Je mooiste meetapparatuur. Deel 11

Jeever

Golden Member

Op 12 april 2023 14:36:47 schreef blackdog:
Ten opzichte van mij, ben je een Neerlandicus!

Ik heb het grote voorrecht gehad op te groeien in een land waar de scholen deden wat zij moesten doen: de jeugd uitstekend onderwijzen en eisen stellen aan het taalgebruik. Iedere spelling- of stijlfout in een natuurkunde of scheikunde verslag kostte één punt en omdat er maar tien punten te vergeven waren zorgde je als student er wel voor dat je uitstekend en foutloos Nederlands schreef. Van die harde opleiding heb ik mijn hele leven de vruchten geplukt.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Lambiek

Special Member

Op 6 april 2023 17:35:36 schreef Jeever:
Niet meer kopen!

Nee, één is genoeg. :)

Is alweer verouderd en opgevolgd door de DSO-TC3.

[bijlage]

Heeft een analoge bandbreedte tot 500 kHz i.p.v. 200 kHz en heeft als extra een complete functiegenerator met vijf golfvormen tot 10/100 kHz.
Meet ook nog eens gelijkspanningen tot 40 V met een resolutie van 1 mV.

Ja, dat wist ik toen nog niet. :o

Maar na het lezen van de test ben ik niet echt triest dat ik hem niet heb, ik geloof dat de oude versie beter is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Jeever

Golden Member

Een alternatief voor Leo Bodnar?
De bandbreedte van een oscilloscoop wordt vaak bepaald door de stijgtijd te meten en dan de formule:
Bandbreedte (MHz) = 350 / stijgtijd (ns)
toe te passen. Voor het meten van de stijgtijd is een puls nodig met een zo steil mogelijke voorflank, zodat u uitsluitend de stijgtijd van de oscilloscoop meet. Daarvoor wordt vaak gebruik gemaakt van een printje dat is ontwikkeld door Leo Bodnar en een 10 MHz puls levert met een gegarandeerde stijgtijd van minder dan 40 picoseconden (ps)! Dit printje kost € 75,36 en met een beetje pech komen daar nog eens de BTW en invoerrechten bij. Het Verenigd Koninkrijk is immers geen lid meer van de EU.
Door het Chinese bedrijf Changsha Findra Trading Co. wordt uitsluitend via AliExpress een goedkoop alternatief voor het Bodnar-printje aangeboden:
https://nl.aliexpress.com/item/1005004979696176.html
Dat heeft weliswaar een stijgtijd van 180 ps in plaats van 40 ps, maar voor het testen van de meeste low-cost oscilloscopen is dat goed genoeg. Dat printje, 'fast edge pulse generator 180 ps' genoemd, krijgt u al voor € 46,62 in huis. Het is leverbaar in twee versies, namelijk met uitgangsfrequenties van 5 kHz of 1 MHz. Omdat ik regelmatig low-cost oscilloscopen test en geen apparatuur heb om stijgtijden goed te meten heb ik zo'n 1 MHz printje gekocht.

Het werkt heel anders dan het Bodnar-printje, namelijk door het uitgangssignaal van een 1 MHz kristaloscillator via de zeer snelle comparator ADCMP606 van Analog Devices om te zetten in een mooie blokgolf met een stijgtijd van ongeveer 160 ps. Ik heb het schema gereconstrueerd:

Onderstaand een door de leverancier gepubliceerde screenshot van het uitgangssignaal:

U voedt het printje via een USB-kabel uit 5 Vdc en prikt de BNC-connector rechtstreeks in uw oscilloscoop. Op mijn XDS2102A oscilloscoop van OWON ziet de puls er als volgt uit:

Volgens de specificaties heeft deze oscilloscoop een bandbreedte van 100 MHz en een stijgtijd van 3,5 ns. Met dit printje heb ik de stijgtijd gemeten (gele trace), ter vergelijking heb ik op het tweede kanaal de uitgangspuls van mijn Philips PM5704 pulsgenerator aangesloten (blauwe trace):

