Je ziet op de scoopbeelden het zwartniveau wat schuiven, maar dat komt vooral door de instelling AC op de scope.
Ik heb het schema er nog even bijgenomen. de Welhneltspanning wordt afgeleid van de kathodespanning, na afvlakking door C81. Nu, heeft het RC circuit (samen met de weerstanden errond) en tijdsconstante van 10msec, wat aan de krappe kant is. De welhnelt spanning gaat dus wat mee veranderen met de video uitsturing en werkt die uitsturing , met enige vertraging, tegen.
Je zou C81 eens kunnen shunten met een grotere capaciteit, 100nF bvb, en kijken of dat iets veranderd aan het verschijnsel. (C81 moet op zich ook lekvrij zijn, uiteraard)
Ik heb het even geprobeerd. Wat er dan gebeurt is dat het bovenste gedeelte, wat nu grijs is, ook bijna zwart wordt.
Op donderdag 11 januari 2024 01:15:38 schreef Bavelt:
wat nu grijs is, ook bijna zwart wordt.
op zich is dat een goed teken, want wijst erop dat het zwart meer uniform is.
Hang die C er nog eens aan , pas de helderheid aan en kijk wat er gebeurt met het bounce beeld en het testbeeld. Ik vermoed dat bij de bounce het zwart onderaan/bovenaan nu meer uniform gaat zijn. Vraag is of het ook wat gaat doen voor het vegen, dit kan nog een andere oorzaak hebben. (vandaar de test.)
Daarnaast heb ik nu een videootje dat goed laat zien wat er gebeurt. De bewegende letters raken soms de rand, en dan verandert het contrast. Je kunt meteen zien dat de 'vegen' tevoorschijn komen bij een bepaald niveau van het contrast.
(Het was even een gehannes om de bestandsgrootte van de video terug te brengen tot onder de 4MB. Groter mag niet op deze site).
DVD-Beginsignaa-nog_weer-kleiner (1).mp4
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (21%)]
RAAF12
Golden Member
Uitstuurruimte van de beeldbuis is ook een dingetje, deze buizen konden niet zo fel als moderne buizen. Destijds werden de gordijnen dicht gedaan als op woensdagmiddag de kinderen voor de buis zaten.
Mja, dat heb ik 3 maanden geleden ook al verkondigd 
Klopt. Dat blijft ook wel in de markt hangen.
Maar wat ik dan vreemd vind, is dat een wit vlakje dit veroorzaakt. Niet het hele contrast gaat aan de haal. Dan kan ik het me voorstellen.
Daarbij kan ik me nl niet goed voorstellen dat men (Philips) een toestel met een dergelijk verschijnsel in productie neemt en uitrolt.
Had ik maar een splinternieuwe... 
(of iemand die destijds bij de ontwikkeling was betrokken. Maar die kans wordt steeds kleiner).
Op donderdag 11 januari 2024 10:11:01 schreef kris van damme:
[...]op zich is dat een goed teken, want wijst erop dat het zwart meer uniform is.
Hang die C er nog eens aan , pas de helderheid aan en kijk wat er gebeurt met het bounce beeld en het testbeeld. Ik vermoed dat bij de bounce het zwart onderaan/bovenaan nu meer uniform gaat zijn. Vraag is of het ook wat gaat doen voor het vegen, dit kan nog een andere oorzaak hebben. (vandaar de test.)
Kun jij nog wat met de beelden, Kris?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op donderdag 11 januari 2024 11:59:57 schreef Bavelt:
(Het was even een gehannes om de bestandsgrootte van de video terug te brengen tot onder de 4MB. Groter mag niet op deze site).
Je kunt 't toch gewoon op Youtube zetten?
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Mij staat bij, dat dan de b.b. gaar is. Maar mijn geheugen moet dan 50 jaar terug denken....Oh ja, beeldbuis vervangen, daar gebruikte we toen een anti static pistool bij, werkte prima. Zonder, bij inzetten altijd stofjes uit de kast die op de b.b. sprongen.
Op donderdag 11 januari 2024 20:26:34 schreef Krelis Vonketrekker:
Mij staat bij, dat dan de b.b. gaar is. Maar mijn geheugen moet dan 50 jaar terug denken....Oh ja, beeldbuis vervangen, daar gebruikte we toen een anti static pistool bij, werkte prima. Zonder, bij inzetten altijd stofjes uit de kast die op de b.b. sprongen.
