Buffertrap praat

rob007

Yarr, Matey!

:/

Dat ziet er goed uit

:?
Ben het er niet mee eens, mag ik lelijk doen?
Volgens mij zijn of je spoelen of je trimmers niet goed van waarde.
( ik moet het misschien wel anders zeggen want het ziet er wel mooi uit! )

https://www.circuitsonline.net/forum/file/95014

maar als ik dit zo zie zou ik de trimmer een lagere waarden maken,
OF,
bij de eerste twee spoelen om te beginnen ongeveer een(1) wikkeling er af halen.
.
ook de trimmer aan de rechter kant direct onder de spoel mag nog maar net meedoen.
( ik kan het natuurlijk mis hebben want ben geen HF studiebol ) :+ ;)

VrGr Rob
( we hebben het toch over 2 meter, vond die eerste 2 spoelen gelijk al zo groot? )

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Inmiddels heb ik één winding afgehaald van zowel oscillator als de inkoppeling van de buffer. Denk dat beiden nog een winding minder kunnen hebben maar het komt in de buurt nu.

Dat de osc spoel zoveel windingen had komt omdat er op de testprint nog geen varicaps opzaten en de testprint zelf heeft ook veel invloed heb ik gemerkt. Maar het gaat de goede richting op...

En de eerste RF trap begint ook te komen, de via's zitten er nu in en de signaalpaden en voedingslijn heb ik even vertind. Morgen ga ik testen met het tussenschot en wellicht aan het einde van de dag kan de RF trap er ook al achter. De instellingen van de uitgangstrimmers van de buffertrap (60pf) zullen dan compleet anders zijn omdat die nu voor 50Ohm zijn aangepast.

73, PA1RAM
rob007

Yarr, Matey!

HOOWWwwww jaaaa dat is al veel mooier Richard!
:)
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ik heb eerst nog een winding van de oscillator afgehaald, de signaalsterkte ging daar ook mee omhoog. Het is me al eerder opgevallen op het breadboard dat wanneer de trimmer bijna open staat het signaal minder is. Met de trimmer nu ruim halverwege zie je zit effect weer terug.

Nou en dan volgt hier de uitslag van de proef met de opening(en) in het tussenschot.

Slechts één gaatje van 2,5mm ter hoogte van het midden tussen beide spoelen:

Signaal is zo'n 30dBm minder en de harmonischen vallen daarmee in de ruisvloer.

3 gaatjes horizontaal van 2,5mm:

Prkatisch geen verschil t.o.v. één gat

[Bericht gewijzigd door Richard S op zondag 23 april 2023 16:01:40 (28%)

73, PA1RAM

En tot slot een volledige opening ter grootte van de spoelen:

Dus praktisch geen signaalverlies en de harmonischen zijn ook weer terug.

Ik ga de test nog eens dunnetjes overdoen met een verschuifbaar schotje voor de opening, ik wil zien of er nu wel of geen invloed is op de harmonischen, ik denk van niet maar wie weet...

73, PA1RAM

Ik vermoed dat je harmonischen vooral komen door vervorming als gevolg van oversturing. Of je sinus dan op de top of op de onderkant aan het schuren is, zie je op een analyzer dan weer niet. Op een scoop is dat soort vervorming ook lastig te zien weet ik uit ervaring met m'n MG-avonturen.

In elk geval komt het uit de osillator zelf. Wanneer ik direct op de drain uitkoppel wil je niet weten tot hoever dat in het spectrum doorloopt. De output is dan zo'n 600mVtt en op de scope lijkt het mooi sinusvormig, geen clipping in elk geval. Ik heb de DC instelling van de oscillator uitvoerig getest op het breadboard maar uiteindelijk zoekt de mosfet zijn eigen werkpunt tijdens oscillatie.

Ik heb eerder wat google research gedaan en daaruit bleek al snel dat zowel de Colpits als de Clapp oscillator bekend staan om hun harmonischen...

Ik had alleen meer effect verwacht van de inductieve koppeling, natuurlijk is dit veel beter dan een directe koppeling (alle harmonischen na de 3e zijn dan weg) maar ik vind het aandeel aan 2e en 3e harmonischen best nog sterk. En dan komen er nog 1 (of 2) versterkertrappen achter...

