Hi Richard S,
Ik heb wat opmerkingen over het schema van de microfoonversterker die je laat zien, een aantal keuzes is niet optimaal.
Laat ik links beginnen, dat is de microfoon ingang.
Als eerste een ferriet kraal direct aan pin-1 van je connector en dan direct daarna je C1 naar het massa van je chassisdeel waarvan ik de aanname doe dat die in een metalen huis gemonteerd zit.
Aan de hand van het schema zijn er een paar aannamen gedaan wat betreft de audio bandbreedte die nodig zou zijn b.v. voor communicatie is 300Hz tot 3KHz voldoende.
Dit is en veel gemaakte fout, je zorgt er voor dat je microfoon versterker in principe ruim in zijn bandbreedte zit.
Voor het laag is er wel een ding om rekening mee te houden, dat is je microfoon type, vele mensen doen omdat ze dat vaak zien een "Blow Job" op een microfoon.
Dat heeft vele nadelen met één voordeel dat achtergrond geluid als goed ingesteld nooit een probleem is.
Normaal praat je ongeveer 10cm vanaf een microfoon voor deze toepassingen zoals b.v. je thuis in je hok zit.
De rede waarom ik dit aangeef is het laag kantelpunt, hier aangegeven met 300Hz bepaald door C2 van 3n3 wat mij sterk lijkt, ik denk dat het laag kantelpunt een stuk hoger ligt met de 3n3.
Ga uit van ongeveer 150 a 200Hz, dit dus afhankelijk van wat voor microfoon je gebruikt, levert deze b.v. veel lage tonen door het nabijheid effect? even mee experimenteren is wijs wat dit betreft.
Dan nog een puntje wat de ingang betreft, de microfoon die volgens het schema gebruikt wordt is een 500Ω type.
De versterker ingang impedantie is door R1 in het schema bepaald op minder dan 560Ω, en dan parallel hieraan de ingang impedantie van de microfoon versterker hou maar aan dat je benden de 500Ω totaal komt.
Je kan ongeveer hier vanuit gaat voor een goed gedrag van een microfoon wat de totale belasting betreft, neem daar minimaal 5x de impedantie die de microfoon heeft.
Dus je microfoon zou niet meer dan 2,5K als belasting moeten zien.(R1 parallel met de Ri van de versterker trap)
Ok het volgende puntje, heb je gekeken hoeveel T1 en T2 totaal versterken?
Dat is met een paar procent marge als je de versterking niet te hoog maakt R5/R4 dat is 100/0,1 en dat is dus 1000x of +60dB. (dit staat ook al in de tekst vermeld)
Dit is een beetje erg veel voor een microfoon die al redelijk wat output heeft(meestal de 500Ω typen.
Daar komt de versterking van T3 dan nog bij in de lagere frequenties welke daar nog 2x is en voor de pre-emphase frequenties dus nog meer.
Mijn collega’s zouden zeggen, wil je een mug een scheet horen laten op volle zwaai?
Je duwt dat signaal dan ook nog een keer in een limiter schakeling welke extra versterking heeft...
Verder is het wijs om in serie met C11 een weerstand op te nemen zodat de pre-emphase niet te ver doorloopt.
En nog als laatste deze, je kan de output level trimpot VR1 op de positie waar hij nu zit weghalen en C12 kan dan ook weg.
Neem een trimpot van 50K op met een serie weerstand van 4K7 i.p.v. R5.
Plaats C5 wel maar zorg er voor dat als de trimpot op een maximale waarde staat het -3dB punt rond de 20 a 25KHz staat.
Door deze manier van een preset te maken van de gain win je dynamisch bereik in je microfoontrap en je vervorming in dit trapje gaat naar beneden.
De bandbreedte beperking in het hoog zeg -3dB 3,5KHz is in het schema makkelijk te bereiken door een 12dB/oct passief filter toe te passen op een gunstig punt.
Tussen T3 en T4 kan je dan wat filtering voor je bandbreedte plaatsen.
Dan nog dit, een limiter en of dynamiek begrenzer moet alleen werken wanneer nodig, zoals met zoveel zaken, dus met mate!
Als je goed moduleert en het een en ander netjes hebt ingesteld, kan iedereen je stem direct herkennen,
dit zonder verder een vermoeiend geluid uit de luidspreker van de ontvanger te laten komen.
Dat er volksstammen er anders overdenken weet ik, je hoeft alleen maar naar de gemiddelde piraat te luisteren of de commercieele radio stations, doodmoe wordt je van het geluid.
-----
Werk het wat je hier heb laten zien, ik denk het wel.
Zie mijn opmerkingen maar als hulp voor versie twee als je dat zou willen.
Ga, als je hem nu al hebt gebouwd, eens met een toongenerator en een scoop aan de slag, voor de microfoon versterker en kijk wat er uit komt, dat zou mooi zijn als je dat hebt.
Door je hoge versterking zal je misschien een passieve verzwakker moeten toepassen aan de ingang van de microfoontrap naar je generator uitgang.
Veel generatoren leveren beneden de 10mV geen schoon signaal meer.
Zet direct bij de ingang van de microfoontrap een 10Ω weerstand naar massa en ga dan met 10K naar de generator.
Als je de generator dan op 1V RMS zet komt er 1mV op de microfoonversterker ingang te staan en dan kan je meestal schoon meten aan het trapje.
Ik hoop dat dit een beetje helpt bij het inzicht.
Groet,
Bram