Solenoid motor voor tuintractortje

Op 1 mei 2022 21:04:37 schreef benleentje:
[...]Als je kijkt naar de wat simpele verbrandingsmotoren zie je daar nooit glijlagers.

?
Zoek eens op "bearing connecting rod"...
Bijvoorbeeld: https://www.hondapartsnow.com/oem-honda-rod_bearing.html

Ik vind dan geen enkel kogellager.
Behalve bij 1 Alibaba Chinees. Klik ik de link, dan zie ik "no more available". (Kennelijk zag hij in dat het een domme aanbieding was...)

[Bericht gewijzigd door Spog2 op maandag 2 mei 2022 12:19:22 (23%)

Aangepaste fundatie waar ik een grotere cilinder op kan bouwen.

benleentje

Golden Member

Ik vind dan geen enkel kogellager.

IK had het over de eenvoudige verbrandingsmotoren zoals bv op een kettingzaag, maar vroeger op mijn brommer kreidler, puch, zundap, honda enz zaten er altijd kogellagers op de krukas en op de piston pen van de zuiger. Spreek ik wel over 35 jaar geleden

IK wil alleen maar aangeven dat met enkel kogellagers zeker haalbaar is. Omdat dat vroeger ook werd gedaan.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 2 mei 2022 18:58:35 (11%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@benleentje:
Niet helemaal, het big en little end van drijfstang hadden bijna altijd rol of naaldlagers maar er zijn ook motoren geweest die kogellagers hadden.

@Spog2 vergis je niet wat zo een kogellager aan kracht kan opvangen.

Gr.F_S

benleentje

Golden Member

Ja ik bedoelde ook naaldlagers maar dat is nog geen glijlager.

IK bedoel gewoon enkel om aan te geven dat voor hetgeen TS wilt gaan maken dat allemaal niet zo belangrijk is, het is niet bedoelt om veel te lopen maar enkel voor te showen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 2 mei 2022 20:18:49 schreef F_S:
@benleentje:
Niet helemaal, het big en little end van drijfstang hadden bijna altijd rol of naaldlagers maar er zijn ook motoren geweest die kogellagers hadden.

@Spog2 vergis je niet wat zo een kogellager aan kracht kan opvangen.

Gr.F_S

Ik ben werktuigkundige, en weet dat een kogellager heel wat kan hebben.
Maar dan moet één van de ringen vast staan. Ik zie grote problemen als kogels en kooi door centrifugaalkrachten zoals bij een excentrische rotatie tegen elkaar gedrukt worden met wel 100x hun eigen gewicht. Lees even terug hoe ik dat berekende.
Zo'n samenspel van kogels en kooi moet dan wel zeer goede glij-eigenschappen hebben, want de rollende beweging wordt er zwaar door geremd.

Heb ooit wel een foto gezien van (Japan/Daihatsu?) automotor-ontwerp die kogellagers op de krukas had.

Ik vind wel deze (speciale?) naaldlagers Needle roller and cage assemblies for crank pins and piston pins
Zit dat dan toch in brommermotortjes? Mijn indruk is dat de kooi er als een nauwkeurig passend glijlagerdeel in zit.
Moet ik toch nog eens over nadenken!

[Bericht gewijzigd door Spog2 op dinsdag 3 mei 2022 08:08:03 (15%)

Guys, dat kogellager verhaal... ik denk dat het allemaal minder relevant is. Ik denk dat een kogellager in deze low-performance omgeving het wel even zal uithouden. Het is in ieder geval niet dat je na 100000 km droevig staat te kijken als de motor het niet meer doet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Onderdelen moeten aangepast worden en de plunjer wil ik opnieuw maken.

Sine

Moderator

Je bent nu een hele hoop werk aan het doen om van alles te fabrieken en aan te passen (waarvan ik niet het idee heb dat je dat heel erg vindt) Maar heb je het ook al eens met spanning getest?

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 3 mei 2022 09:52:51 (19%)

Met 12 volt werkt deze samenstelling al best goed.
Maar ik denk dat ik kan verbeteren door de plunjer meer massief te maken en de spoel rondom meer in te kapselen in ijzer.

Onder in de plunjer heb ik een paar stukken massief toegevoegd.
Bovenaan een stukje RVS voor de geleiding van de plunjer buiten de spoel.

GJ_

Moderator

Op 3 mei 2022 01:26:51 schreef Spog2:
Ik vind wel deze (speciale?) naaldlagers Needle roller and cage assemblies for crank pins and piston pins
Zit dat dan toch in brommermotortjes? Mijn indruk is dat de kooi er als een nauwkeurig passend glijlagerdeel in zit.
Moet ik toch nog eens over nadenken!

De meeste motoren van mij hebben toch ook altijd kogellagers op de krukas en rollagers op de big ends. En die waren toch altijd flink groter dan een brommermotortje.

Ik vind de bouwsels van bouwer trouwens leuk om te zien. Ik kan niet wachten op de eerste filmpjes.

benleentje

Golden Member

Zit dat dan toch in brommermotortjes? Mijn indruk is dat de kooi er als een nauwkeurig passend glijlagerdeel in zit.

Vroeger werden er gewoon naaldlagers gebruikt waarbij de naalden duidelijk groter waren dan de kooi. Ook kon het lager iets naar links of recht bewegen zat dus aan de zijkanten niet opgesloten. Met opgevoerd machines waren die lagers inderdaad wel een zwak punt en begaven het regelmatig. Maar een standaard brommer uit die tijd kon toch ook makkelijk 10.000km mee. Maar dan was het nog niet eens de motor maar was het toch al gewoon heel veel voor alles.

