Het geluid is helder en sterk. De contrastregelaar reageert wel, maar ik heb het idee dat het meer doet met de helderheid dan met het contrast. Dat kan ik pas goed zien aks ik 'echt' beeld heb.
Ik kan nu even niet aan het toestel werken en meten, dat kan ik pas vanaf 8 december...
Op maandag 1 december 2025 20:02:52 schreef Bavelt:
Het geluid is helder en sterk.
Ok, bewijst alvast dat het signaal sterk genoeg is tot net na de detectiediode, aangezien het geluid intercarriër meereist met het beeld (en zonder beeld, geen geluid).
Dus MF versterking ok.
MF kan wel ontregeld zijn (door fout in een kring of een voorganger..) of fout in videoversterker.
even meten na de detectiediode, 8 december.
Ik kan bijna niet wachten tot 8 december.. 
En meten voor en na de detectiediode (X6 zo te zien).
Een verkeerde afstemkring kwam ook al in me op. Het toestel reageert stevig op de kanalenkiezer. En als je je vinger maar in de buurt van de antenne-ingang houdt reageert-ie ook direct. Allemaal heel gevoelig. En eenmaal de antenne er op aangesloten dan komt het geluid op kanaal 4 in dit geval (via de modulator). Maar met het beeld lijkt hij niets te kunnen, inderdaad of die op een heel andere frequentie zit.
Op dinsdag 2 december 2025 18:32:10 schreef smd:
Audio/ video spacing incorrect??
Dat is dus de vraag. Ik moet straks maar eens gaan meten met de scope. Met een vast patroon als ingang, de generator of Ziggo Testbeeld.
Op dinsdag 2 december 2025 10:54:49 schreef Bavelt:
Ik kan bijna niet wachten tot 8 december..En meten voor en na de detectiediode (X6 zo te zien).
.
voor X6 kan je met het scoopje en de standaardprobe niet veel meten. Jouw scope gaat niet hoog genoeg in MHz, en de probe belast de kringen te veel . Na X6 gaat het uiteraard wel. (Pin 8 van de video eindbuis)
Op dinsdag 2 december 2025 18:32:10 schreef smd:
Audio/ video spacing incorrect??
een beetje een raadsel wat je bedoelt met spacing, maar de afstand geluid /beeld draaggolf (5,5MHz) wordt door de zender (hier generator) bepaald.
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (25%)]
Misschien is het wel verlopen zoals wel eens met c's en spoelen wel vaker gebeurde vooral als het zwaar verrookt is zoals in die jaren als normaal beschouwd werd.
De doorlaat van tv mf filters is nogal specifiek o.a. qua dB's en doorlaat curve. Daar kan je zonder de juiste meetapparatuur beter niet aan draaien of frunniken.
Het blijft toch wonderbaarlijk hoe men dit vroeger zo in elkaar heeft weten te assembleren. Het moeten haast de bedenkers / engineers zelf zijn geweest die dat gemaakt hebben.
Inderdaad. In ieder geval heb je geen last van brakke printplaten met loslatende eilandjes, zoals die pertinax dingen die na deze generatie kwamen.
Componenten vervangen is soms wat breken, omdat ze de draadjes van de weerstanden etc. in de steuntjes 'krulden'. Meestal knip ik de de draden door en soldeer de nieuwe aan het afgeknipte einde. Dan hoef je niet te wrikken.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Men was toen heel inventief...
De middenbus van de buisvoetjes werd meestal als extra draadsteun gebruikt.
Op donderdag 4 december 2025 13:45:49 schreef Bobosje:
Of als massa punt als ik dat metalen lipje goed zie zitten.
Ja, ze gebruiken idd niet aangesloten buispinnetjes als draadsteun. En blijkbaar was een redelijke mate van vrijheid voor het monteren, ik heb al diverse van deze toestellen gezien en niet een is helemaal hetzelfde. Soms zitten er ook foutjes in, zoals bv bij mijn C1.
Dit toestel heeft een ingebouwde UHF tuner, maar die is wel later ingebouwd. Bij mijn andere 17TX291A was dat af fabriek al gebeurd zo te zien, met de aangepaste achterwand.
Blijkbaar zijn er 2 constructies: bij mijn andere toestel wordt er met een schakelaar gekozen tussen de VHF en UHF en die schakelaar leidt de Output van een van de beide naar het MF-vervolgtraject.
Bij dit toestel gaat de output van de UHF tuner weer terug naar de VHF-ingang. Die je dan op bv kanaal 4 moet afstemmen. Vergelijkbaar met die 'externe' kastjes die destijds op het toestel stonden met de komst van net 2.
Geen idee waarom ze hiervoor kozen.
