Hallo Rob en Bertjan,
Weet eerlijk gezegd nog niet eens wat er uit een BFR96 te halen valt, hoeveel…mW?
Niet zo heel veel maar tussen de 50 en 100mW moet hij wel kunnen leveren.
Is een BFR96 vergelijkbaar met…… een 2N2222A?
Nee beslist niet een 2N2222a is een transistor voor algemene doeleinden, het is zeker geen HF transistor.
Een 2N4427 kan ongeveer 1 Watt afgeven, een 2N3866 ook.
Ik vind(LET WEL als gewone knutselaar!) dat als je iets ziet van schema’s of zie je printen en zie dan maar weinig spoel!
Zitten er wel filters op/in vraag ik mij dan af?
Tegenwoordig worden er veel breedband versterkers gebruikt, een voorbeeld daarvan is een MMIC welke 20dB versterkt en 20dBm (100mW) aan uitgangsvermogen geeft.
Dat die MMIC 20dB versterking heeft is mooi want die wordt direct op de oscillator aangesloten, vaak met een verzwakker netwerk omdat de oscillator al enkele milliwatts levert op zijn uitgang.
Dat is voldoende om een RD06HVF1 Mosfet aan te sturen die er 6Watt van maakt.
Ook die trap is dan een breedband versterker, waardoor er helemaal geen trimmers meer nodig zijn.
Harmonischen uit de oscillator zijn altijd een stuk zwakker in amplitude, -30dB of meer.
Dat wat overblijft aan harmonischen wordt na de eindversterker gefilterd.
Doordat geen enkele versterker overstuurd wordt en er geen spurs zijn hou je een schoon signaal op de uitgang over.
Er is genoeg -speelgoed- te koop..??
Dat zal het probleem ook niet zijn om iets voorgeschoteld te krijgen wat door iemands anders (Chinees) is bedacht en ontworpen en gebouwd te gaan gebruiken.
Neem nu die stuurzender van Dutch RF Shop, een heel mooi printje en het zal vast prima werken.
Het is een bouwpakket, alle onderdelen worden erbij geleverd inclusief print.
Maar dan is voor mij de lol er snel vanaf, ik wil zelf iets bedenken en zelf testen en bouwen, dat is altands mijn hobby hierin.
Zo'n bouw pakket is wel mooi en ik kraak het niet af, maar experimenteer graag en zo blijft er niets te veranderen/te experimenteren over.
(mijn trimmers raken trouwens op, 4/40pF-6/60pF waar halen jullie die het goedkoopst vandaan?)
Dat is hier ook een probleem, trimmers zijn goed leverbaar maar voor de prijs van 4 euro per stuk.
Dat wil ik er niet aan uitgeven, laast nog webshops vergeleken hoe dat ze met hun prijzen zijn.
Ik kwam uit bij Haje electronics, die zijn niet zo duur als andere webshops met hun folie trimmers.