Beste mensen,
Vandaag wilde ik iets anders doen dan een hoop "projectjes" waar ik nu mee bezig ben. Ik had behoefte aan even iets compleet anders. Dus ik ben even bij een vaste bron gaan kijken bij het e-waste. (met toestemming natuurlijk, ik kom daar al lang)
En daar lag deze combimagnetron, whirlpool mwo 611 sl. Was nog in cosmetisch goede staat, niet vies van binnen en compleet. En er lag als bonus een papier in met de diagnose "programma werkt maar wordt niet warm"
Dus kon niet laten om mee te nemen (wat nog best lastig is op een fiets )
Ik heb nog niet veel gewerkt aan reparaties aan magnetrons. Een enkele keer probeert, dat wel. En al diverse smerige uit elkaar gehaald voor plezier en hergebruik onderdelen.
Ik wilde nu eens kijken wat ik met voornamelijk theoretische kennis van het hier lezen en divers filmpjes op youtube over repareren in de praktijk kon.
Na open maken natuurlijk als eerste de condensator veilig ontladen.
Het valt me meteen op dat dit volgens mij geen eigen whirlpool ontwikkeling is maar (gedeeltelijke) inkoop bij galanz. Zelfs de deurschakelaren komen van hun, staat erop. Nu zijn die microswitches zo standaard onderdelen dat het me opviel dat Galanz ze zelf maakt/laat maken met hun naam erop.
Wat ik gedaan heb is volgende. Netsnoer gemeten op kortsluiting, sluiting naar aarde en continuïteit. Alles in orde. Kleine zekering op ontstoorprint is ook in orde.
Deur schakelaars zijn in orde, gekend probleem dat die kapot gaan. (maar meestal vliegen er dan de zekeringen uit meen ik gelezen te hebben)
Net als de klixons (tenminste, die kan ik toch koud gewoon als een zekering beschouwen en meten?)
Condensator meet ook nog 1uf wat klopt met wat er op staat.
Het verwarmingselement mat 52,5Ω Geen idee of dat een logische waarde is voor eentje van 1000w
Nu de magnetron zelf. Daar twijfel ik over. Tussen de connectors meet hij 1Ω Meet ik van connector naar buitenmantel dan meet ik niets. Update, na wat reparatie topics hier gelezen te hebben blijkt dat dit juist prima is
De hv zekering meet ook nog in orde.
Toen ben ik naar de aansturings print gegaan. En ondanks dat op papiertje staat, programma werkt, lijkt me daar iets niet in orde te zijn. De relais werken niet. Getest met 12v labvoeding. Geen klik en meet ook niet dat ze in orde zijn.
Ik geloof dat kapotte relais wel vaker een probleem zijn in magnetrons. Dus grote kans dat dit de boosdoener is. Klopt ook met diagnose van het papiertje.
Kijk ik verder naar de aansturings pcb dan lijkt er daar ook meer aan de hand. Horizontaal zit een een "losse" voedingsprint.
Een condensator lijkt gelekt te hebben, D6 en d7 meet in sper 3v en de lnk364? (kan nummer niet goed lezen) lijkt een putje in rechter boven hoek te hebben (ik bedoel niet een mold puntje)
Ook die lnk zijn er ook berucht om kapot te gaan.
Nu kan ik die proberen te repareren of in noodgeval te vervangen door andere psu. Deze pcb is gewoon een losse psu 230 naar 12v en 5v. Enfin, dat lijkt me want op de hoofd pcb zitten 3 zeners met 5v en 12v als aanduiding. Op zich ook logisch want 12v voor relais en 5v voor de cpu.
Ik wil in het weekeinde de psu en sommige onderdelen en relais desolderen zodat ik ze goed kan meten.
Mijn vraag, weet iemand waar ik een servicemanual en of schema kan vinden? Onder whrlpool naam vind ik ze niet maar misschien herkend iemand hier de aansturingsprint en kent die het galanz nummer.
2 Heeft iemand toevallig al aan deze print gewerk?
3 hoe noem je deze type relais met connectie aan bovenkant zodat ik naar vervanger kan zoeken. Of weet iemand toevallig een vervanger, dat mag natuurlijk ook.
Ik ben al wel aan het zoeken geweest op mel301 galanz. Er komt wel wat tevoorschijn.
Deze pcb lijkt er sterk op.
https://www.pinterest.com.au/pin/803751864719400598/?send=true
Een andere link op alixpress geeft een ander typenummer erbij g80f23cn2p-bm1 Deze lijkt ook sterk erop maar bij mij zitten connectors voor de draden ipv rechtstreeks.
https://guide.alibaba.com/shop/galanz-microwave-oven-pc-board-g80f23cn…
Maar er staat ook weer iets anders op de sticker namelijk mel001-gecx. Dat levert echter niets op.
Alvast bedankt.
De transformator en diode heb ik nog niet getest, dat lukt niet zomaar met dmm maar die zijn voor mij nu minder verdacht.
p.s. Fotos en deze info kunnen voor maarten ook intterresant zijn want het is een 12nc nummer