Buffertrap praat

Tidak Ada

Golden Member

Ga eens naar een bouwmaterialen handel (een echte, dus niet Gamma & co) en koop zo'n glazen bouwsteen. Laat ergens een kapje er af zagen en je hebt een pracht van een cuvet! Gegarandeerd bestand tegen de meeste etsmidden, behalve die op basis van fluor.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Die laatse wil je toch niet thuis hebben ;)

Tegenwoordig 'knoei' ik helemaal niet meer met etsmiddelen, dat laat ik aan de Chinees over.

Ik ben gewaatschuwd dus zal mijn maatregelen nemen...

Maar omdat ik het zuur toch in de bak had staan (nu niet meer...) heb ik de andere print nog even gemaakt...

73, PA1RAM
Tidak Ada

Golden Member

Op 13 maart 2023 00:05:13 schreef Sine:
Die laatse wil je toch niet thuis hebben ;)

Tegenwoordig 'knoei' ik helemaal niet meer met etsmiddelen, dat laat ik aan de Chinees over.

‘t Zit in je tandpasta ……. O-)

En als die Chinees er de brui aan geeft omdat @Xi dat wil ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

[offtopic]
Er is nogal een verschil tussen F en HF ;)

EgbertG

Golden Member

Goede PCB's die je zo maakt!
Ik krijg ze niet zo strak ...

[Bericht gewijzigd door EgbertG op maandag 13 maart 2023 08:27:52 (36%)

rob007

Yarr, Matey!

Allemaal goeie INFO heen en weer, goed bezig allemaal!
Vraagje aan Martin? Gebruik je nu dubbelzijdig print waar je de baantjes uit gekerfd hebt?

Richard mooie print hoor, en natuurlijk brutaal!

deze bevat de microfoonversterker, pre-emphase en limitter en LPF

Schema?
Als je ze misschien hebt? ( nee is ook een antwoord! )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Allemaal goeie INFO heen en weer, goed bezig allemaal!
Vraagje aan Martin?
Gebruik je nu * dubbelzijdig print * waar je de baantjes uit gekerfd hebt?

Richard mooie print hoor, en natuurlijk brutaal!
deze bevat de microfoonversterker, pre-emphase en limitter en LPF
Schema?
Als je ze misschien hebt? ( nee is ook een antwoord! )

En nu we het over geluid hebben, ik heb gisteren even die MAX9814 getest.
Maar daar bouw je niet tegen op hoor! Kost niks en klaar is … Rob.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

De schema's en printlayout van de microfoonversterker en pre-emphase

Schema:

Printlayout

73, PA1RAM

En de limiter met LPF

Schema

Printlayout

73, PA1RAM

Hallo Richard, Rob en andere meelezers,

work in progress, mooi gemaakt Richard.
Maar een schakeling met opamps had je de helft minder ruimte gehad en minder componenten.
Overigens waarom een pre-emphasis het is toch geen omroepzender, gemoduleerd wordt er op NBFM en de hoogste modulatie frequentie is 6kHz.
R13=2k2 ontkoppel je met 4,7nF, maar dat is veel te weinig in capaciteit, alles boven 21kHz wordt dan extra versterkt.
Bij een pre-emphasis van 50µ kun je de C van 4,7nF verhogen naar 33nF.
Alles boven 2100Hz wordt dan extra versterkt, maar ik zou dat persoonlijk doen met een opamp.
Waarbij de insturing op de niet geïnverteerde ingang is en de tegenkoppeling via de inverterende ingang naar de massa met een serie RC schakeling te maken op een frequentie van 1500-2100Hz.
De spannings versterking zou ik op driemaal houden.
Van de limiter zullen D1 en D2 niet in geleiding komen, van de anoden van de beide diodes moet een weerstandje komen naar de massa.
Dit zou ik persoonlijk door een OTA doen; de LM13700.
Omdat de beide ingangen van de LM13700 met laag ohmige weerstanden zijn afgesloten van 470 ohm, kun je daar de microfoon als beste op aansluiten en de limiter zit er gratis bij in.
Trek je niet teveel aan van mijn kritiek maar ik wou het toch even zeggen.

