Ha Richard S,
Ik was even druk maar heb nu weer meegelezen, ik kan niet veel meer in te brengen.
De punten heb ik al aangegeven en het belangrijkste op een bestaande print kan je niets meer
Maar nog een keer je oscillator is prima voor wat je gemeten heb in versie 2,
kan je zaken verbeteren !
De oscillator die ik twee weken geleden gebouwd heb is zo goed als jou ontwerp en,
dat is verre van goed maar het werkt.
Ik heb alleen een single FET gebruikt BFxxx en in de voeding een echte UKW drosel
Mijn voorstel zou ook zijn start een eigen draadje niet voor het een of ander want @rob007 heeft,
al aangegeven geen probleem te hebben.
Maar het is denk ik handiger voor de CO-zoekmachine, dan geen specifiek oscillator,
draadje maar als titel oscillator trein.
Hier zitten al jou deelschakelingen in oscillator filter buffer driver eindtrapje....
Eigenlijk alles wat er voor nodig is om een goede oscillator trein te ontwerpen eventueel,
kan hier ook benoemd worden vermenigvuldigers !
Ik kan een kleine voorzet geven en dan wacht ik liever jou draadje af,
maar dit zou je in gedachte mee kunnen nemen.
Gebruik in de oscillator geen FET en zeker geen dual MOSFET alleen in hele speciale gevallen.
Een BJT met een redelijk Ft maar zeker niet te hoog een Imax van meer dan 60 mA.
Als je een Colpitts wil gebruiken prima dit is een van de simpelste,
de spoel zo klein als mogelijk en grote condensatoren.
Je wil energie opslaan in de tank de verhouding van de capacitieve deler,
dit komt later maar algemeen 1:100.
De verhouding L / C = 1000 dit zijn handvatten maar een Collpits,
op 145 MHz bereken je op een bierviltje
De BJT of FET altijd in geaarde basis of gate uiterst stabiel en de laagste fase ruis.
Maar ook weinig componenten 8 tot 10 componenten en je ben klaar spoel SMD versie nemen,
van rond de 56 nH kost € 0,23 dus niet zelf wikkelen !!
Dit zijn wat tips om mee te nemen naar je draadje maar invullen moet je zelf doen....
Als je toch liever een FET gebruikt prima maar niet een waar de twee gate's aan elkaar vast zitten,
dan twee lossen gebruiken....
PS: welke analyzer gebruik jij en had je ook een vector voltmeter / netwerk analyzer ?
Groet,
Henk.