Of een reeks toestellen.. Maar als de trafo zowel op 15kHz als op 20kHz moet kunnen werken dan is de kans groot dat er wikkelingen geoptimaliseerd zijn en dus anders dan van een trafo die alleen op 15kHz hoeft te werken.

Vaak zaten er minime verschillen in trafo's en was de pinbezetting anders. In de 40 jaar dat ik TV's repareerde kwam ik geen toestel tegen waar een linetrafo zo maar uit te wisselen was zonder enige modificatie. Dus zou ik zeggen geef eens een voorbeeld van wat je in gedachten had, het mag ook een KTV zijn :-)

Op dinsdag 6 mei 2025 22:34:51 schreef harry64:

Mag ik trouwens nog een poging wagen met de oude?

Zal ik je anders die trafo in zijn geheel opsturen? Dan weet je hoe het zit. En zou jij wellicht er nog iets mee kunnen...

Op dinsdag 6 mei 2025 23:54:40 schreef RAAF12:
Vaak zaten er minime verschillen in trafo's en was de pinbezetting anders. In de 40 jaar dat ik TV's repareerde kwam ik geen toestel tegen waar een linetrafo zo maar uit te wisselen was zonder enige modificatie. Dus zou ik zeggen geef eens een voorbeeld van wat je in gedachten had, het mag ook een KTV zijn :-)

Bij zwartwit hadden we hier al een voorbeeld, 17TX250A en 17TX291A en de bijbehorende 21" varianten. Een modern voorbeeld dat me zo te binnen schiet is een AT2079 variant die in zeker een handvol verschillende chassis van verschillende fabrikanten is gebruikt en deze of een variant ervan ook uitwisselbaar was tussen een handvol Philips chassis (dat was ook wel handig, want ze gingen nog wel eens primair in sluiting). Vooral in 90 graden KTV's werd het ontwerp langzamerhand wel een beetje gestandaardiseerd, zodat dit kon. Hetzelfde principe geldt in meer of mindere mate voor alle lijntrafo's die het tot in de catalogi van Philips Components schopten.

Op dinsdag 6 mei 2025 18:25:37 schreef Bavelt:
Tja, ik heb beide toevoerdraden uit de socket van de DY87 moeten trekken om de lijntrafo te demonteren. (1 winding om de kern met dik draad)

Ik dacht niet dat dit 'insteekvoeten' waren, de nieuwere met boveninvoer volgens mij wel.
(waarschijnlijk heb je de kabel gewoon losgetrokken of de weerstand in de voet beschadigd (bestaat uit een paar windingen weerstandsdraad binnenin/rond de voet.)

De nieuwere voet:

Mij staat geen serie weerstand voor de DY87 bij, was dat niet de stalen draad wikkeling. Altijd moeilijk te solderen (toen der tijd)

Op woensdag 7 mei 2025 02:39:21 schreef Arco:
[...]
Ik dacht niet dat dit 'insteekvoeten' waren, de nieuwere met boveninvoer volgens mij wel.
(waarschijnlijk heb je de kabel gewoon losgetrokken of de weerstand in de voet beschadigd (bestaat uit een paar windingen weerstandsdraad binnenin/rond de voet.)

De nieuwere voet:

[bijlage]

Tja, ik trok er gewoon aan. Voor de HSP lijn hetzelfde, ik deed dat bij andere TV's ook.
Achteraf had ik dat natuurlijk beter niet kunnen doen; wanneer de kern in twee helften was gedemonteerd, had ik hem er gewoon van kunnen afschuiven.
De uitgetrokken draden zien er evenwel niet gebroken uit, lijkt een beetje op draden uit een F-koppeling. Isolatie met een stukje draad er uit.
Maar enfin.

Als ik de de draden van de gloeilus er weer insteek, dan meet ik in de socket wel contact. Ze gebruiken pinnen 2 en 9 (afwijkend van schema, waar 4 en 5 wordt genoemd).

Wat ik dan wel weer opvallend is dat wanneer ik klein montagedraad 1 á wikkelingen om de kern leg en deze op een losse DY87 aansluit, hij wel flauwtjes gloeit.

Blijkbaar is die ene wikkeling (eigenlijk is het geen eens een wikkeling, meer een lus) niet toereikend om het ding aan het gloeien te krijgen.

Dat zou er dan weer op duiden dat er te weinig power wordt opgewekt. Ook dat is dan weer verklaarbaar door een met de losse pols en ook niet netjes gewikkelde primaire spoel.
Gecombineerd met een gebroken en deels afgebrokkelde kern heeft dat flink aan inductiewaarde ingeboet.

Op woensdag 7 mei 2025 08:53:55 schreef Krelis Vonketrekker:
Mij staat geen serie weerstand voor de DY87 bij, was dat niet de stalen draad wikkeling. Altijd moeilijk te solderen (toen der tijd)

De weerstand is gewikkeld met weerstandsdraad rond de voet en is 1 - 1.6 Ohm. (bij de pijl zie je het draad lopen)

[Bericht gewijzigd door Arco op (48%)]

In die socket van mijn lijntrafo kan ik dat niet zien. Zo te zien is het ingegoten, dan wel twee helften later gelijmd.

