nonius
set SCE to AUX.
Als je minder uitgangsvermogen wilt hebben kun je dan niet beter wat minder RF-vermogen insturen i.p.v. de gloeispanning te verlagen? Ik heb begrepen dat een te lage gloeispanning slecht is voor de kathode van buizen. Het schijnt veiliger/beter te zijn om een iets hogere dan een iets lagere gloeispanning te gebruiken.
De uitzondering zijn bepaalde UHF-buizen (bijv. 2C39), waar bij grotere vermogens een deel van het RF ook bijdraagt aan verhitting van de kathode; dan wordt door de fabrikant wèl geadviseerd om de gloeispanning licht te verlagen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Binnen een bepaalde marge maakt de gloeispanning niet zoveel uit. Philips gaf vaak 10% op als acceptabel en 5% als ideaal. Binnen die marges zie je naar mijn idee geen kathodeslijtage, zeker niet als er stroom loopt. Ik zou dus liever 5% te laag gaan zitten dan 5% te hoog.
Echter als de buis eenmaal versleten is, dan kan een klein verschil in gloeispanning al een groot verschil in emissie geven. Heeft de buis echt te weinig gloeispanning gehad gedurende langere tijd of is op een andere manier vervuild geraakt (gasresten), kun je de kathode ook weer herstellen door hem stevig op te stoken en te belasten.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (21%)]
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin https://www.transmittersystemsengineering.com/
Rob het heeft weinig nut om voor de gloeispanning er een gelijkspanning van te maken.
De gloeidraad heeft alleen maar de functie om de indirecte kathode te verwarmen en meer niet, het maakt niks uit voor de kathode of dat nu wisselstroom is of een gelijkstroom.
De kathode is een metalen buisje, welke is verbonden met de massa, de gloeidraad zit in dat metalen buisje. Zelfs bij een direct verhitte kathode maakt het niets uit of die gloeidraad met wisselstroom of gelijkstroom wordt verwarmt. Het enigste nut van de kathode is om elektronen te emiteren naar een hoger spanningspotentiaal als de kathode.
Je kunt één pootje van de gloei naar de massa verbinden, maar je kunt ook de draden naar de gloei inelkaar twisten en dan van ieder pootje van de gloei een ontkoppel condensator naar de massa instaleren.
Dat de draden zijn getwist, werkt als een smoorspoel voor HF restanten welke mogelijk op de kathode zitten, maar aangezien de kathode al geaard is, is de kans daarop maar klein.
Als je minder vermogen wilt hebben, kun je beter de schermroosterspanning wat verlagen, ipv. de gloeispanning.
Hallo Martin en Mel,
Dankjewel voor het uitleggen! ( Dit helpt! )
vooral dat stukje als je een gescheiden wikkeling van de 6,3V met 1 kant aan de gelijkgerichte 300Volt zet,
ik denk dan kan dit wel goed zijn? En ja apart houden kan natuurlijk ook!!! en dan met 2 X 10nF naar de min van die 300V.
.
getwiste gloei voedingsdraden als een soort smoorspoel jaaa die hadden we!
.
Bedankt voor de antwoorden!
.
VrGr Rob
[Bericht gewijzigd door rob007 op (14%)]
Hallo cupido ,
HOOWWWwwww watt leuk zeg!!! Dankjewel voor het delen van deze foto’s! 
JJJAAAaaaaaa hier kick ik op!!! Wil je ( als het kan? ) nog wat scherpere foto’s maken?
.
En volgens mij heb ik ongeveer dit eens gezien(ECC QQE) bij een piraat met de naam Mantovani dat was in de middeleeuwen, dat was in Schiedam! Man Man Man… kan ik verhalen van vertellen!
.
In datzelfde flat woonde de Stardust Schiedam ergens boven in die kwam ECHT, met een JostyKit overal binnen!
( hier kan ik ZO VEEL verhaal over vertellen… )
VrGr Rob
( ergens moet ik die trimmers ook nog hebben, maar waar....? LOL )
Martin V
Hallo Cupido, ja bedankt voor het delen van de foto's. Maar toch die u vormige plaatjes aan de bovenkant hebben weinig nut, de kringen zitten aan de onderkant en daartussen zit geen afscherming.
Als ik het goed zie, dan zijn de trimmers, butterfly typen, wat op zich een prima keuze is.
Nu kan het zijn dat zonder afscherming van de in en uitgaande kringen, geen problemen geeft, want in tegenfase heffen ze de koppelingen juist op, maar bij in gelijke fase de zaak juist gaat oscilleren.
