Vraagje ECC85 FM zendertje

rob007

Yarr, Matey!

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hubie

Golden Member

Baco heeft de ECC85.Ze hebben ook een hele berg NOS Russen (ik bedoel buizen,geen kozakken) Grote kans dat ze daar de russische equivalent van de ECC85 hebben.

https://www.baco-army-goods.nl/radiobuizen-buisvoeten/electronen-buize…

Robje,beter dat schema bouwen met die 2 x ef 80.
Die buizen zijn er nog bij stapels.

revado

Honourable Member

Op maandag 23 september 2024 23:14:21 schreef Hubie:
Baco heeft de ECC85.Ze hebben ook een hele berg NOS Russen (ik bedoel buizen,geen kozakken) Grote kans dat ze daar de russische equivalent van de ECC85 hebben.

https://www.baco-army-goods.nl/radiobuizen-buisvoeten/electronen-buize…

Die ecc85 bij Baco is ook geen originele.
Wil je die wel , kijk dan even bij een bekende op de site :)
https://www.elba-elektro.nl/

RAAF12

Golden Member

Maarten kan ook even zijn E88C omnummeren naar E88CC :-) Oeps een echte enkele triode E88C tja die was er ook nog! Ik heb ze ook liggen, old stock met de opdruk SQ en dat staat voor special quality. Mooi hoor, die vergulde pootjes. Zoiets moet natuurlijk ook in een keramische buisvoet met vergulde contacten worden geplaatst! (heb ik ook NOS :-) )

Arco

Special Member

De EC/PC900 heb ik ook wel eens gebruikt.
(schattig buisje, veel kleiner vind je ze niet)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op dinsdag 24 september 2024 08:16:57 schreef revado:
[...]

Ik ben nog weer wat buizen aan het toevoegen op het moment, maar ECC85 wordt echt een probleem *). Ik heb ook nog wat gebruikte en twijfelgevallen gevonden tussen de binnenkomende maar die verkoop ik pas als ik ze goed kan testen. Voor de bedragen die die dingen tegenwoordig doen wil je geen ruimte voor twijfel openlaten.

Bij die E88C zitten ook wat twijfelgevallen die ik dus niet te koop heb staan. Mogelijk lagen ze op reserve voor een distributie of ontvanger waar ze routinematig werden gewisseld na een aantal uren maar dan krijg je dus ook dat er mogelijk gewisselde exemplaren tussenzitten. Zelfde verhaal voor wat E88CC.

Voor dergelijke buisjes is het voor experimenten eigenlijk het beste om uit te wijken naar televisiebuizen. Genoeg keus uit enkelvoudige RF triodes PCxx.

Ik bedenk me dat de ECC84 ook nog zou kunnen voor sommige experimenten. Is de voorloper van de ECC88 en geen erg gewild type.

*) Ik denk dat er door de jaren heen ook vaak ECC85's vervangen zijn omdat de anodeweerstanden in waarde opgelopen waren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Hallo Hubbie, Bacop heeft veel vreemde buizen zie ik ook.
Heb hier nog wel wat liggen hoor, Heb ook destijds eens een hele verzameling opgekocht.
Daar zit nog van alles tussen!
Saturnus EF80 ja die heb ik hier ook nog liggen, ik moet even kijken wat ik nog heb.
En heb gloof ik ook nog E88CC of zo iets… had gloof ik gouden pinnetjes of zo?
Ik moe nu toch eerst dat hokje opruimen, tis echt te gek zoals het daar er bij licht.
Arco, inderdaad wat een lieverdjes zeg! LOL
Buisjes toevoegen, kwouw dak de kans kreeg! De LichtMis zit er voor mij ook niet in tot grote spijt. ;(
( waarschuwing gelijk voor jullie mensen, LichtMis! Ik dacht op  28 september )
ik wens jullie veel succes in de jacht naar... toe!

VrGr Rob

Ik lees hier onder: op het dressoir , als ik dat doe slaat ze me in elkaar! LOL 8)7

[Arco](schattig buisje, veel kleiner vind je ze niet)

De batterijbuisjes en nuvistors voelen zich nu een beetje op hun teentjes getrapt....

