Uit de oude doos...

Henry S.

Moderator

Op 9 augustus 2023 22:59:21 schreef henri62:
Ik heb nog wat uit de oude doos:
[bijlage]
Een Aristona SA2021U ook geen idee hoe ik eraan kom. Is uit 1956. Ooit eens kijken of ik die weer aan de praat krijg. Helaas heb ik geen buizen meer, mocht er een kapot zijn, heb ik allemaal jaren terug gedoneerd aan Florick.

Uit dezelfde serie als mijn B3X95U uit de kringloop.
Dit is nog een restauratieproject, de behuizing en de knopjes zijn wel heel mooi uit de biotex gekomen. De verfstructuur op het bakeliet verandert door de biotex een beetje.

Op 10 september 2023 13:41:16 schreef Tidak Ada:
Wat licht betreft zijn er wel meer rare eenheden vertoond. Wat dacht je van de foot-lambert. Die was gerelateerd aan de verlichtingssterkte van de volle maan, is mij ooit verteld door een Delftse hoogleraar natuurkunde.
Ik kan hem op Wiki-NL niet vinden en de Amerikanen zeggen er niets over

https://en.wikipedia.org/wiki/Foot-lambert

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Dit gevonden van Philips Eindhoven, dit kleine doosje.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Hubie

Golden Member

Onderdelen\module doosje.Als ik naar de 2 IC nummers kijk is het een line control moduul.Edit\Maar TV is zeg maar niet echt mijn ding... :)

Op woensdag 9 augustus 2023 23:28:18 schreef RAAF12:
Heel aparte mod, een zekering in serie met de plaat van de eindbuis 8)7

Ow zie het, heeft te maken met de switch van de rimlock UY42 naar noval UY89 gelijkrichtbuis.

Niet zo best. Als de zekering stuk raakt is de eindbuis de volgende die er aan gaat......

revado

Honourable Member

Op woensdag 29 mei 2024 18:19:33 schreef CrossFireX:
Dit gevonden van Philips Eindhoven, dit kleine doosje.

[bijlage]

[bijlage]

[bijlage]

Daar zaten die K9 en K11 bakken mee vol.
Vaak even heen en weer halen en het werkte weer :)

revado

Honourable Member

Op woensdag 29 mei 2024 18:59:49 schreef buzzy:
[...]Niet zo best. Als de zekering stuk raakt is de eindbuis de volgende die er aan gaat......

Had die toevoeging 32C, 32F en 32K niet ook iets met export versies voor bepaalde landen te maken?
@Maarten weet dat vast wel.

Dat die arme UL84 aan een roodgloeiend schermrooster ten onder gaat is wel zeker.

Hubie

Golden Member

@revado,brakke solderingen? (tv module)

Wel als ik zo zie hoe een en ander gesoldeerd is met tin vertinde contacten... Veel slechte contacten denk ik vroeger.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
revado

Honourable Member

Op woensdag 29 mei 2024 19:18:01 schreef Hubie:
@revado,brakke solderingen? (tv module)

Klopt Hubie, die rottige vertinde edge connectoren waren ook niet echt betrouwbaar.
Gemaakt voor 1 x steken en dan niet trillen of warm / koud... en dat in een tv 8)7 En vergulde connectoren was vast veel te duur ;(
En printbreukjes was ook bekend.

Op woensdag 29 mei 2024 19:07:43 schreef revado:
[...]

Daar zaten die K9 en K11 bakken mee vol.
Vaak even heen en weer halen en het werkte weer :)

Volgens mij was het de sync annex lijnoscillatormodule

maartenbakker

Golden Member

Op woensdag 29 mei 2024 19:17:32 schreef revado:
[...]

Had die toevoeging 32C, 32F en 32K niet ook iets met export versies voor bepaalde landen te maken?
@Maarten weet dat vast wel.

Het getal is het uitvoeringsnummer, vaak overeenkomstig met een land of regio. /32 zou Noorwegen kunnen zijn geweest. Het lettertje erachter staat voor de kleur van de kast.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Op woensdag 29 mei 2024 19:25:21 schreef CrossFireX:
Wel als ik zo zie hoe een en ander gesoldeerd is met tin vertinde contacten... Veel slechte contacten denk ik vroeger.

