Zonnevolger

@Lambiek,

Dank voor je afbeelding.

Het paneel zelf kan boven het dak draaien. Alleen het fundatieframe zit tegen de muur.

Lambiek

Special Member

Oké, het komt tegen een schuur met een plat dak. Dat verandert de zaak. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Staat jouw eigen zonnevolger ook op een dak of gewoon laag bij de grond?

Onderin de pivot heb ik nu ringen voor de bevestiging van de eindaanslagen en de nokjes voor de eindschakelaars.

Wat we nu nodig hebben zijn geschikte niet te storing-gevoelige eindschakelaars.

Lambiek

Special Member

Op 26 juli 2023 19:40:42 schreef m.bouwer:
Staat jouw eigen zonnevolger ook op een dak of gewoon laag bij de grond?

Ik heb geen zonnevolger, heb toen een testopstelling gemaakt om te kijken wat de eventuele extra opbrengst was.

En daar heb ik toen een artikel over geschreven.

Maar als ik de ruimte had, kwam er een zonnevolger. :)

Als MMSoft en ik deze zonnevolger eenmaal werkend hebben gaat het eenvoudiger worden om er nog een (voor mezelf?) te maken denk ik.

Lambiek

Special Member

Op 28 juli 2023 14:37:51 schreef m.bouwer:
Als MMSoft en ik deze zonnevolger eenmaal werkend hebben gaat het eenvoudiger worden om er nog een (voor mezelf?) te maken denk ik.

Dat denk ik ook ja, je bent nu in principe een prototype aan het maken met alle kinderziektes van dien. Dus de volgende zal een stuk sneller gaan dan deze.

Het print ontwerp krijgt ook al vorm.

En ook al doe ik mijn best hierop, en op de software, ook deze zullen niet zonder kinderziektes zijn.

De bedieningsstang voor het kantelen gaat door de glijlager van de pivot (doorlaat 30 mm diameter)
Hierdoorheen kan ook de kabel van het paneel.

Nu nog de aandrijving van de pivot en de ophanging van het paneel en dan zijn de meeste componenten er.
Dan kan ik de bekleding gaan aanbrengen en gaat het ook wat meer op een zonnevolger lijken.

Waarom gebruik je een DS1307? Mijn ervaring is die klok is niet echt nauwkeurig.

Lambiek

Special Member

Op 30 juli 2023 21:09:01 schreef MMSoft:
Hierbij het schema en het print ontwerp:

Wat vinden jullie hiervan ?

Als het werkt is het goed toch.

Maar ik zou bij de L298N wel wat diodes over de motor zetten. Of heb je een compleet printje waar de diodes al op zitten?

En bij S1, S2, SW1, SW2, SW3 en SW4 zou ik een 100nF over de contacten zetten.

Op 31 juli 2023 10:10:25 schreef vincent1971:
Waarom gebruik je een DS1307? Mijn ervaring is die klok is niet echt nauwkeurig.

Die gebruik ik ook vaak en dat valt reuze mee. Ik gebruik hem in een klok en die loopt op een heel jaar +/- 1 minuut voor.

Mijn ervaring met de ds1307 is bij grote temperatuurschommelingen de tijd sneller verschilt daq 1 minuut per jaar. Heb eens een tijdsklokje gebouwd die in mijn tuinlantaarn stond. Later een DS3232 ( zit temperatuurscompensatie in ) weinig verloop meer.

Maar ik zou bij de L298N wel wat diodes over de motor zetten. Of heb je een compleet printje waar de diodes al op zitten?

Het is een compleet printje met voor elke motor 4 Diodes.

En bij S1, S2, SW1, SW2, SW3 en SW4 zou ik een 100nF over de contacten zetten.

Kan je uitleggen waarom ? Er wordt geen vermogen geschakeld en de debounce (contact dender) vang ik op met een korte tijds vertraging in de software.

Mijn ervaring met de ds1307 is bij grote temperatuurschommelingen de tijd sneller verschilt daq 1 minuut per jaar. Heb eens een tijdsklokje gebouwd die in mijn tuinlantaarn stond. Later een DS3232 ( zit temperatuurscompensatie in ) weinig verloop meer.

