Op woensdag 30 juli 2025 09:07:47 schreef Lambiek:
[...]
Ja en dat werkt bij ons naar alle tevredenheid.

Hier de maand opbrengst van Juni, dit was anders extra terug geleverd.
.

teruglevering is niet mijn doel, capaciteitstarief ontwijken wel.
mijn 10L keukenboiler is 2200W. die warmt op 20min volledig op. dat wil ik niet, die mag er van mij gerust 2uur over doen.
in de winter is er weinig zon, staat de warmtepomp aan, verlichting aan... het laatste dat ik wil is zo een energiesluper voor 15min lang.

momenteel staat die geprogrammeerd met een smartplug dat die opwarmt van 15h22 tot 15h37 en dit voor verschillende tijdsstippen door de dag.
zijn verbruik wordt dus voor 8min in het eerste kwartier gerekent, en 7min in het volgende kwartier waardoor die maar voor 1100W meerekent ;-).

maarja, t zou nog leuker zijn als ik die bv met 100W heel de dag laat warmen, maar dat die meer doet als er bv eens 500W zon opduikt.

momenteel heb ik een zelfbouw accu die voor mij alles regelt. elke 100W zonoverschot gaat in de accu. en dat gaat aardig goed nu.

2024, gelijkaardige dag als gisteren, zonnig en bewolkt:
verbruik 23kWh,
zon 31kwh,
net verbruik 6kWh
net injectie 14kWh

gisteren met mijn DIY accu in werking
verbruik 19kWh,
zon 31kwh,
net verbruik 1,5kWh
net injectie 12kWh

4x minder net verbruik. nog altijd veel injectie, simpelweg omdat ik maar beperkt vermogen kan opladen in de accu (6 laders van 36V 2A).
nu in oktober/november verwacht ik de meeste winst,
in dec-jan-feb heb ik gewoonweg te weinig opbrengst van de zon, alles was ze doet is quasi direct verbruikt.
maart-april weer de meeste winst

[Bericht gewijzigd door fcapri op (10%)]

Op woensdag 30 juli 2025 08:47:51 schreef fcapri:
[...]

tot ze met het capaciteitstarief beginnen.
als ik dergelijke zou doen, en er is 1 middag tijdens de hele maand dat het eens bewolkt is, dan hang je er dus aan bij dat capaciteitstarief.

ik heb nu een oplossing waarbij ik een Warmtepompboiler in serie heb met een gewone boiler.
de WP boiler warmt iedere dag op tot 55°C, 8uur warmen aan 275W ofzo.
de gewone boiler erachter warmt enkel verder tot 70°C als er effectief 1100W injectie is (is een 1100W boiler). als er verbruik is, schakelt die direct weer uit. is er geen zon, doet die niks en blijft alles op 55°C

Ik heb zelf mijn 100L gasboiler omgebouwd naar elektrisch met een 1200W weerstand. En het is kwestie van buiten de spitsmomenten te verwarmen.

Het hoogste piekvermogen dat ik al gehad heb is 4,4kW. Sedert april wanneer de zonnepanelen geplaatst zijn niet meer boven de 2,5kW geweest, voor de maand juli zelfs maar 800W.

ik heb de boiler ook slim gemaakt zodat die vanzelf uit gaat als er teveel verbruik is. zo kan ik toch al met 1100W spelen.
de keukenboiler van 2200W is de volgende, maar die moet dynamisch te regelen zijn. anders zou die enkel werken als er meer dan 3300W injectie is.
beide samen dynamisch zou nog beter zijn.
200W injectie, elk met 100W warmen.

Op woensdag 30 juli 2025 09:32:16 schreef evelo:
En het is kwestie van buiten de spitsmomenten te verwarmen.

dan zou ik die al snachts moeten opladen, en dan betaal je altijd de stroom.
ik moet die zowieso overdag laten warmen, zodat het met zonnestroom is, maar dan ook opletten dat het niet de momenten zijn dat madam aan het koken of wassen is.
want wasmachine samen met boiler op een bewolkte dag = 3KW piek.

Op woensdag 30 juli 2025 09:32:16 schreef evelo:
Het hoogste piekvermogen dat ik al gehad heb is 4,4kW. Sedert april wanneer de zonnepanelen geplaatst zijn niet meer boven de 2,5kW geweest, voor de maand juli zelfs maar 800W.

in 2023 keek ik er niet naar. zelf in de zomermaanden richting 4KW piek MET zonnepanelen. er is altijd wel eens een kwartiertje dat de panelen niks doen met hoog verbruik.
in 2024 heb ik een display die met de P1 meter praat en het verbruik/injectie weergeeft. boven de 3500W begint die te beepen (hoe meer erboven, hoe langer de beep). ook het vervangen van de resterende electrische kachels naar warmtepompen doet veel voor het winterverbruik. (van +8kW capaciteit naar 4-6kW in de winters). ik zat echter nog altijd elke maand boven de 2,5kW als 'gemiddelde gezin'.
in 2025 heb ik nu sinds mei dat de accu beperkt meespeelt. ik blijf de laatste maanden al constant onder de 2,5kW. dat is positief.

