Show your projects! Part 34

Dit topic is gesloten

Lambiek

Special Member

Op 11 april 2023 22:53:17 schreef Stynus:
Een tijd terug heb ik WMRP en WMRT soldeerbouten gekocht. Hier had ik nog geen station voor, maar dat heb ik nu gemaakt in een 3d geprint kastje dat netjes onder de bouthouder past:

Ziet er netjes uit Stynus. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De soldeerbouthouder en de electronicaprint zien er inderdaad heel netjes uit. Electronica Stynus in reliëf op de kastjes maakt het helemaal af. Als iemand je bout leent kan je hem gemakkelijk terugvinden.
Blijft het kastje zo mooi als je het kastje per ongeluk met de hete bout aanraakt?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 13 april 2023 19:20:55 (28%)

Eens snel eroverheen zie je niet super veel van. Als het per ongeluk wat ver smelt kan ik altijd nog een nieuwe printen :) .

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Eindelijk na een half jaar een schuifdeur project afgemaakt.
Een oude sturing met een FO-tje en een handvol (tijd) relais vervangen door een moderne M400 drive-je met ingebouwd PLC-tje.
Vorig jaar had ik al het mini PLC programmatje gemaakt maar nog geen tijd gehad om de boel ook daadwerkelijk te bouwen en om te bouwen.

Met dank aan GJ_ voor de tips om deze M400 drive te gebruiken.

Oude situatie:

Nieuwe plaat met onderdelen gemonteerd (de klemmenstrook moest op dezelfde plaats blijven zitten):

Bedraad en van stickers voorzien:

Oude kast gestript en schoongemaakt:

Eind resultaat:

Mooie opruiming in dat kastje.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
pamwikkeling

Special Member

@ henri

Mooi gemaakt !

Uit nieuwsgierigheid, de Hitachi SJ100 frequentiesturing, is ondertussen een tiental jaar oud.

Was je er tevreden over?

Op 24 april 2023 12:04:52 schreef pamwikkeling:
Uit nieuwsgierigheid, de Hitachi SJ100 frequentiesturing, is ondertussen een tiental jaar oud.

Was je er tevreden over?

Bedoel je die Hitachi (SJ100-004NFE)? Die deed het nog gewoon, alleen was te krap bemeten. De motor is 0.37 kW de drive 0.4 kW en heeft eigenlijk geen marge kwa kortstondige overload.

Die ging regelmatig in een trip omdat na wat(veel) jaartjes die schuifdeur wat zwaarder is gaan lopen. Wel moet de tandheugel waar het spul in loopt nog wat mechanisch afgesteld worden / opgekuist worden.

Die M400 is 0.75 kW en heeft een hogere torque en werkt nu een stuk beter. Plus ruimt lekker op in de kast.
Het enige nadeeltje van die M400 is dat de ingangen niet echt snel zijn (ook al is de fast access enabled) en ik heb de eindsensors wat moeten bijstellen om goed uit te komen. Er zit ook een midden sensor in de tandheugel kast zodat ik aan het eind kan afremmen.
Er zit een kastje op de vertragingsbak-as (via een ketting overbrenging) waar 3 schakelaars in zitten: 2 voor het eindpunt en 1 voor het "middenstuk".

Iets soortgelijks als hoe rolluiken hun positie tracken.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 13 april 2023 19:18:18 schreef ohm pi:
De soldeerbouthouder en de electronicaprint zien er inderdaad heel netjes uit. Electronica Stynus in reliëf op de kastjes maakt het helemaal af.

Nog een kleine tip, als je de letters als holtes maakt, kan je die opvullen met witte verf. Daarna even met schuurpapier erover en je hebt kek strakke letters die mooi opvallen.

PE2BAS
Sine

Moderator

Een mini zondagmorgen projectje:

Een paar traytjes voor de immer rondstuiterende batterijen.

Een stripje onder de AAA's zodat die even hoog komen als de AA's en rijtjes van vier zodat je de setjes bij elkaar kunt houden.

Gemaakt in die funky vorm om dat ze dan per twee in een standaard ikea opslagbak passen.

@hardbass,

Dat werkt inderdaad prima.

Ha Sine,

Heb je de tray zelf geprint of zo ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Sine

Moderator

Ik ben meer van de subtractieve bewerkingen (lees: ik heb geen 3d printer ;) )

Dit is gelaserd uit 3mm plexi.

heel netjes ziet er top uit.
Is dat een grote machine ?

Groet,
Henk.

Sine

Moderator

Nee, het werkbaar oppervlak is iets van 22x33cm. Zoek maar eens op 'K40 laser engraver'
Daar komt nog een waterkoeler, afzuiging, wat pompen spul ed bij.
Ik heb de mijne op een oude tek scopekar gebouwd.

Ja ja de foto is al eens getoond maar nu weet ik het type dank.

Groet,
Henk.

Vandaag de retourtroep van de markt gestorteerd en opgeborgen.
't is nog een fikse stapel, ondanks dat ik meer heb verkocht dan verwacht :)
Hopelijk krijg ik nog plek in Bladel....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Bladel? Is daar nog een beurs binnenkort?

