Show your projects! Part 35

miedema

Golden Member

Dim bulb tester

De aandacht voor lichtnet gerelateerde tools & testers van de afgelopen tijd waren een stimulans om sluimerende projectjes van stal te halen :-)

Alweer een tijd terug kwam ik op een radiomarkt deze 230V verdeeldoos tegen:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/dimbulb/IMG_1642__Schaffner_FR112_Netzverteiler-600pix.jpg
Alle plaatjes klikbaar voor grotere versies

En ik dacht bij het zien meteen: Dim bulb tester :-)
Gewoon een WCD vervangen door een fitting, en het is zo ongeveer klaar...
En dat is ook zo. Met dat jaren ’80 oranje kastje kreeg ik een niet te stoppen aandrang om m’n Dymo lettertang uit het stof te vissen :-)

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/dimbulb/IMG_1811__dim_bulb_tester-600pix.jpg

Belangrijkste toevoeging aan het standaard concept is dat ik het derde WCD gat gebruikt heb om een meter in te zetten.
Die meter lijkt me handig om de stroom van de DUT in de gaten te houden. Ook als je na de initiële test de lamp gebypassed hebt.

Ik wilde een analoge meter omdat je dan METEEN ziet als er wat mis gaat.
De meter moet gevoelig genoeg zijn om bij kleine belastingen uit te slaan, maar natuurlijk niet stuk gaan door overbelasting. Dus heb ik daar een limiter voor bedacht. Aan het bedenken daarvan heb ik het meeste plezier beleefd. Daarover meer in een volgende post hier onder.

.

Het schema is weinig verbazingwekkend:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/dimbulb/Dim-Bulb-Tester---schema-600pix.png

Het enige wat opvalt dat er in de aan/uit schakelaar een 6A zekeringsautomaat zit.
Daar kwam ik achter toen het ding niet bleek te werken :o
Googelen leerde dat dit een bijzonder ding was. Een Zwitserse Weber Unimat. En duur ook. Zelfs 2e hands op e-bay. En de Chinezen maken ze na, maar nog steeds aan de prijs op Ali

Dus toch maar gekeken of deze weer gangbaar te krijgen was…. Er zat een geel/bruin achtig stof in (zat in het hele kastje) Ik heb eerst met perslucht zoveel mogelijk stof er uit geblazen. Daarna Kontakt 61 (smeermiddel voor contacten) er in gespoten. En na wat heen en weer schakelen werkte de schakelaar weer. Ik denk dat het stof in het origineel aanwezige vet is gaan zitten, en dat tot een vaste substantie gemaakt heeft. Met de Kontakt 61 is dat weer opgelost (letterlijk en figuurlijk :-)). Maar kijken hoe lang dat goed gaat…..

Nog wat plaatjes van het inwendige:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/dimbulb/IMG_1805__dim_bulb_tester_-_binnenkant-600pix.jpg

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/dimbulb/IMG_1808__dim_bulb_tester_-_binnen_zijaanzicht-600pix.jpg

Groet, Gertjan.

miedema

Golden Member

Ampèremeter met limiter

Ik wilde in m’n dim bulb tester een Ampèremeter hebben, die heel bleef bij overbelasting.
In de nu gekozen oplossing heeft de meter een schaal tot 1A. Kleine stromen zijn goed zichtbaar: 0,05A (11 Watt) is nog prima af te lezen. En de meter is tot 5A over te belasten zonder stuk te gaan.
Dat is meer dan zat: met serielamp zal de stroom altijd onder 1A zitten, en vooralsnog is de tester afgezekerd met 2AT (maar in een tester pas je dat aan naar omstandigheden :-)).

Het idee is simpel:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/dimbulb/Meter-Limiter---principe-schema-600pix.png
Alle plaatjes klikbaar voor grotere versies

De meter hangt in een gelijkrichtbrug. R1 is de shunt, en bepaald de meter uitslag. Dioden D1 en D2 staan over de meter, en gaan geleiden wanneer de spanning over de meter te hoog wordt. Met R2 wordt die spanning wanneer de D1 en D2 gaan geleiden ingesteld (De knie van de limiter dus).

.

