Buffertrap praat

Romantisch is het juiste woord, brengt me zo terug naar mijn begintijd met de electronica, mijn eerste versterker was met buizen ECC85 en EL90 meen ik. Heeft me erg veel moeite gekost om de brom eruit te halen tot ik erachter kwam dat je de draden voor de gloeispanning moest twisten...

73, PA1RAM

Nog geen buffer nog...

Maar de oscillator op het HF breadboard slaat wel aan maar de output op de scope is een draaggolf op 2m met een 500kHz AM modulatie...

Nog genoeg te onderzoeken dus...

73, PA1RAM
rob007

Yarr, Matey!

Leuk om te zien Martin Richard S
die foto’s vraagje Richard wat zijn de spoelgegevens oscillator?
( lijkt best veel windingen, Maar tis dik draad zie ik ook )
voor 3 meter werd altijd veel 4...4,5 windingen 6 MM diameter 1MM gebruikt.
De trimmer veelal 2 tot 22 groen – 4 tot 40Pf grijs
het zal goed zijn want jij meet…

500kHz AM modulatie?
Inslag? Slechte voeding?
Misschien nog een elco aan de + oscillator kant?
Of combinatie 100R met elco?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Nee er is iets met de DC instellingen. Uds=13V bij Ids=1,5mA
Voeding is stabiel, meet verder ook geen rommel ergens.
Elco op G2 gezet, just in case maar dat was het niet.

Wordt vervolgd...

73, PA1RAM

Weerstandje van 150 Ohm in de drain geplaatst en het is al een stuk beter. Zeker nog niet wat ik wil hebben met Uds nog steeds veel te hoog. Maar ik heb een normale sinus en een mooie piek op een veel te hoge frequentie nog. Maar er zit ook een hoop rommel hoger in de band, nooit geweten dat een oscillator alleen dit kan produceren...

De sinus die er nu normaal uitziet

En op de Spectrum Analyzer ziet het er zo uit...

Morgen eerst maar eens aan de DC instellingen werken, kijken of ik Uds op ongeveer de halve voeding kan krijgen. En dan maar een andere spoel maken, helaas geen 2mm meer, draad is op :S

73, PA1RAM
rob007

Yarr, Matey!

Mooi ding die Spectrum Analyzer jammer dat je niet dichterbij woont,
anders zou ik je willen misbruiken! >:)
Als je nou ff verhuisd kom dan naar Schiedam!? :+ ;)
.
MAAR,
Licht het er ook niet aan hoe je uitkoppelt? 4 WDG
Die spoel heeft die geen invloed? Meestal deden ze dat met twee windingen?(of een Ctje erg los / lage waarde ?)
.
De soort weerstanden misschien? Kool, Film...
.
onderdelen te dicht tegen de print?
.
ik heb ook altijd het gevoel dat de soort condensatortjes ook nog uitmaken.( kwaliteit misschien? )
.
Misschien een andere smoorspoel?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/157715
https://www.circuitsonline.net/forum/file/81632/forum-post
https://www.circuitsonline.net/forum/file/81635/forum-post

als je iets vind wil ik het wel graag weten Richard?

VrGr Rob

Schiet me trouwens nog tebinnen!
Als je dan toch met die 4 WDG uitkoppelt waarvoor dan daar niet die trimmer2/22pF ook over?
En met die 10pF naar de meter? zoals op schema:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/93368
En was de waarde van C1 en C2 niet te hoog?

ik roep maar wat...

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hoi Rob, als je wilt kunnen we een keer afspreken met de analyzer. Ik heb hem gekocht omdat ik destijds een eindtrap aan het bouwen was voor 2 mtr en 70cm. Sindsdien stond die al weer een aantal jaren stil. Maar het is een fantastisch ding om te kunnen meten/zien wat je doet inderdaad en of de filters aan de uitgang inderdaad doen wat ze beloven (en dat is vaak NIET het geval)...

De spoel op de probe is gewoon een probeersel geweest uit het verleden waarvan ik weet dat die breedbandig werkt vanaf ca 100Mhz, dat is dan met deze probe en bijbehorend meetsnoer. Op een andere zal het wellicht weer anders zijn. Destijds gewoon een aantal spoelen uitgeprobeerd en deze met 4 windingen (zonder condersator) pikt alles op tot zo'n 2GHz. Zou ik er een trimmer opzetten dan wordt die smalbandig en mis ik dus de harmonischen etc op de analyzer...

