Show your projects! Part 34

Dit topic is gesloten

bprosman

Golden Member

Niet echt een technisch hoogstandje maar meer een beetje spelen met de disciplines die ik (inmiddels) in huis heb : CNC (gemaakt) freesje, 3D printer etc.

De voedingsmodule is een kant-en-klaar sjienees ding, beetje tricky was dat de afstandsbusjes waarmee de beide printen op elkaar "gesandwich'ed" waren spanningvoerend zijn, dus maar een isolatie/montage plaatje geprint.

De USB poort had ik natuurlijk ook IN het kastje kunnen maken maar was een beetje krap. Nu buiten op gezet, waardoor in een standaard USB-A male-female kabel doormidden kon knippen , isolatie er af en past zo in de 3D geprinte houder (ik zie dat ik de "pakking" nog even af moet snijden).

Het is een 12V/5V adapter voor mijn insuline koeler, in een metalen kastje om het een beetje "smijtvast" te maken.

Lessons learned : Rode folie op een blauw led display werkt niet :+. Dus maar een afval stukje papier/lamineer folie gebruikt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op 22 mei 2023 23:00:40 schreef Henry S.:
Ik heb een welbekende Chineze ruisbron (BG7TBL)gemodificeerd om wat nadelen daarvan weg te krijgen.

Mooi gedaan.

Waar gebruik jij die ruisbron voor Henry, voor het afregelen van de zenders of anders?

Op 30 juli 2023 09:37:42 schreef bprosman:
De voedingsmodule is een kant-en-klaar sjienees ding, ....

Is dat nog wat Bram zo'n module?

Mooi alu frame zo, ziet er goed uit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

Op 30 juli 2023 11:06:19 schreef Lambiek:
[...]
Mooi gedaan.

Waar gebruik jij die ruisbron voor Henry, voor het afregelen van de zenders of anders?

[...]
Is dat nog wat Bram zo'n module?

Mooi alu frame zo, ziet er goed uit.

Ja werkt prima, en uitgangsspanning op het display is behoorlijk in de buurt van mijn FLuke. Ze roepen 5A, maar dat zal met deze koeling niet lukken. Heb ik ook niet nodig.

Dit is m zonder display :

https://www.aliexpress.com/item/1005001636420985.html
(Ik zag later pas dat er een Rood/Rood versie is en een Rood/Blauw).

XL4015.PDF

[Bericht gewijzigd door bprosman op 30 juli 2023 11:43:34 (11%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Al heel lang willen hebben een programma wat met m'n lab supply babbelt en gewoon ondervraagt wat er gaande is.

Ik heb nu een programma gemaakt die met het device babbelt, de stroom en spanning regelmatig uitvraagt, en het aantal Wh berekent.

Dit wordt dan in een file gedaan, waarbij het de bedoeling is dat iedereen die hier wat mee te maken heeft gewoon dat file mmapt en vervolgens zijn alle parameters gewoon "in geheugen" beschikbaar.

code:

#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>

#include "fatal.h"
#include "status.h"

struct statusstr *statusp;

int main (int argc, char **argv)
{

statusp = init_status ("statusfile");

while (1) {
    printf ("%.3fV %.3fA %.3fW %ld %.3fWh\n", 
	    statusp->volt / 1000.0, 
	    statusp->current / 1000.0, 
	    statusp->volt*statusp->current / 1000000.0, 
	    statusp->uWs, 
	    statusp->uWs / 3600.0 / 1000000
	    );
    sleep (1);

}
  exit (0);
}

Dat is de code om onderstaande lijstje te genereren. Er hangt nu 4*2.7 Ohm aan. dus reken maar uit of m'n weerstanden nauwkeurig zijn. (3.13%).

Nu ik op dit punt ben is het makkelijk om een "logging" te maken, of een grafisch appje om het verloop te tonen. Maar voor nu kan ik bij het laden van een accu bijvoorbeeld deze laten draaien en met gnuplot de uitvoer plotten.