Gisteren geen tijd gehad voor mijn project, maar vandaag wel, de tussen schotjes en de zijschotten gaan op de print, zodat het een kastje wordt.

Rob ik gebruik dubbelzijdige printplaat, waarvan ik de onderkant niet gebruik.
Op de bovenkant heb ik het massavlak wat zich tussen de eilanden bevindt.
De zender is getest en werkt absoluut storingsvrij, totaal geen last van parasitaire oscillaties en spuriuos.
Het werkt erg schoon, voor zover dat ik dat kan zien.
Tot zover de beste FM zender die ik ooit heb ontworpen.
Het uitgangsvermogen is 1,25Watt.
Ik was bezig om diverse laagdoorlaat filters te testen en uiteindelijk heb ik het maar simpel gehouden door één sectie er van weg te laten.
De harmonische filtering is daarbij wel minder, maar de aanpassing op het filter is daarbij wel goed.
En dat was een probleempje wat ik maar niet goed kreeg.
De bedoeling is dat deze print gebruikt wordt om er een tweetraps- eindversterker mee aan te sturen.
Voor die eindversterker wordt de KT920 gebruikt, voor 20-22 Watt aan uitgangsvermogen.
En pas daarachter komt dan het uiteindelijke laagdoorlaat filter.
Ik wil er nog ééntje ontwerpen maar dan met de BFG135 als driver in plaats van de 2N4427, welke ik nu gebruik.
Ik zit daarbij te twijfelen aan een BFG135 of een RD02MUS driver Mosfet.
Voor de eindtrap gebruik ik een RD06 Mosfet in plaats van de 2N3553.
Met de RD02MUS heb ik voldoende aan een insturing van een paar milliwatt, dat scheelt een extra versterkertrap.
En de afmetingen zijn veel kleiner welke in SMD is.
Voor de rest blijft alles min of meer hetzelfde, waarbij ik een driver trap minder nodig zal hebben, omdat de versterking aanzienlijk hoger is voor de RD02MUS.

Telefunken Sender Systeme Berlin
blackdog

Golden Member

Hi Richard S,

Ik heb wat opmerkingen over het schema van de microfoonversterker die je laat zien, een aantal keuzes is niet optimaal.

Laat ik links beginnen, dat is de microfoon ingang.
Als eerste een ferriet kraal direct aan pin-1 van je connector en dan direct daarna je C1 naar het massa van je chassisdeel waarvan ik de aanname doe dat die in een metalen huis gemonteerd zit.

Aan de hand van het schema zijn er een paar aannamen gedaan wat betreft de audio bandbreedte die nodig zou zijn b.v. voor communicatie is 300Hz tot 3KHz voldoende.
Dit is en veel gemaakte fout, je zorgt er voor dat je microfoon versterker in principe ruim in zijn bandbreedte zit.
Voor het laag is er wel een ding om rekening mee te houden, dat is je microfoon type, vele mensen doen omdat ze dat vaak zien een "Blow Job" op een microfoon.
Dat heeft vele nadelen met één voordeel dat achtergrond geluid als goed ingesteld nooit een probleem is.

Normaal praat je ongeveer 10cm vanaf een microfoon voor deze toepassingen zoals b.v. je thuis in je hok zit.
De rede waarom ik dit aangeef is het laag kantelpunt, hier aangegeven met 300Hz bepaald door C2 van 3n3 wat mij sterk lijkt, ik denk dat het laag kantelpunt een stuk hoger ligt met de 3n3.
Ga uit van ongeveer 150 a 200Hz, dit dus afhankelijk van wat voor microfoon je gebruikt, levert deze b.v. veel lage tonen door het nabijheid effect? even mee experimenteren is wijs wat dit betreft.

