verzorgd uit, ga er morgen aan meten.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.