De kolom zonder eenheden is de "ruwe" micro-watt-seconden. Ik wilde even de berekening met de hand narekenen.
De deamon rekent vooralsnog met dat ie nominaal iedere 1s de boel uitvraagt en voor de Wh berekening gaat ie uit van precies 1 sec. Dat kan natuurlijk veel beter. Komt nog.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Dat is handig rew, wat voor type lab voeding is dat?

Hmm. Ik snap het niet. Ik had je vraag al beantwoord, maar mogelijk niet op posten gedrukt. :-(

Dit is een OWON SPE6103. Deze z'n USB-serial wordt gevoed uit de USB. Nu staat de voeding uit, maar de virtual comport is nog steeds aanwezig.

Ik heb ook een KORAD 3005D. Ik verwacht dat deze software ook met de KORAD gaat werken, maar die zit nu op een andere computer aangesloten. Daar wordt de USB-serial vanuit de voeding gevoed, zodat je steeds op het moment van aanzetten een verse VCP krijgt.

er is al wat "infrastructuur" voor "betrouwbaarheid", maar nog niet geimplementeerd. Sinds gisterenavond stuurt de daemon nu requests voor de spanning en stroom en krijgt maar geen antwoord. Het "rapporteer" programma rapporteert nog steeds 10V, 0.9A (maar geen oplopende Wh, want dat wordt berekend als er een verse stroomwaarde doorgegeven is.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henry S.

Moderator

Op 30 juli 2023 11:06:19 schreef Lambiek:
[...]
Mooi gedaan.

Dank u.

Niet direkt het afregelen van zenders. Maar bij frequentieomzetters en versterkertrappen (ook van ontvangers) en afstembare filters (en ook bandfilters) wil je graag zien dat ze goed werken.
In combinatie met een spektrumanalyser kan je of de (ingebouwde) tracking generator gebruiken die synchroon met de analyser loopt, of een breedband ruisbron (100kHz-3,5GHz) gebruiken.

In de onderstaand afbeelding zie je het spektrum van 0-200MHz uit een 70MHz versterker (links van de piek is nog een doorlekkend signaal van een oscillator zichtbaar, en rechts is ook nog signaal omdat op dat moment de ruisgenerator los en niet afgeschermd op tafel lag, en de versterker ook nog niet ingeblikt was ;)).

Je ziet een driehoek ivm de meetbandbreedte en meetsnelheid. Mij ging om het maximale signaal op de juiste frequentie (en niet op veelvouden of mengprodukten). En dergelijke versterkers willen goed zelfoscileren.

De versterker zit rechtboven op de print.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

@rew. Programmeren is een ver van mijn bed show. Ik sta verbluft hoe in hemelsnaam je weet wat in te typen om zulk programma te maken. Waar begin je? Is er een volgorde van literatuur te volgen? #blinkerled

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zo. Na langdurig overtekenen van het 'schema' uit de service manual van m'n videocamera is een stuk duidelijker hoe dat hele filter-schakelingetje in elkaar zit. Jammer dat dit niet in de service-manual zit, dat zou zoveel tijd schelen met zoeken. Het originele schema heeft een hoog 'zo zit het ook op de print in de camera' gehalte...

Van het weekend heb ik wat te doen met scoop en multimeter...

@ EricN: dat gaat mij ook boven m'n pet ;) Maar m'n collega op m'n werk stond weer met draaiende ogen te kijken toen ik een fiets-accu probeerde te laten praten met de originele interface van de fabrikant. 'Hier snap ik niets van hoor...'

Ik zou het wel graag kunnen, maar heb me er wel een beetje bij neergelegd dat ik nooit een software-type zal worden.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Daarom vraag ik me als leek af hoe je aan kennisopbouw begint. Al eens een arduino geprogrammerd na een week youtube filmpjes te kijken maar verder geraak ik niet.

Lambiek

Special Member

Op 3 augustus 2023 19:06:33 schreef Henry S.:
Niet direkt het afregelen van zenders. Maar bij frequentieomzetters en versterkertrappen (ook van ontvangers) en afstembare filters (en ook bandfilters) wil je graag zien dat ze goed werken.
In combinatie met een spektrumanalyser kan je of de (ingebouwde) tracking generator gebruiken die synchroon met de analyser loopt, of een breedband ruisbron (100kHz-3,5GHz) gebruiken.

