Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin https://www.transmittersystemsengineering.com/
Oh dat is belangrijk nieuws voor mij. F.E.T. je bent door de jaren mijn steun in hf techniek geweest, ik noem je een master en mijn mentor. Beterschap en een spoedig herstel van deze zijde.
Op zaterdag 29 november 2025 00:18:26 schreef Frederick E. Terman:
[...]
FET ligt sinds 11 november in het AVL ziekenhuis en is daardoor niet zo actief op CO. Ik gebruik nu de i-pad in mijn kamer hier.
Geduld, FET komt terug!

RAAF12
Silver Raven by Gene Clark https://www.youtube.com/watch?v=IydKgkrGc6Q
[...]
FET ligt sinds 11 november in het AVL ziekenhuis en is daardoor niet zo actief op CO. Ik gebruik nu de i-pad in mijn kamer hier.
Geduld, FET komt terug!
Sterkte gewenst en hopelijk snel het AVL weer verlaten.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
[...]
Geduld, FET komt terug!
Beterschap!
nonius
set SCE to AUX.
Beterschap FET!
En wanneer de verveling toeslaat, probeer dan toch de verleiding te weerstaan om van de onderdelen in al die medische apparatuur een HAM-radio set in elkaar te prutsen....
Richard2000
Transistors are Cool Tubes are Hot
[...]
Geduld, FET komt terug!
Beterschap FET!
Jah, daar zegt Nonius watt!
Grote kans dat FET de Scanner van het ziekenhuis ombouw tot MW laag zender of zoow!
We zullen de lage KHz golfband weer moeten afzoeken! 
( Wel beter worden nou he HEE ouwe! kan hier niet te lang wegblijven!!! ) 
VrGr Rob
Hallo allemaal,
Nu ff een ander dingetje, natuurlijk een vraag! Even over de QQE03/12 over die butterfly trimmers voor en achter?
Ik heb gezien met van die mooie vlinders( heb ze zelf hier ergens ook MAAR WAAR??? ) ook met losse trimmertjes gezien.
( eentje links en eentje rechts aan de spoel naar aarde met 2 trimmers )
MAAR OOK, gewoon over de spoel met 1 trimmer!?
.
wat is het verhaal hier achter? Of is er wel wat over te vertellen? Kan misschien iemand vertellen goed beter en beste?
.
nu denk ik wel dat ik het mij in eerste instantie makkelijk zal gaan houden ( 1 Trimmer! ) MAAR, misschien is er een verhaal?
Iedereen niemand uitgezonderd de Gezonde en Vriendelijke Groetjes!
.
( EN FF VOOR FET : Tja nu kun je wel in dat ziekenhuis zitten maar daar word ik niet bepaald wijzer van he! Kom er eens uit!!! ) 
Je weet wie het schrijft he!
XXX
VrGr Rob
Een QQE 03/12 en soortgelijke, wordt meestal in balans gebruikt. Dan is een vlindertrimmer makkelijk, het beweegbare gedeelte zit dan aan massa., het middelpunt.Die is dus HF koud.
Martin V
Hoi Rob, in principe maakt het niet veel uit, twee trimmers naar de massa, of een enkele trimmer over de spoel.
Maar wat wel uitmaakt wanneer je twee trimmers naar de massa zet er over die trimmers de volle anodespanning staat. Met een enkele trimmer over de spoel heb je weinig kans op vonkoverslag.
Neem voor de middenaftakking op de spoel wel een smoorspoel in serie met de voeding van de anodespanning.
Hallo Mel en Martin,
Ik ben nog ff niet zo ver maar ja Martin dat van die HS over de trimmer begreep ik maar ik dacht er zal nog een rede zijn?
Maar niet dus? En dus als ik/je daar een folie trimmer over de spoel zet kan dat dus zonder probleem.
Ik heb er nu per ongeluk een Toltrimmer op staan, en de buis er voor is geen EF80 maar EF183 die doet het beter dan die 80.
ik stuur 100mW in strakjes even dan ging die EF een stukje over de 1 Watt heen.