Maar dat is techniek van 35 jaar geleden kan best dat moderne naaldlagers ook een soort glijlagers zijn. Ik denk ook dat een moderne brommer of scooter ook wel langer mee gaat en dat de motor ook degelijker is dan die van vroeger. Maar goed 40 jaar geleden waren automotoren nog van gietijzer er is dus toch wel veel verandert.

Op 3 mei 2022 07:51:11 schreef rew:
Guys, dat kogellager verhaal... ik denk dat het allemaal minder relevant is. Ik denk dat een kogellager in deze low-performance omgeving het wel even zal uithouden. Het is in ieder geval niet dat je na 100000 km droevig staat te kijken als de motor het niet meer doet.

Precies en bovendien is M.bouwer kundig genoeg om alsnog een lager te vervangen.

@M.bouwer ziet er indrukwekkend uit wat je maakt is denk ik gietwerk maar dan ook gietijzer? of iets anders? En de lager passingen zijn die dan na gedraaid?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@Benleentje,
Het is een kwestie van materiaal draperen, lassen en nabewerken.

De wand rondom de spoel en boven- en onderdeksel zijn nu verdubbeld.
Daarnaast het conische inzetstuk / tevens de bovenste geleiding van de plunjer.

wat een leuk en interesant project!!!!

De kracht waarmee de plunjer in de spoel getrokken wordt is niet groot.
Mijn idee is dat de diameter van spoel en plunjer veel groter moet worden.

Ik zou er eens (flink) meer spanning op zetten.
En kijken hoe warm het wordt.
Probeer te bepalen hoeveel warmte je kan dissiperen.

De grootste kracht zit bij het BDP als magneetcircuit gesloten is, daar vandaan neemt hij snel af.
Omdat in de rest van de slag veel stroom geconsumeerd wordt maar nauwelijks arbeid is het rendement daar laag. Je zou daar de stroom uit moeten zetten.
Wellicht kan je een soort "ontsteking" maken, zoals bij een bougie.
Je ontsteekt in ODP, er is dan tijd nodig om stroom (zit in magnetisch veld + massa versnellingsenergie) op te bouwen.
Evenzo moet je vóór BDP de spanning er weer af halen, want de stroom (magnetische energie + massa vertragingsenergie) moet weer afgebouwd worden. Anders werkt de magneet na BDP tegen.

De tijd voor stroom opbouw en afbouw is serieus langer naarmate je meer bewegende massa en zelfinductie hebt. Vermoedelijk helpt een veer bij BDP die de energie opneemt en terug laat stuiteren.

Sine

Moderator

De meeste energie moet komen uit het stukje voor TDC, de rest van de slag voegt de magneet amper iets toe.

Is deze opbouw in staat het motortje te laten draaien? Ofwel, kan het kracht genoeg leveren om zijn eigen wrijving te overwinnen?
Gezien de verliezen in de kogellagers en de relatief kleine massa van het vliegwiel kon dat spannend worden.

Wat voor een spanning/stroom heb je over/door de spoel?

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 5 mei 2022 10:49:32 (16%)

@Spog,
Met constant 12 volt wordt de spoel steeds warmer. Met 48 volt is hij gelijk loeiheet.

@Sine,
Ik denk niet dat het motortje kan draaien. Daarom ben ik nu bezig met een 50 mm diameter plunjer.

Een worsteling voor mij zijn de berekeningen om de kracht van een solenoid te bepalen.

Lambiek

Special Member

Op 5 mei 2022 09:58:36 schreef m.bouwer:
De kracht waarmee de plunjer in de spoel getrokken wordt is niet groot.
Mijn idee is dat de diameter van spoel en plunjer veel groter moet worden.

Kun je niet meerdere spoelen onder elkaar zetten, zeg twee of drie. Als je die na elkaar aanstuurt krijg je een langere weg waarmee de zuiger aangestuurd wordt. Dit zal ook in twee richtingen moeten gebeuren, zowel trekkend als duwend. Maar of dat allemaal genoeg vermogen oplevert voor je tractor, persoonlijk denk ik van niet.

Ook zal je meer massa in je vliegwiel moeten brengen, die je nu hebt is veel te klein.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

@m.bouwer,
Kracht heb ik ook geen idee bij .. waarschijnlijk ergens tussen "niet veel" en "weinig". Dit is gewoon geen praktische motor.
Dat gezegd, het ding zou in staat moeten kunnen zijn om zonder belasting te draaien.

Wat voor een spanning/stroom hebben we het over bij je huidige spoel?

De truc bij een solenoid is overigens niet een dikkere spoel, maar vooral een langere, daarmee wordt ook je werkzame gebied wat groter.

@lambiek, dan krijg je meerdere 'cilinders' in de motor.

Op youtube staat ergens een V12
https://www.youtube.com/watch?v=6HND4x22jXM

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 5 mei 2022 17:52:10 (19%)

GJ_

Moderator

Op 5 mei 2022 17:01:55 schreef Lambiek: Kun je niet meerdere spoelen onder elkaar zetten, zeg twee of drie.

Daar had ik ook al over zitten denken. Eigenlijk een heel kort lineair motortje met een kruk.
Het simpele is er dan wel weer een beetje van af.
Ik wil het, een beetje tegen beter weten in, toch gewoon zo als het nu is zien werken.

Arco

Special Member

Zou het beter werken als je de plunger vervangt door een permanente magneet?
(wat je daar online over leest zijn de meningen nogal verdeeld...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik denk dat dit averechts werkt: Als de magneet eenmaal pakt, dan krijg je hem nooit meer los.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Eigenlijk draait dus alles om de vraag:
Hoe kan ik een sterke solenoid maken?