Dan nog een puntje wat de ingang betreft, de microfoon die volgens het schema gebruikt wordt is een 500Ω type.
De versterker ingang impedantie is door R1 in het schema bepaald op minder dan 560Ω, en dan parallel hieraan de ingang impedantie van de microfoon versterker hou maar aan dat je benden de 500Ω totaal komt.

Je kan ongeveer hier vanuit gaat voor een goed gedrag van een microfoon wat de totale belasting betreft, neem daar minimaal 5x de impedantie die de microfoon heeft.
Dus je microfoon zou niet meer dan 2,5K als belasting moeten zien.(R1 parallel met de Ri van de versterker trap)

Ok het volgende puntje, heb je gekeken hoeveel T1 en T2 totaal versterken?
Dat is met een paar procent marge als je de versterking niet te hoog maakt R5/R4 dat is 100/0,1 en dat is dus 1000x of +60dB. (dit staat ook al in de tekst vermeld)
Dit is een beetje erg veel voor een microfoon die al redelijk wat output heeft(meestal de 500Ω typen.
Daar komt de versterking van T3 dan nog bij in de lagere frequenties welke daar nog 2x is en voor de pre-emphase frequenties dus nog meer.
Mijn collega’s zouden zeggen, wil je een mug een scheet horen laten op volle zwaai? :+
Je duwt dat signaal dan ook nog een keer in een limiter schakeling welke extra versterking heeft...
Verder is het wijs om in serie met C11 een weerstand op te nemen zodat de pre-emphase niet te ver doorloopt.

En nog als laatste deze, je kan de output level trimpot VR1 op de positie waar hij nu zit weghalen en C12 kan dan ook weg.
Neem een trimpot van 50K op met een serie weerstand van 4K7 i.p.v. R5.
Plaats C5 wel maar zorg er voor dat als de trimpot op een maximale waarde staat het -3dB punt rond de 20 a 25KHz staat.
Door deze manier van een preset te maken van de gain win je dynamisch bereik in je microfoontrap en je vervorming in dit trapje gaat naar beneden.
De bandbreedte beperking in het hoog zeg -3dB 3,5KHz is in het schema makkelijk te bereiken door een 12dB/oct passief filter toe te passen op een gunstig punt.
Tussen T3 en T4 kan je dan wat filtering voor je bandbreedte plaatsen.

Dan nog dit, een limiter en of dynamiek begrenzer moet alleen werken wanneer nodig, zoals met zoveel zaken, dus met mate!
Als je goed moduleert en het een en ander netjes hebt ingesteld, kan iedereen je stem direct herkennen,
dit zonder verder een vermoeiend geluid uit de luidspreker van de ontvanger te laten komen.

Dat er volksstammen er anders overdenken weet ik, je hoeft alleen maar naar de gemiddelde piraat te luisteren of de commercieele radio stations, doodmoe wordt je van het geluid.

-----
Werk het wat je hier heb laten zien, ik denk het wel.
Zie mijn opmerkingen maar als hulp voor versie twee als je dat zou willen.

Ga, als je hem nu al hebt gebouwd, eens met een toongenerator en een scoop aan de slag, voor de microfoon versterker en kijk wat er uit komt, dat zou mooi zijn als je dat hebt.
Door je hoge versterking zal je misschien een passieve verzwakker moeten toepassen aan de ingang van de microfoontrap naar je generator uitgang.
Veel generatoren leveren beneden de 10mV geen schoon signaal meer.
Zet direct bij de ingang van de microfoontrap een 10Ω weerstand naar massa en ga dan met 10K naar de generator.
Als je de generator dan op 1V RMS zet komt er 1mV op de microfoonversterker ingang te staan en dan kan je meestal schoon meten aan het trapje.