Ik heb nog getest met een plaatje latoenkoper waarmee ik het gat in het schotje variabel kon openen en dan zie je dat de harmonischen evenredig oplopen met de draaggolf. Mijn conclusie is dus dat de maat van de opening geen invloed heeft op het onderdrukken van de harmonischen er is alleen invloed op de signaalsterkte.

Ik heb ook even snel een zuigkring over de uitgang gezet en kan daarmme de 2e harmonische zo'n 6dB terugbrengen. Dus dat wordt het ook niet. Ik ga nu de versterkertrappen bouwen met het LPF filter erachter in de hoop dat ik de 2e en 3e harmonischen de kop in kan drukken...

73, PA1RAM

Ha Richard S,

Zoooo je gaat als een speer :D
Leuk experiment heb ik zo'n 50 jaar geleden heel veel gedaan tot ik,
er zelfs een beetje misselijk van werd.
Ook op hele hoge frequenties in 1978 al op 3 cm 10 GHz ik heb hier nog wel een paar TWT.....
Ik weet niet of je een en ander onderzocht heb om je experiment te ondersteunen ?
Met dit soort experimenten is het altijd zeer leerzaam om te kijken,
waarom je aanname in de praktijk niet geslaagd is.
Maar goed niet iedereen heeft interesse in de fysica maar meer in het bouwen.

Wat je eens kan proberen is een geïsoleerd draadje aan de uitkoppeling solderen en,
door het sleufje richting de spoel brengen dus heel ligt capacitief koppelen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ja er zit best een beetje schot in ;)

Ik weet niet waarom ik die harmonischen er niet uit krijg met deze wijze van koppelen. Eigenlijk zou ik nu al een LPF moeten opnemen om het signaalop te schonen vóórdat ik ga versterken, misschien ga ik dat ook wel zo doen.

Ik vraag me ook af of de beveiligings diodes aan de gates van de mosfet niet de oorzaak zijn van de harmonischen, ik meet zo'n 600mVtt rechtstreeks op de drain met een 100MHz scope dus dat zal best nog wat hoger liggen. Misschien ga ik dezelfde opstelling nog eens bouwen maar dan met een JFET zoals de J310 of zo. Maar dat is dan voor later...

73, PA1RAM

Ha Richard S,

Laat ik beginnen dat het plaatje wat je laat zien bijna een standaard is eigenlijk volgens het tekstboek :P
Misschien heb ik het al gevraagd waarom een dualgate mosfet maar dat terzijde.
Als je een oscillator ontwerp zijn er twee functies 1 de versterker en 2 de feedback met het,
resonantie element.... eerst de versterker meten.
Dus onderbreek de positieve feedback en koppel een signaal in op de ingang van de versterker.
Kijk of de versterker stabiel is dat is bijna altijd wat over het hoofd gezien wordt,
let hierbij op het laagfrequent !!!!
Bijna altijd is de oorzaak dat je laagfrequent rommel genereerd dit komt omdat,
de impedantie niet goed gekozen is......
Daar waar de DC bias en het hoogfrequent samenkomen ontstaat er interactie denk hierbij,
aan het grondvlak dat is bij jou ontwerp niet goed.
Maar ook de bevestiging aan de behuizing is matig veel te weinig en dus geen robuuste verbinding.
Nu moet ik toegeven dat die bakje een veel te dunnen wand hebben maar ja dat is niet anders.

Het koppelen van je helix ( spoel ) voldoet helaas niet daar kan je niets aan doen de golflengte is te groot of,
je bakje is te klein ;)
Je heb wel een helix maar geen resonator dus het gaat alle kanten op behalve wat jij wil.
Probeer een draadje aan je uitkoppelpunt steek door het gaatje en een positie net even boven de spoel.
Je koppelt dan capacitief o,o5 pF is denk ik goed maar wel je kring in de buffer trap laten resoneren,
op jou gewenste frequentie.

Een voorbeeld van de verdeling binnen een bakje

ik kan op dit moment weer niet bij mijn spullen :(
Maar volgende week wel Pfff.

Groet,
Henk.

Denk wel interessant leesvoer .. Variable Frequency Oscillators (VFOs)

Wat je ook in dit schema ziet rond de VFO, is in de drain geen VK200 o.i.d.
Heb het gevoel dat dit al de eerste bottleneck is, dus RF die ontstaat op de drain door deze VK is niet uit te sluiten.

Wat ik mij ook afvraag, welke voordelen denk je te behalen in een inductieve koppeling i.p.v. de common capacitieve koppeling?

