Op vrijdag 12 december 2025 13:35:39 schreef Bavelt:

Er lijkt dus iets mis te gaan met de synchronisatiescheider of de toevoer daar naar toe.

Wat dat betreft zie ik niet helemaal wie nu de input voor deze scheider verzorgt:
Vanuit B14 (laatste MF trap) gaat er een signaal naar B13t, terwijl ook vanuit de video eindtrap B10p het schermrooster van B11h (ECH83) wordt aangestuurd. Terwijl het stuurrooster van B11h ook wordt aangestuurd via de AGC buis B9p.

?

het syncsignaal komt van de videobuis. Het andere signaal is voor de stroringsonderdrukker.

Klopt, dat is dus de functie waar ik na wat speurwerk achter kwam.
Wat ik ook zag is dat in een aantal vergelijkbare modellen met vrijwel hetzelfde schema,
een modificatie was aangebracht door toevoeging van R96.
Die zit niet in mijn toestel: (en ook niet in mijn schema)

Maar ik zit dus met een HF/MF probleem, Beter eerst maar zien dat ik een goed contrastrijk beeld krijg en me dan later op de sync richt. Want misschien is het eerste wel de oorzaak van de syncproblemen.
Ik heb een oude TV testbeeld generator GM2891, die wel werkt. Misschien handig om een makkelijker te meten testbeeld toe toe voegen?
Zou zo'n signaal eventueel ook rechtstreeks op de 1e MF trap kunnen worden aangesloten om de kanalenkiezer uit te sluiten?

Op zaterdag 13 december 2025 11:09:07 schreef Bavelt:

Maar ik zit dus met een HF/MF probleem, Beter eerst maar zien dat ik een goed contrastrijk beeld krijg en me dan later op de sync richt. Want misschien is het eerste wel de oorzaak van de syncproblemen.
Ik heb een oude TV testbeeld generator GM2891, die wel werkt. Misschien handig om een makkelijker te meten testbeeld toe toe voegen?
Zou zo'n signaal eventueel ook rechtstreeks op de 1e MF trap kunnen worden aangesloten om de kanalenkiezer uit te sluiten?

het testbeeldsignaal kan idd info opleveren van waar het fout gaat ( door het bekijken van de golfvorm van de sync en het testpatroon, na de detectiediode). Als je generator ook kan moduleren op de MF frequentie, dan kan je de tuner overslaan. Ik nam wel eens het mf signaal van een klein tv'tje om het dan in een ander , te onderzoeken MF in te prikken , kwestie van snelle test. (klein tvtje (shiljalis) , omdat je dan met een heel korte kabel kan werken)

Op zaterdag 13 december 2025 12:38:13 schreef harry64:
Deze generator kan niet direct op de mf qua frequentie.

Wordt ook te ingewikkeld denk ik. Maar misschien een blokgof nemen ipv Ziggo testbeeld?

Ik heb gemeten op de anode van B10t. Daar staan kleine 'piefjes' van 4v tt, 20 msec. Zou 45 vtt moeten zijn.
M.a.w. de scheider doet niks.

DC waarde van 12V klopt wel.

Op pin 7 van de ECH81 staan wel de pulsen van ca 16vtt. Maar ik herken het plaatje van het schema niet echt (die laten een piefje aan de bovenkant zien, bij mij is dat naar beneden.) Voor de rest een onherkenbaar signaal.

Op zaterdag 13 december 2025 12:38:33 schreef Bavelt:
Dit is het - tot nu toe - trieste resultaat..

https://youtube.com/shorts/-GluAuOGAYU

dat bedoelde niet... sluit je scoop eens aan na de detectiediode en maak daar een plaatje van. (scoop in H-scan mode)

ik zag dat je condensator geen sluiting had, maar hoe gedraagt deze met wisselspanning?? Hoe is de ESR?

Dat weet ik niet. Daar heb ik geen meetapparatuur voor.
Maar ik heb het nu wat rigoureuzer aangepakt:

- Chassis er helemaal uit.
- Knoppenbalk losgemaakt (kan dat na 65 jaar ook eens worden schoongemaakt).
- Originele VHF-kanalenkiezer er weer in.
- Contactjes gereinigd, speciaal printje voor kanaal 4 dat ik gebruik via de modulator.
- En nu ik overal mooi bij kan: veel composietweerstanden preventief vervangen.
- NOS-buizen er in (ongebruikt, maar wel 65 jaar oud).
- Weerstanden zoals R150 en C150 doorgemeten (kan alleen als het chassis er helemaal uit is).
- Elcootjes vervangen

En dan hier na het ding weer in elkaar zetten. En dan zien wat er gebeurt...
Ik heb ergens wel hoop omdat weerstand R135, die 390k zou moeten zijn, oneindig bleek te zijn.
Daardoor mis ik op sommige punten de voeding vanuit de +4.

