Op donderdag 19 september 2024 07:28:28 schreef Joop3:
Ik heb gelezen dat Li-ion accu's van smartphones heel soms spontaan in brand vliegen tijdens het opladen, door een onveilige oplader of door een onveilig oplaadkabeltje.
Dat is onzin.
De LADER zit in de telefoon.
mogelijk zijn er idiote adapters in omloop die "12V PD" beweren te doen maar dan geen PD doen, maar direct 12V geven. Dat lijkt me nogal idioot en "an accident waiting to happen". Als je zo'n ding zou gebruiken, dan werkt dat als je telefoon PD heeft en gewend is om om 12V te vragen. Maar als je telefoon bedoeld is om gewoon op 5V te laden, dan blaas je de chip op en worst-case gaat ie dan in de mode: "en dan laden we de accu stuk".
Een reuze slechte kabel kan de laadsnelheid significant beinvloeden. De stromen zijn nooit zo groot dat er brand kan ontstaan. Mijn telefoon laad zo snel als mogelijk, maar niet sneller als de spanning een bepaalde hoeveelheid gezakt is. Dat is dus sneller met een slechte kabel dan met een goede (laag-ohmige) kabel.
Op donderdag 19 september 2024 10:47:25 schreef RAAF12:
Wil je een goede met uitgebreide apps dan is Flir hét merk.
Dat moet ik tegenspreken.
FLIR ding gekocht. Blijkt dat de app een nieuwere telefoon nodig heeft. Nieuwe telefoon gekocht. App is niet compatible met Chip XXYYYZZ die in de nieuwe telefoon blijkt te zitten. Nieuwe tablet gekocht... werkt ook niet.
Ding heeft 2 jaar op de plank gelegen. Pas wegens omstandigheden nieuwe telefoon nodig. App is compatible met nieuwe telefoon Yoehoe! App geinstalleerd, getest... werkt!
Even later echt nodig.... werkt niet. App weggemikt.
Paar dagen later, kan toch niet zijn dat de app niet werkt. App geinstalleerd: werkt! Boel afgesloten en half uur later had ik hem weer nodig... werkt niet!
Totaal 3x gedaan. App werkt precies 1 keer.
Tip: Maakt niet uit wat je koopt, maar koop GEEN FLIR.
Gemaakt met de flir met een Linux programma (dus niet portable, zoals met een telefoon app).
De adapter die getest wordt is nu kennelijk 50 graden aan de buitenkant. Hij heeft er nu 5 uur op de max stroom opzitten.
Direct daarachter zie je een broertje die ik nodig had om de megger te voeden. Veel koeler, want nu al een paar uur onbelast. Waarschijnlijk is de warmte DIE je ziet afkomstig van de "test onder belasting".
Dit is het binnenwerk.
Ik heb met de megger de condensator op 1kV getest. Schijnbaar moet je dat op 3.8kV doen voor de veiligheidstest. Tja dat kan ik dan weer niet. Edit: 14.5W in, dus 2.4W aan verliezen: ik meet 12.1W aan de uitgang, 83% efficient.