Ik hoop dat dit een beetje helpt bij het inzicht.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dank je wel voor de feedback Bram. Altijd leuk als iemand er met een andere blik/ervaring naar kijkt en dat ook deelt. Een deel herken ik wel maar zeker niet alles. En het zal niet de eerste keer zijn dat ik een schema over een andere boeg ga gooien en er een nieuwe print uit rolt ;)

Wat de ingangsimpedantie betreft, ik heb deze bewust laagohmig gehouden om RFI inspraak te minimaliseren. En inderdaad komen er ferietkralen op de ingang, direct op de connector, ik teken deze eigenlijk nooit. En inderdaad worden de printjes ingeblikt in een Teko bakje.

De ingangscondensator heeft inderdaad een verkeerde waarde, ergens een rekenfout gemaakt denk ik :X en zou 120n moeten zijn, bij deze aangepast. De totale ingangsimpedantie (berekend) zit op 490 Ohm. Ik ken de regel van 5x de mike impedantie niet, ik heb geleerd dat je die gelijk moet houden, is dit afkomstig uit de praktijk?

Ik ga straks toch de boel op de scope met een toonfiets checken dus er zullen ongetwijfeld nog wel aanpassingen in komen kwa frequentiebereik. Ik plan ook een luistertest met een hoofdtelefoon om naar het gedrag van de limiter te luisteren.

De totale versterking was gepland op 60dB, eigenlijk omdat ik niet precies weet hoeveel de mike afgeeft. Maar dat is eenvoudig naar beneden te brengen en inderdaad is T3 overkill, als ik het nu terugkijk weet ik de reden ook niet meer dat die erbij is gekomen |:( . Ik kan die ook eruit laten, zullen de testen wel uitwijzen straks...

De aanpassing van R5 zit er wel aan te komen als ik zo jouw feedback over de microfoon lees. Maar VR1 laat ik maar even zo, de printen zijn namelijk al klaar en ben ik momenteel aan het boren.

Wat de limiter betreft, dat is inderdaad nieuw terein voor me en ik heb er ruim een maand over gedaan om tot dit werkende schema te komen. Ik heb het op een breadboard verder uitgewerkt en getest. De limiter doet niets zolang ik onder de 2Vtt zit en zit er alleen in om de bandbreedte te beperken mocht ik een keer enthousiast worden achter de mike. Ik ben heel benieuwd naar de luistertest. Ik heb er een filmpje van gemaakt wat je hier kunt zien: https://www.youtube.com/watch?v=jYauFFUZR7M

Het de bedoeling om deze week deze printjes op te bouwen zodat ik in het weekend wat kan testen, ben erg benieuwd naar het resultaat.

73, PA1RAM

Ook jij bedankt @Martin V.

Ik gebruik bewust geen opamps vanwege slechte (ruis) ervaringen én ik heb dozen vol met onderdelen liggen die ik wilde gebruiken.

Een NBFM zender heeft weldegelijk een pre-emphase met een tijdsconstante van 750us. De audio frequente karakteristiek loopt met 6dB per octaaf op vanaf ca 230Hz tot 3kHz, daarna moet die rap afvallen, liefts met 12dB per octaaf. Ik heb daarvoor een LPF in de mike trap en nogmaals na de limiter zitten. Maar de scope zal het straks moeten bewijzen, op een breadboard heeft het allemaal wel goed gewerkt.

Wat D1 en D2 betreft in de limiter snap ik je niet helemaal. Beiden komen wel in geleiding bij de positieve en negatieve helft van de wisselspanning. Wanneer je het filmpje bekijkt van hierboven zie je de werking ervan.

73, PA1RAM
blackdog

Golden Member

Hi Richard S, :-)

Gewoon bouwen wat je nu hebt en als je het leuk vind, de tips die ik geef doornemen.
Wat de impedantie aan de ingang van het microfoontrapje betreft, dit kan je niet gelijk stellen aan b.v. impedantie aanpassing van een coax kabel.

