reparatie combimagnetron whirlpool mwo 611 sl

Als je over de spoel meet van relais en je meet een Ohmse waarde,ergens rond de 100-500 Ohm,sis het OK nog met die diodes. Is het laag of zelfs 0 Ohm, is met zekerheid de diode stuk.. IDD trafo losnemen van netspanningszijde kan er weinig fout meet gaan. Als je er een gloeilamp op de draden zet, weet je wanneer de magnetron gedeelte weer actief is tijdens test..

brains

Golden Member

Stom dat ik daar niet aan gedacht heb 8)7
Morgen eens meten. Vandaag was ik weer behoorlijk moe dus ben niet begonnen met (de)solderen van de print. Ik had waarschijnlijk een spoortje los getrokken en zo stom geweest om me aan de bout te branden :+
Slim idee om een lamp eraan te hangen, ga ik zeker proberen.

Ik zit in de napret Rosmalen radiobeurs modus.
brains

Golden Member

Er was toch meer te doen dan gedacht/gehoopt, ook vandaag.
Omdat ik een chronische tekort aan vitamine D heb het ik vandaag geprobeerd om zoveel mogelijk buiten te zijn met mooie zonnetje. Is belangrijk zei de arts dat behalve ik natuurlijk vitamine D slik ook veel buiten kom. Zorgt ervoor dat de vitamine D nog beter wordt opgenomen.
Enfin, vandaag alleen even kunnen meten aan de spoelen maar ik meet toch echt geen enkele Ω, dmm geeft geen sjoege. Idem met andere dmm maar beide werken wel als ik weerstanden meet dus het lijkt toch erop dat de relais defect zijn. Eens kijken of morgen lukt om ze te desolderen (Lees mijn soldeerbout mee naar buiten nemen ;) )
Anders donderdag of vrijdag proberen als weer weer slechter is. Ik heb nog genoeg andere dingen die ik rustig buiten in zonnetje kan doen.

vergeten

Golden Member

@Brains
Verwissel ook de meetpennen en meet nog een keer als je de spoel van relais wilt meten waaraan parallel een diode zit.
In het ene geval meet je de spoelweerstand, in het andere geval meet je de diode doorgang.
Als je met je meter op de "diodestand" meet zie je de diode doorlaatspanning in millivolts, en dan is hij nog in orde.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Special Member

Op 23 februari 2021 22:29:47 schreef brains:
Er was toch meer te doen dan gedacht/gehoopt, ook vandaag.
Omdat ik een chronische tekort aan vitamine D heb het ik vandaag geprobeerd om zoveel mogelijk buiten te zijn met mooie zonnetje. Is belangrijk zei de arts dat behalve ik natuurlijk vitamine D slik ook veel buiten kom. Zorgt ervoor dat de vitamine D nog beter wordt opgenomen.

Volledig off-topic maar aan de zon heb je nu nog niet zoveel hoewel buiten zijn altijd gezond is; te weinig UVB omdat de zon alleen schuin invalt in deze tijd van het jaar.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hmm wel vreemd dat de spoelen defect raken, mogelijk dat de relais gekanteld zijn geweest op de pootjes, en spoel onderbroken is

brains

Golden Member

Het kan nog steeds zijn dat ik ergens niet goed meet of fout doe. Ik heb de meetpennen omgewisseld, getest in diode en weerstand stand maar helemaal geen sjoege helaas. Morgen kijken of ik tijd heb om ze los te solderen, net als de 3 diodes waarvan 2 fout meten. Dan kan ik ze uit de PCB meten. Zo ie zo kan typenummer van relais niet lezen in de print.

Kun je je meetinstrument eerst eens aan een grondige test onderwerpen? Mss wat losse weerstanden en diodes ter hand nemen en zo de meter testen. Mss eens aan de testsnoeren trekken of zo om te zien of er slecht contact is. Zeer bizarre meetresultaten.

brains

Golden Member

Ik heb dat al uitgesloten door te testen met een andere dmm. Verder is het een dmm van klein half jaartje geleden nieuw gekocht. Batterij gecheckt, die is ook in orde. Losse componenten testen zoals diodes, weerstanden, door piepen, condensators werken gewoon.
Maar ik ga pas echt uitslag durven geven als ik ze los gesoldeerd en getest heb. Ik zal morgen eens verschillende testen doen als het lukt qua tijd. Ik ben nu ook wel benieuwd wat er aan de hand kan zijn.

