Bespaar tips.

Sine

Moderator

Op 5 oktober 2022 21:25:25 schreef RAAF12:
[...]

Ik las net dat er veel fake CO2 sensors zijn. Op Tweakers staat er ook veel over. Ik denk dat deze wel goed is?
https://www.amazon.nl/gp/product/B08CXCHD5T/ref=ppx_od_dt_b_asin_title…

Anders moet maar eens aan een kennis die in het onderwijs zit vragen welk type ze daar in de klas hebben.

Precies, dat ding wat je eerder linkte is een prul omdat het gewoon co2 faked, in werkelijkheid is het een VOC sensor (volatile organic compounds)
Dat ook een maat voor luchtkwaliteit, maar is zeker geen CO2 sensor.

Deze heeft het over "een nieuw type infraroodsensor", NDIR is bepaald niet nieuw.

Ook de spullen die men elders gebruikt zou ik niet zomaar overnemen, probeer er achter te komen wat er echt in zit. Er is veel meuk die beweert CO2 te doen en in werkelijkheid (misschien) VOC doet.
Sommige meters maken met een enkele VOC sensor een uitlezing in verschillende gassen. Jammer joh, dat kan dus niet. List en bedrog.

En sinds de laatste pandemie schieten dat soort fake apparaten als paddenstoelen uit de grond.

Kruimel

Golden Member

Dat is jammer om te horen, domweg zoeken op NDIR is dus geen recept voor succes. ;( Vervelend ook dat ze lastig te testen zijn. Daar liep ik recent ook tegenaan toen ik aan het zoeken was naar een koolmonoxide-alarm om het exemplaar dat een familielid van mij op Amazon had gekocht te vervangen. Een bus testgas kostte meer dan zo een apparaat.

Op 5 oktober 2022 21:10:22 schreef Frederick E. Terman:
Voor mij zouden het de voeten zijn. Ik krijg heel gauw koude voeten. Heb ik géén koude voeten, dan heb ik het ook niet koud. Misschien kan ik tegen die tijd gewoon een elektrisch dekentje op een plaat piepschuim leggen, en dat geheel voor de bureaustoel op de grond leggen om m'n voeten op te zetten.
Het zou best 'ns kunnen dat ik dan met een paar tientallen watts al een heel eind kom.

Ik heb niet snel koude voeten, maar ik kan wel beamen dat het isoleren van mijn extremiteiten (armen, benen, handen, voeten) veel verschil kan maken in mijn tolerantie voor kou. Slapen idem, een extra deken over de benen maakt een wereld van verschil. Als ik de kachel lager zal moeten zetten zal ik zeker eerst een paar sloffen aanschaffen.

Op 4 oktober 2022 13:53:03 schreef KlaasZ:
[...]Mijn eerste woning was een huurhuis waar ook zo'n ventilatie in zat. Ding had 3 snelheden maar geen uitstand. Ik heb toen de draad van stand 1 losgemaakt en het ding ging alleen op stand 2 of 3 tijdens het koken.
Op een keer kwam er iemand van de woningbouw voor onderhoud aan de CV ketel. Die merkt op dat de ventilator stil stond en zei dat dat niet mocht. Ik heb toen gezegd: als de woningbouwvereniging de elektriciteit betaalt, zet ik hem weer aan.

deze dingen zijn ook slurpers idd, had een brink wtw die per stand ook nog instelbaar is zowel intake en afzuiglucht. op stand 1 deed dat ding 15-20W, maar in de zomer ging de intakefan uit, stond dan toch altijd wel een raam op kierstand. ook in het servicemenu het toerental omlaag, dat scheelt aanzienlijk.

cv ketel zit op klok, niet de thermostaat maar een klok voor de 230V van de ketel. dat ding gaat immers diverse keren op een dag de tapspiraal bijstoken en de pomp laten draaien, enz. als ik niet thuis ben is dat nergens voor nodig en scheelt weer enige m2 gas in de maand. mocht de ketel toch incidenteel nodig zijn, zit er een kaku ontvanger parallel op de klok zodat met een plakdrukker overal in huis de ketel aangezet kan worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Op 5 oktober 2022 22:43:00 schreef Sine:
[...]

Precies, dat ding wat je eerder linkte is een prul omdat het gewoon co2 faked, in werkelijkheid is het een VOC sensor (volatile organic compounds)
Dat ook een maat voor luchtkwaliteit, maar is zeker geen CO2 sensor.

Deze heeft het over "een nieuw type infraroodsensor", NDIR is bepaald niet nieuw.

Ook de spullen die men elders gebruikt zou ik niet zomaar overnemen, probeer er achter te komen wat er echt in zit. Er is veel meuk die beweert CO2 te doen en in werkelijkheid (misschien) VOC doet.
Sommige meters maken met een enkele VOC sensor een uitlezing in verschillende gassen. Jammer joh, dat kan dus niet. List en bedrog.

En sinds de laatste pandemie schieten dat soort fake apparaten als paddenstoelen uit de grond.

Ik heb deze gekocht en het werkt prima. Zo gauw het raam dicht gaat en er geen ventilatie is zie je de CO2 waarde langzaam oplopen. Het type is Shiantech ZMX-1200P.

Ik heb de Aranet4.
Hij meet eens in de 5 minuten. Lijkt wel goed te werken. In een matig geventileerde ruimte loopt de waarde langzaam op van zo'n 500 naar 800 ppm.

mel

Golden Member

Op 5 oktober 2022 21:10:22 schreef Frederick E. Terman:
[...]Goed idee, want nú staat er: 0,5/(0,5+1)= 25%, en 2/(2+1)= 75%. ;)

--
Voor mij zouden het de voeten zijn. Ik krijg heel gauw koude voeten. Heb ik géén koude voeten, dan heb ik het ook niet koud. Misschien kan ik tegen die tijd gewoon een elektrisch dekentje op een plaat piepschuim leggen, en dat geheel voor de bureaustoel op de grond leggen om m'n voeten op te zetten.
Het zou best 'ns kunnen dat ik dan met een paar tientallen watts al een heel eind kom.

Dan moet je elektrische pantoffels uitvinden ;)
En dan wil ik er ook een paar :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
JoWi

Special Member

Op 8 oktober 2022 07:43:40 schreef mel:
[...]
Dan moet je elektrische pantoffels uitvinden ;)
En dan wil ik er ook een paar :P

Dan moet je de volgende week naar de Dirk supermarkt :)

Ignorance is bliss
bprosman

Golden Member

Op 8 oktober 2022 08:24:13 schreef JoWi:
[...]
Dan moet je de volgende week naar de Dirk supermarkt :)
[bijlage]

Deze lijken me wel lastig lopen :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dan knip je ze in twee helften en maak je er mooie sokjes van. Zo moeilijk is dat toch niet.

bprosman

Golden Member

Op 8 oktober 2022 18:44:08 schreef ohm pi:
Dan knip je ze in twee helften en maak je er mooie sokjes van. Zo moeilijk is dat toch niet.

Jawel want je hebt maar 1 afstandsbediening :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Kruimel

Golden Member

Op 8 oktober 2022 08:24:13 schreef JoWi:
[...]
Dan moet je de volgende week naar de Dirk supermarkt :)
[bijlage]

Geniaal! Ik denk dat ik zo een ding ga kopen om te testen. Ik denk dat dit soort gericht verwarmen het comfort zou kunnen verhogen, zeker als je langer stil zit.

NB Directe link, aanbieding geldig 9 t/m 15 oktober 2022.

Hubie

Special Member

Mmmh,100 Watt?
Dan is een kruik of warmwaterzak toch een stuk goedkoper\voordeliger?

RAAF12

Golden Member

En voetenzakken gaan gauw kapot dan verwarmen ze niet meer. Kruiken hebben zowat het eeuwige leven en zijn ook zittend en liggend te gebruiken.

Ze zijn in elke drogisterij te koop en in 2 maten. Dit is de grootste.

Lekkerr!!

Kruimel

Golden Member

Ik vind de gedachte dat de warmtestroom regelbaar en constant is wel aantrekkelijk, zelfs al kost me dat iets extra. Als nu blijkt dat ik dat ding aan kan zetten op een geschikte stand en dan 3 uur achter elkaar achter mijn computer kan werken ben ik tevreden. Zo een kruik is altijd eens te warm en eens te koud.

Ik heb ook de onverwarmde versie die mijn vader ooit eens voor vaderdag heeft gekregen eens getest, en zelfs zonder kruik/verwarming is het al verrassend aangenaam als je stil zit in een koele omgeving.

Anderzijds hebben ze ook gewone sloffen te koop, misschien moet ik die eerst kopen... O-)

RAAF12

Golden Member

Ik heb 2 van die elektrische voetenzakken gehad (nog bij de Kijkshop gekocht) maar allebei waren ze snel kapot. Blijkbaar is die verwarmingsdraad erg kwetsbaar in zo'n zak, maar misschien is dit merk beter?

Op 8 oktober 2022 07:23:12 schreef Zonnepaneeltje:
Ik heb de Aranet4.
Hij meet eens in de 5 minuten. Lijkt wel goed te werken. In een matig geventileerde ruimte loopt de waarde langzaam op van zo'n 500 naar 800 ppm.

Ik probeer ook 800 ppm te bereiken met een schuifrooster boven het raam en een uitklapraampje. maar soms moet toch weer even de deur naar de gang openzetten om de CO2 sneller te verwijderen...
Het is nog een nieuw ding dus is het wat uitproberen. Bij 800 gaat het gele LEDje branden (ventileren gewenst) :S

Hubie

Special Member

We gaan gewoon back to the future. ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=Kb8emjhZGiY

Wollen dekens van het merk Aabe(zuiver scheerwol) en een warme kruik.

G.B.J.Hiltermann met de wereldbeschouwingen op Hilversum 1+ een kopje anijsmelk.

En nu rustig gaan slapen...;-)

Nog een bespaartip (met een kopertouwtje eraan om voor dit forum relevant te zijn) :)
Als je vloerverwarming hebt, zorg dan voor een pompschakelaar voor de pomp.

Ik was, na 30 jaar vloerverwarming, pas vorig jaar zo snugger om zo'n ding te kopen en het werkt prima.

Totaal bezuiniging? Weet ik niet, maar ik weet nu zeker dat de pomp alleen maar draait als dat nodig is. En die pomp verbruikt, afhankelijk van de instelling, ongeveer 25 tot 75 W.

De schakelaar kost ongeveer 30 euro, dus zou na het voorkómen van ongeveer 1500 uur "nutteloos draaien van de pomp" terugverdiend moeten zijn (op basis van 50 W en 40 cent/kWh).

Als beveiliging tegen vastzitten van de pomp wordt hij elke dag gedurende 1 minuut ingeschakeld.

Vervangen DOOR.

Op 9 oktober 2022 00:14:31 schreef RAAF12:
Ze zijn in elke drogisterij te koop en in 2 maten. Dit is de grootste.
[bijlage] Lekkerr!!

Om echt te besparen moet je hem/ze wel bij de buurvrouw met heet water gaan vullen..

mel

Golden Member

Ik zit nogal lang achter mijn werktafel. Ik heb een RITTAL kastverwarming onder de tafel geschroefd, en het werkt prima. Krijg alleen na verloop van tijd warme ballen.. ;(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Je weet dat dat desastreus is voor de reproductie, hoop ik? 8)7

Op 9 oktober 2022 08:41:11 schreef electronono:
[...]
Om echt te besparen moet je hem/ze wel bij de buurvrouw met heet water gaan vullen..

Bij de super- of bouwmarkt even bij de koffie- en theeautomaat vullen.

Overigens: besparingen voor de fanatici; op de koudste dagen van het jaar zorg je dat je niet thuis bent! Woonboulevard, winkelcentrum, gratis koffie in het IKEA restaurant. Zelfs een abonnement op de bios kan zo winstgevend zijn.

maartenbakker

Golden Member

Dat laatste had ik ook al bedacht. Buitenshuis werken levert op die manier twee keer geld op.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 oktober 2022 13:57:18 schreef maartenbakker:
Dat laatste had ik ook al bedacht. Buitenshuis werken levert op die manier twee keer geld op.

Wij hebben hier een vol huis met veel-eters en langdouchers (excl mijzelf) dus hier is het een druppel op de gloeiende plaat, maar het valt me weleens op hoe je met een krappe beurs lekker kan mee-eten op demonstratiedagen, lancering van een nieuwe auto, supermegakortingdagen bij de keukenboer waar hapjes worden gemaakt.

Douchen kan je natuurlijk bij sommige werkgevers, bij de sportclub, maar ik zie ook weleens van die multifunctie sportcomplexen, waar je volgens mij zonder abo gewoon kan douchen in de kleedkamers. Net zoals de douches op campings doorgaans publiek toegankelijk zijn.

On topic: wat elektronica die thermostaat wat remt bij goed weer. Als er zon wordt verwacht is het zonde om voor 9u naar 19 graden te gaan stoken als om 10u de zon de woonkamer of werkplek in schijnt.

RAAF12

Golden Member

Het valt me wel op besparen op energie ook negatieve gevolgen kan hebben. Ik ventileerde te weinig in de woonkamer en slaapkamer merkte ik sinds ik een echte CO2 meter heb.
Ramen waren veel dicht wegens warmteverlies en straatgeluiden van buiten met als gevolg hoofdpijn, duf gevoel en wakker worden in de voor de nachtrust bestemde tijd. Sinds ik beter ventileer zijn die klachten verdwenen!
Ik heb geen mechanische ventilatie dus doe dat met raampjes en schuiven openzetten, deur op een kier ect.
Mocht je dus klachten hebben in die richting zou het ook zomaar aan de bedorven lucht in huis kunnen liggen!
€69 https://restantoutlet.nl/product/co2-meter-advanced-plus-zmx1200p-wit/

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 10 oktober 2022 16:20:35 (21%)

Sine

Moderator

Vandaar mijn opmerking, de stekker uit de mechanische ventilatie of WTW trekken kan niet de oplossing zijn.
Dat ding zit er niet voor niets.