Oké begrijp hem, Ik ging er vanuit dat het echt voor de zenders was.

En Henry, je hebt mail.

Op 3 augustus 2023 20:03:53 schreef EricN:
Daarom vraag ik me als leek af hoe je aan kennisopbouw begint. Al eens een arduino geprogrammerd na een week youtube filmpjes te kijken maar verder geraak ik niet.

Ik ben gewoon van mening dat sommigen er geknipt voor zijn en sommigen totaal niet.

Een collega op m'n vorige werk beschouwde ik als een heer en meester in assembler: hij kon zo lappen code van 1000 regels in het scherm zetten en me haarfijn uitleggen wat elk blok deed. Blijkbaar is hij gewoon erg goed in abstract denken: alles wat je in die registers doet, moet je vroeg of laat toch onthouden (en vooral: begrijpen). Nou weet ik dat assembler zeer pure machinetaal is waardoor je het als gebruiker sowieso al moeilijker hebt dan wanneer je een hogere taal als C zou gebruiken, maar toch ontbreekt bij mij een bepaald stukje waardoor mij het maar moeilijk af gaat.

Toch is er wel vooruitgang: na jaren aanklooien met 16F84's en 16F628's was ik voor de modelbouw aangewezen op controllers die ik in SOT23-6 behuizing kon krijgen en móest ik dus wel een nieuw type onder de knie zien te krijgen.

Tijdens het rommelen met gas gauges voor lithium-accu's, waarbij ik de interface van Texas Instruments aanschafte, viel ineens het kwartje toen ik naar een van de registers in het datablad keek en die in het interface-scherm vergeleek: het waren waardes! Waarom ik dat niet eerder zo begreep weet ik niet.

Dolenthousiast een 10F200 gepakt, een simpel programmaatje om een LED te laten knipperen geschreven, in het datablad opgezocht welke fuses ik in moest stellen en compileren maar: in 1 keer goed! Programmeren ging ook goed en toen ik vervolgens ook een knipperende LED had voelde ik me echt de koning te rijk.

Nu ga ik (als ik de tijd heb) proberen een potmeter in te lezen.
Het is de bedoeling dat ik uiteindelijk een PID-regeling bouw om een videolens mee te regelen: de lenzen die ik heb bezitten schroefdraad om een externe focusmotor aan het lenshuis te monteren zodat je elektronisch, vanaf statief dus, kan scherpstellen.

Een analoge schakeling die gewoon de uit een 'sloop'lens verwijderde zoom-wipper gebruikt in combinatie met de nodige opamps en transistoren, werkt prima.
Maar op die focusdrive zit, naast een mooi model Faulhaber met aangebouwde vertraging, ook een Penny & Giles potmeter zonder eindstops.

Van de originele focusdrives weet ik dat die een encoder of slim stukje elektronica hebben waardoor je bij het aan de lens monteren alleen maar op een 'initialize' knop hoeft te drukken. De drive gaat dan de focusring van volledig 'close' naar volledig 'far' draaien (zonder dat 'ie weet waar 'ie op dat moment 'staat') meet de waarde van een potmeter of encoderpulsen om te bepalen wat zijn terugkoppeling is en geeft dan de afstandsbediening 'vrij'.

Maar ik ben slechts hobbyist en de professionele focus-remotes en zoom-demands zijn praktisch onbetaalbaar.
Dan is het natuurlijk leuk om zoiets zelf te bouwen, met als enige voorwaarde iets als 'draai focusring naar full-close, plaats focusmotor met markeringen op focus-ring en motor tegenover elkaar op de lens en initialiseer'.

Daarna worden de beide eindstops opgeslagen in geheugen. Door die terugkoppeling kun je dan ook met geheugenknoppen focus-punten opslaan: als je de waarde van die potmeter weet kun je immers ook tussenpunten toewijzen aan het geheugen.
Idem voor de zoom-stand trouwens. Desnoods koppel je die standen aan elkaar, waardoor je met 1 druk op de knop (bijvoorbeeld) volledig in kan zoomen én scherp kan stellen op een vooraf ingesteld punt.