Mss meet je niet goed door de lak? Eerst wat met een cuttermespunt over de eilandjes krabben helpt soms, of met de punt van je meten wat wroeten. Oneindig is volgens mij onmogelijk. Relaisspoelen en diodes zijn vrij robuust . Eentje stuk kan nog maar alle spoelen en diodes dan gaat er hier ergens een ander alarmlampje branden.

brains

Golden Member

Hmm, een beschermend laklaag op de PCB, dat zou nog best eens kunnen. Nu, als ik de relais los soldeer weet ik het ook zeker. een diode in sluiting lijkt me geen vreemd iets. Maar om zeker te weten dat iets anders niet de meting beïnvloed moet je of schema hebben of een pootje lossolderen. En om bij de diodes te geraken moeten de relais ook eruit. Dus hopelijk lukt het morgen om weer verder te gaan.

Laatste dag mooi weer had ik vernomen .Kun je je batterijen (D-cell) wat opladen ;-)

brains

Golden Member

Ik dacht dat morgen slechter weer ging worden, ik hoop van niet natuurlijk. Het is wel fijn om buiten in het zonnetje een beetje rustig te werken.
Ik ben echter bang dat mijn batterijen van type AAA zijn of een d cell die zwaar versleten is. Veel energie is er niet bij mij de laatste weken ;(

Oei? Chronische problemen? Je lijkt me nog te jong?

brains

Golden Member

Helaas wel chronische problemen met de darmen. Maar ze weten niet wat precies. Ziekte van krone is het gelukkig niet. Maar met periode kan ik er veel last van hebben. Zeker als er veel stress is (nu met corona is die er nog eens extra bovenop) Er is vermoedde dat ik voedingsstoffen niet altijd goed worden opgenomen. Dus ik kan daar extra vermoeid van worden. De darmen hebben heel veel invloed op rest van je lichaam.
Tja, wat is jong. Ik ben het zeker maar af en toevoel ik me een "opa". Qua energie dan ;) alhoewel ik mensen ken die minstens dubbel zo oud zijn als mij en opvallend fit voor hun leeftijd. Misschien soms wel eens fitter dan ik op een slechte dag :+
Maar gelukkig ben ik positief ingesteld :)
En dan iets proberen weer te repareren en nieuw leven te geven kan mij veel plezier geven, ook al is het maar iets "ouds" of onbenullis uit de e-waste bak. En het is leerzaam maar af en toe frustrerend, zeker omdat ik maar een beperkt budget heb. Anders had ik wel een grotere voorraad van onderdelen die ik veel defect tegen kom in huis. Nu is het af en toe behoorlijk improviseren. Enfin, dat is het leven. Komen we ook wel weer uit. Maar daarom kan ik soms met veel enthousiasme aan iets beginnen en blijft het liggen omdat de energie dag erna weer op is. Of doe ik bewust iets niet omdat ik weet dat ik minder allert ben en met sommige dingen als hoogspanning is dat niet handig. Maar gelukkig heb ik nog zelden of nooit iets in wounded in actie topic hoeven zetten :P
En gelukkig begin ik mijn eigen grenzen steeds beter te kennen en niet te overtreden.

Ah, IBS of drg. Onlangs las ik een artikel dat veelbelovend is. Nog snel voor de moderatoren ons buiten gooien vanwege off topic:
https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid/de-oorzaak-van-fibromyalgie-ei…

brains

Golden Member

We moeten inderdaad oppassen want we gaan offtopic. Maar in topic te blijven. Morgen ga ik verder en ik ben heel benieuwd. Misschien meet ik helemaal verkeerd, is er toch iets met mijn dmm (ik heb er nog een, een goedkope van action dus nog extra testje doen) of blijkt deze microgolf een buitenbeentje te zijn ;)
Ik hou jullie op de hoogte

Hey,

Ik heb zo eens een trash-picked combi oven gemaakt waar het relais
dat de magnetron doet lopen was vastgesmolten (contacten kleefden
aan elkaar).

Je zou het relaiscontact eens kunnen overbruggen/toedoen: dan zou
de magnetron permanent AAN moeten staan van zodra je de deur dichtdoet. (met dan een kopje water erin ofzo)

Je kan ook beide relais eens verwisslen: meestal is de grill wel oké,
't is de magnetronrelais die het meest afziet.

