Op dinsdag 29 juli 2025 18:52:33 schreef Sine:
Ik heb deze gebruikt om een closein boilertje wat te temperen:
Deze heb ik nu ook besteld omdat ik 1100 Watt nog te veel vindt en verwacht meer uit te komen op 400...500 Watt.
Hoeveel Watt is je boilertje en op hoeveel Watt heb je deze nu staan ?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 2 augustus 2025 16:18:22 schreef ohm pi:
Hoe meer mensen in de straat dit doen des te groter wordt de kans dat de gemiddelde DC-stroom 0A wordt.
Relatief wel, absoluut niet.
Stel dat het om 10A gaat.
Bij 1 iemand is de stroom altijd de ene kant op . Het gemidelde van de absolute DC stroom is dan 10A.
Bij 2 mensen die dit doen kunnen ze --, -+, +-, ++ doen. Dat is respectievelijk -20, 0, 0, +20 gemiddeld 10A.
Bij drie mensen is "0" geen mogelijke uitkomst, dus is de absolute dc stroom gemiddeld perse boven de 10A.
Zouden 100 mensen dit doen, dan is de kans op precies 50/50 relatief klein. Er zijn (bijna) 2x zo veel kansen dat het uitkomt op 49/51 of 51/49. Dit is dus 2*20A en 1* 0 A die je gaat middelen. Het gemiddelde is nu al boven de 10A en kan alleen nog maar hoger worden.
of je hebt pech met een 3fase aansluiting in straat, en 3 huizen met zo een diode zitten elk op een andere fase.
kan het goed zijn dat er 3fase belast worden met 10A bij de positieve puls, en niks bij de negatieve.
gemiddeld gezien lijkt het idd dat het waarschijnlijk zichzelf gaan oplossen.
Op zaterdag 2 augustus 2025 20:08:04 schreef MMSoft:
[...]Deze heb ik nu ook besteld omdat ik 1100 Watt nog te veel vindt en verwacht meer uit te komen op 400...500 Watt.Hoeveel Watt is je boilertje en op hoeveel Watt heb je deze nu staan ?
De boiler is 2,2kW (+-10A) met de dimmer staat hij nu op zo'n 500W
Op vrijdag 1 augustus 2025 22:52:07 schreef ohm pi:
Van de centrale naar de woning loop 5A in de 1ste 10mS en -5A in de volgende 10 mS
Met die 'min' bedoel je natuurlijk: ten opzichte van wat de richting 'normaal' zou zijn op dat moment (en idem voor de 'plus', daarboven).
Het is een grappig verhaal: zonder panelen zou het net een enkelfazig gelijkgerichte 10 A moeten leveren, en met panelen wordt dat een dubbelfazig gelijkgerichte 5 A.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op zaterdag 2 augustus 2025 16:18:22 schreef ohm pi:
[...]Geen enkele referentie of link die je betoog ondersteunt
Hier kan ik niks mee.[...]Hoe meer mensen in de straat dit doen des te groter wordt de kans dat de gemiddelde DC-stroom 0A wordt.[...] Een digitale meter ziet dit. Daar twijfel ik geen (20 milli) seconde aan. Als het verboden is dan krijg je vanzelf een briefje van de netbeheerder.
Het is absoluut verboden. Je moet een power factor halen van 0.85. Dat is verplicht (0.85 tot 1). Dat gaat niet met een diode.
Tevens: als je ook maar een beetje lek hebt (ruim genoeg onder je aardlek), met die diode heb je DC en dan vallen gaten in de metalen.
'Absoluut' is hier natuurlijk relatief gebruikt. Ik heb nog nooit een haardroger zonder zo'n diode gezien, terwijl de vermogens vergelijkbaar zijn of zelfs hoger.
Natuurlijk draait een haardroger per keer minder lang dan een heetwatertoestel, maar strikt verboden kan zo'n diode dus niet zijn.
Oh, grappig stukje over de haardroger hier.
benleentje
Golden Member
Het is absoluut verboden. Je moet een power factor halen van 0.85. Dat is verplicht (0.85 tot 1). Dat gaat niet met een diode.
Tenzij jij komt met gegeven komt waar het staat dat je dat verplicht bent om je pf beter dan 0,85 te krijgen interpreteer ik het anders.