Ha DDSFM,

Zoals ik al aangaf is de oscillator gewoon goed.... en volgens het tekstboek er zijn,
uiteraard meer belangrijke parameters.
Maar voor wat de harmonische betreft zonder uitgangsfilter prima....
Mijn laatst inbreng is dan ook bedoeld opdat @TS er naar kan kijken :)

Je heb zeker een punt m.b.t. de smoorspoel ik ben daar voorzichtig in de echte VK200 heb ik nog wel.
Ik zou moeten kijken wat de specificatie is Siemens gegevens heb ik wel maar nu even niet !
Maar dit heeft zeker geen significante invloed op de harmonische zonder,
actieve bias is er niet veel aan te doen !
De koppeling daar kan eerst naar gekeken worden maar @TS geeft zelf al aan beter een filter er tussen....

Groet,
Henk.

Dat is een interessante tekening Henk, heb je een link naar dat artikel?

Maar die tekening toont ook dat mijn gedachte van inductief koppelen via een kleine opening in de tussenwand wel mogelijk is. Ik had alleen verwacht dat er een grotere vermindering zou zijn van de harmonischen. Dat is dus de reden dat ik inductief (en selectief) koppel. Er IS wel vermindering want de 4e, 5e en 6e harmonischen zijn weg maar de 2e en 3e zijn nog steeds sterk aanwezig. Ik snap dat die sterker zijn maar toch had ik verwacht dat een resonatiekring alleen de grondfrequentie op zou pakken, kennelijk slaat de kring in de buffer wel aan op de 2e en 3e harmonische. Ik heb de kring in de drain van de buffer even uit resonantie gehaald (trimmer los) en het beeld blijft dan hetzelfde zij het met minder output signaal. Het is dus niet zo dat de harmonischen in de buffer/versterker worden gevormd.

Ik heb de oscillator eerst op een HF testprint gebouwd en ben juist begonnen om deze zo lineair mogelijk in te stellen (dus zonder oscillatie kring). Ik heb daar een 145MHz signaal op gezet en de output bekeken op de analyzer, het resultaat was schoon. Pas daarna heb ik de resonatiekring en de feedback aangebracht. Er zit overgens wel een massavlak aan de onderzijde van de print maar zonder uitsparingen onder de signaalpaden wat bij de rest van de prints wel het geval is. De montage in het blikje met 4 boutjes op de hoeken en verbonden met het massavlak is iets wat ik in de vorige eeuw heb bedacht en dat heeft eigenlijk altijd voldaan.

Ik heb in elk geval nergens parasitaire oscillaties (meer), dat was in het allereerste begin wel zo omdat alleen een drainweerstand kennelijk niet genoeg was en de zaak rond begon te zingen op een lagere frequentie, daarom heb ik de VK200 in de drain geplaatst waarna dat effect weg was. Ik heb deze later nog vervangen door een vaste spoel maar er was geen verschil, vanwege het eerdere rondzingen ben ik bij de breedbandigere VK200 gebleven. Dit was overigens op het breadboard, een dergelijke opstelling vraagt gewoon om parasitair te oscilleren...

Dit was het plaatje met alleen een drainweerstand naar de plus

Dit is het plaatje wanneer je capacitief op de drain uitkoppelt

Waarom heb ik gekozen voor een dual gate mosfet? Omdat de ruisbijdrage lager is en omdat ik met de 2e gate de bias beter kan regelen, dat was de gedachte. Ook de vormfactor maakt dat je met de kortst mogelijke aansluitdraden kunt werken. Ik monteer de BF961 hiervoor verzonken in de print. Maar zoals gezegd zal ik de oscillator opnieuw op het breadboard zetten maar dan met een J310 of BF245 om te zien wat de harmonischen doen.

73, PA1RAM

Op 23 april 2023 20:55:47 schreef DDSFM:
Denk wel interessant leesvoer .. Variable Frequency Oscillators (VFOs)

Wat je ook in dit schema ziet rond de VFO, is in de drain geen VK200 o.i.d.
Heb het gevoel dat dit al de eerste bottleneck is, dus RF die ontstaat op de drain door deze VK is niet uit te sluiten.

Wat ik mij ook afvraag, welke voordelen denk je te behalen in een inductieve koppeling i.p.v. de common capacitieve koppeling?

