Martin, de oscillator lijkt inderdaad prima stabiel na een minuut of 3, verloopt dan minder dan 100Hz over een uur. Maar ik heb daar nu nog geen oog voor. Dat wordt pas belangrijk nadat er een buffer achter zit en de boel op print staat. Nu wordt er regelmatig aan gesoldeerd en dan is stabiliteit ver te zoeken...
Overigens zit ik er aan te denken om de oscillator wel onder spanning te houden maar het oscilleren te verbreken met b.v een micro-relais. Andere ideeën zijn welkom!
Maar zoals gisteren gezegd heb ik me vandaag gefocussed op de bias van alleen de mosfet omdat ik daar niet tevreden over was, hij draaide aan de grens van het lineaire gebied. Ik heb daar enorm veel van geleerd en ben er nog niet helemaal uit.
Dit was de proefopstelling (rechtsboven op de foto) met een andere BF961. Met de instelpotmeter kan ik Ug1 instellen en dan de gevolgen aan de drain en source meten. Overigens was deze foto iets eerder, de drain en source weerstanden ontbraken hier...
Ik wil in elk geval dat de mosfet in het lineaire gebied draait, inmiddels ben ik erachter dat Utt zo'n 150mV bedraagt (weinig?) dus Uds hoeft niet persé 4-6 volt te zijn maar dat was wel het streven. Ik ben uitgegaan van een werkende situatie met Rs=150Ω en Rd=470Ω met het idee om Uds gelijk te krijgen aan URd
Dit zijn de gemeten resultaten bij veranderende Ug1, let vooral op Ugs wat heel anders verloopt dan verwacht. Ugs kan zelfs negatief zijn!
komr er dus op neer dat Ugs weldegelijk een bias nodig heeft om in het lineaire gebied te komen. En wat ook opvalt is dat de impact van Ugs kritisch is en dat een andere BF961 totaal anders kan reageren, dat kan dus alleen worden ondervangen door de bias instelbaar te maken...
Ik heb dezelfde meting nogmaals gedaan waarbij Rd en Rs 10x zo groot waren om de dissipatie omlaag te brengen, ik kwam inderdaar in de range van Id=1mA maar de oscillator wil dan niet meer oscilleren, de steilheid is dan nagenoeg vlak en ik kreeg het oscilleren niet aan de praat...
Uiteindelijk heb ik de bestaande oscillator voorzien van de nieuwe onderdelen (zie ook schemadeel) en me geconcentreerd op het HF spectrum. Gisteren had ik al gezien dat er een hoop rommel uit komt aan harmonischen En heb gekeken of ik daar wat aan kon doen. Zo heb ik de VK200 vervangen door een spoel van 4,7uH maar dat maakte dus niets uit, exact hetzelfde beeld op de analyzer. Dit is nu het plaatje, niet schrikken dus maar wel opzienbarend!