Met zo’n simpele opzet hangt de kwaliteit van het resultaat voor een groot deel af van de componentenkeuze, en de dimensionering. Tijd dus om dioden te gaan meten :-)

Ik had weer veel plezier van TestController, en m'n onlangs gerepareerde Philips PM2811 voeding.
Met deze combi heb ik een curvetracer tot 30V / 10A :-).
M’n meet opstelling zag er zo uit:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/dimbulb/IMG_1796__Meter_limiter_-_meten_diode_curven-600pix.jpg

TestController doet een sweep, en laat de voeding een reeks spanningen op de diode zetten. Ik gebruik aparte meters (hier Agilent 34401A voor de spanning en Fluke 8846A voor de stroom) om de spanning over en de stroom door de diode te meten. Die waarden worden meteen weer uitgelezen door Testcontroller, en in een grafiek gezet.

Ik gebruikte de sense aansluitingen van de voeding zodat precies de ingestelde spanning over de diode stond. Ik gebruikte aparte meters voor de uitlezing omdat uitlezen uit de voeding minder nauwkeurig is. (12bits)

.

Hier stelde ik de stroom door de dioden in, en meette de spanningsval over de diode:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/dimbulb/Schottky-Uf-&-If-curven1-600pix.png

Wat ik zocht was en zo plat mogelijke curve: Je wilt dat als de limit diodes gaan geleiden, de spanning over de meter zo min mogelijk verder oploopt. Ook wilde ik zo min mogelijk spanningsval. Met hoe minder spanningsval de hele schakeling werkt, hoe minder warmte er verstookt wordt.

Voor D1 en D2 lijkt de SB540 een prima keuze: laagste spanningsval, en een platte curve.
In het algemeen hebben de SB5xx typen een plattere curve als de andere Schottky’s. Schottky’s zijn dus minder gelijk dan je denkt :-). Wat me ook opviel is de platte curve van de ordinaire 1N5401, dat had ik niet verwacht.

De “hikjes” in de curven komen door de matige instel resolutie van de PM2811: voor stroom slechts 8 bits (voor spanning 12bits).
Later heb ik geleerd die hikjes te vermijden door minder metingen per sweep te doen. Je vermijdt dan grotendeels de afrondingen door de meter (voor 2 opvolgende metingen doet de meter dan in feite dezelfde stroom door dat 8bits raster)

Vervolgens naar de knie van de diode curven gekeken. Nu de spanning ingesteld, en de stroom gemeten om wat meer resolutie te hebben (12 bits versus 8 bits):

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/dimbulb/Schottky-Uf-&-If-curven2-600pix.png

Er zit hier niet zoveel verschil tussen de dioden. Je wilt natuurlijk een haakse bocht...
In elk geval doet de SB540 het zeker niet slecht. Ook hier wat kronkels in de curven door de PM2811 resolutie, maar ik kan goed zien wat ik wil zien :-)

.

Aan de hand van die diodekarakteristieken de waarde van R2 bepaald. Maar aangezien die karakteristieken niet ideaal zijn eerst maar eens meten hoe goed het in de praktijk werkt. Dus een prototype gemaakt:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/dimbulb/IMG_1797__Meter_limiter_-_prototype-600pix.jpg

Ook het gedrag van deze schakeling kon ik mooi met TestController meten:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/dimbulb/Stroommeter-limiter---Input-vs-meter-en-afwijking-600pix.png

Op de x-as de stroom door de schakeling, hier van 0A tot 3A.
De rode curve is de meteraanwijzing: tot 1A mooi lineair met de x-as, daarna afvlakkend door de limiter werking. Bij 3A in zou de meter 1,15A aan willen geven. Dat overleeft die meter wel :-)

De blauwe curve geeft de afwijking van de meter weer. (formuletje ingegeven in Testcontroller, en wordt dan meteen mee geplot). Van 0A tot 0,85A blijft de fout onder ±2%, bij 1A geeft de meter 10% te weinig aan. (We zitten daar al in de knie van de limiter). Niet slecht voor zo’n simpele schakeling, en meer dan goed genoeg voor de stroom indicatie in de dim bulb tester.
Voor de liefhebber hier een PDF met metingen tot 1A, 3A en 5A.

.