Ja,klopt. Ik had hem er mooi in, zaten er weer van die stofjes op,afkomsig van kast (ondanks grondig uitzuigen). En van de beeldbuis.
Eigenlijk een nare constructie. Bij alles nieuw, prima. Maar een kast van 66 jaar oud...
De beeldbuis is wel goed. Hij kan immers helder wit en donker zwart aan.
Alleen zit er ergens iets, fout of misschien toch ontwerp, dat maakt dat bij een wit vlakje het niveau waarop de bb zwart moet tonen, aan de haal gaat.
Zou ik het misschien kunnen testen door een videosignaal via een externe videoversterker op de kathode van de BB los laten?
Dat zou dan een signaal moeten zijn van 20v tt op een dc niveau van ca 180v.
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Met een moderne digitale scoop kan je de sturing perfect bekijken,als dat goed is, blijft B.B. over. ( ik heb op mijn oude dag een digi scoop, en dat is een tover doos!) Nu kan ik dingen bekijken waar ik vroegen niet eens van dromen kan!
Een digitale scope bezit ik niet. Maar eigenlijk weet ik niet goed waar ik naar moet zoeken. Omdat ik de onderliggende oorzaak niet ken.
Ik ben aan het testen geweest (voor zover mogelijk) naar defecte onderdelen maar ben die tot nu toe niet tegengekomen.
Waarom veroorzaakt een wit vierkantje (of andere vorm) een balk ter grootte van die vorm een zwarte balk, maar dan over de hele horizontale lengte...
je kunt het niet lijn voor lijn bekijken. Maar het zou dus misschien kunnen dat de zwarte balk 'na' het witte vlakje (dus op de volgende lijn) komt en een hele lijn duurt.
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (18%)]
Ik had een idee, maar weet niet of dat kans van slagen heeft; een soort workaround.
Als ik het videosignaal nu eens aftop, zodat je eigenlijk geen fel wit meer kunt krijgen in een beeld. Dat zal hier en daar wat minder detail geven, maar dan zouden de vegen wel verdwijnen.
Hoe zou ik dat kunnen doen? Tussen modulator en tv? Of het videosignaal dat de modulator in gaat? Of wellicht in de TV?
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (13%)]
Ledlover
Pekelfiets nodig? Rijdend retro restoratieproject? Yamaha FZR600 1991 te koop!
Je kan allereerst kijken of het zin heeft om het videosignaal dat de modulator ingaat simpelweg te verzwakken met een potentiometer. Probeer eerst dat eens.
Clippen kan je op dat punt doen met een diode met een bepaalde voorspanning die je instelt om alleen de witpieken te clippen.
Ik heb overigens exact ditzelfde probleem met mijn Graetz F40 gehad. Ik zal de huidige eigenaar van die TV eens een mailtje sturen om te vragen of hij dat probleem inmiddels heeft opgelost.
In mijn geval zei de beeldbuistester dat de beeldbuis nog prima was.
Mijn gevoel zegt dat er ergens een spanning inzakt op het moment dat een grote straalstroom gevraagd wordt. Je kan eens op het ene kanaal van een oscilloscoop je videosignaal zetten met zo'n wit vlak. Op het andere kanaal gaan kijken naar bijvoorbeeld de anodespanning van de videoeindbuis, de AVC, andere regel-organen enzovoorts. Uiteraard gebruikmakend van de juiste verzwakkers als je op de anodespanning gaat lopen meten.
RAAF12
Golden Member
Een videosignaal knijpen kan niet zomaar, dat kost je de grijsschaal. Een videosignaal is geen simpel AC gekoppeld signaal ook het DC nivo veranderd en wordt daarom geclamped met een diode.
Ronde de sync zit ook het zwarter dan zwart nivo ook dat moet kloppen, ik begrijp dat je wilt tunen maar heb je het signaal wel eens op een betere TV met beeldbuis gezet? Dan kan je al vergelijkend inschatten op het een haalbare kaart is op die ouwe zwartwit bak.
Dit is een NTSC signaal kon geen andere pic vinden die het zwarter dan zwart nivo laat zien.
Op vrijdag 12 januari 2024 10:14:17 schreef RAAF12:
Een videosignaal knijpen kan niet zomaar, dat kost je de grijsschaal. Een videosignaal is geen simpel AC gekoppeld signaal ook het DC nivo veranderd en wordt daarom geclamped met een diode.Ronde de sync zit ook het zwarter dan zwart nivo ook dat moet kloppen, ik begrijp dat je wilt tunen maar heb je het signaal wel eens op een betere TV met beeldbuis gezet? Dan kan je al vergelijkend inschatten op het een haalbare kaart is op die ouwe zwartwit bak.