( ik begrijp eerlijk gezegd niet waarvoor geen EL84 bij dat schema van klompenboer maar okeej ik ga strakjes denk toch een andere weg… )
Dankjewel tot zo ver heel eventjes weer!
Was daarnet ook bezig met de draden van mijn invertedV proberen oxidatie vrij te maken maar dat valt tegen!
Azijn en fijn schuren.
Wil het weer opnieuw solderen maar het vocht is binnen gedrongen, daar word je ook niet vrolijk van!
Voortaan beter proberen te beschermen is wel geleerd nu!
VrGr Rob
Hallo allemaal,
Martin, hij doet Watt!!! 
LOL zonder echt veel moeite 5 Watt maar nu stort dat voedingkje in dus moet ff gaan kijken voor een grotere trafo.
Hiervoor natuurlijk steeds gespeeld met 1 buisje maar nu met de QQE03/12 erbij word het watt anders.
Nu is het EF183 en de QQE en zal net even te veel trekken, ook is dit zoals ik het in elkaar heb geflanst nog niet goed.
Volgens mij staan er trimmers voornamelijk uit ( zijn keramische kun je niet goed zien )
MAAR, wel leuk in ene schoot die naald in de hoek.
Even tot zo ver!
VrGr Rob
nonius
set SCE to AUX.
Mooi Rob! Eindelijk eens een keertje hoopgevend resultaat, dat heb je wel verdiend na al dat geëxperimenteer! Zal misschien ook wel komen omdat je nu een buis gebruikt die er werkelijk voor gemaakt is (QQE03-12) ?
Welk schema heb je nu uiteindelijk gebouwd? Dat van Klompenboer?
(ik was al aan het nadenken over waar mijn butterfly-condensators nu ook al weer lagen om er eentje op te zoeken voor je, totdat ik las dat je ze zelf hebt. Waarschijnlijk heb jij ze bij jou eerder gevonden dan ik bij mij....)
(en nonius mompelt iets onverstaanbaars over foto's....
)
Martin V
Hoi Rob, kijk ik ben erg blij dat je het werkend heb gekregen.
Waar ik last van had met de 6146B dat ik deze buis veel te veel instuurde, dat koste mij een buis.
Maar zoals jij het doet met een kleiner buisje ervoor dat is goed.
Eigenlijk zal die QQE03/12 maar genoeg hebben aan een 0,2W maar zo is het ook goed.
Je zal een andere HSP trafo moeten opsnorren en dan neem ik aan dat het helemaal goed komt.
Een enkele tronsor over de spoel is makkelijker als van iedere anode een tronsor naar de massa, omdat dan iedere trimmer op dezelfde capaciteit ingesteld moet worden.
Een butterfly (dubbele varco op één as) is dan makkelijker, maar gewoon één enkele tronsor is dan nog makkelijker en goedkoper ook. Ik ben benieuwd naar hoe je het gebouwd heb, heb je wat foto's?
Zo een kukelekuu wil nog wel eens oscillatieneigingen hebben,hou dat ook even in de gaten
Want je weet nu niet waar die 5 watt uithangt...
Een goedkoop alternatief voor een hsp trafo is een industrietrafo 400-230 v en dan andersom aansluiten
Voor een qqe 06-40 kan je dat nog verdubbelen.
Martin V
Wat ik een nadeel vindt van die QQE03/12 is dat de roosteraansluitingen vlakbij de anodeaansluitingen zitten.
De roosterkring en de anodekring zitten dus vlakbij elkaar. Dus dan zou je die doormiddel van een stuk printplaat of beter is blik van elkaar moeten scheiden. Ik heb geen ervaring met die 03/12 dus ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.
Hallo allemaal,
Resultaat: Ja Nonius maar ook ik had niet veel anders verwacht hoor met die QQE alhoewel de eerste keer inderdaad…
ik ben ff druk weer maar zal ook kijken voor foto’s hoor. ( Zit hier met de zoons en kleinkinderen tijdens dit schrijven )
En dankjewel maar inderdaad ze liggen hier ergens die vlindertrimmers, en het gaat nu ff MAAR jou mening 1 gewone trimmer?
Ik denk dat er meer uit kan Martin MAAR, er is geen moeten hoor normaal zou het… Ik denk 12Watt zijn watt ie doet?