En dat leidt tot het definitieve schema:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/dimbulb/Meter-Limiter---schema-600pix.png

Omdat de draaispoelmeter voor wisselstroom de gemiddelde waarde aangeeft, en een effectieve (RMS) aanwijzing gewenst is, is de waarde van R1 nu 1,11x zo groot.
Zowel R1 als R2 hebben een trim weerstandje gekregen, om te kunnen fine-tunen. Op AC is door de dioden in de gelijkrichtbrug alles wat minder optimaal...

.

Onder de meter was niet zo veel ruimte. Maar door een printje te ontwerpen, en zo makkelijk met de componenten te kunnen schuiven paste het toch makkelijk:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/dimbulb/Meter-Limiter-PCB---copper-600pix.png

Ik heb nog getwijfeld of ik dat printontwerp naar JLCPCB zou sturen, maar met zelf een uurtje frazen en boren had ik dezelfde dag nog resultaat:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/dimbulb/IMG_1801__Meter_limiter_-_PCB_schuin-600pix.jpg

Voor wisselstroom moest ik toch met de hand gaan meten hoe goed deze schakeling functioneert.
Ik gebruikte m’n “wisselstroomvoeding” (variac plus 30V trafo in een kastje), met een zo hoog mogelijke serieweerstand. Dat om meetfouten door de dode tijd in de gelijkrichtbrug te vermijden.

Met dit resultaat:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/dimbulb/Stroommeter-limiter-AC---Input-vs-meter-en-afwijking-600pix.png

Je ziet 2 curven van 2 metingen, gedaan om R2 te finetunen. Met 1x1Ω of 2x 1Ω parallel. Uiteindelijk gekozen voor de groene curve (R2C=1Ω).

Hiermee is de fout tot 0,85A kleiner dan ±4%, en bij 1A -11%
Minder mooi als bij DC gebruik, maar nog steeds prima geschikt als indicator in de dim bulb tester.
Bij 5A wordt de meter minder dan 25% overbelast, dat is netjes :-)

groet, Gertjan.

flash2b

Special Member

Als je S2 vervangt voor een wissel schakelaar, kan je ook nog een lamp test functie toevoegen.

Verder mooi gemaakt en bedankt voor je uitleg over de stroom indicator/meter.

Over de diodes, stel je DUT is een kortsluiting én de lamp staat niet in serie, komt er dan niet meer dan 60V over de SB560's te staan ?

miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Die lamp test functie heb ik bewust niet geïmplementeerd.
Ik denk niet dat ik dat ga gebruiken. Praktisch gezien zit de lamp daarvoor ook te dicht bij de meter. (meter zou smelten als de lamp lang voluit brandt....)

Over de diodes, stel je DUT is een kortsluiting én de lamp staat niet in serie, komt er dan niet meer dan 60V over de SB560's te staan ?

Denk je niet dat voor die tijd allang de zekering gesneuveld is? :-)
In feite probeert dan de laagohmige ampere meter het lichtnet plat te trekken. De spanning is dus laag, en de stroom zeer hoog... De maximale piekstroom door die diodes is 150A, dus dat overleven ze wel.

Er staan altijd 2 SB560's in serie, en de SB560 spec voor maximale reverse spanning is 60V. Met dus maximaal 120V over de meter, gecombineerd met die piekstroom van 150A denk ik dat dat genoeg is om de piek te overleven tot de zekering doorgebrand is.

groet! Gertjan.

Jij gaat er van uit dat de stroom hoog wordt. Maar als je het net als ideaal beschouwt, dan heeft flash2b gelijk... En bij dit soort dingen (kortsluiting) is het heel wel mogelijk dat de stroom groter wordt dan die 150A. Maar goed... d'r zijn diverse beveiliginen die zullen proberen in te grijpen, ik ben het met je eens dat het waarschijnlijk is dat er minstens 1 van de vier op tijd is om je diodes heel te houden...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
miedema

Golden Member

Ha Rew,

Er zit een 2AT zekering in die dim bulb tester....

Dus we hebben het over het korte moment tussen begin overbelasting en het doorsmelten van die zekering.
Natuurlijk is er dan even een piekstroom. Maar hoe hoger de overbelasting, hoe sneller die zekering doorsmelt ;-)

groet, Gertjan.