Dit is een NTSC signaal kon geen andere pic vinden die het zwarter dan zwart nivo laat zien.
[bijlage]
In de EU was er geen setup zoals bij NTSC, daarom is er geen zwarter dan zwart niveau. En zelgs al was het er wel, dit is iets voor de bron, de TV kan daar niets aan veranderen en doet er ook iks mee 
Bij het TV'tje van Bavelt is alles DC gekoppeld, een DC clamper zit er dus niet in en is niet nodig.
Een step by step benadering lijkt me het beste. (ik kom later nog wel met een volgende stap, maar het ligt alvast niet aan de verschuivende welhnelt spanning en C81
RAAF12
Golden Member
Doet me denken aan de uitdrukking 'Men kan geen ijzer met handen breken' en
'Geduld is een schone zaak'
Ledlover
Pekelfiets nodig? Rijdend retro restoratieproject? Yamaha FZR600 1991 te koop!
Op vrijdag 12 januari 2024 10:14:17 schreef RAAF12:
Een videosignaal knijpen kan niet zomaar, dat kost je de grijsschaal.
Dat is precies wat Bavelt wil bereiken.
Op de modulator zit al een potmeter om het signaal in zijn geheel te verzwakken. Maar dat verzwakt álles. In feite hetzelfde effect als de contrastregelaar terugdraaien.
Het effect treedt ook pas op wanneer het een écht fel stukje wit is. 1 niveautje daaronder en het gaat wel goed. Vandaar mijn idee om die top even af te 'clampen'. En de rest intact te laten.
Het mooiste zou zijn om met een scope een makkelijk signaal te volgen. Ik had al met een PIC microprocessor een generatortje gemaakt om een wit vlakje te maken, maar die pogingen zijn gestrand op de verticale sync, die krijg ik niet voor elkaar zodat het beeld 'rolt'.
Ik vroeg me daarbij af af als ik een signaal maak met slechts één lijn wit, of dat zichtbaar is op de beeldbuis.
Ik besef dat ik hier al een tijdje mee bezig ben, maar de aanhouder moet toch een keertje winnen dacht ik..
Als ik met de scope op de Wehnelt meet: dan reageert het beeld meteen door de (capacitieve) belasting van deze 10:1 probe.
Hierdoor ingegeven heb ik als proef een wat grotere C tussen Wehnelt en GND gehangen. Waarde 15nF, iets anders had ik even niet want de werkspanning van die C moet toch wel minimaal 180V zijn.
Het grappige is dat het veegeffect aanzienlijk reduceert! Wel zie je nog de teruglslaglijnen deels in beeld. Is ook wel te verklaren: die onderdrukking daarvan komt nu in de knel.
Maar wel heel bijzonder. Dit zou toch een beetje moeten helpen in de speurtocht...
Met C van 15NF tussen Wehnelt en Gnd
Nu met minder helderheid
als een parallel C direct op de Welhnlet wel effect heeft, en niet als je hem over C81 plaatste en R79 ok is, dan kan het niet anders of je Welhnelt trekt stroom tijdens het piek wit, en dat wil dan zeggen dat je teveel van het beeldbuisje vraagt 
Maar met die C kom ik een knap eind in de buurt. Alleen wordt nu de terugslagonderdrukking tijdens beeldwisseling via de rasterfrafo niet goed meer verdeeld.
Als ik naar het schema kijk, lijkt het erop dat het ontwerp wil dat met het verdraaien van het contrast, ook de helderheid iets wordt verhoogd.
Signaalsturing zit op de kathode van de BB, volgens mij mede omdat de syncpulsen 'bovenaan' staan.
Op de Wehnelt zou dan puur DC komen voor de helderheid, zij het met uitzondering van de rasteronderdrukking bij wisseling naar nieuw beeld.
De horizontale pulsonderdrukking gebeurt dan bij de kathode.
Ik heb de modificatie toegepast van een latere update, d.w.z. een diode (OA80) in serie met S39 eeen weerstand van 150k van kathode naar GND.
Maar wat zal ik nu doen? Want die C van Wehnelt naar GND maakt het beeld wel aantrekkelijker.