Nieuw project. Philips 13 watt. Deze moet iets uit elkaarderer.
Mooi printplaatje wel, 15S2P oftewel 15 in serie en 2 series parallel.
Dit topic is gesloten
Golden Member
Dan ben ik dus niet de enige die ledlampen ombouwt. Ik heb een 230V omgebouwd naar 12V en op een bajonet fitting gemonteerd (LED vervangers voor de bajonet fittingen aan board zijn nogal prijzig en ik had een kapotte gloeilamp en 230V ledlamp)
Special Member
Op de printplaat zitten twee weerstandjes waarop staat 3R90. Daarvan heb ik eentje weggekrabt.
Houd er rekening mee dat de overgebleven weerstand nu 4x zo veel vermogen door zich heen krijgt... (ik neem aan dat ze parallel stonden)
Golden Member
Is het een gewone serieweerstand, of een shunt in een feebackcircuit?
had er straks ook een stel, buitenarmaturen van 4 jaar oud met de leds deels stuk. niks meer van te koop. heb een stel leds doorverbonden die dood waren en driver erin gezet die een lagere CC stroom had. zo kon er miss nog een paar jaar uit die dingen gehaald worden.
Moderator
Op 29 maart 2023 20:45:11 schreef Lucky Luke:
Is het een gewone serieweerstand, of een shunt in een feebackcircuit?
Die zitten inderdaad in een feedback lusje, dus de spanning over (en dus het vermogen gedissipeerd in) de overgebleven weerstand blijft gelijk.
Golden Member
Op 29 maart 2023 21:17:23 schreef Sine:
[...]Die zitten inderdaad in een feedback lusje, dus de spanning over (en dus het vermogen gedissipeerd in) de overgebleven weerstand blijft gelijk.
En dat vermogen is minder dan 10mW, geen zorgen dus.
Golden Member
Op 29 maart 2023 20:15:33 schreef Arco:
[...]
Houd er rekening mee dat de overgebleven weerstand nu 4x zo veel vermogen door zich heen krijgt... (ik neem aan dat ze parallel stonden)
Er loopt ook maar de helft van de stroom.
De regelaar houdt de spanning over de weerstand constant en regelt zo de stroom. Daarmee blijft het vermogen in die weerstand hetzelfde.
Op 26 maart 2023 20:09:16 schreef rew:
Ter info: (Ter voorkoming van "wounded in action") Sommige van die lampen zitten in echt glas.
Te laat, ik heb daar al in gepost, de eerste die ik open maakte was van dun glas, ai. Toen ik er tegen aan tikte leek het toch echt plastic. Soms kun je je (pijnlijk) vergissen.
Golden Member
Een klein projectje tussen door.
Een balun voor een 20M draad dipool.
Golden Member
Philips 4C65 ringkern zo te zien,die 'gaat'tot 50 MHz.
Golden Member
Op 30 maart 2023 17:29:08 schreef Hubie:
Philips 4C65 ringkern zo te zien,die 'gaat'tot 50 MHz.
Klopt als een bus nu de dipool nog op de juiste maat en in resonantie zien te krijgen.
Ik heb maar een beperkte ruimte maar het zal wel gaan lukken denk ik.
Moderator
Golden Member
In eerste instantie wel.
Het is een beetje afhankelijk van eventuele storing zonder klachten wil ik er wel eens wat meer power in sturen.
Ik gebruik nu een Hamking HVT-100 op het balkonhek en dat gaat redelijk en zonder klachten.
Gelukkig is het balkon 7 meter breed dus kan ik wel wat rommelen.
Maar het is meer dat ik het experimenteren met antennes leuk vind.
En als het wil lukken is het altijd leuk om een verbinding op wat afstand te maken.
Volgend slachtoffer: Philips 3 watt naar 2 watt.
Moet wel zeggen dat het wattmetingen van mijn Cresta-metertje zijn maar ik heb er redelijk vertrouwen in. Hij gaat niet naar tienden van watts dus het kan net zo goed 1,5 zijn.
Enigzins overmoedig geworden trok ik deze lamp doormidden maar uiteindelijk doet hij het weer prima. Van de 5R6 en de 5R1 heb ik de kleinste verwijderd. Het licht is meen ik behalve minder ook iets warmer geworden (deze lamp hangt boven mijn bureau).
De vorige lamp - de 13 W - heb ik nog niet open gemaakt. Bij die zitten de weerstandjes op een printplaat achter de "ledplaat" dus moet de schroefdraad er af en die overleeft dat waarschijnlijk niet, net zoals hier boven.