Ik heb de nuvistor-tijd niet bewust meegemaakt, maar heb er vorig jaar wel een paar gekocht bij Baco. Ze staan nu op het dressoir in de woonkamer, samen met wat andere leuke buizen. Ongelooflijk dat die nuvistors nauwelijks groter zijn dan een germanium-transistor uit die tijd.

set SCE to AUX.

Op dinsdag 24 september 2024 08:16:57 schreef revado:
[...]

Welk type is het dan wel, als het geen ecc85 is?

Of is het een nieuwe productie ecc82 (of andere niet-spanroosterbuis) die omgestempeld is?
Volgens mij is het lastige dat spanroosterbuizen een tolerantie van micrometers nodig hebben tussen het rooster en de kathode, en dat ze daarom voor zover bij mij bekend niet meer geproduceerd worden.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Die van Baco is een 'echte' ECC85, foto is van een ECC85 van Neuhaus (RFT)

https://www.baco-army-goods.nl/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/225x/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/e/c/ecc85-feb.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 25 september 2024 12:55:45 (49%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob007

Yarr, Matey!

Ik ben bezig om mijn hokje op te ruimen, man man wat ben ik een smeerkees!
ZO VEL PUIN! Maar hoop dat ik ook weer spulletjes tegen kom zoals inderdaad ook buis spul.
De voeding is zo ie zo geen probleem maar ik weet ik heb mooier spul… MAAR, waar…?
.
Strakjes heb ik hoop ik weer ruimte dan kunnen jullie die ECC85 buisjes ook naar mij sturen hoor!
Maken we er een actie van zoals houd Rob lekker bezig stuur een ECCtje naar Rob :+ LOL

VrGr Rob

Hubie

Golden Member

Heb er 5 stuks voor je liggen te leggen :) ,ze komen alle 5 uit werkende radio's dus ze zijn wrs nog ok.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Hallo Hubie, neem aan dat je ze wilt verkopen of zo.(hoor wel wat de prijs is dan)
zelf hier bezig nu met opruimen nog steeds, is/word waarschijnlijk een jaar project!
MAAR, ik kan nu wel een stukje van mijn werkbank/plank zien, latten we dit ff ik de krant zetten!!!
ut mot nie gekkur woru!
.
merkte trouwens wel dat er veel buisgestoorde persoontjus hier zijn.
Veel van jullie haakten hier in omdat er waarschijnlijk ECC85 stond
( EN niet onterecht hoor, want ben zelf ookwel een buizofiel )
En het is omdat ik wil proberen om met mijn hokje bezig te blijven met opruimen anders zou ik gek genoeg zijn om inderdaad zo’n ECC een balans oscillator te prutsen, sterker nog ben bang dat dat wel gaat gebeuren.
Nu nog ff in het hokje, puin ruimen!

VrGr Rob

Maak dan een aparte conventionele oscillator met de ene, en een balans/PP eindtrap met de ander. Merk op dat dat niet hetzelfde is als dingen parallel zetten. Je moet werken met een fasedraai-trafootje aan de ingang van je eindtrap, en idem dito aan de uitgang

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hubie

Golden Member

Op donderdag 26 september 2024 13:01:41 schreef rob007:
Hallo allemaal,

Hallo Hubie, neem aan dat je ze wilt verkopen of zo.(hoor wel wat de prijs is dan)
zelf hier bezig nu met opruimen nog steeds, is/word waarschijnlijk een jaar project!
MAAR, ik kan nu wel een stukje van mijn werkbank/plank zien, latten we dit ff ik de krant zetten!!!
ut mot nie gekkur woru!
.
merkte trouwens wel dat er veel buisgestoorde persoontjus hier zijn.
Veel van jullie haakten hier in omdat er waarschijnlijk ECC85 stond
( EN niet onterecht hoor, want ben zelf ookwel een buizofiel )
En het is omdat ik wil proberen om met mijn hokje bezig te blijven met opruimen anders zou ik gek genoeg zijn om inderdaad zo’n ECC een balans oscillator te prutsen, sterker nog ben bang dat dat wel gaat gebeuren.
Nu nog ff in het hokje, puin ruimen!

VrGr Rob

Kost nix rob007,alleen de verzendkosten.

rob007

Yarr, Matey!

