Welke opladers en oplaadkabeltjes zijn brandveilig voor smartphones?

Op donderdag 19 september 2024 14:54:05 schreef RAAF12:
[...]

Laat maar zien dan hebben we de beelden uit eerste hand. Want dat is het probleem met YT, hoe betrouwbaar zijn de beelden. Is de voeding eerst flink mishandeld in de klimaatkamer bijvoorbeeld, you never know.

In God we trust, the rest we monitor.

Waar spreek ik hier over youtube? Dit gaat over iemand die ik offline ken, en die gevoel heeft voor elektronica intensief gebruiken maar goed behandelen. Andere apparatuur is daar niet stuk gegaan toen de Apple laders het begaven.

Bij mijn weten ging het over de kubusvormige Apple ladertjes, niet over die platte in eurostekker-vorm. Dit is inmiddels heel wat jaren terug.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 19 september 2024 15:39:57 (12%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op donderdag 19 september 2024 10:24:52 schreef Sine:
[...].
Het elektrische apparaat wat de meeste binnenbranden veroorzaakt is overigens de klassieke (niet warmtepomp) wasdroger. Dat soort machines nooit onbeheerd laten draaien.

Ga jij elke keer dat je droogt, twee uur lang voor dat machien zitten?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op donderdag 19 september 2024 15:38:29 schreef Ledlover:
[...]

Waar spreek ik hier over youtube? Dit gaat over iemand die ik offline ken, en die gevoel heeft voor elektronica intensief gebruiken maar goed behandelen. Andere apparatuur is daar niet stuk gegaan toen de Apple laders het begaven.

Bij mijn weten ging het over de kubusvormige Apple ladertjes, niet over die platte in eurostekker-vorm. Dit is inmiddels heel wat jaren terug.

Eerst zien, dan geloven :-)

Dit zijn mijn laders, Samsung, Oneplus, Apple en draadloos opladen doe ik veel met mijn beste telefoon.

Op donderdag 19 september 2024 15:52:14 schreef LuckyStrike:

Onbeheerd is in dit geval (naar mijn mening) vooral niet 'aanzetten en de deur uit gaan', maar aanzetten en zorgen dat je thuis bent zodat je meteen in kan grijpen als er iets mis gaat (elektrische branden kondigen zich vaak met rare luchtjes vooraf, aan)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op donderdag 19 september 2024 17:08:34 schreef RAAF12:
[...]

Eerst zien, dan geloven :-)

Laat jij maar eens zien dat een apple lader onmogelijk uit kan fikken ;)

Kan je ook niet bewijzen. Iets meer vertrouwen hebben in iemand die al meer dan z'n halve leven met elektronica en reparaties bezig is, mag ook wel. Ik ben echt niet onfeilbaar maar van sommige dingen kan je redelijk zeker zijn, simpelweg omdat er geen reden is om ze te vervalsen. Ik heb noch belang bij Apple, noch belang bij Action. Bij Action kan ik vertellen dat je de spanbanden en de stopcontacten met schakelaartje moet vermijden. Zeer snel defect en niet altijd op een veilige manier.

Geen idee welke hiervan allemaal genuine apple zijn, maar in ieder geval deze lijkt op orignele apple: https://discussions.apple.com/thread/250192122?sortBy=rank

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 19 september 2024 17:44:23 (24%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op donderdag 19 september 2024 07:28:28 schreef Joop3:
Ik heb gelezen dat Li-ion accu's van smartphones heel soms spontaan in brand vliegen tijdens het opladen, door een onveilige oplader of door een onveilig oplaadkabeltje.

Dat is onzin.

De LADER zit in de telefoon.

mogelijk zijn er idiote adapters in omloop die "12V PD" beweren te doen maar dan geen PD doen, maar direct 12V geven. Dat lijkt me nogal idioot en "an accident waiting to happen". Als je zo'n ding zou gebruiken, dan werkt dat als je telefoon PD heeft en gewend is om om 12V te vragen. Maar als je telefoon bedoeld is om gewoon op 5V te laden, dan blaas je de chip op en worst-case gaat ie dan in de mode: "en dan laden we de accu stuk".

Een reuze slechte kabel kan de laadsnelheid significant beinvloeden. De stromen zijn nooit zo groot dat er brand kan ontstaan. Mijn telefoon laad zo snel als mogelijk, maar niet sneller als de spanning een bepaalde hoeveelheid gezakt is. Dat is dus sneller met een slechte kabel dan met een goede (laag-ohmige) kabel.

Op donderdag 19 september 2024 10:47:25 schreef RAAF12:
Wil je een goede met uitgebreide apps dan is Flir hét merk.