Ik tel vier beveiligingen: Die 2AT, de 6A in de schakelaar, dan je 16A van de groep en dan een 25A of 35A van je huis. Bij heftige kortsluiting is niet altijd bepaald welke er eerst gaat.

Ik ben het met je eens dat het hoogst waarschijnlijk is dat de diodes heel blijven totdat er een zekering ingrijpt. Ik denk NIET dat dit is omdat de stroom onder de 150A blijft, maar omdat die diode ook wel wat voorbij die 150A aankan mits maar kort genoeg.

Als dat ding 150A gedurende 8.3ms aankan volgens de spec, dan kan ie vast ook 130A gedurende IETS langer dan 8.3ms. En hij zal ook heel blijven bij 160A, mits dit korter duurt dan die 8.3ms. De manier waarop dit soort dingen in datasheets staan is niet handig:

Als je EN onder de 150A blijft EN onder de 8.3ms, dan zit je goed volgens het datasheet, maar als je 1 van de twee wilt/moet overschrijden, dan ben je de sjaak en vertelt het datsheet precies niets.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 25 oktober 2023 17:38:37 (34%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
flash2b

Special Member

Het ging mij meer om de (reverse) spanning dan om de stroom. Hoe snel schottky-diodes stuk gaan boven die spanning staat waarschijnlijk niet in de data sheet. De Vpeak op de AC is natuurlijk wel √2 hoger als de netspanning die meestal al wel 230 a 240V is tegenwoordig.

miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Dat had ik begrepen. En ook over nagedacht bij het ontwerpen. ik had natuurlijk voor bv 1N5407 kunnen kiezen: 800V sper. Maar dat heeft nadelen waar je ook bij normaal gebruik last van hebt:

- Grotere non-lineariteit door het grotere dode stuk rond de nul doorlaat. (die is nu al 2x slechter dan bij DC, zonder invloed van de brug)
- Meer energie verlies en spanningsval over de meter (kost zo 1W extra)
- En dan zijn die 1N5407 bij overbelasting "maar" 3A....

En dan komt natuurlijk de eeuwige vraag naar boven: tot hoe ver is het zinnig om te beveiligen? :-)

Aan de ene kant is juist bij uitstek een dim bulb tester bedoeld om kortsluitingen op te sporen en te zorgen dat in dat geval de stroom veilig begrensd wordt. Dus de kans op alsnog een volle sluiting, zonder bulb, is klein.
Aan de andere kant zou ik mijn Fluke Of Agilent meter ook niet in de Ampère stand in het stopcontact durven prikken.... Niet alles is te beveiligen.

Mijn oplossing is bedoeld voor situaties die ik me kan voorstellen: als je er een 500W of 1000W belasting in het stopcontact steekt blijft alles heel. (behalve de zekering :-))

Maar ik ga er een nachtje over slapen of het zinnig is een forse Transorb / TVS over de meter te hangen.
(Net die 40V tranzorbs van de laatste radiomarkt weggegooid, omdat ik dacht ze toch nooit te gebruiken :-))

groet, Gertjan.

miedema

Golden Member

Lichtnet break-out box

Nu ik toch bezig was, ook de op m’n lijstje staande lichtnet break-out box gebouwd. Ik miste hem vooral om met mijn Tektronix A6302 current probe aan het net te meten, maar ook voor allerlei andere lichtnet gerelateerde metingen.

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/IMG_1819__Lichtnet_break-out_box-600pix.jpg
Alle plaatjes klikbaar voor grotere versies

Ik wilde de break-outbox in een doorsteek behuizing bouwen, om zo extra kabel wir-war te voorkomen. Je steekt de break-out box gewoon er tussen op de plek waar je wilt meten. En wil je hem toch voor je neus op tafel hebben liggen, dan prik je hem in een verdeelslof, en dan ben je net zo ver als met een break-out box met kabel. Plus dat je meteen een paar WCD’s voor meetapparaten bij de hand hebt :-)

De afgelopen radiomarkten was ik dus op zoek naar zo’n doorsteekkastje, maar niet gevonden. Maar nog eens goed kijkend in m’n eigen voorraad had ik er zelf nog 2 liggen :-)

.

