vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op maandag 30 maart 2026 16:34:03 schreef EgbertG:
Ik haal uit een inbouwdoos de volgende 2 onderdelen en heb dit nooit eerder gezien.
Combinatie relais / stroomspoel sensor?Wie kent ze wel?
Er zit een ingegoten (ferriet)kerntje in!
Het lijkt er nog het meest op dat dit een ontstoorpoging is geweest van iemand keurig aangesloten met adereindhulsjes.
Zat er toevallig een dimmer bij?
Zat hij op een printje gemonteerd met de korte draadjes?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op maandag 30 maart 2026 17:08:21 schreef Arco:
IDT7132: https://www.renesas.com/en/document/dst/713242-datasheet
Ah, daar had ik dus niet op gezocht, wederom bedankt Arco.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel
Golden Member
Op maandag 30 maart 2026 17:04:01 schreef bprosman:
Hier nog 2 zoekplaatjes van mij. Die eerste heb ik misschien al eens gevraag. DC/DC Converter maar welke ? Kan ook geen AD Databoek vinden waar ze in staan.
[bijlage]
Die vraag heb je in 2018 ook al gesteld, toen kwam geen antwoord op...
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2025822#2025822
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb hier een ding waarvan ik denk dat het een Hall sensor stroom meter is.
Drie aansluitingen, opschrift (en QR): R58321 . Merk is Honda.
Het komt uit een japanse (hybride) auto.
Weet iemand een datasheet of aansluitschema te vinden?
Edit: De R58321 lijkt een serienummer te zijn: We hebben er nog drie gevonden: R67488, R67450, R67477. Die laatste drie staat dan RG13 op ipv RF15 (met lelijke stempel). Het vierkante gat is inderdaad bedoeld voor een 12x2 busbar.
[Bericht gewijzigd door rew op (32%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Dat nylon ding doet me denken aan een hub voor een CD. Maar dan snap ik niet hoe de aandrijving moet werken....
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Dat is een centreerdisk voor een 8 inch floppy als ik mij niet vergis...
Die KEMET dingetjes zijn natte tantaaltjes, eindeloos veel beter dan de hedendaagse prut.
[Bericht gewijzigd door fatbeard op (39%)]
RAAF12
Golden Member
Ah zeer bedankt, FB. Dan gaat er een stickertje op het zakje en dan wordt het Fichero label printerje ook eens gebruikt. En mooi om te weten dat het goede elco's zijn.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 2 april 2026 16:13:21 schreef fatbeard:
Dat is een centreerdisk voor een 8 inch floppy als ik mij niet vergis...
Ah! Bingo... Maar hij zal toch ergens aangedreven moeten worden. 300RPM, toch?
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op donderdag 2 april 2026 16:13:21 schreef fatbeard:
Dat is een centreerdisk voor een 8 inch floppy als ik mij niet vergis...
Inderdaad...
In de eerste generatie Bancontacttoestellen-cash dispencers (Transac T24, 1978-1983) werden zulke 8" floppies gebruikt met een 220VAC motor als aandrijving en een solenoid voor de kop tijdens de lees/schrijfacties.
Shugart floppy disk, 8 inch, 160KB, hard-sectored, 32 sectoren, ijzeren lees/schrijfkop (achteraf vervangen door keramische kop).
De floppy bevatte de applicatie (32KB!), de 'zwarte' lijst (geweigerde kaarten) en het rotatief geheugen voor de offline transacties (achteraf wegens veiligheidsredenen beiden verwijderd, dus enkel nog online transacties mogelijk).
@RAAF12:
Bij ons wordt het Fichero label printerje voornamelijk gebruikt voor het etiketteren van vlees voor de diepvriezer (type/herkomst/datum) en ook voor mijn tientallen zout-en pepermolens, actueel 17 soorten peper (Kampot, Sechuan, Timut, Voatsiperifery, Penja, Tellycherry e.v.a.), en 6 soorten zout (roos zout van Himalaya, Perzisch blauw zout, zwart zout, Guérandezout e.a.).
Vroeger verzamelde ik Nixies, VFD's en Numitrons, nu zouten en pepers... 
nonius
set SCE to AUX.
Het ding kwam me al zo bekend voor maar ik kon de link niet leggen. Inderdaad!
[Ah! Bingo... Maar hij zal toch ergens aangedreven moeten worden. 300RPM, toch?
Deze schijf freewheelt, Rew; op het moment dat je de drivehandel aan de voorkant overhaalt dan klemt en centreert hij de floppydisk. Aan de andere kant van de disk zit nog een 'draaiend ding', *dat* wordt aangedreven door een motor.
Heb ooit nog een half dozijn van die 8" floppydrives gesloopt (en helaas de 4-5 dozen met floppies weggegooid....); de aandrijfmotoren die daarin zaten heb ik nog; waren ca. 10x10x10cm groot. Het gietijzeren frame van die floppydrives was ook redelijk substantieel.... Daar pasten volgens mij 5 moderne laptops in.