de accu speelt enorm met het verbruik, en minder op capaciteitstarief.
laatste 2maand wel onder de 100kWh verbruik op een maand geraakt. de blauwe balkjes is wat ik betaal door de digitale meter (66ct/kWh), en de rode is injectie (2.5ct/kWh). het is dus in mijn voordeel om absoluut niet snachts op te warmen

Op woensdag 30 juli 2025 10:29:12 schreef fcapri:
laatste 2maand wel onder de 100kWh verbruik op een maand geraakt. de blauwe balkjes is wat ik betaal door de digitale meter (66ct/kWh), en de rode is injectie (2.5ct/kWh).

66ct/kWh? Hoe krijg je dat voor elkaar, en ik maar denken dat we in NL van die hoge tarieven hebben.

Ik probeer ook zoveel mogelijk het verbruik te verschuiven naar de uren waarin er kans is op zon.

’s nachts is er gewoon het standby verbruik van 30 á 40W.

Ik heb zelf dynamisch tarief met maandelijkse afrekening (voordeel van de digitale meter)
Voor de maand mei heb ik een rekening gekregen van 12€, voor juni 7€. (vaste kosten, verbruik, injectie)
De maand juli zal uitkomen op iets van een 25kWh afgenomen van het net en 800kWh teruggeleverd (aan 5 á 10€c/kWh gemiddeld). Normaal gezien zou de factuur dan wat negatief moeten zijn.
En dit in een woning zonder gas.

Ik kijk het zo een jaartje aan, om te zien waar ik uitkom in de wintermaanden en dan zal ik overwegen om een batterij te plaatsen en hoe groot die moet zijn.

Op woensdag 30 juli 2025 10:54:36 schreef JoWi:
[...]66ct/kWh? Hoe krijg je dat voor elkaar, en ik maar denken dat we in NL van die hoge tarieven hebben.

Tja belgie
Vorig jaar koste dat 32ct en kreeg je 7ct voor injectie.

Vorige maand betaalde ik 66ct en kreeg ik 2.5 voor injectie.

Deze maand lijkt iets beter. Die waardes naast die streepjes was geschatte waardes van energieleverancier. Die zat er ferm naast of weet niet van mijn diy accu af :) . Ik zou verwacht dus een 90euro betalen voor een zomermaand met negatief verbruik.

38.6euro voor 61kwh is 63ct/kwh verbruik
14.79euro voor 478kwh is 3ct/kwh voor injectie. Is iets beter dan vorige maand dus

Wij hebben geen salderen en krijgen op eind afrekening nog eens capaciteitstarif er bovenop (netbeheerder)

61 kWh is heel weinig voor een maand verbruik. Je hebt het heel redelijk voor mekaar om je zonnepanelen aan het werk te zetten.

Ik vermoed dat je je netbeheerkosten e.d. over de KWh's afschrijft. Dat levert een heel hoge kWh prijs als je weinig verbruik hebt.

volgens: jeroen is belgie iets duurder dan NL, maar niet extreem. (41 vs 35 cent per kWh).

ik verbruik ongeveer 600-650kWh in juni/juli. 60kWh komt uit het net, dat zijn pieken waar mijn accu te traag op reageert, of gewoonweg teveel vermogen (kan maar 1300W terugleveren met accu). de rest komt van de zon.

die app was van engie zelf om je verbruik op te volgen (per dag/per maand/...). volgens die app zou ik op het eind van het jaar niks meer moeten opleggen. een paar maand geleden stond die nog op 150€ eindafrekening nog betalen. nu staat die dat ik 19€ zal terugkrijgen.
ik betaal 139€/maand of 1670€/jaar

alles van netwerkkosten en andere zaken is ook per kWh.
destijds eens volledig uitgezocht.

op jaarbasis verbruik ik een 6000kWh. dus mijn eindafrekening is ook op een heel jaar berekent en niet per maand. en daar val ik dan onder 'zwaarverbruiker'.

vandaar mijn vele 'acties' op energie sparen. het is anders gewoonweg niet betaalbaar in belgie.
dus ik wil nog verder ingrijpen, die 2,2kW keukenboiler is er ook eentje van.
de keuken zat vroeger op de gewone boiler, maar daar zit 15meter afstand tussen. dat was niet rendabel om 15meter leiding te voorzien van heet water voor het uit de keukenkraan kwam. de keuken moet een ESP op wifi krijgen om een sturing te maken.