Niet schrikken he! MAAR heb ik mijn schotje beter HA HA HAAAAaaaa LOL
( kweet ut niet strak niet mooi maar... ) ( EN die EF80 is een EF183 die doet het op de 1 of andere manier beter )
VrGr Rob
@rob007,
weet niet of ik de foto's veel scherper krijg met mijn telefoon die heeft niet de beste camera, of wil je hem van een andere hoek zien de onderzijde? verder is er niet veel bijzonders aan deze printje op zich dacht ik, is wel een schema van te vinden wat erop lijkt vast. Misschien binnenkort eens een keer aansluiten en kijken wat die doet heb hem nog nooit geprobeerd maar ooit een keer ergens zo gekocht kant en klaar.
Hallo Cupido, ja bedankt voor het delen van de foto's. Maar toch die u vormige plaatjes aan de bovenkant hebben weinig nut, de kringen zitten aan de onderkant en daartussen zit geen afscherming.
Als ik het goed zie, dan zijn de trimmers, butterfly typen, wat op zich een prima keuze is.
Nu kan het zijn dat zonder afscherming van de in en uitgaande kringen, geen problemen geeft, want in tegenfase heffen ze de koppelingen juist op, maar bij in gelijke fase de zaak juist gaat oscilleren.
daar had ik zelf ook al iets van bedacht inderdaad, maar iemand heeft denk ik wel eens inspiratie gehad bij het maken van dit printje van zo mobilofoon zender vermoed ik. En anders wel de onderdelen ervan
Heb hem zelf zo niet gemaakt weet niet wie hem zo gemaakt heeft ooit.
Heb ook nog een ander zendertje liggen is met een EC92?-EF80-EF80-qqe03/12 deze is ook wel leuk en werkt ook prima geloof ik, heb er een pll op aangesloten voor het gemak oscillator is niet veel anders als met een EF80 op zich en geeft beetje verwarming af voor de koude dagen als ik een muziekje wil draaien op dummyload.
[Bericht gewijzigd door cupido op (13%)]
Hallo Cupido,
Ja graag? Andere hoeken ook? Spoel gegevens? En zat er aan het einde geen trimmer bij jou? Antenne trimmer zeg maar?
.
die Stardust met zijn Josty Kit werd toen gepakt en heeft in de krant gestaan! (Zelfs een schema erbij! ) LOL
.
Matovani woonde ongeveer in het midden, de Stardust woonde niet helemaal boven en de Mata Hari woonde er tegenover dit was een oude man en had de ziekte… hoe noem je het? Vallende ziekte!
Deze man was een Indo mag ik het zo noemen? Hij zij ook altijd met dat tijpische dialekt kheb je ontvangen: OP DE SPRIET VAN MIJN SATELLIET en als het dan eens spannend werd viel hij weg, en dan na een tijdje kwam de buurvrouw die hem controleerde via de radio en wij hoorde dan de deur open gaan slof slof slof en klik de zender uit.( en anders werd zij gebeld door een van de… )
En op gegeven moment werd hij gepakt, en werd er voor hem gelijk een actie ondernomen,
zijn bekeuring werd betaald en de nieuwe zender voor hem geplaatst.
( weet dat nog goed! Mijn zwager en ik hebben toen ook gesponsord! ) Man Man Man….
( veel met hem ook gesproken, lieve oude man! )Een klein verhaaltje, maar weet er nog HEEL VEEL MEER!!!
VrGr Rob
HOOWWWwwww SHIPS!!!!!! nu zie ik in eene meer foto's!!! stoer man! leuk, echt leuk!!!

Sjees mooi zeg! echt HEEL LEUK!!! ( kweet niet hoe ut kwam maar had de foto's nog niet gezien? )
Wel eens die EF80 verwisseld voor EF183 of misschien 184? bij mij doet die EF183 het beter!?
En dit issss....? 25MHz en dan.... X .... ?
.
En HOOWWwwww vergeet nog watt!!!
https://www.klompenboer.nl/Techniek/Schema/Buizenzenders/2xef80%20qqe0…
ik weet niet waarvoor maar heb op die QQE pootje 2 een R van 220R zitten? Waar 120R staat met een C van 4N7(4700pF) Cer.
( hoe fout ben ik? )
En het spoeltje tussen 1 en 3 is ik dacht 6 WDG iets van 7MM midden tap met smoorspoel en 22K naar de min ( niet ontkoppeld met….1 / 10nF )
Heb niet zoveel tijd om al de spoelen uit te meten rob maar als ik zo een schuifmaat erbij haal denk ik dat de spoeltjes van de ecc85 zendertje om een 10mm boortje oid gewikkeld zijn. en er zit geen trimmer op de laatste spoeltje inderdaad.