De weerstanden zijn allen metaalfilm en inderdaad met de kortst mogelijke draden, dus ja dan zitten ze strak tegen de print. Ik ben al in de vorige eeuw afgestapt van koolweerstanden die vooral inductief waren en ook nog eens ruis veroorzakend. Ik heb destijds een 3M zender gebouwd met meetaalfilm en nog een (dezelfde) met koolstof, vooral wanneer je dan een 19kHz piloottoon meestuurde kon je het verschil in ruis goed waarnemen.

Zo zit ik nu ook nog te prakkedenken over de faseruis die door de varicap bias wordt veroorzaakt. Vroeger stelde ik de varicap gewoon in met 100K weerstanden, maar inmiddels ben ik erachter dat je dit zo laagohmig mogelijk moet houden. Dit ga ik zeker testen zodra de oscillator wat meer definitieve vormen aanneemt.

De condensatoren die ik gebruik zijn allen nog van Philips uit de oude tijd. Ik heb veel van dat spul op voorraad en sommige NL leveranciers hebben dat ook nog. Recent zo een heel setje NP0 condensatoren aan kunnen schaffen. Maar die voorraden worden steeds lastiger. Wanneer ik op een beurs rondloop en ik zie er een aantal dan neem ik daar steevast een aantal van mee. Beter mee dan om verlegen bedoel ik...

Wat het gebruik van de VK200 "varkensneusjes" betreft. Ook daarvan heb ik veel in voorraad. Ze zijn perfect in de voedingslijn maar ik heb ze ook altijd in eindversterkers (klasse C op de basis) gebruikt en nu dus ook in de oscillator. Inmiddels heb ik ook een hele reeks aan vaste inducties dus ook dat ga ik zeker vergelijken op de analyzer.

Inmiddels heb ik de spoel vervangen door een exemplaar met 8 windingen rond 6mm van 1mm draad en zowaar staat die nu netjes in de 2m band.

Morgen ga ik me eerst verdiepen in de bias instelling van de MOSFET, daar schort nog een en ander aan, ik wil gewoon klasse A met Uds gelij max halve voedingsspanning. Zodra dat is geregeld ga ik kijken waar de harmonischen vandaan komen.

Wordt vervolgd...

73, PA1RAM
rob007

Yarr, Matey!

HEEJJjjj Harry, weet ik!!! LOL ;)
MAAR toch...

Richard,

In de 4trapper werd veel 4,7uH gebruikt maar heb ook veel 10uH gezien.
Waarvoor ik dat zeg is dat heb het wel eens gehad dat er een smoorspoel op de basis naar min zat en -
dus daar een VK200 gebruikt, per ongeluk experimenteel verwisselt en dat maakte me daar een flink verschil!
Alleen vroeg ik mij af?
Hoeveel straalt een gewone smoorspeol of die VK200 af? Misschien een ferrietkraal beter?
Kan dat nog invloed hebben? Ik schrijf maar watt...
.
Film Rs
Ik gebruik veelal kool en waarom, ik zou het niet weten, heb er veel liggen?
Maar je zal gelijk hebben!
.
die spoel
ja omdat ik ook zag dat je de oscillator zo wou uitkoppelen naar de volgende trap toch?

VrGr Rob

Wat nou jo Martin? dat staat er toch! :+ ;)
Je weet toch,... LOL kword oud gloeiende gloeiendes... 8)7
HOOWWW wacht eens? kijk staat in schema ook verkeerd?
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Rob je bedoeld 4,7 en 10µH, 4,7mH is meer voor de middengolf ipv. VHF.
2,2 en 1µH is meestal ook voldoende als smoorspoel op deze frequenties.
10µ gebruik ik meestal voor 30MHz.

Richard hoe zit het met de frequentie stabiliteit van de oscillator?
Mijn ervaring is wanneer ik een frequentie stabiele oscillator heb, dat die pas na (enige) 20 seconden stabiel is.
En dat is nog vrij snel, maak er maar vijf minuten van.
Wanneer je vlug in en uitschakelt levert dat problemen op met de stabiliteit.
Nu weet ik niet wat je doel is of je een twee meter zender of een zend ontvanger aan het ontwerpen bent.
Bij een zend ontvanger staat de oscillator altijd ingeschakeld en bij een zender niet, dus dat kan een probleempje worden.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Martin, de oscillator lijkt inderdaad prima stabiel na een minuut of 3, verloopt dan minder dan 100Hz over een uur. Maar ik heb daar nu nog geen oog voor. Dat wordt pas belangrijk nadat er een buffer achter zit en de boel op print staat. Nu wordt er regelmatig aan gesoldeerd en dan is stabiliteit ver te zoeken...

