Op donderdag 16 april 2026 01:11:13 schreef Arco:
Blijft in Openscad toch simpel...[bijlage]
[bijlage]
Deze geeft wel een opstaande naad aan de linkerkant. de rechtkant is glad.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Met Ctrl-Z kun je terugstappen in de code (undo), en met Ctrl-Y weer vooruit (redo)... 
Editor window kun je verplaatsen door 'm aan de captionbar beet te pakken en naar zijn nieuwe plaats te slepen...
[Bericht gewijzigd door Arco op (39%)]
Tjonge, wat knoeien weer aan mijn kant.
Dit was de code
b=50;
h=75;
d=30;
w=5;difference () {
translate ([0,0,h/2]) cube ([b,d,h], center=true);
translate ([0,-d/2, 75]) rotate ([30,0,0]) cube ([b+1,d,h/2], center=true);
translate ([0,d/2, 75]) rotate ([-30,0,0]) cube ([b+1,d,h/2], center=true);
translate ([0,2, h-48]) cube ([b-w, d, h-29], center=true);
}
Nu dacht ik simpel het huisje te kunnen vergroten naar 80x80x120 (plus een dak er op).
Maar het huisje verandert in een soort leesmand..
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je hebt bij rotate de diepte in mm (d=80) ingegeven als graden voor de schuinte van het dak... 
(is nu dus 80 ipv. 30 graden, bijna verticaal...)
marcob
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
@Bavelt: Enkele tips om te leren wat er gebeurt. Omdat de voorbeeld codes je toegestuurd worden zie je soms niet goed wat er gebeurt.
Ik zet de commando's niet direct achter elkaar, maar met tabs onder elkaar. Dan is het net wat overzichtelijker
translate ([-b/2,0,45])
rotate ([0,45,0])
#cube ([10,d+5,10], center = true);Maar dat is persoonlijk.
Wanneer je een # plaatst voor het onject, en drukt op F5, preview, dan wordt het betreffende object ROOD. dus dan zie je wat die regel precies doet.
Arco
Special Member
Ik gebruik beide methodes.
Indentatie heeft bij veel code het nadeel dat die veel langer wordt, maar is wel overzichtelijker.
Sommige dingen worstel ik nog wel mee.
Zo is translate() gevolgd door rotate() niet hetzelfde als rotate() gevolgd door translate()...
Altijd wat geworstel...
Ook Minkowski (afronding van hoeken) vind ik lastig werken: Het object wordt groter met 2x de straal van de afronding.
(was een stuk handiger geweest als de grootte hetzelfde bleef...)
Vanmiddag uren bezig geweest om met TinkerCad een gat te maken in de achterwand. niet gelukt.
Ik koos voor een bol. Bij verslepen vliegt hij óf naast, boven onder de kubus of hij verdwijnt gewoon in het 'niets'.
Lastig vind ik ook dat wanneer je denkt het object te verslepen je in een of andere 'resize' modus zit en alle maten aan de haal gaan. Die nou net met zorgvuldigheid handmatig waren ingebracht...
Nee, ik vind dit niet echt een werkend programma voor beginners.
Ik maak wel eens een applicatie met Windows Forms met Visual Studio.net . Als je ziet hoe mooi het uitlijnen daar gaat, dan zou je dat toch zeker in een tekenprogramma verwachten.
Arco
Special Member
Bij rotate() had je dus zoals gezegd de verkeerde waarde ingegeven, waardoor het dak plots 80 graden steil werd... 
Op vrijdag 17 april 2026 16:28:08 schreef Arco:
Bij rotate() had je dus zoals gezegd de verkeerde waarde ingegeven, waardoor het dak plots 80 graden steil werd...
Ja dat was in OpenScad. Kan ik ook wel weer even naar kijken.
Arco
Special Member
Ja, natuurlijk. Dank.
Die 75 stond nog als literal in de code.