Dit is wat ik weet van hoe het bij bedrijven werkt. Vroeger kwam er 2x per jaar een meter opnemer langs en die controleerde dan de meter + stroom trafo's op correcte werking en teven deed hij de powerfactor meten. Nu kan dat gewoon in een digitale meter. Als je powerfactor teveel afwijkt dan moet je maatregelen treffen. Maar nergens heb ik gehoord dat het verboden was als je iets deed waardoor de pf niet goed is. Maar je moet daarna wel actie ondernemen.
Maar wij waren een relatief grote afnemen met een aansluiting van 400A en daar telt een goede pf harder mee dan een bedrijfje met een aansluiting van 50A.
Aan de andere kant, als ik op vakantie ben en alles staat uit op een paar kleine trafo voeding na dan kan mij pf zomaar 0,2 zijn en het afgenomen vermogen is dan wel laag bv 20W.
En daarmee bedoel dat je de powerfactor ook in zijn context naar vermogen moet zien. Maar ook dat de powerfactor niet door 1 apparaat word bepaalt maar door alles bij elkaar. En ik denk niet als jouw pf 0,8 is en de rest van de straat is boven de 0,85 dat ze daar moeite voor doen.
Maar ik ben wel met je eens dat de diode oplossing een vieze oplossing is, maar dat maar heel weinig mensen dat doen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 3 augustus 2025 12:27:54 schreef fcapri:
of je hebt pech met een 3fase aansluiting in straat, en 3 huizen met zo een diode zitten elk op een andere fase.
kan het goed zijn dat er 3fase belast worden met 10A bij de positieve puls, en niks bij de negatieve.
gemiddeld gezien lijkt het idd dat het waarschijnlijk zichzelf gaan oplossen.
Gemiddeld gezien valt het best mee en zal er niets kapot gaan of niet meer werken.Dat ben ik met jullie eens. Maar op iedere fase gaat mijn verhaal op en zal gemiddeld meer dan (de helft van) 10A DC gaan lopen. Maar ik weet niet hoe gevoelig eea is voor een DC stroom. Als die wijktrafo direct in verzadiging schiet zullen ze snel op onderzoek gaan en de schuldige opzoeken.
Voor zover ik het begrepen heb is het in nederland zo dat je geacht wordt een "nette afnemer" te zijn. Dus niet moedwillig "netvervuilende dingen aansluiten. Als men er last van heeft komen ze vragen of je het wil oplossen. (zoals bij die figuur die hier kwam vragen wat er aan z'n kloofmachine gedaan kon worden dat de buren zouden ophouden met klagen. En dat was niet eens nederland.) .
[Bericht gewijzigd door rew op (20%)]
nonius
set SCE to AUX.
[Hoeben] Het is absoluut verboden. Je moet een power factor halen van 0.85. Dat is verplicht (0.85 tot 1). Dat gaat niet met een diode.
Bij mijn weten waren er geen eisen aan de afgenomen powerfactor (PF) voor consumenten. Heb ik iets gemist en worden er ondertussen wel eisen gesteld?
Voor industriële afnemers liggen de zaken anders, daar staat in het contract wel vaak iets over de minimaal vereiste PF.
En de diode in haardrogers is inderdaad een oude bekende. Quick & dirty oplossing. Maar het werkt goed en goedkoop, is meestal maar gebruik voor korte tijd en gaat om relatief kleine vermogens.
[Hobby-ist] De digitale meter zou deze belasting wel eens kunnen "zien". Dan is het helemaal makkelijk voor de netbeheerder. Op een gegeven ogenblik sluiten ze je gewoon af.
Er is verschil tussen een slimme meter (bevat communicatiemodule) en een digitale meter (bevat geen communicatiemodule). Ik zie niet helemaal hoe een digitale meter zou kunnen 'klikken' over het verbruik c.q. slechte PF. Hooguit als een meteropnemer langs komt en fysiek de meter kan uitlezen met speciale apparatuur.
Alleen goedgekeurde apparaten nemen een stroom op uit het net die "mag" van de netbeheerder.
Dus niet-goedgekeurde apparaten zouden dan niet mogen? Frappant, want bij mijn weten is het niet verboden zelfbouw-apparatuur aan te sluiten op het lichtnet of krachtnet. Anders ben ik al heel m'n leven in overtreding! En waarschijnlijk menig ander CO-er....
Op zondag 3 augustus 2025 13:22:43 schreef Sine:
[...]De boiler is 2,2kW (+-10A) met de dimmer staat hij nu op zo'n 500W
Wordt de regelaar erg warm ?