Heb je geen plannen om die mooie print op te bouwen verder zoals op de schema staat? heb hier ook zo zendertje aanwezig en werkt geweldig, al moest ik de spoeltje op de ingang van de 03/12 wel vervangen door 1 met een wikkeling meer omdat die er net niet kwam anders. Op klompenboer staan wel mooie voorbeeld foto's van dit ontwerp.
Hallo cupido,
Nee Tis helemaal goed hoor!
Ik zal ook nog fotootje maken van dat geknoei van mij, komt nog!
Nou ik zat te denken om niet de EF oscilator te maken omdat ik denk dat die waarschijnlijk onstabieler zou zijn.
Dus 100...200mW in de EF en dan die QQE in en niet verder, ja filtertje maar niet meer.
Zit er ook over te denken om het misschien nog eens opnieuw te maken maar dan net als jij daar gewoon ongeëtste print.
.
Die met die 2 buisjes? Welke ECC is dat? Als ik het niet mis heb de oscillator?
.
ik zou meer een fan zijn van bijvoorbeeld stuurzendertje PLL(ICtjes Torretjes) en dan al snel naar een buis, of beter gezegd naar buizen!
Dankjewel hoor!
VrGr Rob
Op maandag 8 december 2025 12:35:09 schreef rob007:
Hallo cupido,Nee Tis helemaal goed hoor!
Ik zal ook nog fotootje maken van dat geknoei van mij, komt nog!
Nou ik zat te denken om niet de EF oscilator te maken omdat ik denk dat die waarschijnlijk onstabieler zou zijn.
Dus 100...200mW in de EF en dan die QQE in en niet verder, ja filtertje maar niet meer.
Zit er ook over te denken om het misschien nog eens opnieuw te maken maar dan net als jij daar gewoon ongeëtste print.
.
Die met die 2 buisjes? Welke ECC is dat? Als ik het niet mis heb de oscillator?
.
ik zou meer een fan zijn van bijvoorbeeld stuurzendertje PLL(ICtjes Torretjes) en dan al snel naar een buis, of beter gezegd naar buizen!Dankjewel hoor!
VrGr Rob
Zou niet teveel afkijken van die ecc85/0312 print die ik heb, heb hem nog even geprobeerd inmiddels maar was niet echt een succes, de 1000pf Ctjes bij de ecc85 was ook beetje teveel en een 10k weerstand lag doormidden 
daarna kwam er zo 4 watt uit maar de laatste butterfly staat ook helemaal naar binnen gedraaid dus zou een ander spoeltje op de uitgang van de 0312 moeten maken met een wikkeling meer minimaal vast. 
Ben benieuwd of je dat moois gaat maken rob ik hou de topic wel in de gaten, En pll printje maken is ook wel leuk... je kan ook wel zo spi pll kitjes nog vinden om te maken.
Hallo Cupido,
10nF te veel? Das toch voor ontkoppeling? ( misschien geen smoorspoeltje er bijgezet? )
Er staat als ik het goed had 10pF kruislings over de spoel dacht ik?
MAAR hier op het forum heeft Bert Jan aan het testen geweest kijk daar eens naar?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/166800/6
4 Watt is misschien watt weinig? ( en ook misschien interessant? )
MAAR LET OP!!!
Dit is voor rond de 70….85..86MHz!
VrGr Rob
heb nog ff foto... en denk zal nog ff kijken naar die weerstand 220R kathode dees moest 120R zijn en nog weer andere schema's direct aan de min, die 220 word wat heet dus denk strakjes 2 X 220R dus110R gelijk ook Watt meer!
.
Bij de EF183 heb ik dat weer omgedraaid K 470R is 100R naar de min.
[Bericht gewijzigd door rob007 op (25%)]
Op maandag 8 december 2025 15:31:00 schreef rob007:
Hallo Cupido,10nF te veel? Das toch voor ontkoppeling? ( misschien geen smoorspoeltje er bijgezet? )
Er staat als ik het goed had 10pF kruislings over de spoel dacht ik?
MAAR hier op het forum heeft Bert Jan aan het testen geweest kijk daar eens naar?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/166800/64 Watt is misschien watt weinig? ( en ook misschien interessant? )
MAAR LET OP!!!