Maar, dat behelst dus inlezen van iets van een potmeter of encoder voor de focus-remote, inlezen van de terugkoppelings-potmeter van de focusdrive, de waardes daarvan in geheugen opslaan, die waardes oproepbaar maken met knoppen én een PID-regeling maken... Ik ga er dan ook eigenlijk vanuit dat dat me niet gaat lukken en dat ik misschien gewoon m'n oud-collega eens lief aan moet kijken (of 'm een leuke vergoeding bieden natuurlijk) dat hij de code voor me schrijft en ik me dan verder bekommer om de hardware.

De een is gewoon gemaakt voor software en de ander voor hardware. Kruisingen er tussen zijn zeldzaam.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Zou reactiesnelheid dan geen uitdaging op zich zijn op valt het mee qua vereisten? Ik denk dan aan de "zingende" lenzen maar die zullen eerder mss iets predictief onder de kap hebben dan een PID?
Wel knap dat je zulke uitdagingen aangaat.

[Bericht gewijzigd door EricN op 3 augustus 2023 22:44:03 (10%)

Voor een PID is het essentieel dat je weet wat de fout ongeveer is. Bij focus van een lens, afhankelijk van de manier van focussen, weet je eigenlijk helemaal niets, niet eens het teken van de fout.

maartenbakker

Golden Member

Op 3 augustus 2023 20:03:53 schreef EricN:

Programmeren kun je intuitief doen, maar afhankelijk van je niveau en je voorkennis loop je ergens vast. Feitelijk is het iets dat je gewoon ouderwets moet leren. Uit een boek of uit een cursus. En beginnen bij het begin, niet gelijk in het diepe springen!

Hoeft ook niet op een Arduino te zijn. Als je gewoon C leert achter de computer, en je leert wat basis-structuren en algoritmes dan rol je ook zo binnen bij de Arduino. Specifieke "embedded" dingen zoals aansturing van allerlei dingen, regellussen, e.d. zijn allemaal algoritmes en je gebruikt er structuren voor zoals loops en voorwaardelijke constructies. Als je een bijvoorbeeld een flowchart kunt tekenen van wat er moet gebeuren, kun je die gebruiken om je programma structuur te geven.

@weardguy: iedereen zit weer anders inelkaar, denk dat je daar gelijk in hebt. Ik vind assembler juist erg intuitief omdat het precies doet wat je denkt dat het doet en het direct aansluit op de hardware. Het wordt alleen sneller onoverzichtelijk omdat je structuren makkelijk onzichtbaar worden (je ziet vrij letterlijk door de bomen het bos niet meer) en je dus in de verleiding komt om spaghetticode te gaan schrijven. Daar ben ik op een gegeven moment in vastgelopen bij het zelf "intuitief" leren programmeren. Totdat ik een echte opleiding ging volgen en Modula2 moest gebruiken. Dan leer je wel snel om netjes te programmeren.

@EricN: Ongeacht je eigen manier van denken of ervaring kun je zo meer dan een jaar HBO of universiteit vullen met fatsoenlijk leren programmeren. Voor wat werk op de Arduino is dat sterk overdreven, maar het is wel interessant om het vanuit meerdere hoeken te benaderen. Dus hoe werkt je programmeertaal, hoe werken je structuren, wat zijn handige of efficiente manieren (algoritmes) om je doel te bereiken. Hoe zit de hardware zelf inelkaar op niveau van aansturing (voor een elektronicus meestal het makkelijkst), enz.

En nog een heel andere manier van programmeren is FPGA's gebruiken. Dat wil ik zelf nog eens leren. Ik weet van een eerstejaars vak dat dat toch weer een derde manier van denken is naast assembler of een hogere taal maar heb er daarna nooit meer wat mee gedaan. Je moet dan eigenlijk (op een niveau van logische formules) de hardware beschrijven. Daar zijn ook weer hulpmiddelen voor waardoor het erg lijkt op "normaal" programmeren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
marcob