Overigens zit ik er aan te denken om de oscillator wel onder spanning te houden maar het oscilleren te verbreken met b.v een micro-relais. Andere ideeën zijn welkom!

Maar zoals gisteren gezegd heb ik me vandaag gefocussed op de bias van alleen de mosfet omdat ik daar niet tevreden over was, hij draaide aan de grens van het lineaire gebied. Ik heb daar enorm veel van geleerd en ben er nog niet helemaal uit.

Dit was de proefopstelling (rechtsboven op de foto) met een andere BF961. Met de instelpotmeter kan ik Ug1 instellen en dan de gevolgen aan de drain en source meten. Overigens was deze foto iets eerder, de drain en source weerstanden ontbraken hier...

Ik wil in elk geval dat de mosfet in het lineaire gebied draait, inmiddels ben ik erachter dat Utt zo'n 150mV bedraagt (weinig?) dus Uds hoeft niet persé 4-6 volt te zijn maar dat was wel het streven. Ik ben uitgegaan van een werkende situatie met Rs=150Ω en Rd=470Ω met het idee om Uds gelijk te krijgen aan URd

Dit zijn de gemeten resultaten bij veranderende Ug1, let vooral op Ugs wat heel anders verloopt dan verwacht. Ugs kan zelfs negatief zijn!

komr er dus op neer dat Ugs weldegelijk een bias nodig heeft om in het lineaire gebied te komen. En wat ook opvalt is dat de impact van Ugs kritisch is en dat een andere BF961 totaal anders kan reageren, dat kan dus alleen worden ondervangen door de bias instelbaar te maken...

Ik heb dezelfde meting nogmaals gedaan waarbij Rd en Rs 10x zo groot waren om de dissipatie omlaag te brengen, ik kwam inderdaar in de range van Id=1mA maar de oscillator wil dan niet meer oscilleren, de steilheid is dan nagenoeg vlak en ik kreeg het oscilleren niet aan de praat...

Uiteindelijk heb ik de bestaande oscillator voorzien van de nieuwe onderdelen (zie ook schemadeel) en me geconcentreerd op het HF spectrum. Gisteren had ik al gezien dat er een hoop rommel uit komt aan harmonischen En heb gekeken of ik daar wat aan kon doen. Zo heb ik de VK200 vervangen door een spoel van 4,7uH maar dat maakte dus niets uit, exact hetzelfde beeld op de analyzer. Dit is nu het plaatje, niet schrikken dus maar wel opzienbarend!

73, PA1RAM

Hmmm ik kan de screenshot niet meer bij de voorgaand post plaatsen???

Maar dit is het plaatje:

Ah o.k het bestand is groter dan 5MB, dacht dat het forum dit zou downscalen...?

Maar nieuwe poging:

Maar reden genoeg om heel selectief met een bandfilter uit te koppelen...

p.s. let niet op de frequentie, de spectrum analizer is niet (meer) gecalibreerd helaas...
Op de frequentie teller staat die netjes rondom de 145.425 te pruttelen ;)

73, PA1RAM

Ter info, op zendamateur.com loopt nog een topic hierover, soms loopt het hier voor en soms daar... https://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=14&t=26369&p=277399#p277399

Maar ik heb een beslissing genomen m.b.t. de biasschakeling in de oscillator waar ik mee bezig was, gewoon niet doen. Op aanreiken van een collega zendamateur heb ik wat zaken getest/vergeleken en de conclusie is dat een biasregeling eigenlijk geen zin heeft...

Ik laat de biasschakeling dus vallen want de mosfet regelt zelf dat die netjes in het lineaire gedeelte komt. Hoe die dat nu doet ben ik nog niet helemaal achter maar wanneer ik de vinger op de kring leg en de oscillatie afvalt zie ik Uds een paar volt veranderen. De bias instelling wordt kennelijk mede bepaald door het oscilleren zelf, dat is wel een puntje zal ik maar zeggen.