Dit is voor rond de 70….85..86MHz!VrGr Rob
Bedoelde inderdaad de 10pf condensators die kruislings erover staan, als je op de foto goed kijkt kun je zien staan 102J, dat is beetje veel en maar gauw verwisseld voor 12pf wat ik zag liggen een bakje
Trek dit printje maar uit elkaar voor de onderdelen denk ik, de lage vermogen is omdat de uitgang spoel niet goed is. Mis wel mijn spectrum analyzer om te zien wat er allemaal gebeurd maar goed soms is het wel leuk om eens te klooien ja met dit soort dingen, Moeilijk voor te stellen dat er zenders waren als dit en dan met een 06/40 buis erachter, kan mij wel voorstellen dat er zenders flink stoorden overal 
een zendertje met paar keer ef80 ervoor vind ik toch persoonlijk leuker werken in het algemeen, maar met de ecc85 moet het ook wel goed kunnen werken, maar dan moet het toch iets beter gebouwd worden. Misschien later maar weer.
Die buizenzenders hadden over het algemeeen minder harmonischen dan een torrendingetje.
Als ze tenminste goed gebouwd waren.
Rob,man je hebt gewoon een mooie print voor die klompenboer zender (ontwerp van BD Groningen)
Wat zit je toch te klooien,bouw dat ding nou eens fatsoenlijk op en maak het ook af!
Straks is die print ook helemaal vertind...
nonius
set SCE to AUX.
Tsja. Rob heeft een mooie printplaat maar misbruikt hem als experimenteerprint....
Ik snap het ook niet. Gewoon 1:1 het ontwerp nabouwen en klaar. Meer moet dat niet zijn. Niet nadenken, niet piekeren maar gewoon exact nabouwen. Het denkwerk is reeds door de ontwerper gedaan!
En waarom heb je geen gaten geboord vóórdat je de print opbouwde? Toen ging dat makkelijk, nu is het veel lastiger en met meer risico op gebroken boortjes. Eerst boren en dan bouwen is de normale gang van zaken.
Ik geloof dat ik eerder geschreven had dat ik die print niks vind, Het werkte eerst ook niet. (vind ik niet erg, ik pruts lekker verder! )
Nu ik er aan heb zitten prutsen, dingen verandert ging de QQE in eenst watt doen nou leuk toch?
En jaaa zal dingen niet goed doen/gedaan hebben anders zou het wel in een keer werken, maar nee veel verder zal ik niet gaan...
Ja gebruik hem als experimenteer print want die oscillator daar begin ik niet aan, had ik dacht ik ook gezegd toch?
Volgens mij hoeven er ook geen gaatjes meer in dacht ik.
.
Maar heb nu al ZO VAAK gezegd/geschreven ik rommel en experimenteer en veel beter GAAT HET NIET WORDEN!
ik had eerder ook wel eens geschreven dit is allemaal maar gepruts als het menens zou worden dan koop ik er een kant en klaar omdat ik mijzelf met meer vermogen niet vertrouw.
MAAR en dat heb ik ook meermaals geschreven dat bandje 3.5Meter waar ik op zit te spelen word nooit geen succes!
Ik hoor mijzelf soms op een SDR en dat vind ik al genoeg/leuk.
.
Zo ook met die KG ik heb een koopdoos maar ik pruts QRP vind ik leuker!
.
Dit stukje tekst hebben we niet gelezen :
.
en denk zal nog ff kijken naar die weerstand 220R kathode dees moest 120R zijn en nog weer andere schema's direct aan de min, die 220 word wat heet dus denk strakjes 2 X 220R dus110R gelijk ook Watt meer!
.
.
ik had daar deze link bij moeten zetten:
https://www.klompenboer.nl/Techniek/Schema/Buizenzenders/2xef80%20qqe0…
.
( hier had ik eerlijk gezegd een reactie op verwacht, maar.... )
MAAR laten we dat maar overslaan en ik sluit WEER af met als je je ergert/irriteert schrijf gerust niets! 
VrGr Rob
Vergeet watt!
Cupido nogmaals dank voor jou foto’s!
( ik zou bijna schrijven verkoop je… maar dat word niks… ik zou het naast mijn JostyKit plaatsen! niet omdat het moet... )
HOOWWwwww ik lees Martin ook al weer!!! ( die weet nu al lang wel dat ik GEK ben! )
.
Is Tie nog HEEL Martin? Geef hem dan aan iemand die hem echt wil gebruiken!?
Als lamp? Zou wel grappig zijn! LOL Ik durf zo’n ding niet aan te steken Martin dat weet jij wel!
( mijn vrouw ramt me HELEMAAL in elkaar als ik hem op het dressoir zou zetten als lamp! )
ik denk wel leuk!!!
