Show your projects! Part 34

Dit topic is gesloten

blackdog

Golden Member

Hi Sine, :-)

Kan het niet wat zwaar zijn voor de BE overgang van de BC338?
Diode en stroombegrensing weerstand misschien?

Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Lijkt heel sterk op dit schema https://www.circuitsonline.net/schakelingen/122/lichteffecten/witte-le…
Heb je dat als voorbeeld gebruikt?
Misschien kan je de diode en afvlakcondensator wel weglaten. 24kHz knipperen zie je toch niet.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 23 april 2022 20:03:27 (23%)

Sine

Moderator

Op 23 april 2022 18:05:22 schreef Lambiek:
Netjes Sine, past alleen niet meer in een fitting. :)

Dat witte IS een fitting ;)

@ohm pi,
Het is een simpele blokkeer oscillator, die joule thief is inderdaad vergelijkbaar.
Zonder gelijkrichting gaat het niet werken want er zit iets van een condensator en gelijkrichting in het lampje.

@blackdog,
Heel aardig voor het torretje is dit niet inderdaad, een weerstandje in serie met de C kan geen kwaad.

Lambiek

Special Member

Op 23 april 2022 20:53:43 schreef Sine:
Dat witte IS een fitting ;)

Tijd voor een andere brillie geloof ik. :o

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ha, leuk projectje. Ik ben benieuwd naar meer informatie.
Ik vind die led filement lampen erg interessant. Ze zijn inderdaad erg zuinig. Heb ooit al wel eens gevraagd hier of je ze met een joule thief niet zou kunnen aansturen. Antwoord is dus ja ;)
Ik vis ze vaak uit de kapotte batterijen bak en vaak maar 2 reden van defect. Heel klassiek en of meerdere filementen kapot. Of de driver defect. Je kunt dan voorzichtig de fitting los zagen met bv fijn ijzerzaagje. De driver eruit en een joule thief eraan.
Volgens mij kun je dit schema ook maken met veel hergebruikte onderdelen van bv oude (pc) voeding of spaarlamp.
Kun je die spoeltjes ook zelf maken?

Lucky Luke

Golden Member

Nou brains, dan vind je deze vast ook geweldig:

https://www.eluke.nl/wp-content/uploads/2018/12/IMG_1181-768x512.jpg
(Van eerder datum. blogpost uit 2018)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
High met Henk

Special Member

Ik had niet gezien dat het een filament lamp was, dacht ouderwetse gloeilamp..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Oei daar word wel wat meer verstookt als de 30ma van Sine.
Tenminste als ik naar die koeler kijk.
Wel een mooi projectje.

Als je de lampjes aan een dun visdraad ergens aan hangt lijken ze te zweven. :)

Maar als je ze met visdraad ophangt kan je ook draad uit een oude bobine gebruiken. Genoeg voor 10mA. Hoef je niet moeilijk te doen met draadloze energieoverdracht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Sine, beetje eng voor meer permanent gebruik, als die mps tor doorslaat heb je vuurwerk.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Op 23 april 2022 23:19:50 schreef High met Henk:
Ik had niet gezien dat het een filament lamp was, dacht ouderwetse gloeilamp..

Dan is die missie geslaagd, want dat is ook de bedoeling ;)

Op 24 april 2022 10:05:58 schreef fred101:
Sine, beetje eng voor meer permanent gebruik, als die mps tor doorslaat heb je vuurwerk.

Dat is bij de meeste (alle?) boost converters het geval, in dit geval rookt waarschijnlijk de 33R weerstand uit, of het spoeltje.

Maar speciaal voor blackdog ben ik wat aardiger geweest voor de BC338.

Oscilleert hij nu ook langzamer ?
[edit] OH! of sneller? Ik denk dat de weerstand hem langzamer maakt en de diode sneller, maar ik kan het mis hebben.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 24 april 2022 13:54:57 (64%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Ik meen langzamer ... er komt ook meer vermogen uit. Het eea afhankelijk van hoe groot je R4 maakt.

Ik heb in ieder geval R2 van 12 naar 33k vergroot om op hetzelfde uitgangsvermogen te komen.
Dit is geen super spannende schakeling, dus alles wat je verandert heeft invloed op frequentie, duty-cycle en daarmee uitgangsvermogen.

@Sine,

Ik zie misschien wel een schoonheidsfoutje. Je hebt een stevige condensator van 100nF 400V in je schakeling, maar ik zie ook een zielig keramisch condensatortje van 150pF. Kan die wel tegen de hoge inductiespanning? Staat me iets van bij dat die tot een volt of 60 gaan.