JAAAAaaaa dan wil ik ze ZEKER WEL hebben! :9~
Moeten we ff kortsluiten, JAAAaaaa dan is Robbie er als de kippen bij! :P
Mag ik een Email sturen Huub? Kan ik ook meer vertellen ook.
.
Denk ik aan buisjes denk ik aan de Lichtmis waar rob niet heen kan ;(
( kan wel janken! ) maar nou ja, de kleinkinderen gaan voor alles he!
.
en langngngzzzaammmm maar zeker gaat mijn hokje een HEEL klein beetje geruimd raken.
( een heel klein beetje maar hoor! )

VrGr Rob

revado

Honourable Member

Op donderdag 26 september 2024 16:53:56 schreef rob007:

Moeten we ff kortsluiten, JAAAaaaa dan is Robbie er als de kippen bij! :P

Kortsluiten?? , dat is zonde van die buisjes Rob :) :)

Ha rob007,

Vraag heb jij misschien iets gedaan met de GU72 eindbuis ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal sorry hoor maar moest ff Opa zijn, moest mee naar voedjebal en Oma wil dit en Oma wil dat en PFFffffff.
.
Ik heb Hubie een Email gestuurd hoop dat ie aan komt.
.
Revado ik heb al ZO VEEL kortsluiting gemaakt en ook ROOK gemaakt soms tot grote verdriet hier,
spulletjes waar ik zo graag mee deed spelen en hup blies het zo de lucht in man man man…
.
Hallo ook Henk,
Nee een GU72 eindbuis ken ik eerlijk gezecht niet ik heb wel eens met een kennis met van die buisjes gerommeld met zo’n zwarte dop, dat was voor KG lijkt ook een klein beetje op deze buis.
( is die GU72 voor 100MHz? )
.
los hiervan ga ik steeds meer en meer het werkblad van mijn werktafel zien, ut mot niet gekker wordu!!!

VrGr Rob

( ships heb ik dat! is mijn 2/70 Antenne gloof ik weer stuk! ;( )
Tenminste mag ik dan hopen anders is mijn 2/70meter bakkie stuk, Hoop van niet! :'(

Hubie

Golden Member

@rob007,Hoi Rob,ik heb je gisteren of eergisteren een mailtje gestuurd over die buisjes :)

rob007

Yarr, Matey!

Ik heb de buisjes van Hubie binnen.
Nogmaals dankjewel Hubie via deze weg! _/-\o_
Ik ga er mee rommelen, we kunnen met die buisjes allerlei kantjes uit,
MAAR ik ben ook bezig om het hokje een beetje proberen op te ruimen dus alles op zijn tijd.
.
We hadden het over iets van Oscillator op 100 maar daar maak ik 85MHz van natuurlijk,
ik moet gelijk ook zoeken en kijken wat ik nog allemaal heb als/voor voeding enz…
.
heb op Amazon gelijk maar zo’n up convertor besteld:
https://www.amazon.nl/Akozon-Hoogspanning-Converter-Condensator-Oplaad…

Of het wat is??? en anders blazen we het gewoon op, in de hoop dat er dan wel rook uit komt natuurlijk!!! :+

VrGr Rob

rob007

Yarr, Matey!

Vraagje? Ik gebruik zoveel ik kan KOOL weerstanden met/bij HF,
in dit geval bijvoorbeeld bij dat buisje die ECC in de plus –
( ik zeg maar wat, 10K van anode(s) naar de plus )
gestel ik neem daar een metaalfilm weerstand voor?
Nu heb je geen 10Watt daarvoor in film maar wel 5W en 22K 5W zit je ook in de buurt.
Of zeggen jullie nooit geen metaalfilm daarvoor… ?
.
https://www.amazon.nl/Innfeeltech-tolerantie-Weerstand-Project-Experim…

VrGr Rob

Ha rob007,

Het gebruik van kool weerstanden is iets verouderd, maar het kan koolfilm geen kool composiet alleen,
waar hebt je een 10 Watt voor nodig ?

Ruis is de belangrijkste (stoor) parameter en die is bij de koolstof familie niet uitmuntend.
Ik zou voor metaalfilm gaan maar die zijn weer duurder, als anode weerstand denk ik dat een van de belangrijkste,
toevoegingen contact en schotruis zijn.
Beide ruis type hebben een directe relatie met de stroom die door de weerstand loopt de stroom zo laag mogelijk houden.
Bij koolstof film weerstanden altijd groter dimensioneren dus als je een 1 Watt weerstand nodig hebt een >2 Watt gebruiken.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.