Dat moet ik tegenspreken.

FLIR ding gekocht. Blijkt dat de app een nieuwere telefoon nodig heeft. Nieuwe telefoon gekocht. App is niet compatible met Chip XXYYYZZ die in de nieuwe telefoon blijkt te zitten. Nieuwe tablet gekocht... werkt ook niet.

Ding heeft 2 jaar op de plank gelegen. Pas wegens omstandigheden nieuwe telefoon nodig. App is compatible met nieuwe telefoon Yoehoe! App geinstalleerd, getest... werkt!
Even later echt nodig.... werkt niet. App weggemikt.

Paar dagen later, kan toch niet zijn dat de app niet werkt. App geinstalleerd: werkt! Boel afgesloten en half uur later had ik hem weer nodig... werkt niet!

Totaal 3x gedaan. App werkt precies 1 keer.

Tip: Maakt niet uit wat je koopt, maar koop GEEN FLIR.

Gemaakt met de flir met een Linux programma (dus niet portable, zoals met een telefoon app).

De adapter die getest wordt is nu kennelijk 50 graden aan de buitenkant. Hij heeft er nu 5 uur op de max stroom opzitten.

Direct daarachter zie je een broertje die ik nodig had om de megger te voeden. Veel koeler, want nu al een paar uur onbelast. Waarschijnlijk is de warmte DIE je ziet afkomstig van de "test onder belasting".

Dit is het binnenwerk.

Ik heb met de megger de condensator op 1kV getest. Schijnbaar moet je dat op 3.8kV doen voor de veiligheidstest. Tja dat kan ik dan weer niet. :-( Edit: 14.5W in, dus 2.4W aan verliezen: ik meet 12.1W aan de uitgang, 83% efficient.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb prima ervaring met een Flir camera opzetstuk, maar ik heb me wel eerst verdiept in de materie vóór de aanschaf van het ding. Er liggen hier meerdere telefoons die ook gebruikt worden, maar de Flir wordt op een iPhone 13 Pro Max gebruikt.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/160553#highlight=flir
Voor degenen die niet doneren:

Patrick de Zeester

Golden Member

Op donderdag 19 september 2024 09:29:17 schreef fzwart:
Door niet snel te laden als dat niet hoeft. Zo gebruik ik een "oude" lader die niet verder gaat dan 1 A. Duurt dan wel twee uur maar er word niets warm.

De tablet en telefoon van mij hebben een "batterij bescherming" stand. Volgens de beschrijving wordt dan de accu langzamer geladen zodat deze minder warm wordt, en wordt de accu ook niet helemaal volgeladen. Dit zou de levensduur van de accu moeten verbeteren, wellicht dat het ook het risico op ongelukken reduceert.

Bij mijn vorige telefoon (Sharp) leek het erop dat af en toe het laadcircuit van de telefoon de weg kwijt was; soms werd ie loeiheet. Ik denk dat de veiligheid meer bij de telefoon ligt dan bij de kabel, of de lader (er even vanuit gaande dat deze niet van AliExpress o.i.d. komt).

Tegenwoordig wordt bij veel telefoons geen lader meegeleverd. Het risico is dat mensen dan maar de allergoedkoopste lader bij AliExpress gaan halen.

High met Henk

Special Member

Hier ooit een review van een action 4 voudig lader: ding was perfect

Had ook een defecte Samsung lader (origineel bij een tablet meegeleverd) open gemaakt.. schrikbarend.
Afstand tussen main terminals was minimaal, net als de galvanische scheiding tussen primair en secundair.

Ik ben het vertrouwen in "merk" laders zwaar verloren

Overigens was de Samsung ook defect na ca 2 jaar.

En die FLIR
Heb ik ook.
Werkt prima op elke telefoon:

Xiaomi 11T
Een gare Sony
Doogee s68pro

Nada problemos, maar ding is wel TRAAG met verbinden..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 19 september 2024 20:38:34 (17%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Op donderdag 19 september 2024 15:52:14 schreef LuckyStrike:
[...]

Nee, ik heb een warmtepomp droger ;)

Zonder ongein, er hangt een rookmelder in die ruimte, en die liet ik inderdaad niet draaien als ik niet thuis was.

Toen ik nog een conventionele droger had ging dat ding ieder voorjaar naar buiten en dan ging de perslucht en een stofzuiger er doorheen.

pietplof

Golden Member

Ach, als je een CAT 62A bezit is de infrarood camera ( flir) automatisch aan boord.