Sine

Moderator

Deze komen uit de grabbelbak, En ik meen dat ze in deze uitvoering 500Vdc mogen hebben.

evelo

Golden Member

Mijn boilertje is klaar.

- boiler 15l/1200W
- Shelly 1pm
- temp sensor+display
- drukknop

Boiler hangt in de loopweg; fiets/technieken/voorraadberging.

Idee is om voorafgaand aan afwassen of douchen even de boilertemperatuur checken, indien temperatuur te laag even op het knopje drukken waarmee een opwarmcyclus van 15min gestart wordt.

Verbruik kan eenvoudig opgevolgd via de Shelly app.

Het is een experiment. Als dit goed werkt (voldoende comfortabel is) en de nieuwe lucht/lucht warmtepomp werkt ook goed in de wintermaanden dan kan de gas er uit.

@evelo: kan je ook niet gewoon de boiler inschakelen en als de thermostaat afslaat (= verbruik naar 0) hem afzetten? Dan heb je steeds het laagste verbruik en ben je niet tijdgebonden.

evelo

Golden Member

Zou je kunnen doen maar dan mag je niet vergeten om weer af te zetten.

Nu gaat de thermostaat ook af binnen de cyclus van 15min.

Toen mijn kleine videocamera kapot ging (nou ja, hij doet het nog, maar een ND-filter dat willekeurig in- en uitschakelt is niet erg bevorderlijk voor de beeldkwaliteit) kocht ik mei vorig jaar een 'nieuwe' (tweedehands).

Een JVC GY-HM200. Samen met een IDX accu en een derde-partij accu kon ik daar uren mee overweg. Even in gesprek geweest met de (toen nog) eigenaresse over accu's en techniek en dergelijke, waarop ze vroeg of ik dan soms interesse had in een derde accu, die ze, vanwege de kosten van de door JVC (uiteraard) aanbevolen accu van IDX, had gekocht.

"Die laadt niet op en de camera werkt er ook niet op, maar jij kan er dan vast nog wel wat mee.'

Ik kreeg 'm er gratis bij en thuisgekomen allereerst gekeken of er nog spanning op stond. Ja, maar met iets van 4 Volt had ik wel een vermoeden waarom de lader 'm weigerde en de camera ook niet werkte: dode cellen.

Zelf opladen lukte niet als ik het me goed herinner, maar dat kan ook aan de praktisch onbereikbare contacten gelegen hebben: ze zijn errug smal en liggen nogal diep in het plastic houdertje.

Bij het op de lader plaatsen ging de laad-indicator branden, om na 3 minuten of zo te gaan knipperen ten teken dat er een defect is.
Een meting van de klemspanning na zo'n korte lading leverde op dat er wel iets gebeurde, want die steeg steeds ietsje, maar op die manier natuurlijk niet voldoende.

Het enige wat ik kon vermoeden was een communicatieprobleem: bij dode cellen vermoedde ik namelijk een onmiddelijke foutmelding wegens te lage klemspanning. Dat de camera er niet mee werkte én de lader 'm weigerde, sterkt me in die overtuiging, al weet ik niet of de cellen ooit vanaf levering op een punt geweest zijn dat er nog genoeg sap in zat om de camera er op te laten werken.

Het ding verdween een tijdje onder de rommel, tot vandaag en ik besloot er meteen naar te kijken en dan ook een beslissing te nemen of ik er verder nog wat mee zou doen.

Allereerst de accu zelf, een prima passende en stevig aanvoelende SSL-JVC namaak-accu met geloofwaardige specificaties, een goed bedrukte sticker én aanwijzingen/waarschuwingen in correct Engels.

Met een Stanley-mes ging ik de behuizing te lijf en dat was al snel prijs: na 3 keer snijden braken de lijmverbindingen keurig op 3 zijdes en met wat wrikken op de minder welwillende zijde, bezweek ook die lijmverbinding.

Verdomd! Die zit mooi in elkaar!
Bodem, bovenkant én het innerlijk is allemaal prachtig samengebouwd (en, niet onbelangrijk: ook weer samen te bouwen tot 1 geheel).
De cellen zijn LGABB41865, bepaald géén B-keuze!

He... een chipje uit een mij welbekende familie... Een BQ20Z45 in dit geval. Dat is mooi, want Be2Works kan die uitlezen én met wat mazzel kan ik met de EV2400 en software van Texas Instruments gemakkelijk met dat ding praten.