Nee, het doosje wordt lauwwarm. Ik heb hem wel in een ALU behuizing gestopt, een kunststof doos met chintronica onder de gootsteen leek me toch niet het beste idee.
benleentje
Golden Member
Op zondag 3 augustus 2025 16:38:00 schreef nonius:
[...]Bij mijn weten waren er geen eisen aan de afgenomen powerfactor (PF) voor consumenten. Heb ik iets gemist en worden er ondertussen wel eisen gesteld?
Het heeft voor een kleine verbruiker ook niet zo heel veel zin en in een woning zal het meestal eerder capacitief zijn. Bij grote bedrijven met veel motoren kan het dan inductief worden en dat kan je corrigeren met een condensatorbank te plaatsen.
Ons bedrijf met een aansluiting van 400A werd vroeger voor de slimme meter tenminste 1 a 2 keer per jaar gecontroleerd. Maar bij ons was het goed en iets capacitief want wij hebben niet zoveel motor vermogen maar wel veel pc's en kantoorspul staan staan.
En tegenwoordig heeft veel apparatuur al vaak een pfc schakeling erin zitten.
En hoeveel mensen gaan er nu met een diode aan de slag? Dat zijn toch enkel maar mensen zoals wij en ik al zeker niet want ik heb gelukkig nog gewoon gas.
En als het al gebeurt is het eerder op een camping aansluiting met een te grote koffie machine.
Op zondag 3 augustus 2025 13:57:50 schreef Frederick E. Terman:
Het is een grappig verhaal: zonder panelen zou het net een enkelfazig gelijkgerichte 10 A moeten leveren, en met panelen wordt dat een dubbelfazig gelijkgerichte 5 A.
Zover was ik nog net niet gekomen met het uitpluizen van de stroom, maar in bedekte termen staat het wel in mijn post.
Op zondag 3 augustus 2025 17:49:51 schreef Sine:
Nee, het doosje wordt lauwwarm. Ik heb hem wel in een ALU behuizing gestopt, een kunststof doos met chintronica onder de gootsteen leek me toch niet het beste idee.
Heb je toevallig gegevens van de ALU behuizing ? (dan probeer ik die ook aan te komen).
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Er is toch keuze genoeg?: https://www.google.com/search?q=small+aluminium+enclosure&client=f…
Op maandag 4 augustus 2025 09:50:21 schreef MMSoft:
[...]Het je toevallig gegevens van de ALU behuizing ? (dan probeer ik die ook aan te komen).
Nop, op een markt gratis van tafel gegrabbeld, was al rijkelijk voorzien van gaten 
Maar inderdaad, gewoon een spuitgiet alu ding, niets spannends.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op zondag 3 augustus 2025 16:38:00 schreef nonius:
Bij mijn weten waren er geen eisen aan de afgenomen powerfactor (PF) voor consumenten. Heb ik iets gemist en worden er ondertussen wel eisen gesteld?
[...]
Frappant, want bij mijn weten is het niet verboden zelfbouw-apparatuur aan te sluiten op het lichtnet of krachtnet. Anders ben ik al heel m'n leven in overtreding! En waarschijnlijk menig ander CO-er....
Ik weet het ook niet zeker, ik verwacht dat het boven een zeker vermogen vast wel verplicht zal zijn. En die boiler heeft een flink vermogen. Iemand zin om de regels "even" door te lezen?
Zelfbouwapparatuur mag wel maar ook die moet veilig zijn en aan de regels voldoen. Je mag niet storen of gevaarlijke situaties creëren.
rew
Voor nieuwe apparatuur met een vermogen boven een bepaalde waarde moet er aan PFC gedaan worden. Dus vroeger een PC voeding van 600W die bij de toppen "even 3-6kW trekt en de rest van de tijd niets... Dat kon toen gewoon. Tegenwoordig moet dat ding een PFC circuit hebben om door de CE te komen.
Ik heb de regelaar binnen en ben deze aan het testen.
Als ik deze instel op een bepaalde waarde (bijv. 400 Watt) dan merk ik dat deze onstabiel is en van 350...450 Watt verspringt. Nu is dat voor deze toepassing geen probleem.
Maar het lijkt erop dat deze wel stoort op onze huisbesturing, want als deze regelaar actief is dan heb ik vreemde dingen met onze huisbesturing en die zijn weer over als de regelaar uit staat.