Golden Member

Programmeren is is net als met een 'echte' taal. Je kunt de taal wel leren, maar dat wil nog niet zeggen dat je een brief of boek kunt schrijven.
In een boek heb je de inhoudsopgave, de inleiding, het verhaal en eventueel een bijlage. Met programmeren heeft ook zo'n soort opbouw. Je begint met de vaste gegevens, dan de setup, daarna het daadwerkelijke programma. Daarna kun je nog verschillende routines plaatsen.
Dus naast de syntax leren van een taal, is ook de opbouw begrijpen belangrijk. Snap je de basis opbouw, dan leer je ook snel andere talen.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Op 3 augustus 2023 22:43:21 schreef EricN:
Zou reactiesnelheid dan geen uitdaging op zich zijn op valt het mee qua vereisten? Ik denk dan aan de "zingende" lenzen maar die zullen eerder mss iets predictief onder de kap hebben dan een PID?
Wel knap dat je zulke uitdagingen aangaat.

Op 4 augustus 2023 09:28:21 schreef rew:
Voor een PID is het essentieel dat je weet wat de fout ongeveer is. Bij focus van een lens, afhankelijk van de manier van focussen, weet je eigenlijk helemaal niets, niet eens het teken van de fout.

Ik moet het verduidelijken denk ik ;)

EDIT: plaatje vergeten, dit is een exemplaar waar ik de zoom-motor nog niet van verwijderd had.

het is geen elektronisch focussen op basis van binnenkomend beeld, maar door het aansluiten van een motordrive op het huis van een professionele videolens (1/3", 1/2", 2/3", de laatste is nog altijd een standaard in videoland en wordt ook wel de B4-mount genoemd). Focussen gaat op professionele videolenzen vrijwel altijd handmatig en kan niet eens motorisch (bij mijn modellen dan, het zal wel in opkomst zijn).

Maar dergelijke lenzen bieden wel altijd de mogelijkheid om een motordrive voor remote-focus aan de lens te schroeven, zodat je voor statiefgebruik gemakkelijk het statief kan blijven bewegen én kan scherpstellen, danwel voor een studio-opstelling waarbij de regie dat regelt.

Zowel de servo-drive die al aan de lens vast zit (en waar je de lens + aangesloten camera mee ondersteunt bij schouderwerk) als de motordrive functioneren volledig onwetend van elkaar. Het enige wat je doet is de focusring op de lens elektromechanisch bedienen met commando's die je ingeeft via een afstandsbediening die aan de pan-bar van een statief gemonteerd wordt, dat is de focus-remote.

Voor de zoomring zit motodrive + terugkoppeling 9 van de 10 keer al in de servodrive, waar je met wijs- en middelvinger de zoomwipper bedient.
De terugkoppelsignalen én 3 of 4 aansluitingen voor een externe zoom-wipper zijn onderop de servodrive op een 12 pins connector beschikbaar: kant en klare zogenaamde zoom-demands klikken daar zo op in en zijn, in analoge vorm, relatief goedkoop als je niet voor een originele JVC, Sony of Canon gaat.

De digitale varianten bieden dezelfde controle als de duurdere Fujinon Digipower lenzen al bieden op de servodrive met instelbare zoomsnelheid, cruise-zoom, instelbare zoom-limits en quick-zoom, maar die zijn ook veel duurder. Digitale zoom-demands praten dan ook digitaal met de servodrive. Helaas is er 0 info beschikbaar wat er precies gecommuniceerd wordt en kom ik ook op een punt dat 'even interfacen en kijken wat er geantwoord wordt' mij gewoon boven de pet gaat: het lastige is ook dat je met dit soort spul een roepende in de woestijn bent: vanwege de betrouwbaarheid bouw je dat soort dingen gewoon niet zelf én het spul is (nieuw) zodanig onbetaalbaar dat je er ook wel twee keer over nadenkt er mee te gaan 'rommelen'. Ik heb al eens een lens gerepareerd maar die servo-drive is een soort Zwitsers uurwerk kwa hoeveelheid onderdelen en volgorde hoe alles in elkaar moet.

Maar focus-remotes zijn verschrikkelijk veel duurder. Zelfs de spierkracht-variant, waarbij je met een Bowden-kabel en een klein blokje aan de lens een puur mechanische afstandsbediening realiseert is al zo duur dat ik een paar keer op m'n hoofd krab...