[bijlage]

Viel in de K9/K11 eigenlijk wel mee, rotte contacten, daar had de K12 veel meer last van en die waren wel verguld maar de connectoren bleven op een gegeven moment te ver open staan.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Henry S.

Moderator

Op woensdag 29 mei 2024 20:42:15 schreef bprosman:
Viel in de K9/K11 eigenlijk wel mee

idd, die printjes werden door het blikje op hun plaats gehouden.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Vertinnen lijkt me ook niet echt een probleem als het laagje heel dun is. Dan wordt het gewoon uit de weg gedrukt en is er alsnog goed contact.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
revado

Honourable Member

Op woensdag 29 mei 2024 20:42:15 schreef bprosman:
[...]
Viel in de K9/K11 eigenlijk wel mee, rotte contacten, daar had de K12 veel meer last van en die waren wel verguld maar de connectoren bleven op een gegeven moment te ver open staan.

Zo heb ik ook menige lijntrafo GOED vastgesoldeerd....
Tin was op de bon bij Philips op een gegeven moment.

Hoeben

Golden Member

Op woensdag 29 mei 2024 21:29:30 schreef revado:
[...]

Zo heb ik ook menige lijntrafo GOED vastgesoldeerd....
Tin was op de bon bij Philips op een gegeven moment.

In mijn studietijd deed ik dit wel eens als bijverdienste: buizen vervangen bij de oude KTV's. PL509, PL519, eventueel wat klein grut erbij. Stelde weinig voor. En dan altijd even de mensen wijzen op de "Warning X-Rays" sticker..

En bij de getransistoriseerde de lijntrafo nasolderen. Soms de netdiode en zekering kapot door kapot opstartcircuit, soms de powertor BUx en/of die grote condensatoren.

GJ_

Moderator

Op woensdag 29 mei 2024 21:28:46 schreef maartenbakker:
Vertinnen lijkt me ook niet echt een probleem als het laagje heel dun is. Dan wordt het gewoon uit de weg gedrukt en is er alsnog goed contact.

dat vertinnen was altijd een probleem. Dan moeten uiteindelijk altijd de connectoren vervangen worden. Bij de K12 was het nog erger. Daar heb ik erg veel connectoren moeten vervangen.

Dat waren die lange zwarte connectoren toch? Goh, dat waren echt rampzalige dingen, ik had een TV en die bleef etteren met een van die connectoren.
Uiteindelijk was ik het zat en heb ik een header + PCB contradeel gepakt en de even pinnen eruit getrokken en die op de printen gesoldeerd. Was nog uitneembaar om er bij te kunnen en het probleem zo opgelost.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Bij de K12 was er een probleem met contactdruk. Dan wil je sowieso geen tin er tussen hebben, dan krijg je een perfecte storm van ellende.

Maar waarom is een dun laagje tin zelfs bij voldoende contactdruk schadelijk voor de connector? Ik geloof je graag maar kan me niet voorstellen wat het doet als je het gewoon wegdrukt.

Het probleem van de K12 was dat beide kapot gingen, zowel de connector in het chassis als putjes in de kopervlakjes van de module waardoor de boel slecht was.
Dat kwam dan nooit meer goed. Ik heb er wat op zitten vloeken.

[Bericht gewijzigd door henri62 op donderdag 30 mei 2024 09:50:13 (12%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Was dat vertind met chemische vertinning van de print of met een soldeerpenseeltje in de Weller? Ik heb dat ererste ooit ook gedaan.
Goud was inderdaat te duuer. Een paar jaar later schoot zelfs de goudprijs nog omhoog naar 800.00 $/oz

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Deze Delta Elektronika voedingskaart is in ieder geval heel oud! Niets over te vinden op google ook. Maar een mooi 'new old stock' examplaar.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op maandag 3 juni 2024 15:13:45 schreef sdk:
Niets over te vinden op google ook.

NVRH, en bij Elektrotanya.
https://elektrotanya.com/delta_elektronika_es-030-5_0-30v-5a_labor-sup…
Ik had deze vroeger. Je kon het schema (dat ik toén niet had) gewoon van de print overtekenen, heel leerzaam vond ik dat! _/-\o_

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org