Toevoeging aan het standaard concept is een netschakelaar met neonlamp en een zekering:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/Lichtnet-break-out-box---schema-600pix.png

De dubbelpolige schakelaar is handig om snel even dat waarmee je bezig bent gegarandeerd spanningsloos te maken. De neon lamp dient er vooral voor om te waarschuwen dat je meetopstelling onder spanning staat. Maar helpt ook als check of de zekering nog heel is.
Die zekering heb ik toegevoegd om schade te beperken als er wat mis gaat, en loopjes naar de meterkast te voorkomen. Afhankelijk van de meting zal daar 1…10A in zitten.

Alles is gedimensioneerd voor eventuele stevige stromen. Voor schakelaar en zekering houder betekend dat “10A/16A”. Een snelle zoekslag leerde dat het om 2 verschillende normen gaat. Maar ik ben daar niet verder ingedoken. Europese of Amerikaanse Ampères? Continue of piek Ampères?
Voorlopig heb ik het aan de veilige kant gehouden, en de zekering op max 10AT bepaald. 2kW is héél véél in mijn meetpraktijk.

.

Na m’n recente hernieuwde ervaring met de Dymo lettertang heb ik dit keer maar weer een fatsoenlijk frontje gemaakt.

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/IMG_1818__Lichtnet_break-out_box_-_front-600pix.jpg

Dat frontje maken was eigenlijk een kleine moeite, omdat ik toch al een boormal gemaakt had. (bijna dezelfde tekening)
Die boormal was nodig om uit te kienen hoe alles in dit kastje te proppen. Het past maar nét: de schakelaar zit stijf tegen de ingebouwde WCD, en aan de onderkant zitten de banaan bussen stijf tegen de pilaartjes waarmee het kastje dichtgeschroefd zit. Geen millimeter over…..

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/IMG_1816__Lichtnet_break-out_box_-_interieur_met_sleutel-600pix.jpg

Rechts op de foto een sleuteltje dat ik maakte om de moeren van de banaanbussen stevig aan te kunnen draaien. Gemaakt van een soldeerkoppeling voor 12mm koperen pijp, die bleek precies de goede diameter te hebben :-)

groet, Gertjan.

flash2b

Special Member

Super mooi gemaakt, lijkt op deze: PCE-PA-ADP-SCHUKO

Mooi frontje ook en de echte kleuren bruin, geel/groen en blauw voor de aansluit bussen gebruikt. Dat was bij hierboven niet het geval en ook al niet bij de Voltcraft SMA-10. (en mijn eigen bouwsel :) )

miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Dank je :D

Wat betreft de kleuren van de bussen denk ik dat Sine met z'n kastje het meest normgetrouw is: Na een schakelaar is de fase zwart, en de bus aan de randaarde van de WCD zit natuurlijk niet altijd aan de randaarde, dus mag eigenlijk niet groen-geel zijn.
(En dan hebben we het maar niet over het feit dat fase en nul natuurlijk net zo makkelijk omgewisseld kunnen zijn :-))

Maar de door mij gekozen kleuren vond ik voor mij het duidelijkst :-)

groet! Gertjan.

Rob W.

Honourable Member

Eerste keer ooit dat ik hier wat ga laten zien;
Ik kwam op Alie dit soort lampjes tegen.

Omdat de feestdagen er ook weer aankomen leek mij dat wel leuk om iets mee te doen.
Dus, besteld samen met nog wat andere onderdelen;

Omdat de led figuurtjes geen stroombegrenzing aan boord hebben ook maar een instelbaar stroombronnetje erbij;

De Li-Ion celletjes zijn niet protected. Het BMS printje beschermt wel maar schakelt zijn uitgang pas uit als de celspanning tot 2,5 volt is gezakt. Dat vind ik te laag, 3 volt zou beter zijn. Daarom een chipje gezocht wat zijn uitgang boven de 3V hoog maakt en onder de 3V laag. Die uitgang kan direct aan de enable van het stroombronnetje. Het licht gaat daarmee uit als de cel leeg raakt. In de praktijk gaat het licht knipperen, door de timeout van 0,4 sec in het chipje is dat opvallend genoeg om ervoor te zorgen dat je het lampje wel gaat uitzetten als hij leeg is :)
Dat dan op de achterkant gesoldeerd:

Onderdeeltjes in de geprintte behuizing, zonder de draadjes is alles nog netjes en overzichtelijk..