Via Ebay heb ik van een oud Vinten Radamec systeem enkele wat verknutselde motordrives gekocht. Voor 100 euro of zo kwam ik in bezit van 3 motordrives, een koopje gezien de dure motoren en aangebouwde potmeters en de prijs voor dergelijke kant en klare remotes op Ebay.

En ja, dan is het leuk dat het je analoog met wat opamps en een zoomwipper uit een slooplens lukt om dat ding te laten draaien, maar als er toch terugkoppeling op zit, ga je al snel verder denken ;)

Op 4 augustus 2023 11:03:36 schreef maartenbakker:
@weardguy: iedereen zit weer anders inelkaar, denk dat je daar gelijk in hebt. Ik vind assembler juist erg intuitief omdat het precies doet wat je denkt dat het doet en het direct aansluit op de hardware. Het wordt alleen sneller onoverzichtelijk omdat je structuren makkelijk onzichtbaar worden (je ziet vrij letterlijk door de bomen het bos niet meer) en je dus in de verleiding komt om spaghetticode te gaan schrijven. Daar ben ik op een gegeven moment in vastgelopen bij het zelf "intuitief" leren programmeren. Totdat ik een echte opleiding ging volgen en Modula2 moest gebruiken. Dan leer je wel snel om netjes te programmeren.

Mijn manco zit 'm vooral in het willen begrijpen van dingen, terwijl de meeste dingen nu eenmaal zo zijn zoals ze zijn. Een reden dat ik ook met wiskunde vastliep op de middelbare, want dat achterlijke x = 1 of x = -1, daar had ik flinke moeite mee: voor mij is het het een of het ander. Dat ik daarnaast wat basisvaardigheid rekenen mis en licht discalculisch ben, helpt niet mee.

Zelf ken ik alleen maar assembler (nou ja, wat basiswerk HTTP en CSS, maar daar programmeer je geen microcontrollers mee), dus iets anders wordt weer een leercurve van heb ik jou daar, maar het is wat je zegt: je weet exact wat je aan het doen bent, met als nadeel dat dat je ook meteen opbreekt als het programma groots wordt.

Ik denk dat mensen die goed kunnen programmeren ook gewoon goed zijn in het onthouden van alle randzaken die ze in een controller gebruiken, iets wat je zéker zal moeten doen met assembler. Die controller zal niet uit zichzelf waarschuwen dat je UART of zo volgelopen is (nou ja, technisch doet 'ie dat wel, maar het is wel aan de programmeur om daar in de code iets mee te doen)

Ik heb me er inmiddels wel redelijk bij neergelegd dat ik gewoon geen software-type ben. Áls ik al iets nieuws wil proberen gebruik ik daar het internet bij: anderen zijn veel beter in bepaalde zaken en dan begin ik met voorgekauwde code en bouw die uit naar wat ik wil.
Dit omdat ik anders uit ervaring weet dat het überhaupt instellen van alle benodigde registers me waarschijnlijk al zoveel moeilijkheden geeft dat ik het uiteindelijk weer gefrustreerd opgeef en het een tijdje laat liggen.

Ik vind het soms best jammer dat ik dat niet ben, want je kunt er echt fantastische dingen mee doen. M'n zus heeft in corona-tijd besloten zich op elektronica te storten. Een bus-simulator (de software) wil ze al langer en de bussen die hier in Waterland gereden hebben heeft ze dan ook uiterst gedetailleerd nagebouwd in Blender. Een commerciële bus-simulator blijkt allerhande signalen uit het spel zelf naar de buitenwereld te kunnen sturen via USB en andersom. Dus heeft ze originele Volvo-onderdelen (wijzers, hendels en stuur) aangekocht, aangepast en heeft de 3D-printer flink aan het werk gezet om alle knoppen en schakelaars na te maken (die waren wat onbetaalbaar in originele vorm), knoppen voor de deuren derin, handrem-hendel nagemaakt, ga zo maar door.

