Ik heb een hotplate gebouwd.
Er worden goedkope hotplate elementen verkocht die PTC gestabiliseerd zouden moeten zijn op 260 graden. Ik vind dat wat te warm: als je een tijd aan het prutsen bent in 1 hoek, dan is de rest ook de hele tijd vrijwel zo warm.
Maar met een hotplate er onder is het loshalen van een component met wat "beschaafdere" temperaturen te doen dan wat ik anders gebruik. (bij het terugzetten van een component zit ie in de hete-lucht-stroom zonder aan een PCB te zitten en warmt heel snel op tot de lucht-temperatuur!)
Daarnaast waren de standaard plateaus net wat aan de kleine kant.
Dus: twee naast mekaar. Print ontworpen met thermokoppel chips (max31855) en relais.
Software geschreven om "bang-bang" temperatuurcontrole te doen. Zal wel werken.
1 van de connectoren is voor een 7 segmenten display module. Daar komt tzt de actuele temp in te staan.
1 van de connectoren is voor een paneeltje met 4 knoppen. Dan kan ik tzt de boel bedienen zonder computer. Voor nu: dit zou moeten werken.
Hij moet ook dienst gaan doen als "soldeerbout controlding". Ik heb nu dat ik met een knopje het ding aanzet, en dan gaat ie vanzelf na een kwartier uit. Kan je niet meer vergeten uit te zetten. Straks 1 van de 4 knoppen aan, een andere om NU UIT te doen.
Daarom zit er ook een FET uitgang op om de 12V fan aan te kunnen sturen. (die is nu aan tijdens solderen en uit als de bout uit is. Een paar minuten naloop kan ik dan gewoon in software regelen).
Hij moet ook dienst gaan doen als reflow-oven-controller. Ik weet nog niet of ik de SSR die nu gebruikt wordt houd of dat ik hem op 1 van de relais zet. (2200W relais, 1500W oven).
Update: nu als hotplate getest: Werkt.