Zonnevolger

Op 15 juli 2023 09:35:51 schreef Lambiek:
[...]
Zou je met het include commando nog iets kunnen winnen, of gebruik je dat al.

Met een "include" kan je niet zomaar je code-size verkleinen.

Je moet op een PIC behoorlijk je best doen om echt 32k aan code vol te schrijven. Bijvoorbeeld door een aantal dikke libraries te gebruiken. Maar "grotere pic" is de makkelijkste oplossing inderdaad. Als je project maar "een paar exemplaren" gebouwd gaat worden dan is dit echt de beste oplossing.

Het zou vervelend zijn als je dan direct een andere footprint zou krijgen, maar vaak zijn er verschillende flash-groottes te krijgen voor 1 footprint.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 16 juli 2023 08:43:25 schreef rew:
Met een "include" kan je niet zomaar je code-size verkleinen.

Nou ja het was ook maar een hersenspinsel, ik denk misschien scheelt het iets. Heb het zelf ook nog nooit geprobeerd.

En ja 32K aan code is best veel, daar kun ja aardig wat regels mee schrijven.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Pivot en staander vormen nu één geheel met de lager ( 150 mm diameter en hier afgeplakt ) en de manchet voor het wormwiel.
Nu verder met de buitenste lager-ring en het verbrede fundatieframe.

Bepaalde teksten zoals "=== Draai Motor ===" en "=== Kantel Motor ===", komen vaker voor in de Code (om op het Display te tonen).
Hiervoor heb ik nu 14 variablen gedeclareerd en gebruik nu deze variablen in de code.
Er wordt nu nog maar 65% van het geheugen gebruikt, en heb er zelfs weer een stukje code erbij gemaakt (om de sensoren te testen bij een pulsjes fout melding).

Het wormwiel heeft over ongeveer 270 graden tanden (het paneel hoeft maar over 180 graden te kunnen roteren)

Ik wil de worm er met veerdruk tegenaan duwen zodat je de worm kunt lostrekken om het paneel ook met de hand te kunnen verdraaien.

Stel dat je een schakeling kunt maken die de worm 's avonds lostrekt dan zou het paneel d.m.v. een veer kunnen terugkeren naar zijn beginstand.

Als de sensor op de motor as komt en de tandwielen gaan uit elkaar dan weet de besturing niet meer op hoeveel graden het paneel staat !
Op de besturing kan je het paneel handmatig verzetten waarbij de besturing weet in welke stand het paneel staat.
Als er een veer wordt gebruikt en je trekt de tandwielen uit elkaar dan maakt het paneel een behoorlijke ongecontroleerde beweging denk je niet ? (ik ben er geen voorstander van).
Hoe zou je trouwens de tandwielen uit elkaar willen trekken, met een grote Solenoïde ? Het rustig terug draaien lijkt mij (sNachts) toch beter dan een dat het paneel met een grote veer ineens terug zwiept en met een smak tegen een aanslag bonkt.

De worm moet dus tegen het wormwiel aangedrukt blijven.
Kan je de besturing over-rulen?

Kan je de besturing over-rulen?

Zo heb ik nu de besturing:
Als je de spanning inschakelt dan gaan de motortjes eerst hun 0 punt zoeken (eerst de draai motor en daarna de kantel motor) en daarna wordt de zon stand berekend hoe deze over 15 min. is en wordt het paneel in die stand gezet (als dit binnen de ingestelde grenzen is).
Om de 30 min. wordt de zon stand berekend hoe deze over 15 min. is en wordt het paneel in die stand gezet (als dit binnen de ingestelde grenzen is), op deze manier hoeft het paneel maar 1x per 30 min. bijgesteld te worden en staat het paneel nooit meer dat 15 min. verkeerd.
Als de Zon door het 0 punt (in het Noorden) gaat, dan gaan de motortjes weer hun 0 punten opzoeken en begint het weer opnieuw.
Door elke dag de nulpunten op te zoeken blijft de besturing synchroon lopen met het mechaniek.

In het Menu kan je:
-De Tijd instellen
-De Datum instellen
-Zomer/Winter instellen
-Menu Afsluiten
-CPU Opnieuw starten
-De Draai motor naar het begin punt laten draaien (Oost)
-De Draai motor naar het eind punt laten draaien (west)
-De Kantel motor naar het begin punt laten draaien (Onder)
-De Kantel motor naar het eind punt laten draaien (Boven)
Bij de laatste 4 mogelijkheden kan je de motor op het gewenste punt laten stoppen.
Er wordt daarna naar Menu keuze "Menu Afsluiten" gesprongen.
Als je niets doet dan blijft het paneel in die stand staan, maar je kan dan kiezen om
nog een motor te verdraaien, die kan je net zo zetten als je wilt (binnen de door mijn opgegeven max. standen).
Als je kiest voor "menu afsluiten", dan gaat het paneel weet in de juiste stand staan.
Als je kiest voor "CPU Opnieuw starten", dan gaan de motortjes eerst hun 0 punt zoeken en daarna gaat het paneel in de juiste stand staan.

Als er te lang geen pulsje gedetecteerd is dan Stopt het systeem en krijg je de foutmelding Pulsjes fout en in dat scherm kan je de sensor testen.
Als er teveel stroom wordt opgenomen door 1 van de motortjes Stopt het systeem en krijg je de foutmelding welk motortje teveel stroom heeft opgenomen.
Na een foutmelding kan je het systeem weer opnieuw starten ("CPU Opnieuw starten").