Het komt in dit geval niet op enkele minuten, maar als het te gek wordt, dan vervang ik mogelijk de RTC voor een DS3232 (ik moet nog uitzoeken of die ook vrije geheugen plaatsen heeft, want die gebruik ik nu bij de DS1307

Lambiek

Special Member

Op 31 juli 2023 17:02:41 schreef MMSoft:
Het is een compleet printje met voor elke motor 4 Diodes.

Oké, dan heb ik niets gezegd. :)

Kan je uitleggen waarom ? Er wordt geen vermogen geschakeld en de debounce (contact dender) vang ik op met een korte tijds vertraging in de software

Dat kan ook, maar voor ontstoring werk ik vaak met 100nF condensatoren, zeker als er lange draden aan de ingangen zitten.

De dubbelwandige bekleding draagt ook weer bij aan de stevigheid van het fundatieframe.
Het bovenste gedeelte van de manchet is nog open omdat daar de scharnier van de klep komt.

[Bericht gewijzigd door m.bouwer op 1 augustus 2023 10:04:03 (30%)

Met interesse volg ik het draadje over 3 D-printers hier op het forum.
Nu heb ik voor de rotatie van de zonnevolger een licht wormwiel en worm gemaakt.

Maar ik zou het natuurlijk veel mooier vinden als iemand zoiets voor mij zou kunnen printen.

Lambiek

Special Member

Op 1 augustus 2023 18:53:26 schreef m.bouwer:
Maar ik zou het natuurlijk veel mooier vinden als iemand zoiets voor mij zou kunnen printen.

Ik denk niet dat je zoiets met een geprinte worm en wormwiel moet doen, wat je nu gemaakt hebt is een stuk slijt vaster denk.

Ik vroeg me ook al gelijk af uit welk materiaal er dan wel ging ge-3dprint worden. Zeker geen PLA, ABS komt ook niet in aanmerking, denk ik, nylon misschien? De worm zelf zou ik in alle geval in metaal houden.

@topicstarter: het uittekenen in openscad wil ik wel verzorgen, stuur me desgewenst een bouwtekening per privebericht.

@ Paulinha_B,

Tof dat je het wormwiel wil tekenen. Dan nog iemand vinden om het te printen.

Er komt weinig kracht op het wormwiel en het hoeft maar 1 beweging per dag te maken over ongeveer 180 graden.

Het zit rond een manchet van 130 mm diam. en 34 mm breed.

Een geprint wormwiel is gemakkelijker te reproduceren voor als een ander forumlid ook een zonnevolger wil maken.

Okee, maar
1/ er is wel wat meer detail nodig; liefst kreeg ik een uitgewerkte schets. Bv. aantal en afmetingen van de sleuven zijn toch essentieel; evenals de wanddikte;
2/ vooraleer we beginnen te tekenen zou ik toch graag bevestiging zien dat het idee haalbaar is; ik deel nl. de twijfels aangaande sleetvastheid, zelfs al is de activiteit weinig intensief.

Lambiek

Special Member

Op 2 augustus 2023 10:29:49 schreef m.bouwer:
Er komt weinig kracht op het wormwiel....

Daar kon je, je wel eens in vergissen. Wat denk je als er bijvoorbeeld windkracht 7 of 8 staat, wat niet ondenkbaar is hier. Of met windstoten van meer dan 100 kilometer per uur.

En als het 30 graden is, dan wordt het materiaal zachter en dus slapper.

Ik zou er niet aan beginnen.

@ Paulinha_B,
Om de mogelijkheden te bespreken ga ik een schets opsturen.

@ Lambiek,
Het maakt nogal verschil of een wormwiel veel toeren moet maken, belasting van de tanden en wat de diameter is.
Het gaat hier over het aandrijven van een paneel van 0,5 vierkante meter met een heel laag koppel en 0,5 omwenteling per dag.

Lambiek

Special Member

Op 2 augustus 2023 11:43:50 schreef m.bouwer:
Het gaat hier over het aandrijven van een paneel van 0,5 vierkante meter met een heel laag koppel en 0,5 omwenteling per dag.

Hier een wind staatje.

Bij windstoten van 102 kilometer per uur komt er zo'n 30 kilogram druk op het paneel te staan, daar moet je geen geprinte onderdelen in zetten.

Maar kijk maar, het is jou feestje. :)