Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 9

Dit topic is gesloten

rob040

Golden Member

@Arco & T.A.: Dank voor de hints. Even snel gekeken, maar nog niet gevonden.
Zal nog even beter gaan kijken... :-)

Op 16 november 2023 18:58:39 schreef Henry S.:
Zit hier wat bij? https://www.okaphone.com/artikelen.asp?groep=584

Ik heb deze soort besteld in 1kΩ en in 10kΩ . Ik moet dan de oude potmeters afbreken bij de lippen en deze daar aan solderen.
Ik monteer ze eerst in het frontpaneel, doe een dot lijm achterop en dan schroef ik de print er op. Dan alles er weer uit en lippen solderen.
Bij de 1kΩ staat geen type nummer maar neem aan dat het net als de 10kΩ deze is https://www.tme.eu/Document/d2781be4f18f67194cd3a4a12305d132/R16148-1A…

Op de welbekende webshops worden de volgende temperatuur sensoren verkocht. Nu ben ik geintereseerd in enkel het RVS kokertje zodat ik daar zelf een chip in kan frutten. Enig idee waar die te koop zijn?

PE2BAS
Lucky Luke

Golden Member

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
fatbeard

Honourable Member

:7 toeval bestáát helemaal niet ;)

Nee echt: ons universum is geheel causaal, dus alles heeft een oorzaak.
Gemakshalve noemen we datgene waarvan we de oorzaak niet kennen ´toeval´. O-)

Toen ik @hardbass' advertentie las dacht ik meteen: die heb ik ergens. Kostte alleen een hoop tijd om ze op te graven (die doos was nog lang niet aan de beurt)...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Als er nog anderen zijn die denken: "oh dat wil ik ook een keer op voorraad hebben": https://www.aliexpress.com/item/1005003241855722.html

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Die kokers zijn er ook met een platte neus.

Die kokers zijn redelijk dun en dus ook relatief fragiel zolang te niet propvol gegoten werden met epoxy of iets dergelijks.

Vroeger zelf kokers gemaakt uit een stukje koperbuis. Die zijn ook in grotere diameters eenvoudig te vinden in de sanitairwinkels en elke lengte is mogelijk. Om de neus te maken bestaan er koperen afsluitdoppen die erop gesoldeerd kunnen worden. Of gewoon het uiteinde plat meppen als het niet vlak moet zijn.

fred101

Golden Member

Waar giet je die mee vol ? Dat moet goed thermisch geleiden anders zit je pt100 in een thermische isolator

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

In de industrie vullen ze deze blijkbaar eerst met magnesium oxide en dichten ze de behuizing dan af. https://en.jumo.be/web/products/apps/productdetailpage?pdpId=901220

Ah, ik denk dat ik te laat ben voor @Farbeard zijn advertentie. Dus met dank aan @Rew. :)

@hieronder, dat is natuurlijk niet nodig, wie het eerst komt wie het eerst maalt. :) Daarnaast zijn ze op Ali ook niet duur.

[Bericht gewijzigd door hardbass op dinsdag 28 november 2023 08:25:55 (42%)

PE2BAS
fatbeard

Honourable Member

FWIW: de koper voelde zich wel een beetje schuldig...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Een (oudere) dimbare halogeen lamp dimt niet goed meer, ik ben daarom op zoek naar het onderdeel uit de foto's. Het is een potmeter met daaraan vast een dimmer. Als ik zoek komt dit er (denk ik) het dichtst bij in de buurt maar die is net te groot om in de behuizing te zetten.

Weet iemand waar ik een exacte match kan vinden?

Onderdeel is moeilijk te vinden. Ik ga het oplossen door de wandschakelaar te vervangen vervangen door een dimmer.

Paulinha_B

Honourable Member

Zijn er fotodiodes (of een andere vorm van lichtdetector) in omloop met een steek van 2,54 mm? SMD zal het wel moeten zijn...

Mouser heeft daar een goede zoekfunctie voor. Bij de optische sensoren kun je de kleinste behuizingen filteren.