Over dit printje heb ik op mijn blog een uitgebreider artikel gepubliceerd, met wat meer achtergrond informatie:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/fast-edge-pulse-generato…

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
miedema

Golden Member

Ha Jeever,

Leuk printje. Inderdaad een Leo Bodnar pulser kloon. Maar eigenlijk hebben de Chinezen alleen de vorm en opzet van het printje over genomen.
Ruwweg bied dit printje 4x slechtere stijgtijd voor 2x minder geld. :-)

De printlayout is een stuk minder geperfectioneerd voor goed puls gedrag dan de Bodnar print. Maar in de basis hebben de Chinezen het goed gedaan: korte verbindingen voor de belangrijkste signaal paden (puls uitgang, voeding ontkoppeling van de comparator).
Dat is ook terug te zien op de scope: niet alleen een snelle flank, maar ook weinig aberraties (door reflecties en/of zelfinductie).

Interessant is dat dit printje met je 100MHz Owon scope 2,6ns meet. Een stuk sneller dan de theoretische stijgtijd van 3,5ns voor een 100MHz scope...

Zijn die stijgtijden gemeten van 10% tot 90%, wat de meest gebruikte standaard is, of van 20% tot 80% gemeten? Dat scheelt een slok op een borrel...
Dat verschil kun je mooi zien in mijn verhaaltje over de Leo Bodnar Fast Risetime pulse generator.

groet, Gertjan.

Jeever

Golden Member

Op 28 april 2023 12:46:11 schreef miedema:
Zijn die stijgtijden gemeten van 10% tot 90%, wat de meest gebruikte standaard is, of van 20% tot 80% gemeten? Dat scheelt een slok op een borrel...

In de handleiding van de OWON scope staat duidelijk dat wordt gemeten tussen 10% en 90% van de amplitude. Als ik de stijgtijd handmatig meet met de cursors kom ik op een waarde van 2,560 ns.
Horizontale cursors met de hand ingesteld op een delta-U van 464 mV, is gelijk aan 80% van de amplitude van 580 mV.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
miedema

Golden Member

Ha Jeever,

Helemaal helder. Dank je dat je dit nog even verder uitgezocht hebt.

groet, Gertjan.

Peter_dtn

Golden Member

getriggerd door de posting van Jeever heb ik mijn oude CSA analyzer opgestart en de Leo Bodnar pulser gemeten.

Het originele document bij de pulser :

De pulser aangesloten via een 50E power-divider op de ingang van de analyzer, de ander uitgang is nodig voor de trigger van de CSA analyzer.

Het resultaat van mijn meting :

Erg dicht bij wat het moet zijn, gewoonlijk wordt je dan achterdochtig ;-)

miedema

Golden Member

Ha Peter_dtn,

Kijk, dat is het echte werk :-)
Mooie meting. Leuk om te zien.

Groet! Gertjan.

Ha heer miedema.

Waarom zit daar nooit een behuizing omheen, is dat de afmeting ?

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op zaterdag 29 april 2023 23:52:49 (98%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ha electron920,

Je bedoelt bij de Bodnar pulser?
Dat moet je aan Leo Bodnar vragen :-) Maar waarschijnlijk gewoon om de prijs amateur-vriendelijk te houden....

/offtopic: heb ik een mailtje van je gemist? (AR488)

groet, Gertjan.

Ha heer miedema,

Ja misschien een vreemde vraag had ik ook aan @Jeever kunnen stellen :?
Omdat het tweede exemplaar uit een geheel andere richting komt voor ik het mij af,
ik denk geen passende behuizing !
En daar lopen we vaak tegen aan geen punt, ik ga vandaag een mailtje naar je sturen,
er waren weer wat glas werkzaamheden maar dat is op de schilder na klaar....

PS: ik heb namelijk zelf ook een puls gever ( made in Holland ) ;) kost,
nog minder als die @Jeever heeft gevonden die zit namelijk wel in een behuizing!
En ik heb een adapter voor je blokkendoos die maakt alleen de flank steiler maar,
de rest doet je generator zelf.
Daar mag ook een sinus in komt er een blok uit.