Dus met source aan massa en Rg=100M en Rd=470Ω loopt die prima: Uds=8,5V (voeding is nog 12,5V) met Id=9mA. De dissipatie is nu wel wat hoger (van 60 naar 77mW), dat is jammer natuurlijk maar ik ga sowieso de voeding nog via een 78L09 naar beneden brengen (ca 3V naar beneden) en misschien nog wel naar 5V...

Ik heb eerst nog met de bias zitten spelen en Ug1 regelbaar gemaakt, dat was een eyeopener. Bovendien nam de uitgangsspanning toe naarmate Ug1 de 0V benaderde (van 150 naar 600mV) op een 100Mhz scope dus zal nog wel wat hoger liggen. Wat me wel opviel is dat op de analyzer de harmonischen zichtbaar meer of minder werden afhankelijk van Ug1. Ik kan hem zo dus wel wat schoner maken maar de verschillen zijn te overzien, ik schat dat de 1e en 2e harmonische nu zo'n 10dB hoger liggen maar wel 30dB lager dan de carier. Om nu een biasregeling in stand te houden voor een marginaal verschil wat toch uitgefilterd gaat worden heeft eigenlijk geen zin.

Heb me ook zitten af te vragen waarom ik met die bias regeling aan de slag ging en dat komt omdat ik in eerste instantie wel een sourceweerstand had maar de drain zat rechtstreeks aan de plus. De bias liep toen enorm uit de pas, eigenlijk deels in het ohmse gebied en deels in het lineaire. Ik heb toen een 100Ω drainweerstand toegevoegd en het werd al wat beter maar nog steeds erg laag kwa Uds en zo begon ik aan de bias regeling om te kijken of ik zo Uds naar een hogere waarde kon krijgen, dat lukte wel maar deze oplossing is gewoon simpeler en beter.

p.s.
ik zoek nog een methode om de oscillatie af te schakelen terwijl de rest van de schakeling onder spanning blijft om zo het verloop te minimaliseren, ik start namelijk vrijlopend. Ik heb wel zo mijn ideeën maar misschien bestaat er een beproefde methode? De PLL komt later...

73, PA1RAM
EgbertG

Golden Member

@Richard: is dat een R&S CMU?

Je kunt na de oscillator een PIN diode switch maken. Alles blijft dan onder
spanning en je verloop is minimaal. Slechts met een stuur spanning bepaal je of je
het oscillatorsignaal verder voert naar de volgende versterkertrappen.

[Bericht gewijzigd door EgbertG op dinsdag 28 maart 2023 09:22:15 (80%)

Ja dat klopt Egbert en R&S CMU200, overigens zonder alle opties maar de basis set geeft ruim voldoende mogelijkheden.

Ik zat wel te denken aan een pindiode schakeling maar dan een parallel aan de terugkoppeling in de source om zo de oscillatie te stoppen. Het werkpunt van de fet verandert dan wel wat maar blijft stroom trekken. Ik ga dit eerst eens testen...

73, PA1RAM

Dit is het idee wat ik heb wat verder uitgewerkt, de koppel C wil ik zo klein mogelijk houden. Enfin eerst maar eens testen of dit gaat werken...

C41 moet uiteraard 1n zijn..

73, PA1RAM

Hoi Richard,

wat het onderbreken van de oscillator betreft kun je de buffer voedingspanning onderbreken (en de rest van de drivers).
De oscillator blijft dan gewoon in zijn werkpunt staan en daarvoor moet de oscillator goed afgeschermd worden, door deze in een blikken doosje te plaatsen.
Of eventueel de buffertrap ook onder spanning te laten staan en de rest wat er achter komt te onderbreken van spanning.

Een andere manier is om met PIN diodes zoals je aangaf te schakelen, maar ik zou een klein DIL14 relais gebruiken, dat is nog praktischer.
Dat relais kan ook over de oscillatorspoel worden geplaatst, om maar een mogelijkheid te geven.

Ik weet niet in hoeverre de oscillator uitstraalt door deze in te blikken, dat die niet meer hoorbaar is op de RX.
Ook de voedingspanning goed ontkoppelen van HF, voor een demping van meer als 60dB is het belangrijk ook hier op te letten en de bedrading afschermen.