Hopelijk is dat over als ik deze in een Alum kastje heb gemonteerd.
De regelaar is 90 x 75 x 38 mm groot.
Het kastje mag een heel stuk groter zijn omdat ik toch ruimte genoeg heb.
De 90 mm. moet groter zijn omdat daar de aansluitingen komen te zitten, en de 75 mm is incl. het regel knopje.
Ik zoek nu een Alum. kastje, wie wil er even mee zoeken ?
mvdk
Golden Member
Op maandag 4 augustus 2025 13:43:02 schreef Hoeben:
[...]Ik weet het ook niet zeker, ik verwacht dat het boven een zeker vermogen vast wel verplicht zal zijn. En die boiler heeft een flink vermogen. Iemand zin om de regels "even" door te lezen?
Zelfbouwapparatuur mag wel maar ook die moet veilig zijn en aan de regels voldoen. Je mag niet storen of gevaarlijke situaties creëren.
Artikel 2.14 en 2.15 van de Netcode elektriciteit
https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2025-07-01
Dit is geloof ik al de zesde keer dat ik die netcode hier plemp. 
Ik heb artikel 2.14 en 2.15 doorgelezen. Ik zie niks staan over diodes en stromen groter dan 10 A
Alleen 2.15.1 spreekt over "ontoelaatbare hinder". Subjectiever kan het niet. In mijn opinie veroorzaakt een gelijkgerichte stroom van 10A geen "ontoelaatbare hinder", dus dat wordt een robbertje vechten voor de rechtbank. Verder zie ik iets staan over een arbeidsfactor van 0,85 tot 1. Misschien kan je daar iets mee.
Op dinsdag 12 augustus 2025 09:40:09 schreef mvdk:
[...]
Dit is geloof ik al de zesde keer dat ik die netcode hier plemp.
Dan heb ik de vijf voorgaande keren gemist 
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (21%)]
mvdk
Golden Member
Tis aan de netbeheerder te bepalen of je hinder veroorzaakt. Rechtbank komt daar niet eens aan te pas.
Maar je moet het wél echt vreselijk te bont maken voordat ze je afsluiten, dat dan wel weer. En ze gaan niet zoeken, ze komen pas in beweging na klachten van anderen. Meerdere klachten.
Op dinsdag 12 augustus 2025 09:09:27 schreef MMSoft:
Als ik deze instel op een bepaalde waarde (bijv. 400 Watt) dan merk ik dat deze onstabiel is en van 350...450 Watt verspringt.
En waarom verbaast mij dat niet, Ali zeker.
Maar het lijkt erop dat deze wel stoort op onze huisbesturing, want als deze regelaar actief is dan heb ik vreemde dingen met onze huisbesturing en die zijn weer over als de regelaar uit staat.
Je zou het signaal eens op de scoop moeten bekijken, als dat vervuild is zou je nog kunnen proberen om er een filter tussen te zetten.
Hopelijk is dat over als ik deze in een Alum kastje heb gemonteerd.
Ik vermoed niet dat alleen een kastje gaat helpen, denk dat je ook afgeschermde kabel moet gebruiken en EMC wartels.
Ik zou zelf iets maken als ik jou was.
Dit is trouwens het verschil tussen zonder en met een netfilter met faseaansnijding.
Op dinsdag 12 augustus 2025 09:09:27 schreef MMSoft:
Maak je nog gebruik van iets als X10 spul? Dat is gruwelijk gevoelig voor meuk op het net.
Op dinsdag 12 augustus 2025 10:46:59 schreef Lambiek:
[...]
Ik vermoed niet dat alleen een kastje gaat helpen, denk dat je ook afgeschermde kabel moet gebruiken en EMC wartels.
Ik vermoed dat de TS een protocol gebruikt wat over het lichtnet gaat, normaal RF spul kun je daar bijna niet mee storen.
Dit is trouwens het verschil tussen zonder en met een netfilter met faseaansnijding.
Waar kijken we naar?
Dat eerste screenshot lijkt PWM, dat is zo niet nog smeriger.
Het tweede is ?
Het derde is spanning en stroom faseaangesneden, met flinke overshoot in de stroom, maar dat kan een meetfout zijn. Of er hangt iets van een condensator over de belasting die voor die inschakelpiekjes zorgt.
[Bericht gewijzigd door Sine op (50%)]