Paulinha_B

Honourable Member

Op 11 december 2023 11:37:27 schreef Zonnepaneeltje:
Mouser heeft daar een goede zoekfunctie voor. Bij de optische sensoren kun je de kleinste behuizingen filteren.

Dat was een goede tip! SFH3710/3711/3716 blijken courant en betaalbaar al zou ik ze niet echt goedkoop noemen. Er zijn er een honderdtal nodig, daarom ook dat ze zo klein moeten zijn.

Nu nog juist uitvogelen welke van de drie het best in aanmerking komt.

Nevenvraagje bij dat typenummer: SFH was toch altjd Siemens? Volgens Mouser komen deze van Osram, misschien is dat een (1) pot nat geworden?

Arco

Special Member

Op 11 december 2023 14:52:38 schreef Paulinha_B:
[...]

Nevenvraagje bij dat typenummer: SFH was toch altjd Siemens? Volgens Mouser komen deze van Osram, misschien is dat een (1) pot nat geworden?

Osram is bijna 100 jaar onderdeel van Siemens geweest (1919-2013), en is nu afgesplitst.

Op 11 december 2023 14:52:38 schreef Paulinha_B:
[...]

Dat was een goede tip! SFH3710/3711/3716 blijken courant en betaalbaar al zou ik ze niet echt goedkoop noemen.

Ik vind 36 cent per stuk niet echt duur... :+

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 11 december 2023 15:19:19 (29%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Paulinha_B

Honourable Member

Ik vind 36 cent per stuk niet echt duur...

Inderdaad, waar zijn ze aan die prijs te koop?
Bij Mouser zit de enkelstuksprijs rond de 70-80 cent, bij grote aantallen wordt dat ruwweg de helft...

Arco

Special Member

Op 11 december 2023 16:02:25 schreef Paulinha_B:
[...]
Inderdaad, waar zijn ze aan die prijs te koop?
Bij Mouser zit de enkelstuksprijs rond de 70-80 cent, bij grote aantallen wordt dat ruwweg de helft...

Je had er toch 100 nodig? Dus ik heb de 100 stuks prijs genomen bij Farnell)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 11 december 2023 15:15:17 schreef Arco:
[...]
Osram is bijna 100 jaar onderdeel van Siemens geweest (1919-2013), en is nu afgesplitst.

Tot 1978 een zusterbedrijf (opgericht als opzichzelf staande joint-venture), tussen 1978 en 2013 een dochterbedrijf in volledig eigendom van Siemens.

Bij het afsplitsen kreeg men de opto-elektronische tak van Siemens in de maag gesplitst, en dat was denk ik geen slechte zet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fatbeard

Honourable Member

weet iemand een goed adres waar je voordelig O-) een ringkern kan laten wikkelen naar specificatie?
Zoals het er nu voorstaat heb ik drie 'standaard' trafo's nodig en dat wordt me wat teveel mechanica...

pa3gws

Golden Member

De enige die ik weet is Amplimo of ze voordelig zijn weet ik niet. ;-)
https://www.amplimo.nl/advies-op-maat/

[Bericht gewijzigd door pa3gws op dinsdag 12 december 2023 10:15:38 (21%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
fatbeard

Honourable Member

Ik heb het ze gevraagd.
Hun prijs komt mij niet idioot hoog over, maar wel hoger dan verwacht: ca €1.25 per VA waar ik rond €0.70 had verwacht/gehoopt...

rob040

Golden Member

Op 12 december 2023 09:53:48 schreef fatbeard:
weet iemand een goed adres waar je voordelig O-) een ringkern kan laten wikkelen naar specificatie?
Zoals het er nu voorstaat heb ik drie 'standaard' trafo's nodig en dat wordt me wat teveel mechanica...

Buiten de EU, maar niet ver weg:

https://airlinktransformers.com/

Binnen de EU, wat verder weg:

https://sklep.toroidy.pl/

Prijzen heb ik geen idee van...

Dit topic is gesloten