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op zondag 30 april 2023 10:01:05 (29%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Gisteravond een busreisje gemaakt om de Bleeker Thomson weerstand brug uit de V&A op te halen :)

De brug zit in een zware stalen kist van AEG, waarvan het schuimrubber vergaan was en was zeer vies. Ik hoefde niet ver te lopen, maar het was door het gewicht van het geheel toch een sportiever uitje dan mij lief is ;)

Bij het testen vanochtend blijkt hij op de "hoge" bereiken, 100 Ω tot 100 mΩ, goed te werken. De locking op de galvanometer is erg effectief.

Op de laagste bereiken 10 mΩ en 1 mΩ, is de meet stroom 10 A, die had ik niet voorhanden. Ik heb nog een weinig praktische Delta 5V/10A voeding die ik hiervoor aan denk te passen naar 2V. Beloofde resolutie op het 1 mΩ bereik is 1 µΩ! Gebruik vereist een nette set meetkabels, die ik moet gaan maken.

Binnenwerk met veel koper en straalkacheltjes:

Het was een leuke extra dat er het nodige papierwerk bij zat:

Deze vriendelijke aanbieder heeft uit dezelfde erfenis nog enige zelfbouw meetapparatuur, toonfietsjes, meetzender e.d., deels met buizen en in zware AEG kasten gebouwd.
Ik vermoed dat het bouwpakketten zijn, wat ik zag netjes uitgevoerd.

Een bofje..... 2 stuks PM2505

Gescoord in een kringloopwinkel. Vandaag…. aan 10 euro/stuk.
Alleen instrument, niks snoeren, handleiding of zo.
Zonder batterijen, batterijvak keurig mooi schoon, niks corrosie van ooit gelekt hebbende batterijen.
Verse batterijen (2 x 9V) erin, werkt, 10V en 30V even rap getest en die kloppen goed. Bemoedigend.
De calibratiestickers zijn volgens mij de houdbaarheidsdatum al wel aardig voorbij….

Met groet,

MaccerZuid

fred101

Golden Member

Im heb er ook een maar die werkt niet 100%, als er geen DMM waren zou ik deze meter willen

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

OM's,

mijn Stanford Research Systems (SRS)Functie Generator DS345 (1 microHz tot 30.2 MHz) had een probleem Ik gebruik deze FG graag bij mijn experimenten met nauwkeurige frequentiemetingen. Het is een nogal gecompliceerd apparaat met hoge componentendichtheid.

Een van de displays van het 12 cijferige display was defect.

Ik heb deze vervangen. Dat was een delicate klus met dubbelzijdige en multi-layer printen. Er kwam wel een kleine work-around (zie foto) aan te pas.

Maar hij doet het weer zoals het moet!

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
blackdog

Golden Member

Hi N, :-)

Ik zie helderheids verschillen, is dit in het echt ook zo?

Zo ja, waarom dan niet alle displays vervangen?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Nieuwere generaties led displays zijn eigenlijk altijd een stuk feller en neigen meer naar oranje (de oude waren echt donkerrood)

Ik heb ook bij diverse meters displays vervangen, dan moeten ze er wel allemaal uit. (1 afwijkend display is voor mij geen bespreekbare optie... :) )
Voor bijna al die displays is een 1:1 vervanger te vinden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hi Bram,

ja, dat was anderen ook al opgevallen. Maar het wordt vertekend door de foto. Alle dispalys hebben dezelfde lichtintensiteit, behalve -in dit geval- de laatste. Je kunt n.l. de stapgrootte instellen. In dit geval heb ik de 1 milliHz stap gekozen. Dat specifieke segment knippert (corr.) continu , zo dat je weet welke waarde je hebt ingesteld. Je kunt ook de 1 microHz stap kiezen, maar die is alleen zichtbaar onder de 1 MHz, daarboven blijft hij wel werkzaam, maar niet zichtbaar.

Ik hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd.

Gr. N.

PS Nog een beetje te doen in de stad met de hitte? Hier op het platteland vandaag "slechts"26 graden met een lekker fris windje , hi!