Ik ben er gek genoeg voor!
MAAR ff voor duidelijk! nee hoor, maar wel leuk dat je het me aanbied! 
( Vind de foto trouwens al genoeg leuk! )
VrGr Rob
Kzit nu foto's te kijken van dat glaasje! er zitten mooie foto's bij!
https://www.google.com/search?sca_esv=8ff73cc9fbbf5111&rlz=1C1GCEA…
Alleen de foto vind ik al....
HOOWWWWwwww??? ik geloof dat ik zelfs 2 voeten voor zo'n ding heb??? Wacht ff!!! foto komt er an!
gekocht omdat ik mij eens liet meeslepen om een trap te maken maar... ze liggen mij goed daar...
( gekocht voor een GU buis dacht ik dat het was??? )
Schrijf het er hier nog ff bij ben ff een tijdje weg, even weekje naar het buitenland.
Martin V
Op maandag 8 december 2025 15:31:00 schreef rob007:
Hallo Cupido,heb nog ff foto... en denk zal nog ff kijken naar die weerstand 220R kathode dees moest 120R zijn en nog weer andere schema's direct aan de min, die 220 word wat heet dus denk strakjes 2 X 220R dus110R gelijk ook Watt meer!
.
De kathodeweerstand van de QQE03/12 van 120 ohm, moet je op die waarde aanhouden.
Dit is zgn automatisch negatieve roosterspanning. Wanneer de kathode direct op de massa staat aangesloten, zou je op de roosters een negatieve spanning moeten gebruiken, maar met de kathodeweerstand van 120 ohm, is dat niet nodig.
Neem voor die weerstand een flink exemplaar want er gaat 110mA doorheen, het weerstandje moet dan 1,45 watt zijn, dus gebruik een weerstand van 2 watt. Het mag een draadgewonden expemplaar zijn,
deze zijn ook kleiner als een koolfilmweerstand.
Betreffende dit schema: https://www.klompenboer.nl/Techniek/Schema/Buizenzenders/2xef80%20qqe0…
Zou ik geen verdubbeling of verviervoudiging van de zendfrequentie toepassen, ik weet niet wat dit in het voordeel is om de halve of een kwart van de zendfrequentie te gebruiken. Het geeft alleen maar een grote kans dat je via meerdere frequenties bent te beluisteren.
Zijn dit geen leuke buisjes?
TB5/2500 gloeispanning= 6,3V bij 32Amps
anodedissipatie 800 Watt,
anodespanning 5,5kV anodestroom 950mA
nogmaals de TB5/2500 met een QQE06/40 ernaast, ter vergelijking van de afmetingen.
Hier een 6C21 of een 450TH van Eimac,
anodedissipatie 450 Watt.
Ook hier een QQE06/40 ernaast, ter vergelijking met de afmetingen van dit buisje.
Hallo Martin,
Ik ben nog niet weg! ( ik dacht vandaag weg te gaan maar heb mij vergist! )
kmoet mee naar Duitsland mijn hoofdsponsor (De Hoofd Heks)
sleept me strakjes weer mee,
naar van die marktjes en zo je kent ut wel!
.
Zijn dit geen leuke buisjes?
Kzou zeggen dit is kunst met een grote K! ( Die TB5/2500 is een mooiert! )
.
Zou ik geen verdubbeling of verviervoudiging van de zendfrequentie toepassen
Tja watt moet ik nog zeggen... ik had het eerder ergens al gezegd vind het niks!
.
Kijk hier vroeg ik om:
MOET het 120R zijn Martin? Of mag het ook nog 110R zijn? 2X 220… of 1X 150R?
( die heb ik in kool of 5W steentje )
.
( ben strakjes wel ff weg hoor! )
VrGr Rob
Even eerlijk! Soms zijn er hier mensen die lijken je te willen dwingen om HUN zin te doen,
ik vind dat soms best vervelend.
OF,
als je iets vraagt krijg je een HEEL ander antwoord.
Natuurlijk moet ik ook in de spiegel kijken ja, want er is ook flink wat te zeggen over die Rob… 
en dan beken ik ook wel gelijk hoor! ( Sorry! ? )
Hij is om te beginnen SUPER eigenwijs! Om er maar eentje te noemen dan he!
.
Ik zag pas een Rohde & Swarz FM zender en er werd gezegd 500€ deze was niet te koop MAAR kijk uit ben er gek genoeg voor!
MAAR DAN, aan die andere kant zucht… het is daar niet bepaald druk… dus ook hier zoals eerder geschreven…
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.