Die 2e net kastjes of UHF converters hadden vaak kanaal 4 als uitgang, omdat Ned 1 via Lopik, dus voor de meeste Nederlanders, op kanaal 4 zat. Je hoefde alleen een knop op het kastje in te drukken om van 1 naar 2 te gaan en vv.
Ik weet niet of ze ook voor een ander kanaal uitgang te krijgen waren zoals kan 7 in jouw gebied, Twente.
Van ingebouwde converters heb ik nooit gehoord, beetje onhandig, moet je stekkertjes achter het toestel wisselen. Ik neem aan dat deze bij jou een buizen uitvoering betreft.
Ja dat is ook een buizenuitvoering met 2x een PC86. Er zit een schakelaartje aan de achterwand.
Met daaraan vast een moduultje met 2 inputs: eentje voor de VHF antenne en eentje voor de UHF antenne.
Van dat kastje gaat een lintkabeltje naar de VHF antenne input van de TV. Dat hoeft dan niet te worden gewisseld.
Om dan te schakelen van VHF naar UHF zender moest je dan dat schakelaartje op die achterwand (Priegeldingetje) op "VHF' of "UHF' zetten. En de UHF afstemming moest dan met een grote draaiknop gebeuren. In die tijd had je alleen maar NED2, dus dat was eigenlijk maar eenmalig. maar dus wel gehannes 'achter' het toestel.
Op donderdag 4 december 2025 13:14:58 schreef Arco:
Men was toen heel inventief...
De middenbus van de buisvoetjes werd meestal als extra draadsteun gebruikt.
Op donderdag 4 december 2025 13:45:49 schreef Bobosje:
Of als massa punt als ik dat metalen lipje goed zie zitten.
Op donderdag 4 december 2025 16:09:08 schreef Bavelt:
[...]
Ja, ze gebruiken idd niet aangesloten buispinnetjes als draadsteun. En blijkbaar was een redelijke mate van vrijheid voor het monteren,
dat centrale busje onderaan de buisvoet is niet zomaar een draadsteun of aardpunt bij MF en RF schakelingen. (bavelt's foto is uit een MF kring)
het vormt en scherm tussen in en uitgangspinnen ( als het héél nauw stak kwam daar nog een vlagje bij). Tevens vormt het een RF return ground. Je mag het dus niet voor alles zomaar als een ground gebruiken.
Men was dus niet zo vrij en er is wel degelijk over nagedacht. De minste fout maakt er immer een oscillator van. ( vergeet niet dat er drie of vier MF versterkertrappen dicht bij elkaar staan..). De gloeidraadontkoppelcondensatoren van dat buisje komen niet naar deze RF ground. Bij de tuner is het nog kritischer.
Op donderdag 4 december 2025 12:39:40 schreef Bavelt:
Ik ga idd ook niet draaien aan die die filters. Goede kans dat je ze nog stuk maakt ook met dat uitgeharde hars boven de kerntjes.Maar op zich ziet het toestel er best nog wel redelijk uit voor zijn leeftijd, dus niet echt 'verrookte' toestanden.
[bijlage]
[bijlage]
Ik zie op je eerste foto rond die buisvoet links bovenin wel wat van die 'regenboog' druppel C's waarvan de pootjes uit hun voegen getrokken zijn.
Na alle familiaire verplichtingen kan ik verder met meten.
Detectie-diode X6 kan ik niet meten, die zit in het aluminium blokje verwerkt.
De status nu: een redelijk contrast, goed geluid maar de sync is totaal weg en het beeld vliegt van onder naar boven en links naar rechts. Een orkest zonder dirigent.
Ik heb een aantal waarden gemeten en ook de scope er aan gehangen. De meeste zitten dicht in de buurt van het schema. Een belangrijke is op de anode van B10p, de video eindversterker. Keurig 18v tt.
Er lijkt dus iets mis te gaan met de synchronisatiescheider of de toevoer daar naar toe.
Wat dat betreft zie ik niet helemaal wie nu de input voor deze scheider verzorgt:
Vanuit B14 (laatste MF trap) gaat er een signaal naar B13t, terwijl ook vanuit de video eindtrap B10p het schermrooster van B11h (ECH83) wordt aangestuurd. Terwijl het stuurrooster van B11h ook wordt aangestuurd via de AGC buis B9p.
Misschien dat iemand dit snapt hoe dit nu zit.
En wellicht nog een tip waar verder te zoeken?
Ik heb zelf nog een extra info:
Als ik het stuurrooster van B13t (PCF80) aan GND leg dan wordt de sync in één keer bijna goed..
Wat kan dit opleveren in de zoektocht?
En in het verlengde hiervan: De scope hangen aan R76 - S33 levert een stilstaand beeld op. (wel met veel sneeuw).
Blijkbaar verstoort / ontregelt B13t de boel.
Op de anode van B14 de scope hangen is blijkbaar een te grote belasting , dan verdwijnt het beeld vrijwel.