Wat betreft de bias en het instelpunt van de BF961 heb ik nooit uitvoerig onderzocht. De voedingspanning van mijn oscillator buffer en drivers is 5 Volt.
Voor de source weerstand gebruik ik 100 of 68 ohm, de gate weerstand is bij mij 470k ohm. De drainstroom is dan ongeveer 4mA.
Maar ik ben afgestapt om de BF961 (964) in de oscillator te gebruiken, omdat ik een BF256B J-fet gebruik die even zo goede resultaten geeft als een dual gate Mosfet, in een Clapp oscillator.
Gisteren heb ik 50 stuks BF256B besteld, die gebruik ik ook in de buffertrap, zodat ik er voorlopig genoeg heb.

Wat mij opvalt is dat je voor de G2 spanningsdeler wel erg lage weerstand waarden gebruikt.
G2 is een hoge impedantie, je kunt gewoon 47k en 100k weerstanden daarvoor gebruiken. De spanning op G2 zou ik niet te hoog instellen, 3 tot 3,5V is voldoende. Maar zoals ik al zei ik gebruik 5V voor de drainspanning.

Dat met die koppelspoel in de oscillator zou ik niet doen, om het signaal uit te koppelen.
Eerst de spanning uit de oscillator bufferen en versterken, daarna via een afgestemde kring uitkoppelen met een tweede afgestemde kring welke inductief is gekoppeld. Dit ook te voorkoming dat een trap opeens parasitair begint te oscilleren, zou ik het signaal uit de oscillator eerst breedbandig te versterken en daarna selectief uit te koppelen.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Hoi Martin, het onderbreken van de versterkertrappen (na de oscillator en buffer) is een andere mogelijkheid die ik al wel in gedachte had maar ik ben bang dat mijn ontvanger daar toch last van gaat krijgen. Mocht het niet goed werken met de diode dan is dat een nog te testen oplossing maar inderdaad moet alles dan wel ingeblikt zijn wat uiteraard de bedoeling is.

De reden dat ik deze mosfet gebruik is dat deze ruisarm zijn. Dat is ook de reden dat ik de g2 weerstanden wat lager heb dan normaal en dat ik een elco op g2 heb zitten. Hou anders je vinger maar een op g2, dan krijg je een pracht van een brom op je modulatie (zowel AM als FM in je signaal).

De koppelspoel heb ik alleen gebruikt als oppik spoel voor de scope en analizer, inmiddels test ik op de drain via een C maar dat is zeker niet goed voor de stabiliteit. Ik wilde graag meten hoeveel signaal daar staat aan RF en dat is best veel (ca 600mV gemeten met een 100MHz scope, dus zal zeker nog meer bedragen).

Nee uiteindelijk ga ik de buffer selectief inkoppelen met een afgestemde kring. De buffer wordt wel breedbandig maar ik hoop dat de harmonischen dan veel lager liggen dan nu. Ik wil dat die minimaal op -60dB komen..

73, PA1RAM

En dan nu de uitslag van de test met de PIN diode of in mijn geval een 1N4148 en het werkt! Ik merk wel dat de instelling van de mosfet verschuift als die niet oscilleert, Uds van 8 naar 10V. Of dat een beperking is weet ik niet, mijn frequentieteller is niet zo gevoelig op deze frequentie dus die hobbelt uit zich zelf al vrolijk op en neer in de 100Hz regio.

Ik ga nu de het varicap gedeelte verder uitwerken, daar komen nog wat wijzigingen in en dan ga ik de eerste printen maar eens ontwerpen zodat ik kan testen met wat meer signaal en dan tevens netjes ingeblikt. Maar er zullen wel een paar weken overheen gaan nog voordat ik zover ben. Ik ben wel benieuwd naar de stabiliteit straks...

Nog een vraagje, wat doen jullie aan de audio feedback via de resonantie kring. De spoel veroorzaakt dan FM modulatie. Vroeger fixte ik dat met een spoellichaam en bijenwas. Maar wellicht zijn er betere ideeën?

Dit is het nu het actuele schema inclusief de diode

73, PA1RAM
rob007

Yarr, Matey!

Vraagje Martin?

Heb jij hem al?
En,... Wat mag je er in stoppen?