En zo heeft ze 'even' (dat is niet waar, maar zo komt het wel op mij over) met 1 of meerdere Arduino's geregeld dat alles wat ze doet op het echte dashboard, ook per USB in het spel werkt: de richting-aanwijzer aandoen is dus geen toets op het toetsenbord, maar daadwerkelijk in de al ver nagebouwde bestuurderscabine van een Volvo Duvedec de hendel in de juiste richting omhalen (en niet vergeten aan het echte stuur te draaien!)

Ik kan daar echt jaloers op zijn, maar merk tegelijkertijd dat bij haar basiskennis electronica weer ontbreekt, waar zij mij dan weer om bewondert, dus zo vult het elkaar wel aan.

Tot zover off-topic...

Jinny

Golden Member

M'n zus heeft in corona-tijd besloten zich op elektronica te storten. Een bus-simulator (de software) wil ze al langer en de bussen die hier in Waterland gereden hebben heeft ze dan ook uiterst gedetailleerd nagebouwd in Blender. Een commerciële (........) jaloers op zijn, maar merk tegelijkertijd dat bij haar basiskennis electronica weer ontbreekt, waar zij mij dan weer om bewondert, dus zo vult het elkaar wel aan.

Ik volg dat verhaal van haar al een poosje en ik vind het prachtig wat ze doet....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
fred101

Golden Member

De enige programmeertaal waar ik geen ruzie mee heb is Python. Ipv de Arduino heb ik een Raspberry Pi Pico (een kit met diverse sensors en leerboek van Elector)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Python wil ik altijd nog een keer mee aan de slag, heb vaker gehoord dat dat wel een interessante taal is en de meningen zijn er erg over verdeeld: you either love it or you hate it...

@weardguy:

Niet helemaal off topic, inplaats van je project te showen, beschrijf je je zus' project. Op afstand ook mijn bewondering daarvoor. Ik zie dat Jinny het volgt, waar is het ergens te vinden?

Ik zeg trouwens ook niet dat ik goed kan programmeren, maar ik vind het in principe wel leuk om te doen, en bijvoorbeeld debuggen is wat betreft het denkpatroon niet wezenlijk anders dan foutzoeken in elektronica. Veel van mijn medestudenten waren veel beter met algoritmes bedenken, vooral als het wat wiskundig werd (ik kende een aantal van de organisatoren van de jaarlijkse programmeerwedstrijd, een soort olympiade met teams van diverse universiteiten en hogescholen... Ik heb 1 keer meegedaan en was de zwakste van het team), en omdat ik niet heel veel meer oefen zal ik ook wel een aantal "best practices" vergeten zijn. Wat wel scheelt is dat je in een formele opleiding informatica toch wel meer achtergronden erbij leert. Het hoe en waarom en de dwarsverbanden, in plaats van je alleen wat kunstjes eigen maken.

Maar ik moet toch binnenkort weer een keer verder met een projectje dat ik op een arduino aan het prototypen ben; een geluidsmodule die simpele geluiden uit een tabel leest, kan bewerken en met variabele snelheid weer kan geven naar gelang een externe aansturing. Ligt alweer een aantal maanden stil; als ik het weer opgepakt heb en het in custom hardware geïmplementeerd is, komt het zeker hier in het topic te staan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Werd er door iemand hier op gewezen dat iemand benieuwd was naar hoe het project er nu voor staat.

Waar mijn aanmelding op dit forum min of meer mee begon was dit topic:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/151974

Een van de aangekochte meters voor in dat project bleek mee gerotzooid te zijn als het om de typesticker ging.

Inmiddels ben ik bijna 2,5 jaar verder en is het project verre van af, maar wel dichter bij voltooiing dan ooit, en ziet er met alle modules zo ongeveer bij elkaar zo uit:

Hoewel ik nooit tot doel had historisch super-accuraat te zijn, waren de deurknoppen (de 3 groene en 3 rode) zo ongeveer de eerste onderdelen die ik kocht, en daar maakte ik een aardige misrekening mee: die waren veel en veel te groot.
Achteraf gezien heeft dat het maken van de legendaplaten dan wel weer vergemakkelijkt.