Dynamische microfoons worden tussen 4 a 10x hoger dan de impedantie afgesloten die de microfoon zelf heeft.

Dat heeft verder weinig te maken met HF instraling, goede ontkoppeling staat nummer-1 op het lijstje om de microfoon versterker pruttel vrij te houden. :-)
Komt er toch nog wat doorheen, dan helpt een BE condensator tussen de 33 en 150pF.

Hou er verder rekening mee, voor als je dat niet weet, dat iedere kabel die aan deze schakeling komt/hangt, een antenne is die het HF signal naar binnen loods.
Ik heb heel lang geleden veel ervaring opgedaan met mijn audio voorversterker die in een gesloten metalen kastje zat met een symetrische(trafo) dynamische microfoon ingang, Welke vlak naar mijn QQE03/12 stond. (ik was toen nog piraat :-) )
Van deze ervaring heb ik later veel plezier gehad om allerlij audio apparatuur "stil" te krijgen voor mijn werkgever.
Niet alleen audio apparatuur, maar ook de DC referenties die ik bouw.

Tip, teken alle componenten die nodig zijn, vooral ook zoals je hier je schema's deelt.

Doe zoals je al aangeeft, ga luisteren, ga meten en vind uit waar evewntueel bottle necks zitten, we zitten hier klaar om je verder te helpen als nodig.
Misschien een apart topic hiervoor maken?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 15 maart 2023 22:21:40 schreef Richard S:
Wat D1 en D2 betreft in de limiter snap ik je niet helemaal. Beiden komen wel in geleiding bij de positieve en negatieve helft van de wisselspanning. Wanneer je het filmpje bekijkt van hierboven zie je de werking ervan.

Normaal gesproken zou de gelijkrichting zo niet werken: omdat er door de condensatoren geen gelijkstroom kan lopen, kan die dus ook niet door de dioden, zodat er geen gelijkspanning aan de uitgang kan blijven staan.
Met andere woorden: je gelijkgerichte spanning zou almaar kleiner worden, tot er zelfs bij de luidste geluiden geen regeling meer zou zijn.

Maar op de scope werkt het wel. Ik neem dus aan dat je van de het knooppunt C8-D1, en ook van C9-D2, een weerstandje naar massa hebt geplaatst?
(Of keken we te kort? De decay-tijdconstante heb je vrij lang.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik denk dat ik het niet helemaal begrijp met D1 en D2? Er staan een forse wisselspanning op de circuits C8-D1 en de belasting daarachter en hetzelfde voor C9-D2 maar dan voor de andere periode helft. Die condensatoren (uitgang) nemen uiteindelijk de gelijkspannings waarde aan van resp collector en emitter, daarboven op wordt de wisselspanning gesuperponeerd, de diodes komen wel degelijk in de geleiding tijdens die periode helften.

Althans zo had ik het bedacht en klaarblijkelijk werkt het ook zo...

Ik had wel het probleem dat tijdens het inschakelen de spanning over C12 initeel te positief was waardoor de FET al gelijk begon in te grijpen, het duurde seconden lang voordat het zich stabiliseerde, initieel zelfs helemaal niet, ik had toen 10u elco's voor C8 en C9. Heb die toen fors kleiner moeten maken. Het effect is er nog maar nu is het in een paar tellen opgelost.

73, PA1RAM
Frederick E. Terman

Honourable Member

De schakeling is een gelijkrichter. Als daar gelijkspanning uit moet komen, moet er dus gelijkstroom door de diodes. Door de seriecondensatoren kan echter geen gelijkstroom lopen.
Er moet een weggetje voor de gelijkstroom zijn. Vandaar dat er een weerstand van het knooppunt tussen C8 en D1, naar massa moet zitten, en idem voor C9 en D2.
Dus nog eens de vraag: zit er zo'n weerstand? Op het filmpje lijkt het van wel, en als de zaak werkt, bewijst dat ook dat er zo'n weerstand is (of dat de condensator een enorm slechte isolatieweerstand heeft! :)).