@DDSFM bedankt voor het delen van dat artikel, ik kende deze nog niet en het bevat inderdaad een groot aantal punten waar al ik rekening mee hou. Het is goed om dat bevestigd te krijgen ;)

Je andere opmerkingen heb ik hierboven besproken.

73, PA1RAM

Ha Richard S,

Ik ben vandaag op zoek gegaan maar dat is op dit moment niet te doen de tekening komt uit,
een ordner die ik bijdehand had.
Ik heb er een foto van gemaakt om op je draadje te plaatsen het is dan ook bedoeld ter indicatie....

Welk schema moet ik aanhouden van jou oscillator die BFR961 is een oude,
en daar heb ik geen Y-parameters van maar wel de FET zelf dus zou ik kunnen meten.
Om aan de oscillator te rekenen heb ik die gegevens nodig wat ik al wel kan zeggen is dat,
de condensatoren in de resonantie kring veel te klein zijn.
En dan de spoel veel te groot maar..... dat komt niet tot uitdrukking in de harmonische balans.

Het punt is dat er in een oscillator twee stadia zijn het starten en aanzwellen en de,
uiteindelijke stabilisering !
De overgang in amplitude verloopt dus van klein signaal naar grootsignaal,
gedrag dit betekend onder andere een verschuiving in impedantie.
Interessant om dit verder te onderzoeken ik ga eens kijken of ik over een week of drie,
een en ander kan opstellen.
Het starten van een oscillator in beeld te brengen is niet gemakkelijk en,
een simulator kan hier niet mee overweg te veel data in een tekort tijd !

Een vraag jij koppelt nu magnetisch maar sluit je de uitgang ook nog af ?
En is je oscillator schema op je draadje actueel ?

Groet,
Henk.

Ha Richard S,

Ik ben vandaag op zoek gegaan maar dat is op dit moment niet te doen de tekening komt uit,
een ordner die ik bijdehand had.
Ik heb er een foto van gemaakt om op je draadje te plaatsen het is dan ook bedoeld ter indicatie....

Welk schema moet ik aanhouden van jou oscillator die BF961 is een oude,
en daar heb ik geen Y-parameters van maar wel de FET zelf dus zou ik kunnen meten.
Om aan de oscillator te rekenen heb ik die gegevens nodig wat ik al wel kan zeggen is dat,
de condensatoren in de resonantie kring veel te klein zijn.
En dan is de spoel veel te groot maar..... dat komt niet tot uitdrukking in de harmonische balans.

Het punt is dat er in een oscillator twee stadia zijn het starten en aanzwellen en de,
uiteindelijke stabilisering !
De overgang in amplitude verloopt dus van klein signaal naar grootsignaal gedrag,
dit betekend onder andere een verschuiving in impedantie.
Wat ik dan weer wel denk... het is een klein signaal FET 30 mA ik zou daar liever een van zeg 80 mA zien.
Interessant om dit verder te onderzoeken ik ga eens kijken of ik over een week of drie,
een en ander kan opstellen.
Het starten van een oscillator in beeld te brengen is niet gemakkelijk en,
een simulator kan hier niet mee overweg te veel data in een tekort tijd !

Een vraag jij koppelt nu magnetisch maar sluit je de uitgang ook nog af ?
En is je oscillator schema op je draadje actueel ?

Groet,
Henk.

Puur ter info en lering en vermaak voor ons RF enthousiasten.
Weet het, theorie is droog, maar verbaas mij toch elke keer dat er toch mensen zijn die het op een min of meer boeiende manier kunnen uitleggen.

Colpitts Crystal Oscillator Fundamentals

Het mag dan wel gaan over een Crystal oscillator, maar ook van toepassing op een LC kring.

#96: Analysis & Design of a Typical Colpitts Oscillator

[Bericht gewijzigd door DDSFM op maandag 24 april 2023 23:52:54 (12%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het starten van een oscillator in beeld te brengen is niet gemakkelijk en een simulator kan hier niet mee overweg te veel data in een tekort tijd !