Foto komt had ik al gezegd het is die print van klompenboertje die ik nu misbruik daarvoor ook schoonheidswedstrijd zal het niet winnen.
Belangrijk dat de gemaakte soldeercontacten goed zijn en voor mij voldoet dat wel tot nu toe.
Saturnus ik zal kijken waar het uithangt want das inderdaad wel een dingetje natuurlijk, nu doe ik veel met de dipmeter en die vertrouw ik wel.
En over de trafo’s ik heb er een paar staan dus jaaa alleen de QQE06-40 laat ik dat maar niet doen dit is(voor mij!) eng genoeg zo.
VrGr Rob
De zender van de Storno CQM19 mobilofoon bestaat ook uit buizen, en een QQE 03/12 als eindtrap.Als je ziet hoe mooi dat gemaakt is, ga je kwijlen..(rob zeker, dat wil ik wedden..
)
Hallo Mel,
Ja ik geloof je direct! Ik ben gelijk aan het zoelen gegaan naar plaatjes maar er is niet veel.
https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?mode=thread&id=1865…
mooi tussen de afscherm schotjes jaaa ik hou wel van zulk mooiigheid zo vind ik de SK010 ook zo verschrikkelijk mooi!
Tis allemaal zo zwaar als de pest maar zo mooi en zo degelijk en het werkt allemaal ook als een speer echt ouderwetse…
Daar word ik altijd wel heel erg nederig van, kijk ik wat ik voor zooi maak en… zucht…
MAAR MAAR MAAR!!! ik vind het leuk!!! en als het dan een(1) keertje werkt dan vind ik dat toch ook erg leuk!
EN EN jaaaa met respect voor jullie die het beter doen ookwel, ja hoor! 
VrGr Rob
Nou, zoveel bouw ik nu ook weer niet, ik repareer heel veel. Mijn laatste project is een symmetrische voeding van +- 15 volt, en daarbij ging de negatieve regelaar in rook op.. 
Martin V
Op de foto's van de storno mobilofoon vond ik antwoord hoe de QQE03/12 met de anodekring en de roosterkring van elkaar zijn afgeschermd. Zoiets kun je alleen maar op een geëtste pcb maken.
Tussen de roosterkring en de anodekring zit een in een u vorm metalen plaatjes die als afscherming werkt.
De buisvoet is er één voor pcb montage, simpel zo hebben ze dat opgelost bij storno.
Ik heb nog een 4-125A welke ik maar eens ga proberen op VHF, dat is een leuk buisje ervoor.
Maar niet op het volle vermogen bij een anodespanning van 3kV, nee ik ben al met 50Watt meer als tevreden.
Hallo all!
50Watt het is nogal niet WATT!!!
( jaaa heb ze gehoord met wat zijn het voor trappen!? 300...500Watt ) Helemaal GEK!!! 
.
Vandaag weer niets kunnen doen PFFFFffffff verplichtingen!
Martin met zijn schotjes QQE ik heb er 1 op de buisvoet geplakt tussen 3 en 4 en tussen 9 en 1 door.
Schotje aan min en aan 3 en 4 gesoldeert aan min en 9 met 10nF aan 6,3 wissel.
Dus een kant wissel aan de min.
.
Ben een beetje nieuwsgierig? Wat vinden jullie? 1 pootje van de wissel aan de min ook van de … ongeveer min 300V?
Nu is de 6,3V ~ en de ongeveer 300V~ wikkeling los van elkaar en NA gelijkrichten en afvlakken
zit de min en een(1) kant van de ~Gloei aan elkaar.
.
( heb wel eens zitten denken zal ik de gloei ook gelijkrichten? Met… 1 diode of hele gelijkrichter
maar dan met een flinke weerstand er tussen om het weer 6,3V = gelijk te maken. )
.
Afijn, begrijpt het denk ik wel…
VrGr Rob
Ik had toen de gloeispanning op 5 V gelijkspanning.Dat werkte goed, en de buis loopt op een iets lager pitje. Bij de Storno liep de buis op 6 volt gelijkspanning en 220 volt hoogspanning.