- volgende post met het eindresultaat -

Leest mee sinds 19 augustus 2001..
Rob W.

Honourable Member

- vervolg -

Als alle draadjes dan zijn aangebracht, wordt het al aardig rommelig:

Mét accu;

En vervolgens de behuizing, zonder schroeven of lijm, in elkaar zetten.

Led figuurtje in het voetje steken en klaar:

Draadloos opladen lukt ook, daarvan is het rode licht onderin de behuizing.

En allemaal bij elkaar

Leuk als decoratie :)

Leest mee sinds 19 augustus 2001..
Sine

Moderator

Oh wow, die dingen zijn veel kleiner dan ik in het eerste plaatje dacht.
Wat voor chipje heb je gebruikt als onderspanningsdetectie?

Lambiek

Special Member

Leuk gemaakt, zijn grappige figuurtjes.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
blackdog

Honourable Member

Hi,

Mooi gemaakt Rob!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Rob W.

Honourable Member

De figuurtjes zijn maar 3-4 cm hoog.
Met 30mAh branden ze al heel duidelijk.
Chipje voor de onderspanningsdetectie is een MAX809TEUR.

@Lambiek & blackdog; Dankjewel :)

Leest mee sinds 19 augustus 2001..
Sine

Moderator

Ah, een uC monitor, dat is slim misbruik van zo'n chippie :)

Met een 3d printer en bijbehorende cad skills kun je daar erg leuke dingen mee maken. Goed bezig.

Mij ontbreken beide ... de printer en de 3d skills :P

Lambiek

Special Member

Op 5 november 2023 11:35:08 schreef Rob W.:
De figuurtjes zijn maar 3-4 cm hoog.
Met 30mAh branden ze al heel duidelijk.

Hoelang branden de figuurtjes op één lading van je cel? Een uur of 8?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Rob W.

Honourable Member

In theorie zouden ze 24 uur moeten kunnen halen.. (de cel is 800mAh)
Heb dat alleen nog niet getest :)

Leest mee sinds 19 augustus 2001..

Hier mijn gereedgekomen HF meetgenerator:

Telefunken Sender Systeme Berlin
Lambiek

Special Member

Mooi gedaan, alleen jammer van die stickers op het front. Dat kun je zo mooi maken met bijvoorbeeld Frontdesigner.

https://www.electronic-software-shop.com/lng/en/electronic-software/fr…

Maar waar gebruik je het precies voor Martin? Je zegt HF, maar op welk gebied, of gewoon HF in het algemeen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bedankt Lambiek, frontdesigner zal inderdaad een mooiere belettering geven als wat ik nu gedaan heb.
Dit deed ik door de belettering uit te printen op glosy fotopapier en daarna uit te snijden en op te plakken met Velpon (wat prima plakt).

Dit apparaat gebruik ik als een soort van netwerk analyser. Daarmee kan ik laagdoorlaat of bandfilters mee ontwerpen en antennes testen op hun resonantie en tal van andere dingen analyseren.
Ik meet de HF stroom naar het te testen object, dan gaat het terug het apparaat in en meet de uitgaande HF stroom en daarvandaan gaat het er weer uit naar de belasting. Dat kan een dummyload zijn of een andere belasting.
Daarom zitten er drie HF connectoren op S0239 en zowel BNC.
Ik wil specifiek meten met een blokgolf, dat is de laatste foto van het oscillogram van het uitgangssignaal.
Het uitgangsvermogen is traploos regelbaar en zelfs AM moduleerbaar.
De frequentie wordt uitgelezen met een externe frequentie teller.
Het frequentie bereik is in te stellen tussen 520 en 1700kHz, d.m.v. een VCO.
En is goed stabiel betreffende de frequentie stabiliteit. De frequentie verloopt maar enkele Hertz.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Lambiek

Special Member

Oké, duidelijk. Ik werk nooit met HF dus vandaar. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.