Groetjes!

http://server.idemdito.org/techtalk/witgoed/boucherot.htm

brains

Golden Member

Sorry mensen dat jullie zolang iet van me gehoord hebben.
Helaas is de energie de laatste tijd niet veel. En zeker niet om achter mijn laptop te kruipen om te reageren. (kost me altijd veel energie)
Even een update. Ik heb 1 relais kunnen los solderen. En buiten de pcb werkt hij wel. Aan de andere relais ben ik nog niet geraakt. De printspoortjes liggen vrij dicht op elkaar en ik wil niets slopen nu ik moe ben. Verder was het lastig om de soldeer goed los te krijgen.
Ik zal toch echt eens flux moeten kopen. Of zelf maken want ik zag dat bigclive het zelf maakt met dennenhars en isapropanol alcohol. Nu wordt dennenhars ook gebruikt voor strijkinstrumenten dus ik wilde een dezer dagen eens langs een muziekwinkel. Ik kan het online kopen maar ik weet niet of het puur dennenhars is of een mengsel.
https://www.instructables.com/Make-your-own-Eco-friendly-soldering-flu…
Deze lijkt me leuk om te doen wanneer het herfst is. Boswandeling maken en dennenappels verzamelen.
maar de 3 vrij loopdiodes zijn ook verdacht. 2 meten in beide richtingen. Maar om er bij te geraken om een pootje los te solderen om goed te meten moeten eerst de relais eruit.
De hoofd relais zou ik nooit overbruggen maar wisselen met werkende van gril is wel een idee. Maar eerst desolderen en meten. Want meten is weten :)
Kortom, ik heb nog niet opgegeven en word vervolgd ;)

Dag brains, spijtig te lezen dat het niet goed gaat. Verontschuldigen is nergens voor nodig. Wel benieuwd naar de resultaten maar geen haast. Uiteindelijk wordt je reactie toch terug omhoog geplaatst.

Ik zou de 3 relais vermogenkontakten overbruggen Zo weet je of alles in het vermogengedeelte ok is. Grill, ventilator, Draaiplateaumotor, magnetron, deurschakelaars... alles in 1 test. de deurschakelaar, latch B, ook uitmeten. Gezien hier geen stroom door gaat (gaat naar microprocessor) durft deze wel eens slecht contact geven.

Met hars zou ik oppassen. Ooit eens hars gehad dat kruipstromen veroorzaakte. Hier zoek je je dus een ongeluk achter aangezien je dat niet verwacht.

[Bericht gewijzigd door EricN op 9 maart 2021 21:09:04 (12%)]

brains

Golden Member

Merci. Ik vindt het altijd jammer als mensen een topic starten en vervolgens niets meer van zich laten horen. dat wil ik zelf niet doen. Vandaar dat ik even jullie op de hoogte bracht.
Ik doe het rustig aan en probeer "niet te veel te willen"
Dan ben je toch altijd teleurgesteld is mijn ervaring ondertussen.
Ik ben nu dus vooral bezig met dingen waarvan niet erg is dat iets niet lukt om te repareren. maar deze combi is nog in een goede staat en dus wil ik zeker niets "kapot repareren"
De Grill, ventilator, magnetron en deurschakelaars heb ik al uitgemeten, die zouden allemaal in orde moeten zijn. Net als de condensator. De diode heb ik nog niet getest, daar moet ik een klein schakelinkje voor maken met labvoeding om te kunnen meten.
Ondertussen weet ik dat ik voordat ik een microgolf (of combi) aanzet ik al heel veel kan meten zonder dat het onder spanning hoeft te staan.
Wat gebeurd er eigenlijk als de vrijloopdiode in sluiting is?
@vasonline merci voor je link, die ga ik eens lezen op mijn gemak.

Al dat meten. Veel werk en geen werkelijke "doet ie het" test. Met 3 bruggetjes heb je een zekere test. Enfin, zie maar, allemaal niet zo belangrijk. Een kortgesloten vrijloopdiode vernielt de stuurtransistor. Gebeurt nooit maar mss dat de spanningstest het klaar gekregen heeft. Uithalen is de enige mogelijkheid tot definitie conclusie.

Met deze versie heb je mazzel en er zit een ULN2003 op om de relais te bedienen op??

@smd: die van mij? Nee, tss de relais spoel pootjes zitten smd transistortjes en een 1N4148 als diode. Op die van brains zie ik er ook geen.