2 juli volgens de kalender van ON4LEA

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Hoeben

Golden Member

Dat is misschien wel iets voor mij om daar als standhouder te gaan staan. Is er vorige keer iemand geweest? Was het redelijk bezocht en groot? Een beetje als de Lichtmis?

Hoeben

Golden Member

Op 2 mei 2023 20:06:08 schreef rwk:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/158682#highlight=bladel

Nou, dat draadje was dus tegenvallend. Aanhanger volladen de dag ervoor, naar de stand, leegladen, voor 2 tientjes verkopen, weer inladen, naar huis en weer uitladen. Dat schiet niet op.

Ik heb een hotplate gebouwd.

Er worden goedkope hotplate elementen verkocht die PTC gestabiliseerd zouden moeten zijn op 260 graden. Ik vind dat wat te warm: als je een tijd aan het prutsen bent in 1 hoek, dan is de rest ook de hele tijd vrijwel zo warm.

Maar met een hotplate er onder is het loshalen van een component met wat "beschaafdere" temperaturen te doen dan wat ik anders gebruik. (bij het terugzetten van een component zit ie in de hete-lucht-stroom zonder aan een PCB te zitten en warmt heel snel op tot de lucht-temperatuur!)

Daarnaast waren de standaard plateaus net wat aan de kleine kant.

Dus: twee naast mekaar. Print ontworpen met thermokoppel chips (max31855) en relais.

Software geschreven om "bang-bang" temperatuurcontrole te doen. Zal wel werken.

1 van de connectoren is voor een 7 segmenten display module. Daar komt tzt de actuele temp in te staan.

1 van de connectoren is voor een paneeltje met 4 knoppen. Dan kan ik tzt de boel bedienen zonder computer. Voor nu: dit zou moeten werken.

Hij moet ook dienst gaan doen als "soldeerbout controlding". Ik heb nu dat ik met een knopje het ding aanzet, en dan gaat ie vanzelf na een kwartier uit. Kan je niet meer vergeten uit te zetten. Straks 1 van de 4 knoppen aan, een andere om NU UIT te doen.
Daarom zit er ook een FET uitgang op om de 12V fan aan te kunnen sturen. (die is nu aan tijdens solderen en uit als de bout uit is. Een paar minuten naloop kan ik dan gewoon in software regelen).

Hij moet ook dienst gaan doen als reflow-oven-controller. Ik weet nog niet of ik de SSR die nu gebruikt wordt houd of dat ik hem op 1 van de relais zet. (2200W relais, 1500W oven).

Update: nu als hotplate getest: Werkt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Lekker barbecuen van de zomer rew. :9~

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Evarist

Golden Member

Een gans ander project. De oude radio van mijn ouders gerestaureerd. Nee het is niet dezelfde. Ik kocht hem aan de grens tussen N-Br en Lim.

Dankzij een tip van een mod van CO.
Dank hiervoor.

De beste ontvangst heb ik in de tuin, na uitschakeling CN voeding (zie topic),
na uitschakeling van in CN gekochte LEDspots, de TV, de computer...
Radio Droitwich doet het heel goed op LG, samen met een oostblokzender.
MG redelijke ontvangst.
KG stilte. Ik moet eens terug nakijken.

Bakelieten radio.mp4

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Hallo Rew,

Ik heb een hotplate ook nog op mijn to-do lijst staan, maar ik vroeg mij af hoe het zit met de veiligheid aangezien je met netspanning werkt? Ik zie een aarde draad, maar die lijkt niet aangesloten te zijn. En ik zie slechts een twee polige stekker, misschien is die maar tijdelijk, maar hoe voorkom je in de definitieve opstelling dat je een schok krijgt. Of is het verwarmingselement goed elektrisch geïsoleerd ten opzichte van je metalen bed?

Henry S.

Moderator

Op 20 mei 2023 00:15:34 schreef Evarist:
Een gans ander project. De oude radio van mijn ouders gerestaureerd. Nee het is niet dezelfde. Ik kocht hem aan de grens tussen N-Br en Lim.

Dankzij een tip van een mod van CO.

It wasn't me ;) Schattig klein radiootje.

Ik heb een welbekende Chineze ruisbron (BG7TBL)gemodificeerd om wat nadelen daarvan weg te krijgen.

De zenerdiode en de versterkertrein met de 3 MMIC's heb ik een afscherming met koperfolie gegeven (en dubbelzijdige tape tegen kortsluiting). onder de print heb ik een aluminium strip bevestigd omdat de print anders veel te warm wordt.

Het printje past precies in een zeer recent gekocht Teko kastje van €0,50 (2e hands), de aluminium strip is weer op de bodem bevestigd.

De voeding is 12V en moet 230mA leveren. Deze trafo uit de sloop is wat zwaarder maar de spanning is wat aan de magere kant. Schottky's en een extra elco waren genoeg om de ingangsspanning van een standaard 7812 hoog genoeg te krijgen. Alles past net in een oude behuizing van een ser/par poort switch.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Het vervolg met het resultaat:

En wat metingen met de TinySA:

Er is weinig meer van de rommel van de interne geschakelde voeding te zien:

Het spectrum tot 350MHz, en van 240-960MHz (ik heb de standaard TinySA).

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten