oplaadbare uv-c desinfectiebox van de action, werkt zoiets nu echt?

Produceren UVC leds eigenlijk zichtbaar licht, zoals UVA leds doen?

Zo niet, dan zijn ze nog een stapje gevaarlijker dan de UV buisjes die altijd een roze of paarse gloed geven.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Er hangt wel een rare reuk in het boxje wanneer het ingeschakeld is geweest, het lijkt wel een beetje op de geur van een belichtingsbak voor het belichten van printen.

Van deze leds komt een erg kleine hoeveelheid witachtig licht vanaf. Ik heb voorzichtig even heel erg snel de ledjes een flitsje laten laten produceren. O-)

https://www.intl-lighttech.com/sites/default/files/downloads/e275-3_uv…

Hier is een datasheet van een UVC led van 14 dollar per stuk.
Lijkt er wel een beetje op.

Het uitgangsvermogen is wel laag, in de milliwatts tot tientallen milliwatts-range.
Het lijkt me dat een UVC buis een boel meer UV straling afgeeft.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Mijn pa heeft al jaren geleden een onoplaadbare variant aangeschaft maar wij vermoeden eigenlijk niet dat daar ook daadwerkelijk ook maar iets van UV-C uitkomt. De stroomopname van de USB-aansluiting is met 190 mA of zo extreem laag: van die stroom draait een ventilator en een felle (natuurlijk) blauwe LED. Met de pakweg 100-120 mA die je nog over hebt kun je denk ik geen UV-C buisje laten branden.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Zoiets misschien, prijs is ook laag:

Op 13 november 2022 13:29:15 schreef Vaas:
Er hangt wel een rare reuk in het boxje wanneer het ingeschakeld is geweest, het lijkt wel een beetje op de geur van een belichtingsbak voor het belichten van printen.

Van deze leds komt een erg kleine hoeveelheid witachtig licht vanaf. Ik heb voorzichtig even heel erg snel de ledjes een flitsje laten laten produceren. O-)

Die geur is ozon, dan komt er inderdaad UV-C af.

En NIET IN DIE LED KIJKEN!

Gelukkig is de doordringdiepte van UV-C niet hoog. Maar vaak produceren ze ook UV-B en UV-A.

Merci voor de waarschuwing Hoeben. Ik was niet zozeer van plan om er aan te knutselen maar om open te maken om te zien hoe alles eruit ziet e.d.
Ik heb ooit een filmpje van bigclive gezien erover, met zo'n tl variant die uv-c licht gaf. En die waarschuwde toen ook al voor de gevaren.
Maar ik heb ook eens een filmpje gezien met iemand die eentje gekocht had voor coatings op pcb's te harden en die kwam erachter dat de leds fake waren, waren geen uv-c leds.
En daarom vroeg ik me ook af of dit wel echt kan zijn. De chinezen maken alles wat je maar wilt en importeurs plakken overal merknamen en dit is een .... op maar dat wil zeker niet zeggen dat het klopt.
maar het lijkt erop dat dit zo'n gevalletje van geluk is dat het dump goederen zijn. En die kom je dus ook tegen bij winkels als de action, je moet alleen geluk een verstand hebben om ze eruit te vissen :+

UV-C doet bepaalde mineralen fluoresceren, dus zo zou je het kunnen testen

Zou je daarmee kunnen testen of het echt uv-c uit zou stralen?
Dat is wel een leuke functie voor dit ding.
@vaas, leuk dat je hier een teardown geeft ervan.
Ik was van plan om morgen eens te gaan kijken bij de action, lokaal is die hier niet open op zondag. Maar je was me voor ;)
maar ik denk dat het dus wel de moeite kan zijn. Alleen niet voor de battery, die past niet in project waar ik eentje nodig voor had. Deze zijn van ongeveer hetzelfde formaat als uit sommige wegwerpvapers en die heb ik nog voldoende liggen.
Maar als je zo'n soort accuutje nodig hebt is het al de moeite, ze kosten op ali meer en je moet nog lang wachten ook.

UV-curing lijm eveneens: Is de golflngte correct voor de betreffnde lijm?

daar ben ik wel benieuwd naar want dat zou voor mij ook een functie kunnen zijn om te gebruiken.

Sine

Moderator

Voor UV lijm is dit NIET de goede golflengte.

Let ook op dat ondanks het lage vermogen dit gevaarlijke LEDs zijn.

Ik weet dat uraniumglas amper/niet oplicht van de straling van een UVC buis, maar wel van een UVA blacklightlamp en een UVA/near UV led.

Als je wil weten of een random led een UVC led is, kan je kijken naar de forward voltage.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Ze hebben trouwens 'de kleine lettertjes' bij Ledvance wel heel erg letterlijk genomen... :)
(er staan iets van 46 regels met 400 karakters op de zijkant van de doos, 22x6cm)

Was wel even zoeken bij Action, die winkelindeling is vaak zeer vreemd.
Op de website staan ze onder keukenapparatuur, en in de winkel tussen de ledlampen (ze dachten waarschijnlijk 'er zitten toch leds in...')

Zo staan USB voedingen ook verdeeld oven de afdelingen kantoorartikelen, elektra, en autospullen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb er toen straks ook eentje gehaald. Ik kon ze ook niet vinden, eerst bij schoonmaak en hygiëne afdeling gekeken maar toch eens gevraagd. Ze hadden even geen idee wat het was, moest het uitleggen, witte doosje met uv-c leds voor dingen te ontsmetten, schoon te maken. Het woordje led was hier inderdaad het juiste woord, ze stonden tussen de led-lampen. Ik zei, technisch gezien zit er daar led-lampen in :P
Ik wilde net posten, ze zijn wel heel creatief met kleine lettertjes maar je was me voor. Ze staan zelfs op de binnenvlappen van de doos 8)7
Maar ik heb net even gekeken en het is inderdaad "on Actions" degelijk voor 3,99. Ik denk dat het echt dumpgoederen zijn. De ontwikkeling was vanuit ledvance, ex OSRAM las ik hier. Dus niet zomaar Chinese import met ergens een naampje opgeplakt. Maar zo kun je dus af en toe geluk hebben ermee.
De vraag blijft natuurlijk, hoe goed werkt het en hoe valt het te testen op veilige manier. Zouden er iets van materialen zijn die er op reageren die je er in kan leggen zonder dat je deksel open laat staan en de veiligheid moet omzeilen met daarbij ook de nodige risico? Ik bedoel misschien iets van teststrips zoals je vroeger bij vak scheikunde (chemie in België) had om bv pH te meten.

Ik heb nog niet veel van deze post gelezen maar even dit.

Ooit heb ik me verdiept in het vernietigen van legionella in water dmv UV-C.
Blijkt toch allemaal zo simpel niet te zijn omdat veel in een zgn biofilm zit.

Dat een paar ledjes echt alle virussen of bacteriën zouden vernietigen lijkt me wat kort door de bocht. UV-C is echt wel way to go in sommige gevallen maar let ook op de schade die die aanbrengen aan plastic.
Hoe heviger het licht, hoe sneller er schade gaat zijn aan behuizingen.

De meeste bacteriën of virussen zijn geen drama. We hebben die ook best nodig.
Inderdaad, aan sommige ga je mogelijk dood... sad but true.
Maar er is al langer een trend naar exposure ipv alles doormiddel van ontsmettingsmiddelen dood te doen.
Zaken als Dettol zouden beter niet aan particulieren, die er geen specifieke nood aan hebben, verkocht worden.
Buiten de mooie reclames die ons bang maken hebben we echt niet zo veel hygiëne nodig. (*)

(*) Buiten bepaalde kwetsbare mensen die bijv net chemotherapie of zo ondergaan hebben.

McAwesome

Golden Member

Op 13 november 2022 13:57:50 schreef brains:
[...]
Zou je daarmee kunnen testen of het echt uv-c uit zou stralen?
Dat is wel een leuke functie voor dit ding.

Hier is een lijstje van mineralen die onder UV-C oplichten: http://www.galleries.com/minerals/property/fluotabl.htm#short

Vele daarvan lichten ook op onder UV-B en UV-A, je moet dus echt iets uitzoeken wat alleen op UV-C reageert.

Je kan ook testen met een stukje gewoon glas en een mineraal. Glas zou het UV-C licht grotendeels moeten tegenhouden, dus met een stuk glas ertussen mag het mineraal niet meer oplichten.

Je kan glas ook prima gebruiken om jezelf te beschermen tegen het UV-C licht.

Arco

Special Member

Heb hem net nog even omgeruild, eerste was stuk, UV leds deden niks. (ik heb wat dat betreft altijd pech... :( )

Ledvance verkoopt 't ding nog steeds voor 46 euro incl verzenden...
Ik vermoed dat de verkoopresultaten tegenvielen, en dat 'ie daarom in de uitverkoop gaat ('beter iets dan niets')

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een desinfector die in maar (b.v.) 5% van de gevallen werkzaam is, waarbij je niet kunt zien wie wel en wie niet gedood is, moet je maar links laten liggen.
Voor goedkope knutselonderdelen voor de electronicafreaks dan maar.

Arco

Special Member

Er staat bij dat 'ie 'meer als 99.999% van de 'gewone' bacterien doodt.
Helaas is het begrip 'gewone bacterie' nogal vaag...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De vraag is of 'gewone bacterien' gevaarlijk zijn.
Een mens heeft ook nog zoiets als een afweersysteem.
En als er eens een bacterie langsslipt, nou, dan ga je gewoon dood. Zal toch een keer moeten, niet dan?

Dat uitstellen altijd! 8)7

Tidak Ada

Golden Member

Was het niet “VIM” , dat 99% van de ‘huishoudbacteriën’ zou doden?

Mijn hoogleraar microbiologie vertelde dat hij nog nooit huishodbacteriën had aangetroffen :P |:(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Heeft er al eens iemand met een camera of een thermische camera naar zo een UV-lamp gekeken ?

Arco

Special Member

Mijn Canon Ixus ziet wel IR, maar UV doet niks...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
McAwesome

Golden Member

Een fototoestel of camera ziet helaas niets omdat de lens van glas is gemaakt. Ook de Bayer array op de sensor filtert UV uit. UV-camera's voor golflengten in het gebied van UV-B en UV-C hebben lenzen van kwartsglas. Het is zelfs mogelijk om een camera voor Raspberry Pi om te bouwen naar UV.

https://stereopi.com/blog/deep-ultraviolet-imaging-using-raspberry-pi-…
http://www.volcano-blog.com/blog/low-cost-ultraviolet-camera-measureme…

Een thermische camera gaat ook niet werken. Ik heb geen idee of de lenzen van die dingen UV doorlaten en microbolometers zijn sowieso niet gevoelig voor UV.

Arco

Special Member

Met een stukje van een wit A4 velletje gaat 't prima... :) (moet wel gewoon mat papier zijn, geen glossy fotopapier)
Dekselschakelaartje indrukken, en niet in/naar de leds kijken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
McAwesome

Golden Member

Probeer nu eens hetzelfde met dat blad papier maar door een raam deze keer. Als het echt UV-C is mag het blad niet meer of veel minder oplichten.

Wit papier bevat inderdaad optische witmakers die blauw fluoresceren onder UV-licht.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
McAwesome

Golden Member

Bij deze is het dus duidelijk UV-C. Het blijft verbazend dat ze dat voor die prijs willen verkopen...

In oud papier zaten nog geen optische witmakers. Een UV-lamp is dus ook handig in het antiquariaat om vervalsingen op te sporen.