In het programma heb ik de volgende instellingen staan:
De Locatie Lat/Lon
Het begin punt van de Draai motor in graden
Het Eind punt van de Draai motor in graden
Het begin punt van de Kantel motor in graden
Het Eind punt van de Kantel motor in graden
Kantel_Positie_Range //Het Aantal graden voor "Begin_Positie" en na de "Eind_Positie" dat de Kantel Motor nog werkt.
Hoeveel stroom de Draai motor max. mag opnemen.
Hoeveel stroom de Kantel motor max. mag opnemen.
Hoeveel tijd er max. tussen 2 pulsjes van de draai motor mag zitten.
Hoeveel tijd er max. tussen 2 pulsjes van de Kantel motor mag zitten.

Vragen:
-Bestaat er een micro omvormer die met dit paneel (*) kan werken en waarbij het vermogen uit te lezen is ?
-Wat is het verschil tussen de IQ7 en de IQ7+ ?

(*) https://www.amazon.nl/Offgridtec-zonnepaneel-monokristallijn-ideaal-ac…

Het Paneel is binnen.

Op 11 juli 2023 11:59:17 schreef rew:
Die IQ7 is een prima ding. ......

Ik wou deze bestellen, maar de IQ7 zie ik niet, wel de IQ7+ en de IQ7A, dus welke moet ik precies bestellen denken jullie? De Voorkeur gaat nog steeds uit naar een geschikte omvormer die het vermogen door kan geven, maar daar vindt ik niets van...

Zitten er bevestigingspunten op het paneel?

Ja, 4 gaten van 8,8 mm. Achter de gaten is 26 mm. ruimte

Het draagframe wil ik tussen de hoeklijnen maken.
De gaten teken je op 52,5 cm h.o.h. en breedtemaat 48 cm h.o.h.
Heb ik tussen de gaten wel overal 26 mm ruimte?

Om het paneel 60 graden te kantelen heb ik een actuator nodig met een slag van 10 cm. Er moeten mechanische eindstops op komen en ook microswitches. En een breekkoppeling tussen de motor en de spindel voor als er in de besturing iets mis gaat.

Heb ik tussen de gaten wel overal 26 mm ruimte?

Ja, het aansluit kastje zit niet ter hoogte van de hardlijn tussen de gaten die 48 cm. uit elkaar zitten.

Lambiek

Special Member

Is het een idee om een lineaire servo te gebruiken voor het kantelen, die kun je gewoon met het servo commando aansturen. Dan heb je ook geen eindschakelaars nodig.

Voor zo'n servo kun je eens kijken bij servo city.

https://www.servocity.com/linear-actuators/

Of een met een ingebouwde pot.meter, dan kan de positie uitlezen worden:
https://nl.rs-online.com/web/p/electric-linear-actuators/9181347

Nu is het mijn ervaring dat deze goed kunnen drukken maar nauwelijks kunnen trekken (dus mogelijk niet geschikt).

Ik zal 2 eindschakelaars (Met een Verbreek contact (NC)) plaatsen in de besturing, dan kan er één ook meteen als ijk punt worden gebruikt.
Dit kan bij een originele actuator niet, omdat daarbij de eindschakelaars onbereikbaar ingebouwd zijn.

Zijn deze bruikbaar ? (dan stuur ik er een paar op).

Er zijn natuurlijk nog wel pulsje nodig zodat de besturing weet in welke stand het paneel staat. Is het bij je zelfgemaakte 'linear-actuator' mogelijk om 1 pulsje per graad te geven ?

De getoonde eindschakelaar is o.k.
1 pulsje per graad is o.k.

Ruwe vorm van de kantel-actuator. Links op de spindel-as komt het schijfje voor het tellen van de pulsjes.
Aan de achterzijde wil ik de eindstops bevestigen.
Hier vooraan de nok voor de eindschakelaars.

Deze kantelaandrijving kan ik in het fundatie-kastje plaatsen.
Eerst nog een breek-koppeling tussen het motortje en de spindelas.
En 2 eindschakelaars monteren.

Bovenkant staander.
Hoeveel doorlaat heb je nodig voor het doorvoeren van de kabel (steker) van het paneel?

Op basis van dit fundatieframe wil ik toewerken naar een proefopstelling.

Op 24 juli 2023 22:27:12 schreef m.bouwer:
[bijlage]

Bovenkant staander.
Hoeveel doorlaat heb je nodig voor het doorvoeren van de kabel (steker) van het paneel?

Rond 13...15 mm. Alleen de kabel hoeft er door te kunnen, de stekkers plaats ik er later op.

Dan lijkt het mij het beste om bovenop de staander een afneembaar waterdicht kapje van polyester te maken waar de steker en contrasteker in passen.
Ook makkelijk bij de montage van het paneel.

Voor het monteren van eindschakelaars en mechanische eindstops wil ik graag veel stelmogelijkheden.

Lambiek

Special Member

Op 25 juli 2023 14:34:58 schreef m.bouwer:
Op basis van dit fundatieframe wil ik toewerken naar een proefopstelling.

Hoe ga je ooit het aantal graden verdraaiing halen als dat tegen de muur aan komt?

Hoog zomer komt de zon op, op 49° en gaat onder op 311°