Omdat de aansluitingen bij de connector van de accu netjes gelabeld zijn kon ik allereerst meten of de pinnen überhaupt wel verbonden waren, want dat was mijn eerste vermoeden: wel de pinnen aanwezig hebben, maar die intern niet verbinden.
De multimeter bracht uitkomst en jawel, de SMbus aansluitingen waren gewoon netjes aangesloten.

Dus, Be2Works aangeslingerd en: jawel, hij doet het!
Let op dat dit alle schijn heeft van jatwerk: bij Manufacturer Name (ManufName) staat Swit: dat is een grote naam in derde-partij acculand en staat goed bekend in die branche. Dat het serienummer daarnaast 1 is, vind ik ook apart.
Dat de Designcapacity op 5200 mAh staat, vind ik grappig, want de sticker zit er 800 mAh onder. Das weer eens wat anders dan de vaak veel te florissante opgave van Chinees spul.

Nog leuker werd het toen ik het dataflash uit ging lezen: het ding is onbeveiligd! Men is in de fabriek vergeten 'm te sealen waardoor ik nu zo alle parameters aan zou kunnen passen (wat je met dit programma echt NIET wil, want je blíjft rekenen)
Wat me opvalt: er is géén PermanentFailure of Fault status gerapporteerd... En dat ondanks de toch wel erg diep-ontladen cellen!

(deel 2 volgt)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Voor ik verder ging en mogelijk met een accu aan de gang ging waar ik later toch niets aan had, besloot ik eerst met de labvoeding de cellen weer wat op spanning te brengen.
Na er een uurtje een Ampère ingepropt te hebben, waren de cellen tot een 3,5 Volt geklommen.

In de camera gestopt en: jawel! Hij doet het gewoon, maar zoals ik verwachtte, tast de camera in het duister over de resterende gebruiksduur.

Weer wat gerommeld met Be2Works en het register, verantwoordelijk voor de SMbus-communicatie eens uitgelezen: het lijkt er sterk op dat de SMbus-broadcast bits uitgeschakeld zijn, waardoor de accu niets aan de camera en lader meld.

Het is dat het Be2Works programma zo'n rotprogramma is om data mee te versturen, anders zou ik het al geprobeerd hebben, want dan zou het echt de meest simpele reparatie zijn die ik maar kan bedenken.

Goed, met de BQEVSW-software van Texas Instruments en bijbehorende interface (EV2400) zou ik er dus mee kunnen praten.

Er is maar 1 probleempje. Dat programma kent voor elke chip (en soms zelfs elke firmwareversie van dezelfde BQ-chip) een aparte versie die je opnieuw moet installeren, vermoedelijk om het rommelen met die chips zo moeilijk mogelijk te maken.

Op m'n desktop werkt het programma gewoon echt niet, op m'n laptop wel. Maar... daar ik nog 2 V-mount accu's te herstellen heb ben ik als de dood de prima werkende configuratie om zeep te helpen. Ik durf de lagere versie gewoon echt NIET te installeren, ook al staat overal op internet dat je de keuze krijgt tussen de 'targets' die het programma aan kan.

Dat wordt dus een slooplaptopje van m'n pa hier in huis 'opofferen' om de betreffende versie op te installeren.

Wordt vervolgd!

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 1 mei 2022 01:52:24 schreef weardguy:
Na er een uurtje een Ampère ingepropt te hebben, waren de cellen tot een 3,5 Volt geklommen.

Zolang de spanning van een cel onder de 3V is, mag je hem niet met meer dan C/10 laden. Dus 2600/10 = 260mA. 1A is wat veel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een klein stukje overgeslagen ;) celspanning was, na meerdere pogingen in de lader, waarbij ik wat communicatie controleerde, al tot zo'n 2,9 Volt opgelopen. Daarnaast hanteert de fabrikant 2,75 Volt als absolute ondergrens.

Daarnaast staan de cellen per 2 parallel, waardoor er zo'n 500 mA overblijft. Dat durfde ik nog wel aan en ik zat er direct naast en voelde elke 5 minuten even.
Omdat ik ook vermoed dat er van deze cellen niet zoveel meer over is na hun diep-ontladen toestand, was ik net iets minder lief voor de cellen ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Juist ALS ze diep ontladen zijn moet je lief voor ze zijn. :-) Maar zolang het geen BOEM doet dan zal het wel meevallen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten