Bespaar tips.

RAAF12

Golden Member

Op 23 oktober 2022 18:42:32 schreef Spog2:
Ik vrees dat wat jouw meter (of die van Overlander of RAAF12) aangeeft niet zo maar vergelijkbaar is.

De technische specs staan hier
Luchtvochtigheidmetingen
Bereik 5 - 95% Relatieve luchtvochtigheid (RV)
Nauwkeurigheid Actuele luchtvochtigheid (15): 1%
Min/max (13/14): 0,1%
Afwijking ± 5%
https://restantoutlet.nl/wp-content/uploads/CO2_1200_NL.pdf

Of het vergelijkbaar is weet ik niet.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 25 oktober 2022 18:47:55 (20%)

Ik weet nog een bespaartip die relatief goedkoop is en ook nog interessant om te doen.

Verwarmen doe ik al een jaar met een airco (binnenkort komt nr.2) en douchen deed ik tot voor kort nog op gas maar de hoogte van het vastrecht en meerdere tarief verhogingen hebben mij doen besluiten om snel van het gas af te gaan.

Op warmtepompen zit tegenwoordig vaak helaas een levertijd van 14+ maanden, om toch snel het gas eruit te krijgen en de levertijd te overbruggen heb ik onlangs de CV ketel van de muur gehaald en vervangen door een tweedehands Daalderop 80L boiler voor warm water.
Het standby verbruik was rond de 1,6kWh per dag (Bijna 67Watt! warmteverlies).

Hier heb ik een Shelly 1PM met temperatuur uitbreiding ingebouwd zodat ik overzicht en controle over het verbruik van de boiler heb.

Als eerste heb ik een dagelijks klokprogramma 5:00-07:00 aan ingesteld en 24u geen warm water gebruikt.
Hierbij heb ik geconstateerd dat de boiler binnen 30min op temperatuur was, deze in 23,5u tijd van 68 naar 59 graden gezakt is en het opwarmen 0,8kWh (34Watt verlies over 23,5uu) heeft gekost.

Na een stevige douchebeurt vanochtend was de temperatuur een graad of 8 gezakt dus ik verwacht rond de 51 graden tegen het volgende oplaadmoment, alsnog genoeg voor de vaat te doen en nog een douchebeurt te nemen.

Dus een nachtstroom boiler is zelfs anno 2022 nog rendabel, ondanks dat de dag/nacht tarieven al jaren zowat gelijk zijn.

De volgende stap is uitzoeken hoe ik een weekprogramma met thermostaat functie in kan stellen om de boiler op 45 graden warm te houden en 1x per week 70 graden legionella programma (bij voorkeur om 5u in de ochtend) te doen.

RAAF12

Golden Member

legionella programma

Je kan ook de douche of kraan even laten doorspoelen op veilige afstand om de Legionella bacterie te laten verdwijnen. Die is er niet zo maar. Ik heb het een keer meegemaakt in een hotel in Spanje en met dodelijke afloop voor drie mensen. De NL TV was er ook aanwezig.
https://www.nrc.nl/nieuws/1984/10/26/drie-doden-in-spanje-door-veteran…

Op 22 oktober 2022 20:52:11 schreef bprosman:
[...]
Mijn huis is hout-skeletbouw, in ben al blij als ik de 40% haal binnen.

Ik had zo'n bevochtingsapparaat waar een waternevel uitkwam in de hoogste stand maar die beviel niet. Het ding maakte een ruisgeluid en het behang hing loszitten. Volgens de meter is de lucht hier prima CO2=520ppm en de RH=62%, zonder kunstgrepen.

evelo

Golden Member

Op 7 november 2022 13:23:52 schreef EL83:
Ik weet nog een bespaartip die relatief goedkoop is en ook nog interessant om te doen.

Verwarmen doe ik al een jaar met een airco (binnenkort komt nr.2) en douchen deed ik tot voor kort nog op gas maar de hoogte van het vastrecht en meerdere tarief verhogingen hebben mij doen besluiten om snel van het gas af te gaan.

Op warmtepompen zit tegenwoordig vaak helaas een levertijd van 14+ maanden, om toch snel het gas eruit te krijgen en de levertijd te overbruggen heb ik onlangs de CV ketel van de muur gehaald en vervangen door een tweedehands Daalderop 80L boiler voor warm water.
Het standby verbruik was rond de 1,6kWh per dag (Bijna 67Watt! warmteverlies).

Hier heb ik een Shelly 1PM met temperatuur uitbreiding ingebouwd zodat ik overzicht en controle over het verbruik van de boiler heb.

Als eerste heb ik een dagelijks klokprogramma 5:00-07:00 aan ingesteld en 24u geen warm water gebruikt.
Hierbij heb ik geconstateerd dat de boiler binnen 30min op temperatuur was, deze in 23,5u tijd van 68 naar 59 graden gezakt is en het opwarmen 0,8kWh (34Watt verlies over 23,5uu) heeft gekost.

Na een stevige douchebeurt vanochtend was de temperatuur een graad of 8 gezakt dus ik verwacht rond de 51 graden tegen het volgende oplaadmoment, alsnog genoeg voor de vaat te doen en nog een douchebeurt te nemen.

Dus een nachtstroom boiler is zelfs anno 2022 nog rendabel, ondanks dat de dag/nacht tarieven al jaren zowat gelijk zijn.

De volgende stap is uitzoeken hoe ik een weekprogramma met thermostaat functie in kan stellen om de boiler op 45 graden warm te houden en 1x per week 70 graden legionella programma (bij voorkeur om 5u in de ochtend) te doen.

Ik doe hetzelfde maar met een 15L boiler, enkel voor de douche.

Op de shelly 1pm kan je een drukknopje aansluiten. Als je op het drukknopje drukt kan je een instelbaar timertje starten. 15min is genoeg om de 15L op te warmen.

Voor legionella heb ik geen schrik. De boiler stroomt regelmatig door en alle leidingen in huis zijn heel kort. Berging met boiler grenst aan keuken en aan badkamer. De langste leiding is <5m en loopt grotendeels in de vloer.

Op 7 november 2022 13:23:52 schreef EL83:

Op warmtepompen zit tegenwoordig vaak helaas een levertijd van 14+ maanden, om toch snel het gas eruit te krijgen en de levertijd te overbruggen heb ik onlangs de CV ketel van de muur gehaald en vervangen door een tweedehands Daalderop 80L boiler voor warm water.
Het standby verbruik was rond de 1,6kWh per dag (Bijna 67Watt! warmteverlies).

gelijkaardig heb ik ook gemerkt. als de boiler van 80L snachts opwarmt, dan staat die smorgens aan 70° in de berging heel de dag warmte weg te lekken. ik zat dan op 6-7kWh/dag. gemeten over 2tal weken.
ik heb dan de boiler overdag gezet. dus van savonds staat die op een 30° tot smorgens 10-11h. daarna gaat die opwarmen zodat die rond 17-18h lekker warm is. daarna beginnen we te douchen (19-21h). ons verbruik was dan een 5-5,5kWh.

5,5kWh aan 28ct/kWh overdag opladen kwam even duur uit als snachts 6,5kWh opwarmen aan 23ct/kWh. nu met mijn zonnepanelen komt dat helemaal goed uit, overdag leveren die stroom en kan ik beter op het moment zelf verbruiken. snachts betaal ik altijd

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Kruimel

Golden Member

Naar aanleiding van de suggestie van RAAF12 had ik ook zo een CO2 meter besteld, die kwam vandaag binnen:

Maar wat hebben die onverlaten gedaan? Een mini-USB aansluiting... 8)7

Leuk dat de EU zich met de laadstandaarden bezig is gaan houden, maar wat mij betreft hadden ze deze eerst moeten verbieden... :r

Verdere tests moeten wachten tot ik ergens zo een kabel heb opgegraven.

Een mini-USB aansluiting... 8)7

Hier is die mini-USB nog zwaar in de meerderheid.
-Camera's, USB-hub, kaartlezer, arduino nano, enz :)

Mini-USB is echt zwaar vervelend. Had dan micro-USB gedaan, de de facto standaard voor smartphones van de vorige 8 jaar waar bijna iedereen nog wel een voeding voor heeft.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Kruimel

Golden Member

Voor een apparaat dat zo recent is gemaakt is het verbluffend dat ze deze connector nog gebruiken inderdaad. Ach, als het eenmaal werkt komt het goed. Ze zullen voor de behuizing misschien een oude mal hebben gerecycled of zo.

Op 8 november 2022 22:01:16 schreef RAAF12:
Ik heb er nog eentje liggen, zwart, 80cm. Opsturen?

Dat is heel vriendelijk van je aangeboden, maar ik ga eerst even kijken of ik er hier nog één heb. Ik weet zeker dat ik er ooit één heb gehad, maar ik had tot gisteren geen enkel apparaat waarin ik hem nodig had dus hij zal waarschijnlijk nog ergens liggen. Ik moet even wat dozen afstapelen om de dradenbak te vinden...

Op 8 november 2022 22:53:07 schreef deKees:
[...]
Hier is die mini-USB nog zwaar in de meerderheid.
-Camera's, USB-hub, kaartlezer, arduino nano, enz :)

Ben je niet in de war met de micro-USB? Die zit op heel veel apparaten.
Mini-USB is relatief zeldzaam en moet daarom direct verboden worden :)

Nou, ik zie heus het verschil wel.

Maar ik ben wel van de oude stempel. De apparatuur wordt hier niet elke paar jaar vervangen :)
- Canon SX120-IS camera
- Sony DSC-R1 camera
- Sansa clip mp3 speler
- Arduino nano
- Buffalo USB harde schijf
- USB kaartlezer
En nog een paar eigen maaksels.

RAAF12

Golden Member

Ik had er nog een in gebruik dat was voor een laptop harddisk in een externe behuizing, die draaide niet lekker op alleen de twee parallele USB stekkers data en voeding, 2 x 0.5A. Maar met die extra aansluiting USB mini naar een 5V adapter draaide deze hoorbaar stabiel zijn rondjes. Ik vind USB-C wel erg fijn omdat ie er op 2 manieren in kan. Niet langer kijken hoe die erin moet zoals bij de oudere USB stekkers. Waarom dat CO2 kastje die aansluiting heeft is mij ook geheel onduidelijk. Printopdruk is van 2021 dus wel redelijk recent.

McAwesome

Golden Member

Persoonlijk vind ik micro-USB B gruwelijk. Dan nog liever de mini-USB B. Ik heb er al verschillende gehad met slechte contacten en soms weet je niet goed of de connector goed ingeplugd is. Het voelt ook allemaal kwetsbaar aan.

Eigenlijk vind ik USB-C nog de beste optie. Die kan je ook makkelijk op de tast inpluggen omdat de oriëntatie er niet toe doet.
Voor zelf mee te ontwerpen hebben de USB C PCB-connectors wel een wat vervelende lay-out van smd fine-pitch tot een combinatie van smd fine-pitch en through hole...

Ik ben het er mee eens dat Mini-USB degelijker aanvoelt, maar naar het schijnt is die juist qua MTBF minder betrouwbaar dan Micro-USB.

Neemt niet weg dat ik ook onbetrouwbare Micro's heb. Mijn Moto G van 2017 heeft al 2 jaar een gammele microUSB laadaansluiting.

Waar de waarheid ligt? Tsja. Mini-USB dingen heb ik echt maar vrij kort gehad, nog in de tijd van compleet willekeurige USB connectors op devices dus daar heb ik ook geen defect geraakte connector op gezien.

Maar omdat Micro-USB dus gewoon gangbaarder is, heb ik liever micro-USB.

En nog liever USB-C natuurlijk. Maar da's nog niet doorgedrongen op de 'klein goedkoop grut' markt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
RAAF12

Golden Member

Op 10 november 2022 08:43:03 schreef Ledlover:
Ik ben het er mee eens dat Mini-USB degelijker aanvoelt, maar naar het schijnt is die juist qua MTBF minder betrouwbaar dan Micro-USB.

Ik heb er weleens een kapot gehad op een Tomtom navigatiekastje en dat was geen leuk werk om een nieuwe op de PCB vast te zetten, met een 'normale' soldeerbout...

Neemt niet weg dat ik ook onbetrouwbare Micro's heb. Mijn Moto G van 2017 heeft al 2 jaar een gammele microUSB laadaansluiting.

Schermen en USB aansluitingen worden het meest gewisseld bij telefoontjes. Ik ben blij met draadloze opladers. Dan heeft de connector geen stress en kunnen er geen onverhoopte ongelukjes gebeuren. Die op de foto kleeft met onzichtbare magneetjes vast op de achterzijde. Is die gammelheid makkelijk te verhelpen?

Maar omdat Micro-USB dus gewoon gangbaarder is, heb ik liever micro-USB.
En nog liever USB-C natuurlijk. Maar da's nog niet doorgedrongen op de 'klein goedkoop grut' markt.

Of een verloop erop van mini of micro-USB naar USB-C, die zijn er als plug en als snoer, het wordt er niet steviger op. Zelfs Apple gaat nu onder dwang over in 2023 op USB-C voor de nieuwe iPhone 15.

Nog even on topic om te besparen, ik woon nu in een appartement en vond de elektriciteit rekening laag, slechts €5 per maand. En krijg ook nog geld terug en ook nog eens die €90 vanuit regeringswege deze maand. Lang leve de solarpanels! Ik kan ook elektrisch gaan verwarmen en de radiator(s) uitzetten.

Het andere dak kon ik niet bij om een foto van te maken. Wellicht een optie voor anderen die er over nadenken om van een huis naar een appartement te verhuizen. Die ventilatoren gaan naar badkamer, WC en keuken.

Kruimel

Golden Member

Intussen heb ik een mini-USB kabel opgegraven en mijn CO2 werkt zoals verwacht, de waarden die ik nu zie na bijvoorbeeld koken stemmen me alleen niet gunstig:

Ik zal nog wel even werken aan een ventilatiesysteem in dit huis, want dit is niet eens de hoogste waarde die ik heb gezien.

Ik zal ook eens de handleiding moeten opgraven of ik hem permanent kan zetten op een log van langer dan eens per 5 seconden, het grafiekje op het scherm betekent nu erg weinig.

Sine

Moderator

Dat is niet heel vreemd. Bij verbranding van aardgas komt per m3 +-1,9 kg CO2 vrij.

Op 8 november 2022 17:36:17 schreef Kruimel:
Naar aanleiding van de suggestie van RAAF12 had ik ook zo een CO2 meter besteld...

Je Wahlbach ZMX-1200P lijkt erg op de CO2 meter van Envisense.
Die heeft een datalogger die je op PC kan bekijken.
Kan/werkt dat ook op jouw ZMX-1200P meter?

Op 10 november 2022 14:18:40 schreef RAAF12:
[...]
en ook nog eens die €90 vanuit regeringswege deze maand.

Volgens mijn info is de regeling: nov + dec euro 190.--/maand.
Ik kreeg daar al mail van mijn gas/electra-boer over.

noot bij je paneelfoto: mooie 'redneck' oplossing om die montagevoeten met stukken stoeprand op zijn plaats te houden.
In elk geval hebben ze dan niet door je dak geboord/gebout (dus geen lekkage daardoor). :)

[Bericht gewijzigd door electronono op maandag 14 november 2022 16:24:57 (27%)

Ik kreeg vandaag de brief binnen over de renovatie van mijn woning, het is niet niks en veel meer dan verwacht.

1. Vloerisolatie
2. Muurisolatie
3. verlaagd Plafondisolatie en geluidsdemping
4. Mechanische ventilatie in het hele huis
5. Allemaal nieuw dubbelglas HR++ en mechanische roosters gestuurd op CO2
6. Nieuw voegwerk (waar nodig)
7. Nieuwe badkamer, wc en keuken (indien nodig of renovatie)
8. Aansluiting voor afzuigkap
9. Nieuwe ketel
10. Allemaal kleine dingen.

11. Optie tot zonnepanelen, maar dat doe ik niet omdat deze verkeerd geplaatst worden en dan meer huur moet betalen. De zonnepanelen stond op mijn eigen planning indien ik denk dat het uit kan.

Aankomende vrijdag komt er al iemand langs om alles op te nemen en door te nemen wanneer het gaat gebeuren bij mijn woning. Dit is allemaal veel eerder dan men eerst had aangegeven dus hoop dat ze al voor de winter beginnen met isolatie van de muren.

Op 15 november 2022 21:02:47 schreef Overlander:
Ik kreeg vandaag de brief binnen over de renovatie van mijn woning, het is niet niks en veel meer dan verwacht.

1. Vloerisolatie
2. Muurisolatie
3. verlaagd Plafondisolatie en geluidsdemping
4. Mechanische ventilatie in het hele huis
5. Allemaal nieuw dubbelglas HR++ en mechanische roosters gestuurd op CO2
6. Nieuw voegwerk (waar nodig)
7. Nieuwe badkamer, wc en keuken (indien nodig of renovatie)
8. Aansluiting voor afzuigkap
9. Nieuwe ketel
10. Allemaal kleine dingen.

11. Optie tot zonnepanelen, maar dat doe ik niet omdat deze verkeerd geplaatst worden en dan meer huur moet betalen. De zonnepanelen stond op mijn eigen planning indien ik denk dat het uit kan.

Aankomende vrijdag komt er al iemand langs om alles op te nemen en door te nemen wanneer het gaat gebeuren bij mijn woning. Dit is allemaal veel eerder dan men eerst had aangegeven dus hoop dat ze al voor de winter beginnen met isolatie van de muren.

dat moet hier in de buurt ook nog gedaan worden. echter de verhuurder van veel woningen hier heeft een 7000 woningen in de regio die nog verbouwd moeten worden naar klasse B of beter dus gaat dat nog wel even duren. zonnepanelen kosten voor de woningen hier een 18€ voor 6 panelen per maand, maar idd de ligging maakt dat soms best prijzig in verhouding met wat je eruit kunt halen. 216€ per jaar is in 10 jaar al een stuk meer gezien de huurverhoging jaarlijks.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De panelen zouden bij mij pal op het oosten komen en na 13.00 uur staat er dan al geen zon meer op door schaduw van het dak. Alleen de eerste paar uur komt de zon er mooi op en daarna vanaf een uur of 10 staat de zon er al schuin op vanaf het zuiden. Uiteraard ongeveer want ik weet niet exact hoe de zon draait in zijn boog...

Doe ik het zelf, op de te bouwen garage, heb ik ze pal op het zuiden en daarmee de meeste zonkracht te pakken.

RAAF12

Golden Member

Op 14 november 2022 11:44:33 schreef Kruimel:
Intussen heb ik een mini-USB kabel opgegraven en mijn CO2 werkt zoals verwacht, de waarden die ik nu zie na bijvoorbeeld koken stemmen me alleen niet gunstig:
[bijlage]
Ik zal nog wel even werken aan een ventilatiesysteem in dit huis, want dit is niet eens de hoogste waarde die ik heb gezien.

Ik zal ook eens de handleiding moeten opgraven of ik hem permanent kan zetten op een log van langer dan eens per 5 seconden, het grafiekje op het scherm betekent nu erg weinig.

De manual staat op de site https://restantoutlet.nl/wp-content/uploads/CO2_1200_NL.pdf

Ik was ook not amused toen ik de CO2 in huis zag na een paar uur aanwezigheid. Bij 1200ppm gaat ie piepen en het displayverlichting vol aan. Op scholen hangen die dingen in zowat elk lokaal vanwege de Covid besmetting en daar worden ze horendol van het gepiep. Mja wel gelijk ventileren want waar heb je zo'n ding anders voor?

In de manual staat ook plant genoemd dat heeft dan weer te maken met de CO2 gehaltes in kassen waarbij de gewassen het best gedijen.

Sine

Moderator

Precies, die CO2 gehaltes lopen best hard op ...

Vandaar ook dat ik er wat van zei toen er hier werd geroepen dat die hele mechanische ventilatie maar onzinnig en energieverkiwstend is en dat je die het maar het beste kunt uittrekken.

Vanavond kwam er even wat bezoek over de vloer, en dan gaat het hard:

Bij 1000 gaat de ventilatie vanzelf een standje hoger.