Als er op het punt tussen C8 en D1, en op het punt tussen C9 en D2, verder écht niets zit aangesloten, dan is de volgende test interessant:
Zet eens continu een vrij luid signaal op de ingang, zodat uit de gelijkrichter een goed meetbare gelijkspanning komt. Blijf nu kijken. Blijft die gelijkspanning totaal constant, zolang het ingangssignaal er is?

Ik voorspel dat die spanning wegzakt in precies hetzelfde tempo als de spanning waarvan je bij het inschakelen last hebt.
(Met de oorspronkelijke 10 µF was de tijdconstante zó traag, dat na een halve minuut nog steeds de halve inschakelspanning aanwezig was, am I right? :))

--
Plaatje: Ander voorbeeld. Bij dezelfde audiopulsen aan de ingang, wordt de uitgangsspanning elke keer minder.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Vandaag en gisteren avond even verder gegaan aan het stuurzendertje.
Zij schotjes en tussen schot erin geplaatst.
Aan één zijkant heb ik de aansluitingen geplaatst voor de DC voeding en de PLL regelspanning gebruik ik pcb kroonsteentjes, voor de modulatie ingang een RCA connector.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Mooi stukje huisvlijt Martin. Ik heb me altijd afgevraagd of afscherming met koper hetzelfde is als met ijzer omdat het niet magnetiseerbaar is. Ga me daar wel een keer in verdiepen...

Maar mooi blijft het.

73, PA1RAM

Op 16 maart 2023 12:43:15 schreef Frederick E. Terman:
De schakeling is een gelijkrichter. Als daar gelijkspanning uit moet komen, moet er dus gelijkstroom door de diodes. Door de seriecondensatoren kan echter geen gelijkstroom lopen.
Er moet een weggetje voor de gelijkstroom zijn. Vandaar dat er een weerstand van het knooppunt tussen C8 en D1, naar massa moet zitten, en idem voor C9 en D2.
Dus nog eens de vraag: zit er zo'n weerstand? Op het filmpje lijkt het van wel, en als de zaak werkt, bewijst dat ook dat er zo'n weerstand is (of dat de condensator een enorm slechte isolatieweerstand heeft! :)).

Meaculpa...

Er zitten inderdaad 2 weerstanden van 100k op die plek. Van origine zaten die er niet, vandaar dat ze missen in mijn schema. Ik heb ze geplaatst toen ik bezig was om de inschakelproblemen te achterhalen, als een soort van bleeder weerstand om die elco van toen nog 10u wat vlotter van hun lading te ontdoen. Dat had wel wat invloed maar uiteindelijk was het verkleinen van de capaciteit naar 100n het betere antwoord daarvoor

Op de print heb ik ze nu dus ook niet gepland dus we gaan snel zien of ze daarwerkelijk nodig zijn voor de juiste werking...

Bedankt voor de uitleg. Ik heb er nog steeds moeite mee omdat het een wisselstroom is die door de condensator zou moeten worden doorgelaten met het diode circuit als belasting erachter, althans zo was mijn gedachte. Stom toeval dat ik dan die 2 weerstanden heb geplaatst.

Enfin, de test zal het uitwijzen en dan kom ik erop terug.

73, PA1RAM
Frederick E. Terman

Honourable Member

In plaats van een weerstand zie je soms ook een extra diode, die hier dan 'omhoog' zou wijzen. Je zit dan niet met een extra RC-tijd, dat kan soms handig zijn. Hier maakt het niets uit.
Zonder weerstand of diode op die plaats, is het probleem als volgt samen te vatten: de diode laat geen wisselstroom door, en de condensator laat geen gelijkstroom door; na enige tijd loopt er dus niets meer door de combinatie. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 16 maart 2023 20:49:04 schreef Richard S:
Mooi stukje huisvlijt Martin. Ik heb me altijd afgevraagd of afscherming met koper hetzelfde is als met ijzer omdat het niet magnetiseerbaar is. Ga me daar wel een keer in verdiepen...