het was vorige maand nog op het nieuws dat meer en meer belgen de energiefactuur niet meer kunnen betalen. dat zijn dan mensen die niet het budget hebben om ineens airco's te zetten, warmtepompdroogkast, warmtepompboiler.... of de kennis niet hebben om gericht de verbruikers eruit te halen.
https://www.hln.be/mechelen/steeds-meer-vlaamse-gezinnen-kunnen-energi…

had ik NIKS gedaan, was het nu ook over en uit.
met die accumulatie verbruikte ik vroeger 19 000kWh/jaar en betaalde 305€/maand.
met coronacrisis en oekraine ging dat omhoog naar 640€/maand en toen heb ik airco en zonnepanelen gezet.
19 000kWh aan huidige prijzen, zelf aan 42ct/kWh, komt op 8000€/jaar.
capaciteitstarief met die accumulatoren (27.5kW had ik staan) komt er nog eens 1700€ bij op de factuur. komt op 808€/maand

in mijn regio kan 2% van de inwoners de boel niet meer betalen. in sommige steden is dat tot 5%

Voor een eerste test wil een Diode bestellen en doe dat liever niet bij Ali enz. (ivm kans op nep onderdelen).
Dus denk ik bijvoorbeeld aan: www.eoo-bv.nl
Maar welke raden jullie daar aan ?
En dan graag een die zo min mogelijk warm wordt omdat ik het in die stekker behuizing wil plaatsen en er aan de
buiten zijde geen koelplaatje op wil monteren ivm de veiligheid (dat deze onderspanning zou kunnen komen te staan).
(Mocht iemand een geschikte diode hebben liggen die ik over kan nemen dan is dat natuurlijk ook perfect).

P1000 is een goede optie: https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/gelijkrichterdiode_1000_v_…
Eventueel met een koelster: https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/koellichaam_12_7_mm_alumin…
(er moet tenslotte ongeveer 0.5 Watt per ampere gedissipeerd worden)

Stekkerbehuizing liefst met ventilatieopeningen om de warmte af te voeren.

Is 10 Amp. niet een beetje aan de krappe kant ?

Op vrijdag 1 augustus 2025 08:57:07 schreef MMSoft:
Is 10 Amp. niet een beetje aan de krappe kant ?

Ik kan je op een briefje geven dat, dat ding bloedheet wordt.

In een 'normale' behuizing is de P1000 een van de zwaarste, mag max 30A hebben in dit soort 50/50 duty cycle gebruik.

Voor zwaarder, kijk naar een van de eerder genoemde brugcellen. (bijv de PB5010)
Wel groter dus lastiger inbouwen.

Zoals gezegd: bij 10A moet het ding zo'n 5W aan dissipatie wegwerken, goede ventilatie en/of koeling is gewenst.

Ik heb er als test eens die gelijkrichter van 10 Amp. (die ik heb liggen) er tussen gezet. En het vermogen is nu ca. 1100 Watt.
Ook merk ik niets van stoorpulzen, maar dat zal ik vanavond nog eens testen als de TV aanstaat.

Een diode die bloedheet wordt is niet wat ik zoek.
En ik vermoed dat Lambiek daar toch wel gelijk ik heeft, zelf met een klein koel blokje heeft deze diode maar een klein oppervlak om 5 Watt warmte vermogen weg te werken.

Het mooiste was dat de 5 Watt terug gebracht kan worden, maar dat wordt zeker wel erg lastig omdat een diode altijd een drempel spanning heeft van ca. 0,7 volt of is dat nog hoger ?

Met mosfets kan het met minder verlies, maar dan wordt de schakeling wel wat ingewikkelder.
Of anders zoals gezegd een brugcel nemen. (stekerbehuizingen zijn er in allerlei maten, ook grote, daar past een brugcel prima in)

Op vrijdag 1 augustus 2025 12:40:25 schreef MMSoft:
Het mooiste was dat de 5 Watt terug gebracht kan worden, maar dat wordt zeker wel erg lastig omdat een diode altijd een drempel spanning heeft van ca. 0,7 volt of is dat nog hoger ?

Iets met gratis lunch bestaat niet.

Diodes die 10A doen, zullen al gauw 1V doorlaat spanning hebben.

Scottkey is een technologie waarmee je de doorlaatspanning ruwweg kan halveren. Nadeel is: Kan je niet voor hogere spanningen maken. Tja. meer in serie heltp dan ook niet.

Met een mosfet schakelen... Tja, als je mosfets koopt "tot 20V" dan kan je makkelijk 1 of 10mOhm vinden. Maar wil je mosfets die tot 600V gaan, dan zit je al snel weer in de honderden milliohms.