Het aanlopen van een LC-oscillator kun je met een gewone pc-sim prima in beeld brengen. Natuurlijk moet je wel voldoende tijd géven, en daarin toch de tijdstapjes voldoende klein nemen. Moderne sims zien dat laatste trouwens zelf wel.
Het aanlopen van een kristaloscillator kan nog wat meer tijd nemen, en met mijn oude pc kan ik dan soms intussen even koffie pakken. Niet koffie 'zetten', zó lang duurt het nu ook weer niet.
In de sim is juist mooi te zien hoe de amplitude uiteindelijk móet vastlopen (logisch, anders zou de uitgangsspanning alsmaar blijven toenemen), waardoor harmonischen niet te voorkomen zijn. Het enige verschil is dat als je het signaal op een ander punt afneemt, het aandeel harmonischen daar minder of meer kan zijn.
Ál te stijf vastlopen, door veel te veel terugkoppeling, hoeft natuurlijk ook weer niet, en kan 'overoscilleren' ('squeggen') tot gevolg hebben: zie het scoopplaatje.
De weerstand en/of spoel in de drain verminderen dat overoscilleren, maar eigenlijk is dus je terugkoppeling te vast. Die wordt hier bepaald door de verhouding van de condensatoren tussen gate en source en tussen source en nul.

Een voorbeeld van de verdeling binnen een bakje

Krijg nou wat, het boek van Wayne Martinsen. Dat plaatje is er één van drie, die de samen magnetische afscherming door (wervelstroom in) een geleidende afschermbus beschrijven. Dit stond oorspronkelijk in een boekje van M. Scroggie (die weer als 'Cathode Ray' schreef in Wireless World).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Het aanlopen van een oscillator in een simulatie vereist ruis of een afrondingsfout. Het is in veel simulatoren handiger om een initiële conditie toe te voegen zodat er in ieder geval een afwijking van nul is bij het begin van de transiënt simulatie.

Doe er je voordeel mee.

Ha Frederick E. Terman,

Dat is een zeer ingewikkelde discussie ik kan je zeggen dat een sim 1ps / div niet aankan maar,
ook hier geldt in de macrowereld is het al snel in orde ;)
Ik heb alleen toevallig die tekening gevonden heb je dat artikel ?

@Brightnoise een aan / uit knopje op de juiste wijze definiëren is voldoende,
als je maar een beetje rommel / kraak op de lijn creëer ;)

Groet,
Henk.

Tjeetje wat een reacties ineens, stel ik zeer op prijs want ik leer er elke keer weer van.

Dank weer voor het delen van de link DDSFM, ik ga een rustig momentje zoeken om dat te bekijken.

Ik sluit de oscillator niet anders af dan met de inductieve inkoppeling op de buffer...

Verder vond ik dit artikel wel interessant https://www.by-rutgers.nl/PDFiles/Reproducible%20Low%20Noise%20Oscilla…
Ik ga daar zeker even mee testen om te zien wat de effecten zijn.

En dan last but not least. Ik wilde zeker zijn dat de protectiediodes in de mosfet niet de oorzaak zijn van de harmonischen. Heb dus dezelfde oscillator gebouwd op de HF print maar nu met een JFET, ik heb helaas geen J310 op voorraad en heb dus een BF245C gebruikt. En het beeld is nagenoeg exact hetzelfde als met de BF961.

Zo langzamerhand begrijp ik dat een oscillerende FET zich na de start beweegt naar klasse-C en ik denk dat daar de belangrijkste oorzaak zit van de harmonischen. Als dit inderdaad de conslusie moet zijn kan ik niet anders dan direct achter de buffer een LPF te plaatsen om van de rommel af te komen, dat moet dan best een scherp filter zijn met de waardes die ik nu meet. Ik vrees dat mijn blikje te klein gaat zijn...

Resulaat van de BF245 opstelling
100k gateweerstand, 4.7uH in de source, geen drain component, 2 x 27pf in de terugkoppeling. 6W rond 6mm met 1mm CuAg. Ik heb ook nog een clampl diode erbij gezet, dat maakte niets uit voor de harmonischen...

73, PA1RAM

Vandaag m'n Stentor uit 1985 eens getest. Bleek na enig rotzooien dat als ik de eindtrap (MRF237) op hoogste verbruik (600 mA @ 12 volt) instel, ik de laagste harmonischen had. 33 dBm @ 94.6MHz versus -1 dBm @ 189.2MHz zonder LPF.

Regel ik de output nou af op 300 mA @12 volt dan is op 94.6 MHz 32 dBm en op 189.2 MHz 18 dBm. op de meter bleef het totaal rond de 35 dBm in de dummy.

Hierbij was de oscillator op 9 volt en de rest met originele 2N2219A op 12,1 volt.