Met het programma waarmee ik de signalen uit de bussimulator uitstuur kan je ook een beetje rommelen: ik heb voordat de variabele "EngineStarted" "true" is de achtergrondverlichting van de knoppen op het dashboard en de meterverlichting laten luisteren naar een stukje code dat de spanningsval door het gebruik van de starter simuleert door het toerental door 4 te delen, en dat resultaat naar de PWM uitgang van de Arduino Mega voor de achtergrondverlichting te sturen (gaat door een BD137).
Het moet nog beter te zien zijn met een camera die niet auto-belicht (want een snel clipje met mijn telefoon), maar dat ziet er ongeveer zo uit:

Simulated voltage drop due to starter.mp4

Het stoplampje voor bij de chauffeur (normaliter in het linker, hoofdmetercluster aanwezig, maar in Nederland geen gebruikelijke manier om de chauffeur te informeren dat er passagiers bij de eerstvolgende halte de bus wensen te verlaten) heb ik ook gemaakt (ge-3dprint aan de hand van een waarschijnlijk niet al te accuraat middagje overtrekken van een foto in Blender, ik vind het eindresultaat wat aan de lompe kant, maar misschien komt dat puur omdat de rest van de bus ontbreekt).

Stoplamp chauffeur.mp4

[Edit] Ik wist niet dat video's downloadbaar getoond zouden worden, dus daar zal ik een volgende keer aan denken.

Dit is overigens versie 2 van het project: in versie 1 had ik een onpraktische beslissing genomen over hoe ik alles zou bekabelen, en dat zorgde uiteindelijk voor een bekabelingsfout waarbij (vermoedelijk) een 24V draad (voor de snelheidsmeter) de Arduino Mega raakte, en de USB->Serieel brug opblies.
Alle code in de Mega werd nog prima uitgevoerd, maar praten met de computer wilde het ding niet meer.
Dat was voor mij aanleiding om het project helemaal vanaf de grond toe op te bouwen: alle delen moesten als modules uit te nemen zijn om eraan te kunnen werken (en dat heeft nu al meermaals z'n vruchten afgeworpen), en die modules moesten daardoor dus met connectoren met elkaar verbonden zijn.
Daarbij heb ik erop gelet dat vrijwel geen enkele IDC Box connector verkeerd terug te plaatsen is: de connectoren die hetzelfde pinnenaantal met elkaar delen bevatten kabels die qua lengte nooit in de buurt van elkaar kunnen komen: die vorm van verkeerd aansluiten is dus los van de 24V zijde die nu ook anders bekabeld is verleden tijd.

[Bericht gewijzigd door Emittor op 4 augustus 2023 22:18:24 (22%)

hobby luke

Honourable Member

Tijd voor een minder ingewikkelde reparatie :)
Een LG 32 inch toestel met gesmolten led:

Ik had nog een goede strip liggen en deze gemonteerd, plus wat snij- en plakwerk:

Toestel speelt weer.

MVG,
Luc.

Edit:
Zie nu pas dat het in het verkeerde topic staat.
Is meer voor het "Show your repairs" topic.

High met Henk

Special Member

Eens een keer iets grondstoffelijks:

Pijpjes gebogen vanaf onderverdeler in huis.
Alles moest laag blijven ivm plafond

Onderverdeler zit in een hoek van het huis tegen 2 buitengevels

Aan 1 andere kant ligt er een draagbalk in, waardoor ik maar aan 1 kant weg kan onder deze betonnen vloer.
Na ca 3 meter heb ik wel ruimte en kan ik de hoogte in

[Bericht gewijzigd door High met Henk op 6 augustus 2023 21:42:02 (45%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 6 augustus 2023 21:38:09 schreef High met Henk:
Eens een keer iets grondstoffelijks:

Pijpjes gebogen vanaf onderverdeler in huis.
Alles moest laag blijven ivm plafond

[bijlage]

Onderverdeler zit in een hoek van het huis tegen 2 buitengevels

Aan 1 andere kant ligt er een draagbalk in, waardoor ik maar aan 1 kant weg kan onder deze betonnen vloer.
Na ca 3 meter heb ik wel ruimte en kan ik de hoogte in

Hmm, 18 automaten en 21 pijpen. Of heb je nog ergens een aantal automaten verstopt?

Het is mss maar 1/2-1/4 vd zekeringkast die je ziet?

Dit topic is gesloten