Maar mooi blijft het.

Dankjewel Richard,

eigenlijk was de afscherming, tussen de trappen niet noodzakelijk, het is getest zonder die schotjes en dat werkte ook goed.
Van de grote oscillator spoel heb ik weinig last, die strooit niet teveel aan HF in het rond, aan beide kanten van die spoel staan condensatoren van 68pF naar de massa, dus het HF strooiveld is heel laag.
Wat betreft een koperen afscherming die is effectief op HF, je ziet dat ook vaak bij hele grote kortegolf zenders, waar alles rond de eindtrap in koper is uitgevoerd.
Aluminium of messing is ook een goede elektrische geleider, maar niet tegen magnetische velden. Dat wordt ook gebruikt in plaats van koper, maar de soortelijke (elektrische) weerstand van koper is lager als van aluminium of messing.
Die ijzeren Teko kastjes, (is dat eigenlijk ferro materiaal) zijn efficiënt voor HF maar vooral ook op lagere frequenties, denk daarbij aan magnetische velden van o.a. transformatoren.
Dus goed voor LF versterkers is ferro materiaal, of mµ metaal, goed voor HF is dat niet nodig.
Een HF behuizing uitgevoerd uit metaal plaat materiaal is altijd beter als wanneer er printmateriaal wordt gebruikt, omdat bij print de beide koperen vlakken niet elektrisch zijn doorverbonden en bij metaal plaat zoals blik dus wel.
https://www.bbemg.uliege.be/nl/hoe-kan-je-de-intensiteit-van-elektrisc…

Telefunken Sender Systeme Berlin

Beste Martin,

Kan jij hier het complete schema delen?

Enige opmerkingen.

Het is te groot opgezet alles speelt mee het kan heel anders werken als je de boel zou verkleinen.

Zou alles in de lengte bouwen.

Voedingslijn beginnen bij de eindversterker dan driver,buffer enz enz zodat er geen "hoge" stromen door de rest van de schakeling gaan lopen.

Ben erg benieuwd hoe jij alles aan elkaar hebt gehangen.

Heb bij LPF filters mee gemaakt dat je de bovenkant van de dubbelzijdige printplaat schotten tussen de secties meerdere keren per schot moest doorverbinden anders was de harmonische onderdrukking echt wat lager.

Als je een "echte" VNA hebt schrik je je soms rot als je iets wijzigt en dat kan zowel negatief als positief zijn. Elke mm telt en ook de materiaal keuze heb goede ervaringen met blik als afscherming.

Met een VNA gaat de RF wereld voor je open en daarna op de 2e plaats een Spectrum Analyzer zonder degelijke apparaten ben je eigenlijk kansloos in de RF techniek.

M.v.g
Marcel

Ik kijk wel op van de (nette) constructie. Maar kom je door de gefreesde printsporen en nogal groot lijkende spoelen niet op een te lage frequentie uit? (Staat ie niet op 50 MHz?)

In de jaren 80 bouwde ik uit FRM eens een aardige FM-zender na. Die was helemaal 'zwevend', en ik was aanvankelijk tevreden over de prestaties ervan. Hoe dan ook was de beschreven (FRM, dus) zender betrekkelijk gammel. (En microfonisch.) Later maakte ik er printen voor - die eruitzagen zoals die van Martin V - en handhaafde alle spoel- en c-waardes. Er klopte geen bal meer van. Door de spoelen te verkleinen haalde ik nog net de FM-band.

/edit En die spoelen werden echt een stuk kleiner dan wat ik bij Martin zie. Het artikel zoek ik op. De printen heb ik heel misschien nog in een junkbox liggen.