VrGr Rob

OEHHHhhhhh nostalgie:
http://www.totalitaer.de/Wanzen/Sender.html
.
http://www.totalitaer.de/Rftechnik/mikrowellensender.htm
.
blijft leuk! kijk zelf ook even als je de boekjes nooit gezien hebt:
https://nvhrbiblio.nl/biblio/boek/Wahl%20-%20Miniatuurspionnen%202.pdf

[Bericht gewijzigd door rob007 op woensdag 29 maart 2023 18:32:22 (41%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hoi Rob,

ja ik heb hem ook vorige week, of die week ervoor al gekregen.
Voorlopig heb ik ze in de kast opgeborgen want ik was met een buizen eindtrap bezig en nu even geen tijd heb voor die 3Watt versterker.
Dat het ding net zo groot is als een pakje lucifers, blijkt te kloppen, ik zat er niet ver naast.
Maar eh mooi gebouwd he, dat versterkertje (zo mooi krijg ik dat niet voor elkaar).
De versterker moet ingestuurd worden met 10dBm, of wel 10mW.
Dat betekend in de praktijk een oscillator, bufferversterker en een kleine versterker met de BFR90 (dat is ongeveer 10mW).
Ik had er twee besteld waarvan ik er een voor de zelfbouw 2mtr tranciever gebruik waarmee ik dan weer een eindtrap mee aanstuur. De tweede gebruik ik voor de 3,5mtr, hiervoor ga ik een geëtste oscillator, buffer versterkerprint maken. Kijk wel uit dat je niet teveel instuurt anders blaas je hem op, dat zou zonde zijn.
Achter dat versterkertje moet wel een laagdoorlaat filter komen, want het is breedband.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha rob007,

Wat een lief printje waar heb je die vandaan en heb je ook iets van specificatie...

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Stapje verder...

Aan de slag met de modulatie en dus hoe de varicaps in te passen en kwa bias en aansturing in te stellen. Dit is het voorlopige idee en open ter discussie. Het idee is om 2 anti serie varicaps te gebruiken voor zowel afstemming als modulatie, dit komt ook de ten goede aan een lagere faseruis en vervorming. Vanwege de fase ruis koppel ik laagohmig in met een emitorvolger. Moet dit nog wel bouwen dus wellicht gaan componentwaardes nog veranderen. Maar wilde dit delen zodat er feedback kan worden gegeven op de richting waarin ik aan het gaan ben.

Ik heb overigens de 100k G1 weerstand nu vervangen door een VK200, op zowel de scope als analyzer zie ik geen verschillen. Heb er ook 2 in serie geplaatst maar dan wordt de output minder dus denk dat een exemplaar kwa waarde in de goede richting zit. Verder heb ik de oscillator nu op 9V draaien, trekt iets meer stroom maar er is wel minder dissipatie. Misschien toch maar 5V proberen???

Ik heb de schakeling met de PIN diode laten vervallen omdat wanneer ik G2 aan aarde hang de oscillator ook afslaat, dat ga ik dus met een relais doen.

73, PA1RAM

Ik ben wat verder met de div modulatie ingangen en vooral de varicaps. Heb er nu 2 in anti-serie gepland staan om de intermodulatie en vervorming tegen te gaan, ik heb begrepen dat dit ook de voorkeur heeft voor het bereiken van een lagere faseruis. Alleen wanneer je je daarin gaat verdiepen kan je nog maanden bezig zijn met het inlezen van de materie.

Dat gaat mij te ver en dus heb ik een tussenweg gekozen met niet al te hoge weerstanden in het bias circuit om toch nog wat modulatie mogelijk te maken. Voor de perfecte bias zou je actief met opamps aan de gang moeten gaan maar daar heb ik voor deze zender niet voor gekozen, geen opamps maar alleen transistoren/fets. Versie 2.0 zal er denk ik totaal anders uit gaan zien...

Dit is de laatste stand van zaken. De weerstandwaardes aan de diverse ingangen liggen zeker nog niet vast, ik wil eerst zien wat de modulatie index wordt en of ik dat zo in de hand kan houden. Wanneer er geen ernstige bezwaren zijn ga ik dit in printvorm omzetten en bouwen zodat ik echt kan meten wat het resultaat is.

Verder heb ik de oscillator voorzien van een soort van buffer met de BF961 die ik toch al had gebruikt voor de bias metingen, kwestie van wat opschuiven naar links op de print. Zodoende kon ik nu wel mijn frequentieteller er aan hangen en de resultaten daarvan zijn niet echt bemoedigend om er mee de band op te gaan. Het verloop is max 30kHz naar beneden (in 3 uur) en daarna zwaait die langzaam weer naar boven (in 3 uur) om daarna weer naar beneden te gaan. Kortom een PLL is denk ik al direct nodig...

73, PA1RAM