Op donderdag 2 april 2026 13:50:51 schreef RAAF12:
15µF 20V doos vol.... no China crap
[bijlage]
Bijna onverwoestbare natte tantaaltjes.
Op donderdag 2 april 2026 12:57:45 schreef rew:
Ik heb hier een ding waarvan ik denk dat het een Hall sensor stroom meter is.
Drie aansluitingen, opschrift (en QR): R58321 . Merk is Honda.Het komt uit een japanse (hybride) auto.
Weet iemand een datasheet of aansluitschema te vinden?
Edit: De R58321 lijkt een serienummer te zijn: We hebben er nog drie gevonden: R67488, R67450, R67477. Die laatste drie staat dan RG13 op ipv RF15 (met lelijke stempel). Het vierkante gat is inderdaad bedoeld voor een 12x2 busbar.
@Rew
Is de module te openen hij is 3pins zag ik ik vermoed iets van 5volt / massa /signaal.
Soms door te openen en printplaat te bekijken kun je achterhalen wat de aansluitingen zijn mij is het al vaker gelukt zo.
Auto fabrikanten zijn vandaag de dag niet zo scheutig met info wij lopen daar in de garage ook tegenaan.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jep. je kan de stroomsensoren openen! Super simpel. Geen gereedschap nodig anders dan een werkende nagel. Je ziet dan de zwarte potting. het veert een beetje.
Dan heb je 2 opties @Rew of het siliconegietsel eruit peuteren of op zoek naar het aansluit schema..
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op donderdag 2 april 2026 16:13:21 schreef fatbeard:
Die KEMET dingetjes zijn natte tantaaltjes, eindeloos veel beter dan de hedendaagse prut.
En vrij prijzig ook nog eens, als ik naar natte tantaaltjes bij Mouser kijk.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 3 april 2026 22:01:42 schreef daandc:
Dan heb je 2 opties @Rew of het siliconegietsel eruit peuteren of op zoek naar het aansluit schema..
Ik verwacht twee diodes als meting van GND naar 5V. En 1 diode van de output naar beide voedingspennen. Als ik ze nodig heb, ga ik ze op die manier doormeten. Mogelijk geen diode van de output naar 5V indien open collector. Maar ik verwacht een analoge output.
[Bericht gewijzigd door rew op (12%)]
RAAF12
Golden Member
Op vrijdag 3 april 2026 22:56:56 schreef Lucky Luke:
[...]
En vrij prijzig ook nog eens, als ik naar natte tantaaltjes bij Mouser kijk.
Er staan 2 dozen vol
En ook nog laatjes met IC's vnl. TTL en CMOS. Kreeg er ook nog een blauw Weller soldeerstation bij van de weduwe. Zal een lijst maken van de IC's en op V&A plaatsen.
RAAF12
Golden Member
Ik heb geen idee wat dit voor extra dun isolatie materiaal is rond de ader van de kabel. Het zit aan een Toshiba P6100 100MHz scope probe.
Met schakelaar 10/X1 CAT II IEC1010, 600Vpk. Vinyl folie?
edit: Toshiba werd er gefluisterd maar het is deze https://nl.aliexpress.com/i/1005009658988109.html?gatewayAdapt=glo2nld
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (22%)]
In een oud schema uit 1974 kwam ik een mij tot nu toe onbekend onderdeel tegen, een codistor:
Ik kon er weinig over vinden, het lijkt een stroomregulerend element te zijn. Beetje een zenerdiode maar dan voor stroom in plaats van spanning. Vergelijk het met een JFET met de gate aan de source.
Is dit compleet obsolete of ben ik er gewoon nog nooit tegenaan gelopen?
Op vrijdag 24 april 2026 19:27:53 schreef 6502:
In een oud schema uit 1974 kwam ik een mij tot nu toe onbekend onderdeel tegen, een codistor
Rond die jaren heb ik van een familielid massa's onderdelen van Philips Telecom gekregen, die hij in de 'dumpwinkel' per kg kocht. En die zocht ik dan uit, en sorteerde ze naar soort en waarde. Ik heb er nog steeds een aantal, want het waren echte kwaliteitsonderdelen. Philips Telecom was in die tijd een belangrijke leverancier van telefooncentrales voor PTT, die vaak meerdere telefoongesprekken over één lijn lieten lopen door de signalen op verschillende frequenties te moduleren. Het fijne weet ik daar niet van, dat familielid werkte in het magazijn en had geen enkele elektronicakennis.
Daarbij zaten 'zener'diodes van 1,4V en 2,1V. Type BZX75C Dat zijn geen echte zenerdiodes, maar twee of drie signaaldiodes in serie in één behuizing. Op alldata.com is een datasheet voor BZX75C beschikbaar. Daar spreken ze over 'stabistors'. Of het symbool in het schema dan dergelijke elementen moet voorstellen weet ik niet (ik heb nooit schema's gezien waarin die dingen toegepast werden), maar gezien de drie diodes in serie als één teken lijkt het me niet onwaarschijnlijk.