Dat is een interessante tekening Henk, heb je een link naar dat artikel?
Maar die tekening toont ook dat mijn gedachte van inductief koppelen via een kleine opening in de tussenwand wel mogelijk is. Ik had alleen verwacht dat er een grotere vermindering zou zijn van de harmonischen. Dat is dus de reden dat ik inductief (en selectief) koppel. Er IS wel vermindering want de 4e, 5e en 6e harmonischen zijn weg maar de 2e en 3e zijn nog steeds sterk aanwezig. Ik snap dat die sterker zijn maar toch had ik verwacht dat een resonatiekring alleen de grondfrequentie op zou pakken, kennelijk slaat de kring in de buffer wel aan op de 2e en 3e harmonische. Ik heb de kring in de drain van de buffer even uit resonantie gehaald (trimmer los) en het beeld blijft dan hetzelfde zij het met minder output signaal. Het is dus niet zo dat de harmonischen in de buffer/versterker worden gevormd.
Ik heb de oscillator eerst op een HF testprint gebouwd en ben juist begonnen om deze zo lineair mogelijk in te stellen (dus zonder oscillatie kring). Ik heb daar een 145MHz signaal op gezet en de output bekeken op de analyzer, het resultaat was schoon. Pas daarna heb ik de resonatiekring en de feedback aangebracht. Er zit overgens wel een massavlak aan de onderzijde van de print maar zonder uitsparingen onder de signaalpaden wat bij de rest van de prints wel het geval is. De montage in het blikje met 4 boutjes op de hoeken en verbonden met het massavlak is iets wat ik in de vorige eeuw heb bedacht en dat heeft eigenlijk altijd voldaan.
Ik heb in elk geval nergens parasitaire oscillaties (meer), dat was in het allereerste begin wel zo omdat alleen een drainweerstand kennelijk niet genoeg was en de zaak rond begon te zingen op een lagere frequentie, daarom heb ik de VK200 in de drain geplaatst waarna dat effect weg was. Ik heb deze later nog vervangen door een vaste spoel maar er was geen verschil, vanwege het eerdere rondzingen ben ik bij de breedbandigere VK200 gebleven. Dit was overigens op het breadboard, een dergelijke opstelling vraagt gewoon om parasitair te oscilleren...
Dit was het plaatje met alleen een drainweerstand naar de plus
Dit is het plaatje wanneer je capacitief op de drain uitkoppelt
Waarom heb ik gekozen voor een dual gate mosfet? Omdat de ruisbijdrage lager is en omdat ik met de 2e gate de bias beter kan regelen, dat was de gedachte. Ook de vormfactor maakt dat je met de kortst mogelijke aansluitdraden kunt werken. Ik monteer de BF961 hiervoor verzonken in de print. Maar zoals gezegd zal ik de oscillator opnieuw op het breadboard zetten maar dan met een J310 of BF245 om te zien wat de harmonischen doen.