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

@ Arco,

dank voor je reactie. Ja, daar was ik eerst ook bang voor. De betreffende display is een HDSP-A101 van hp, type G-. De vervanger is een HDSP-A101 van Broadcom, type G+. Ik had uit de documentatie begrepen, dat die letter G de intensiteit betreft, dus ik was voorbereid op intensiteitsverschillen. Maar ik zie er niks van. Voor het geval dat......, ik zag tot mijn geruststelling, dat Farnell er nog >10.000 op voorraad heeft!!!

Gr. N.

PS Ik zou me overigens ook ergeren aan verschillen in helderheid, maar deze vervangen was al een pittige klus voor mij met dubbelzijdige/multi-layer printen.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
miedema

Golden Member

Ha NKHteB,

SRS maakt mooie spullen. En dat maakt ze inderdaad vaak complex....
Mooi dat je hem weer aan de pruttel hebt!
Je mooiste meetapparatuur hebben is 1 ding, maar die apparatuur aan de pruttel houden een tweede... :-)

Waar had je dat witte bodge draadje voor nodig?

groet, Gertjan.

Hi Gertjan,

ja, het was wel een pak van mijn hart, dat ik hem weer volledig aan de praat kreeg. Bij het desolderen, met overigens een Hakko FR-301, waar ik zeer content mee ben, waren een paar doorgemetaliseerde verbindingen een beetje suspect geworden. Ik was blijkbaar toch te bang voor te veel warmte toevoer. Bij het testen bleek dat een segment keys met bijbehorende LEDs niet reageerde. Ze hadden een gemeenschappelijke Strobelijn, dus die doorverbinding was het herstellen van het gemankeerde printspoor.

Recent wel druk geweest met herstel van de wat "bejaarde" spullen. O.a. een JRC ontvanger NRD-515 (rotary encoder en een paar relais)en mijn Wiltron 560 Scalar Network Anaslyzer (voedingsperikelen: rotte tantaal). Maar met geduld kom je een heel eind......!!!

Groet,
N.

PS Met belangstelling je relaas over de Racal 1991/1992 gevolgd. Ik moet er nog mee aan de gang, maar andere prioriteiten.....hi!

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

OM's,

al eerder heb ik melding gemaakt van de ontwikkeling van de tinyPFA, een Phase Frequency Analyzer voor het doen van nauwkeurige fase- en frequentiemetingen. Het is gebaseerd op een nanoVNA-H4, waarvoor Erik Kaashoek PD0EK, software heeft ontwikkeld.

Omdat bij metingen met hoge nauwkeurigheid, de invloed van warmte een rol kan gaan spelen, heb ik mijn exemplaar ingebouwd in een mooie blikken doos, die ik voor 1 Euro heb gescoord in de kringloop. Het voordeel van blik is, dat het goed afschermt en goed te solderen is.

Met behulp van het gratis beschikbare programma TimeLab, zijn de metingen te registreren en te presenteren.

Bij metingen over een langere periode registreer ik het onderlinge faseverloop van de beide HP58503A GPSDO's op een X-t schrijver. Er zijn soms plotseling behoorlijke variaties te zien. De volle papierbreedte is 360 graden.

Tenslotte, een Noise meting met behulp van een HP58503A GPSDO. Daarbij wordt het signaal gelijktijdig aan beide ingangen toegevoerd.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Ha NKHteB,

Een hele mooie oplossing wat ik me afvraag als e de software veranderd heb om als fase meter te werken kan je dan ook nog terug ?
Of werkt de Tiny VA ook nog steeds !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dag Henk,

nee, de toepassing is met de nieuwe software exclusief die van de phase frequency analyzer. Maar je kunt hem any time weer terugzetten naar zijn oorspronkelijke VNA toepassing, door de desbetreffende software weer te installeren. En dat allemaal voor 85 Euro!

Groet,
N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Ha NKHteB,

Helder dank ik heb de programmer STM32Cube gedownload en de software /tinyPFA/DFU.....

Timelab dat had ik uiteraard al, ik zal een VNA bestellen dan hoor je wel van de klap ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.