Op dinsdag 6 mei 2025 22:34:51 schreef harry64:

Mag ik trouwens nog een poging wagen met de oude?

Ik heb je een PB gestuurd.

Je hebt antwoord. :)

Stuur je hem met buissocket?

[Bericht gewijzigd door harry64 op (44%)]

Hij is al onderweg en wordt morgen bezorgd.

Zoals hij nu is:

Is hier de site MARCEL TV museum bekend? even een link naar HSP trafo vocht dicht maken: http://www.marcelstvmuseum.com/trafo%20in%20oxan.html

Beste is dan vacuum impregneren...

Ja, vacuüm, maar eerst de ruimte vacumeren, en dan pas trafo onder dompelen. alles is mogelijk, maar waar haal je even voor deze trafo de middelen vandaan...? Ik zag het bij v.d. Heem, lijntrafo's voor het leger, dat was dan wel in 1963! Had daar school excursie, zwart/wit T.V.'s, en... SOLEXEN.

Ik vroeg me wel af waarom Philip zo veel varianten van die lijntrafo's heeft gemaakt en toegepast.

Je zou denken als eenmaal een trafo het goed doet en redelijk is ontwikkeld, de elektronica van latere TV's daar dan op afstemmen. Zo'n trafo is toch het meest cruciale en kwetsbare deel.
En service technisch moet moet het ook voor Philips zelf lastig zijn geweest voor reparaties lijkt me.

Zou men later niet hebben overwogen om spannings-vermenigvuldiging te creëren door het toepassen van diodes en condensatoren?

Bij het K9 chassis heeft Philips naast de lijntrafo een tripler toegepast voor de hoogspanning.

Achter de combinatie van horizontale afbuiging en genereren van de hoogspanning zit een heel verhaal, en is best ingenieus. Dat wordt in deze video uitgelegd (in het Engels): https://youtu.be/HdEfo8jS3FI?si=qqCSpVc7x_3Zmbz4

Op woensdag 7 mei 2025 21:59:13 schreef Bavelt:
Ik vroeg me wel af waarom Philip zo veel varianten van die lijntrafo's heeft gemaakt en toegepast.

Je zou denken als eenmaal een trafo het goed doet en redelijk is ontwikkeld, de elektronica van latere TV's daar dan op afstemmen. Zo'n trafo is toch het meest cruciale en kwetsbare deel.

electronica ging toen snel vooruit, en jij wil dant alles on hold wordt gezet om zich aan te passen aan een bestaande trafo? dat lijkt me niet echt logisch.

dan zaten we in de jaren 90 nog met 70° afbuiging :-) (end de PL81)

Philips trafo's waren wel vrij ingewikkeld tov de Duitse exemplaren. ze maakte graag gebruik van vele hulpwikkelingen.
sommige versies zijn daardoor niet makkelijk te herwikklen.

Op donderdag 8 mei 2025 07:01:52 schreef kris van damme:
[...]

dan zaten we in de jaren 90 nog met 70° afbuiging :-) (end de PL81)

Afbuiging is idd een dingetje.
Toch komt het op me over dat er in korte tijd heel erg veel varianten zijn gemaakt. Ik zou wel eens in die wereld van ontwikkelaars toen hebben gekeken.

Lang vervlogen tijden... ;)

Ik heb vroeger zelf 6 jaar bij Philips gewerkt. Ik ervaarde toen wel dat bureaucratie het vaak won van creativiteit. En men sprak toen heel vaak in 12 NC-taal..

De ontwikkelingen gingen snel, andere beelbuizen met afbuigjukken, nieuwere buizen, misschien ook beter kernmateriaal voor de trafo ect. Vaak plaatste Philips de aansluitingen weer anders. Uitwisseling van een trafo in een ander chassis was een heilloze missie, je moest echt de trafo de voor het chassis gemaakt was hebben. Het enige wat wel lukte was een hsp spoel overzetten bij een ZW/W TV als die defect was.

Maar de montageafdeling moeten ze daar dan ook wel een beetje gek van zijn geworden.

TV's van hetzelfde type die toch soms nét weer ietsjes anders zijn afgemonteerd.
Het leek wel of men een beetje de vrije hand had.

Zo ook mijn 17TX291A-05B, die weer een extra draad naar de lijntrafo heeft die niet in het schema staat.

Last minute modificatie, de officiele dealers kregen daarvan schema's met beschrijving toegestuurd als bleek dat er toch verregaande vermoeidheid optrad in een schakeling. Ik kan me nog herinneren dat een K30 KTV ook allerlei weerstanden bij de trafo had die later waren toegevoegd aan de printspoorzijde.