Verder fijn 'gewandeld' van 94.2 tot 94.9 vandaag met de Stentor. :P

Ha harry64,

Ook jou meetwaarden zijn prima volgens tekstboek, wat ik uit ervaring weet als je,
10 oscillatoren meet ze allemaal in de zelfde band vallen.
De 2e harmonische -28....-36 dBc en de derde -42....-54 dBc !
Daarom vindt ik de oscillator van @Richard S op dat punt prima ok er zijn andere,
eigenschappen die belangrijker zijn.
De harmonische daar hebben we bekende technieken voor denk aan een filter maar,
de 1 / F ruis dat is even een ander dingetje :D

@Richard S,

Even snel door het documentje gelopen dat zijn min of meer,
dezelfde zaken die ik geschreven heb....
Onder andere gebruik de tweede gate als AGC dit werkt prima kost wel wat componenten.
Verder vindt ik het ontwerp met het kristal niet zo best zeker de zener op die plaats !!!

Ik kan allerlei veranderingen aandragen maar daar heb je nu niets aan.
Je heb je print ontwerp en hoe meer je gaat prutsen des te meer je uit koers raakt.
Er is geen ruimte enz enz ik zou aanbevelen boor een gaatje in het,
oscillator gedeelte zet er een plugje op.
Voer een koppel lusje 2 windingen naar je oscillator spoel en je bent buiten,
daar kan je in een separaat doosje een keurig harmonisch filter bouwen.
Op de zelfde manier ga je het compartiment van je buffer binnen !
Wat ik nog kan toevoegen, de oscillator spoel is veel te lang beter een grote diameter en een korte lengte !

In een nieuw ontwerp kan je simpel zaken verbeteren geen FET gebruiken maar,
een BJT zeg een BFR93 in nieuwe uitvoering BFR193 is dezelfde chip maar kleinere behuizing.
Dit is 2 GHz technologie dus niet te gek hoog heeft 1 dB ruisgetal en is goed voor 80 mA .
Als je daar 30 mA stuurt is je ruisgetal t.o.v. je huidige ontwerp met meer als 15 dB verbeterd :D
Maar ik kan nu al zeggen dit heeft totaal geen of nauwelijks invloed op je harmonische.
Wel als je zoals ik aangaf een actieve bias toepast een betere ontkoppeling tussen,
laagfrequent en hoogfrequent.

Ik meet met dezelfde analyzer als in je document van Rohde & Schwarz FSUP,
jij gaf aan gecontroleerd te hebben op laagfrequente rommel.
Maar dat kan je zo niet controleren dat komt niet uit je versterker / oscillator maar geeft intern,
aanleiding tot het genereren van distorsie in het tijd domein.
Waarom bij bijna alle oscillatoren ( binnen een bandbreedte ) dezelfde waarde zichtbaar is :?
Dit is niet goed onderzocht ik zal eens kijken of ik er tijd voor kan maken....

Groet,
Henk.

Goed...

Of eigenlijk niet goed...

Ik accepteer de harmonischen nu maar voor de time being. Ik heb mijn LPF print gebouwd en die er nu achter gezet in het tinnen bakje, daarmee is de 2e harmonische -50dB en de 3e -60dB. Ik heb stille hoop dat de versterkertrap(pen) ook wat doen aan filtering en dat de demping van de harmonischen minimaal hetzelfde blijft.

Verder heb ik besloten om een 4 krings bandfilter in een separaat blik te bouwen, daarmee moet de rommel dan toch wel voldoende onderdrukt zijn is de gedachte.

Dus we gaan nu door met de 1e RF trap met de BFY90, 1dBm output is het streven en als die niet gehaald wordt heb ik nog een 2e RF trap in het verschiet...

Plaatjes van huidige situatie:

73, PA1RAM
Henry S.

Moderator

Op 25 april 2023 21:36:36 schreef Richard S:
Ik accepteer de harmonischen nu maar voor de time being. Ik heb mijn LPF print gebouwd en die er nu achter gezet in het tinnen bakje, daarmee is de 2e harmonische -50dB en de 3e -60dB. Ik heb stille hoop dat de versterkertrap(pen) ook wat doen aan filtering en dat de demping van de harmonischen minimaal hetzelfde blijft.

Nou... even mijn twee eurocenten, als je mode FM wordt dan ga je meestal in klasse C versterken. En dan heb je de harmonischen gewoon elke keer weer terug.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.