Met 230V AC gevoede dingen zonder verliezen elektronisch schakelen... het blijft lastig.

die verliezen heb je idd altijd.
ook met SSR's bezig geweest en die smelten gewoon als je ze niet koelt. dus ik gebruik weer relais.

relais is niet echt handig natuurlijk.

brugcel is een mogelijkheid, maar ene aantal grote diodes parallel is ook doenbaar. de warmte moet natuurlijk nog altijd uit de behuizing geraken je kan ze wel aan de stekkerpennen solderen zodat veel warmte weggeraakt, maar die komt dan in het stopcontact en die contactpunten mogen ook niet te warm worden.

Een 2200W boiler met diode is nog steeds 2200W, maar met een 50/50 duty-cycle.
De zonnepanelen moeten dus nog steeds 2200W kunnen leveren. (maar dan de helft van de tijd)

Een fasedimmer is beter, die beperkt wel echt het vermogen.

Een fasedimmer is beter, die beperkt wel echt het vermogen.

Precies, en die zorgt ook dat de spanning van beide toppen van de sinus ingedrukt wordt.

Dat ali dimmertje van 4 euro doet het prima (bij twijfel de zekering van dat ding van een paar klodders tin voorzien) Dat leeft in mijn geval in een alu doosje onder de gootsteen.

Je zou voor optimale instelling de dimmer kunnen regelen gerelateerd aan het opgewekte vermogen van de zonnepanelen...

Op vrijdag 1 augustus 2025 13:47:07 schreef Arco:
Een 2200W boiler met diode is nog steeds 2200W, maar met een 50/50 duty-cycle.
De zonnepanelen moeten dus nog steeds 2200W kunnen leveren. (maar dan de helft van de tijd).

Dit klopt niet. Met 1100W zonlicht kan het precies. In de ene helft van de sinus slobbert de boiler 11Ws uit het lichtnet en in de andere helft van de periode levert de zonnepanelen 11Ws aan het lichtnet.

???

Hoe wou je dat doen met 1 diode? Het blijft trouwens 2200W met een diode, geen 1100W... ('t Wordt wel 1100Wh totaal)

Ik ga ervan uit dat de zonnepanelen en boiler aan een normaal werkend lichtnet hangt.
De zonneboiler is 2200W en is aangesloten via een vermogenbeperkte diode aan het lichtnet.
Door de diode loopt 10A in de 1ste 10mS en 0A in de volgende 10 mS
De zonnepanelen leveren 5A in de 1ste 10mS en 5A in de volgende 10 mS
Even op- en aftellen!
Van de centrale naar de woning loop 5A in de 1ste 10mS en -5A in de volgende 10 mS
.
Eigenlijk is het ook wel logisch. De boiler is 1100W geworden door de diode (halve periode 2200W en volgende halve periode 0W) en de zonnepanelen leveren 1100W. Vanuit het lichtnet wordt dus geen energie opgenomen of geleverd.

Het plaatsen van een diode in een zwaar verwarmingstoestel is verboden.
Er wordt namelijk DC uit het lichtnet getrokken omdat maar een zijde van de sinus wordt gebruikt.
Er is een kans dat indien dit met hoog vermogen gebeurt (bijvoorbeeld door meer mensen in de straat?) er een DC-offset op het lichtnet komt te staan. Hier kunnen sommige apparaten niet tegen, waarna ze stuk kunnen gaan...
De netbeheerder zit niet te wachten op dit soort illegale zelf geknutselde belastingen op hun net.
Mogelijk meten ze het uit, en komen dan bij u aan de deur.
De digitale meter zou deze belasting wel eens kunnen "zien". Dan is het helemaal makkelijk voor de netbeheerder. Op een gegeven ogenblik sluiten ze je gewoon af.

Alleen goedgekeurde apparaten nemen een stroom op uit het net die "mag" van de netbeheerder. Dit staat allemaal in een norm.
Het KAN zelfs zijn dat er schade in de wijk ontstaat door rare belastingen van klanten.
Hier is reeds iets over geschreven enkele jaren terug.
Op een gegeven moment werd die persoon gesommeerd om zijn apparaat niet meer te gebruiken. De volgende stap zou afsluiting zijn van het net.

Op zaterdag 2 augustus 2025 14:02:44 schreef hobby-ist:
Het plaatsen van een diode in een zwaar verwarmingstoestel is verboden.
...

Geen enkele referentie of link die je betoog ondersteunt
Hier kan ik niks mee.

Er is een kans dat indien dit met hoog vermogen gebeurt (bijvoorbeeld door meer mensen in de straat?) er een DC-offset op het lichtnet komt te staan.

Hoe meer mensen in de straat dit doen des te groter wordt de kans dat de gemiddelde DC-stroom 0A wordt.

De digitale meter zou deze belasting wel eens kunnen "zien". Dan is het helemaal makkelijk voor de netbeheerder. Op een gegeven ogenblik sluiten ze je gewoon af.

Een digitale meter ziet dit. Daar twijfel ik geen (20 milli) seconde aan. Als het verboden is dan krijg je vanzelf een briefje van de netbeheerder.