Golden Member
Je kunt het beste in het manual van je power meter kijken bij de specs. Vooral het meet bereik. De Cresta RCE1106 meet bv pas vanaf 7W. Daaronder zal hij vast wel iets weergeven maar dat hoeft niet betrouwbaar te zijn..
Er staat ook nergens iets over nauwkeurigheid of de condities, frequentie bereik, crest-factor etc. Zal waarschijnlijk net zoiets als bij simpele niet TRMS DMMs zijn.
Maar als je LED eerst 3W aangaf en nu 2W dan zal die 1W verschil waarschijnlijk wel kloppen.
Special Member
Meeste goedkope wattmeters zaten op lage vermogens bij een test enkele jaren terug tot ruim 100% ernaast...
Cresta... Dat is al heel lang geleden. In mijn herinnering nog vrij nauwkeurig maar gewoon niet voor dit soort toepassingen.
In navolging van Big Clive kocht ik een HOPI. Ik heb de indruk dat die wel vrij nauwkeurig is in dit soort opstellingen. Die wordt ook verkocht als bedoeld voor o.a. lampen.
Moderator
Ik heb zo'n oude Conrad/voltcraft powercheck verbouwd, maak de shunt 10x groter en je meet een stuk nauwkeuriger in het lage bereik.
Het ding dan wel enkel maar te gebruiken tot 270W, maar voor de meeste lampen/ elektronica is dat prima.
Ik heb tegenwoordig een bestukker. Ik probeer "een heel reel" te kopen van dingen die ik nodig heb zodat ik een paar keer niet hoef in te kopen, en ik wat reserve heb. Maar soms is dat niet haalbaar. Bijvoorbeeld als er 3000 onderdeeltjes op een reel zitten en ze 40 cent per stuk kosten. Sure, 1200 euro uitgeven zou kunnen, maar wat als er na 300 stuks een beter onderdeeltje komt of zoiets.
Andere onderdelen blijken op GROTE reels te komen.
De "zonder reel" kan je in de machine hangen en dan hangt het er uit. Zet er een doos onder waar je de staart in doet en je gaat niet op het uiteinde staan, maar raakt in de war en onhandig met de "afgewerkte tape" en zo.
Dus een eigen "re-reel" is soms handig. Ik heb ondertussen een paar van de normale reels "afgewerkt" dus daar heb ik reserve van. Maar van de 12mm brede had ik dat nog niet. Ik heb de 3D printer maar eens aan het werk gezet.
Ze passen prima, clickt netjes in mekaar. De mini kan je dan weer uit mekaar halen (in de versie die ik geprint heb om eea te testen, daarna had ik er vertrouwen in dat met de verbeteringen die ik daaruit heb gehaald ik direct een echte kon printen. Bij de grotere durf ik niet harder te trekken om het weer los te krijgen. Met de juiste tools moet je hem weer uit mekaar kunnen krijgen (dun ding tussen de clips duwen), maar ik vind het niet nodig om daar moeite in te steken. Clickt eenmalig vast is ook goed wat mij betreft.
Ik snap niet hoe Openscad het in z'n hoofd haalt dat ongeveer een minuut rekenen "total rendering time 0:00:00.063" kan zijn maar goed.
Verbetering die ik nog kan doen is de clips draaibaar maken zodat je de sticker-vlakken tegenover mekaar kan krijgen. Oh wacht! Ik realiseer me nu dat ik daar niet eens twee verschillende varianten voor hoef te maken. Dat kan zowiezo.
Die reels moeten toch massaal overblijven bij allerlei PCB bestukkers?
Is er hier niemand op het forum die in die business zit en er een paar uit de recycle bak kan vissen? (Ik zou er ook wel een paar kunnen gebruiken.)
Een tijd terug heb ik WMRP en WMRT soldeerbouten gekocht. Hier had ik nog geen station voor, maar dat heb ik nu gemaakt in een 3d geprint kastje dat netjes onder de bouthouder past:
Meer info: https://www.elektronicastynus.be/category/projecten/pcb-tools/wmrp-wmr…
Golden Member
Heel mooi, Stijn!
Inderdaad mooi, maar waar hangt die bout nou precies op? Het echte ding is wel iets anders dan het digitale model.
[Bericht gewijzigd door NordRack2 op woensdag 12 april 2023 11:37:26 (11%)
Dit topic is gesloten