Klein nadeeltje is dat je geen foto van eventuele hete plekjes in je telefoon kunt vaststellen.

festina lente

Gerelateerd vraagje:

Een Fuji camera heeft een USB-C ingang en de originele lader is eveneens USB-C en gender identiek.
Kan ik daar een willekeurig passend kabeltje voor zoeken of moet dat een speciale kabel van Fuji zijn in verband met kruisende polariteit?

De set was een occasion en het snoertje zit er niet bij ;(
Er zat wel een laadsnoertje bij, maar dat is USB-A —> USB-C
Een opgefikte camera is een stuk duurder dan een iPhone....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Arco

Special Member

USB-C heeft geen kruisende polariteit: alle kabeltjes zijn gelijk.
USB-A is ook geen probleem, kan hooguit langzamer gaan (default 500mA)

Met USB kabels kun je nooit polariteit omwisselen (of je moet het kabeltje zelf gemaakt hebben... :+ )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Thanks, OK dat scheelt weer een extra duur Fuji kabeltje.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Op donderdag 19 september 2024 08:51:12 schreef Henk H.:
Kruidvat zou ik zelf niet inschatten als veilig, grote kans dat die groot inkopen in China en daar hun naam op laten zetten.

Zijn ook de USB- laadkabeltjes van Kruidvat onveilig qua brand?

Op donderdag 19 september 2024 09:08:42 schreef DJSmiley:
Kruidvat of Action zou niet mijn eerste voorkeur zijn. Allemaal gestickerd spul waarbij de kwaliteit per OEM dus kan verschillen

Geldt dat ook voor oplaadkabeltjes van Kruidvat? Want Kruidvat-filialen zijn er veel.

Hele dunne kabels vermijden. Die breken eerder en hebben vaak een hogere weerstand. Koop een goede kabel ipv alleen op de prijs te letten is mijn advies. Er zijn ook fabrikanten die schrijven dat je de originele kabel moet gebruiken. Niet alleen voor de 2 stroomdraadjes, maar ook de datasignalen die over de kabel gaan. Die dikke rode kabel meet de laagste weerstand van alle kabeltjes.

Op donderdag 19 september 2024 20:31:17 schreef High met Henk:
[flir one] ... maar ding is wel TRAAG met verbinden..

Het ding is dan bezig Linux te booten.

maar ik heb me wel eerst verdiept in de materie vóór de aanschaf van het ding.

Tja. Ik heb een keer besloten: "Morgen heb ik hem nodig. Ik kan onderzoek gaan doen of de goedkopere opties goed (genoeg) zijn of niet zeuren en een duur merk-ding kopen. "

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 20 september 2024 14:25:43 (39%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

diebobo

Golden Member

Op vrijdag 20 september 2024 14:34:12 schreef Joop3:
[...]Maar bewijst dat dat ze ook veilig zijn?

Kwa veiligheid moet je focus op de adapter liggen.

Patrick de Zeester

Golden Member

Op vrijdag 20 september 2024 13:41:21 schreef Joop3:
[...]Zijn ook de USB- laadkabeltjes van Kruidvat onveilig qua brand?

Zoals je hier hebt kunnen lezen zijn het niet de USB-laadkabeltjes waar je zorgen over moet maken; het is praktisch uitgesloten dat deze brand veroorzaken. In het slechtste geval werkt zo'n kabel niet.

Een waarschijnlijker potentiële oorzaak voor brand is de smartphone zelf, met name als deze zodanig beschadigd is dat de accu schade heeft opgelopen of een defect in het laadcircuit. En in mindere mate is de lader een potentieel gevaar voor brand, zeker als het er eentje is die voor een onmogelijk lage prijs direct uit China gekomen is.

Arco

Special Member

Ze werken prima zonder problemen of warm worden tot 60W. Wat zouden ze nog meer moeten doen?... :+
(als een kabel niet goed is geeft de aangesloten apparatuur dat wel aan: dan weigert die op hoog vermogen te laden door de te hoge spanningsval)

Als je echt op safe wil spelen dan koop een laptop USB lader van bijvoorbeeld Lenovo Thinkpad, die kan 60-90Watt laden meen ik. Als je daar dan je telefoon op aansluit die met 10-20W gaat laden dan zit je helemaal prima.

Zoals al eerder genoemd is langzaam laden nog veiliger bijvoorbeeld met 2,5W op een USB hubje of misschien heb je wel een radio of tv met USB uitgang die toch al onder spanning staat. Kabel en mobieltje op een onbrandbaar oppervlak zoals een keukenblad, glazen schaal etc. Nou dan zit je aan de zeer veilig kant van het ontbrandingsrisico.