Zit dat dan toch in brommermotortjes? Mijn indruk is dat de kooi er als een nauwkeurig passend glijlagerdeel in zit.
Vroeger werden er gewoon naaldlagers gebruikt waarbij de naalden duidelijk groter waren dan de kooi. Ook kon het lager iets naar links of recht bewegen zat dus aan de zijkanten niet opgesloten. Met opgevoerd machines waren die lagers inderdaad wel een zwak punt en begaven het regelmatig. Maar een standaard brommer uit die tijd kon toch ook makkelijk 10.000km mee. Maar dan was het nog niet eens de motor maar was het toch al gewoon heel veel voor alles.
Maar dat is techniek van 35 jaar geleden kan best dat moderne naaldlagers ook een soort glijlagers zijn. Ik denk ook dat een moderne brommer of scooter ook wel langer mee gaat en dat de motor ook degelijker is dan die van vroeger. Maar goed 40 jaar geleden waren automotoren nog van gietijzer er is dus toch wel veel verandert.
Op 3 mei 2022 07:51:11 schreef rew:
Guys, dat kogellager verhaal... ik denk dat het allemaal minder relevant is. Ik denk dat een kogellager in deze low-performance omgeving het wel even zal uithouden. Het is in ieder geval niet dat je na 100000 km droevig staat te kijken als de motor het niet meer doet.
Precies en bovendien is M.bouwer kundig genoeg om alsnog een lager te vervangen.
@M.bouwer ziet er indrukwekkend uit wat je maakt is denk ik gietwerk maar dan ook gietijzer? of iets anders? En de lager passingen zijn die dan na gedraaid?