Diode X6 gemeten (nu ik er mooi bij kan), die is goed.

En de ratelcondensator C13, een oude teerknol, rechtstreeks aan het lichtnet, er ook maar uitgehaald. Die hebben een slechte reputatie had ik al begrepen...

Dit is de oude teerknol, 01uF en parallel aangesloten op het net ('Ratelcondensator' )

Ik heb polyester condensatoren van 0,12 uF, 400V.
Die zou ik dan toch kunnen gebruiken? Daarbij, is zo'n condensator nog wel echt nodig?

Parallel aan het net is geen ratelcondensator - de ratelcondensator zit meestal over anode en kathode van de gelijkrichter.

Maar de getoonde condensator mag niet over het net worden toegepast. Dat moet een X2 veiligheidstype zijn. En koop dan geen rifa want dat zijn ook weer papiercondensatoren.

Als je TV al perfect werkt, kan je zien wat ie doet zonder. Ik heb ook wel eens zo'n ding laten vervallen in een radio.
Tot die tijd gewoon eentje terugplaatsen, want anders heb je straks misschien vage problemen die je niet kan plaatsen, die uiteindelijk veroorzaakt blijken te worden door storing vanuit het lichtnet...

Ik koop ze meestal van Sinuss (Farnell). Altijd een voorraadje aanhouden want je moet ze zeer vaak vervangen als je e.e.a. met oude elektronica doet.

Ok dus die teercondensatoren waren wel X2 typen?

Ok dus die teercondensatoren waren wel X2 typen?

Nee, dat bestond toen nog niet.

Maar met de voortschrijdende techniek en inzichten gebruiken we nu X2, da's wel zo veilig.

Die teercondensatoren hadden een werkspanning van 800, 1000 of 1300V DC en waren constructietechnisch redelijk vergelijkbaar met latere X2 papiercondensatoren zoals de genoemde RIFA PME reeks.

De mosterdcondensator heeft een werkspanning van 400V DC dus daar gaat de vergelijking al mis. Verder zal de mosterdcondensator een toegelaten AC spanning hebben van ruim minder dan de netspanning. En tenslotte is de mosterdcondensator niet zelfherstellend. Hij bestaat uit afwisselende strips van tinfolie en polyester terwijl zelfherstelling alleen goed werkt met een opgedampte metaallaag.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]

Op zaterdag 13 december 2025 13:03:52 schreef Bavelt:
Op pin 7 van de ECH81 staan wel de pulsen van ca 16vtt. Maar ik herken het plaatje van het schema niet echt (die laten een piefje aan de bovenkant zien, bij mij is dat naar beneden.) Voor de rest een onherkenbaar signaal.

Het plaatje bij de heptode is van de anode, pin 6, en niet van pin 7. Daar moet dus een neg. puls op staan.

Op zaterdag 13 december 2025 17:12:11 schreef kris van damme:
[...]

dat bedoelde niet... sluit je scoop eens aan na de detectiediode en maak daar een plaatje van. (scoop in H-scan mode)

Voor de sync wordt het signaal van de anode van de laatste MF buis afgetapt en via een MF trafootje aan de triode PCF 80 aangeboden. Die werkt als een rooster detector en via de anode schakeling gaat het naar de heptode.

Vanwege het d eproblemen met de laatste MF buis EF 184 zou je naar die koppeling met de triode moeten kijken, de 2 fouten zouden wel eens met elkaar te maken hebben. Bvb als de anode vd EF 184 sluiting maakt via dat koppelcircuit naar de triode pcf gaat g2 als anode werken en gaat het rood staan. De sync is dan ook niet goed meer.

Ik ga morgen dat maar eens bekijken.
Want ik had een beetje opruiming gedaan, veel composiet weerstanden er uit, elcootjes vervangen etc.
En de originele kanalenkiezer er weer ingedaan.
Volhoop alles weer gemonteerd aangezet...

En guess what? De laatste EF184 (B14) staat weer roodgloeiend.. :(
Alleen als ik er een antennesignaal aanhang.
Zodra ik die eraf haal komt de buis tot rust...

Raar he?

Op maandag 15 december 2025 00:29:22 schreef pararuud:
[...]

Voor de sync wordt het signaal van de anode van de laatste MF buis afgetapt en via een MF trafootje aan de triode PCF 80 aangeboden. Die werkt als een rooster detector en via de anode schakeling gaat het naar de heptode.

Vanwege het d eproblemen met de laatste MF buis EF 184 zou je naar die koppeling met de triode moeten kijken, de 2 fouten zouden wel eens met elkaar te maken hebben. Bvb als de anode vd EF 184 sluiting maakt via dat koppelcircuit naar de triode pcf gaat g2 als anode werken en gaat het rood staan. De sync is dan ook niet goed meer.

Die sluiting zou dan via R76 10K? (kan de waarde niet goed zien) naar een lekke C76 1u5 moeten gaan. Dat zou een lagere anodespanning op B14 opleveren waardoor G2 van B14 als anode gaat werken. Dat zou ook tot gevolg hebben dat de kathode van B14 geen 2.5V meer is waardoor de relatieve roosterspanning van G1 van B14 geen -2.3V meer is. Volgens het grafiek van de datasheet zou er bij -2.3V op G1 een anodestroom moeten lopen van iets minder dan 10mA.

Een lekkende C83? 1u in het kathode circuit van B14 zou dat zelfde effect kunnen geven van een veel hogere anodestroom omdat de -2.5V op de kathode niet meer gehaald wordt door dat R74 dan een parallelweerstand krijgt door lek of 0 Ohm bij sluiting.

Klopt die redenatie?

Op maandag 15 december 2025 01:33:54 schreef Bavelt:
Ik ga morgen dat maar eens bekijken.
Want ik had een beetje opruiming gedaan, veel composiet weerstanden er uit, elcootjes vervangen etc.
En de originele kanalenkiezer er weer ingedaan.
Volhoop alles weer gemonteerd aangezet...

En guess what? De laatste EF184 (B14) staat weer roodgloeiend.. :(
Alleen als ik er een antennesignaal aanhang.
Zodra ik die eraf haal komt de buis tot rust...

Raar he?

Zou het kunnen dat die trap gaat oscilleren als deze signaal krijgt?

Kan je met jouw scoop niet meten als het boven de 10MHz komt vrees ik.

Zelf zou ik er een SA met oppik lus naast hangen om dat te checken, anders wordt dat lastig te meten omdat oscillatie in die trap dan zowel je videodetector overhoop stuurt als ook de syncscheider. En van je sync pulsen wordt weer de AGC afgeleid.

Op vrijdag 12 december 2025 14:21:30 schreef Bavelt:
Ik heb zelf nog een extra info:
Als ik het stuurrooster van B13t (PCF80) aan GND leg dan wordt de sync in één keer bijna goed..

Wat kan dit opleveren in de zoektocht?

[bijlage]

B13 is de storingsonderdrukker. maakt dat er teveel rommel binnenkomt, waarschijnlijk door een oscillatie van het MF. B13 is niet nodig, kan je tijdelijk buiten dienst stellen.

Ik heb B13 even afgeschakeld door R76 los te nemen. Het blozen van B14 gaat echter gewoon door bij antenne-input.
Er is dus geen sluiting van de anode naar de triode B13t.

De spanning op de anode van B14 schiet bij input omhoog, dwz het gaat alle kanten op.
Dit wijst er toch wel op dat het ding staat te oscilleren bij input..

Ik heb even mijn scope PM3231 er aan gehangen, maar die gaat maar tot 10Mhz.
Wel zie van alles flitsen als ik de antenne aansluit.

Maar ok, ik ga er maar vanuit de het ding staat te oscilleren. Als ik naar het buisje kijk, lijkt het 'blozen' van binnenuit te komen, niet aan de rand.

De hamvraag: hoe zou het kunnen dat het circuit staat te oscilleren bij input?

Ik heb even B14 uitgeschakeld en de output van B15 meteen naar de detector.
Uiteraard bloost B14 dan niet meer, maar B15 ook niet. Maar het beeld blijft slecht, geen sync etc.

Misschien toch maar weer naar de kanalenkiezer kijken.
Misschien dat die iets raars met de AGC doet ( die heeft immers een aansluiting hierop)
Of tijdelijk een UHF unit hierop aansluiten, die heb ik hier nog liggen. En dan eens kijken wat er gebeurt.
Blijft wel een lastig probleem.

Ik heb de UHF kanalenkiezer aangesloten en de VHF kiezer uitgeschakeld. Dat kon omdat beide naar het MF circuit gaan zonder aanpassingen.
Maar het effect is hetzelfde: als ik de antenne in de buurt van de ingang houd, dan zie je voorzichtig het beeld komen.
Eenmaal de antenne er in en het ding slaat helemaal dicht.

Er is dus duidelijk een issue met de MF.