Heb ik nu zo gedaan en nu lijkt hij inderdaad goed.
b = 80;
h = 125;
d = 80;
w = 5;difference () {
difference () {
translate ([0,0,h/2]) cube ([b,d,h], center = true);
translate ([0,-d/2,h]) rotate ([30,0,0]) cube ([b+1,d,h/2], center = true);
translate ([0,d/2,h]) rotate ([-30,0,0]) cube ([b+1,d,h/2], center = true);
translate ([-b/2+w/2,0,15]) rotate ([0,0,0]) cube ([10,d+5,h-15], center = true);
translate ([-b/2,0,45]) rotate ([0,45,0]) cube ([10,d+5,10], center = true);
}difference () {
translate ([-5,0,h/2]) cube ([b+2,d-w,h-w], center = true);
translate ([0,-d/2,h-w/2]) rotate ([30,0,0]) cube ([b+1,d,h/2], center = true);
translate ([0,d/2,h-w/2]) rotate ([-30,0,0]) cube ([b+1,d,h/2], center = true);
}
}
Ik heb zowaar een dakje gekregen op de kubus via TInkercad.
Wel 20 keer het dakje verwijderd en opnieuw geplaatst.
Als je nl aan het draaien etc slaat, dan gebeuren er allerlei rare dingen en kiest het dak zijn eigen vorm en richting..
(niet raar natuurlijk, want ik doe het dan gewoon fout. Maar ja..).
Ben nu aan het printen. En er komen gaten tevoorschijn die ik al miste.
Ik had kopiëren en plakken gebruikt van een bestaand gat (voor het snoer) maar die gaten verdwenen ook in het 'niets .
Niet helemaal waar natuurlijk, omdat daar binnen in de kubus een kleinere kubus zit als 'gat'.
De extra gaten werden daar verzwolgen maar na het slicen zijn ze er weer.
Mijn TinkerCad-huisje is niet echt een succes geworden. Groeven , strepen van buiten en binnen, en boven het midden versprongen lijkt het wel. Het gat rechtsonder (2e plaatje) kwam spontaan tevoorschijn (restant van kopie-plak).
Maar het ziet er niet uit. Wat ging hier mis?
Ik kan zo te zien in TinkerCad het ontwerp niet delen of doorsturen, omdat het 'in de cloud' zit onder een account.
Kun je dat TinkerCad design niet exporteren in een ander formaat dat je wel kunt delen en doorsturen?
Je hebt het huisje kunnen printen dan moet er toch ook een design file voor de printer beschikbaar zijn?
Arco
Special Member
Lijkt wel of het uit een homp kaas is gesneden... 
In de zoldering hangt ook nog wat 'rommel', steunmateriaal?
Ja
Het is echt een misbaksel. Ik heb het niet kunnen zien gebeuren, omdat ik weg moest gisteravond.
Ik heb gekeken naar export van het object, maar kan het zo te zien alleen exporteren als .stl of .obj
Daar kun je weinig mee.
Nu vertrouw ik het filament ook niet helemaal. Ik gebruikte nu het grijze materiaal, dat zit als een veer om de haspel en heeft de neiging naar buiten te springen. Daardoor kan het in de knoop raken en moet de printer er soms stevig aan trekken om de draad los te krijgen. Die komt dan wel eens klem te zitten in de plastic rand van de haspel.
Het witte filament heeft een goede kartonnen haspel en zit mooi opgerold.
Tja, wat te doen.
Ik kan het huisje wel even kleiner maken en nog eens printen.
Want over die 'kaashomp' deed hij 8 uur...
Staan de aandrijfsnaren van je X, Y aandrijving niet te los ?
Zonder het ooit nagemeten te hebben merk ik dat ik met mijn Creality aan de "bovenkant" van de geadviseerde temperatuur moet gaan zitten.
Dus bij 220-240 graden op 240, en bij 240-265 op 265 graden.
Je had m ook op zn rug kunnen printen, had je (bijna) geen support nodig gehad.
[Bericht gewijzigd door bprosman op (13%)]
Op zaterdag 18 april 2026 08:56:14 schreef bprosman:
Staan de aandrijfsnaren van je X, Y aandrijving niet te los ?
geen idee..hoe moet ik dat controleren? Het is en nieuwe printer.
Zonder het ooit nagemeten te hebben merk ik dat ik met mijn Creality aan de "bovenkant" van de geadviseerde temperatuur moet gaan zitten.
Dus bij 220-240 graden op 240, en bij 240-265 op 265 graden.
Ik heb de temp ingesteld op de max (230) wat op de haspel staat
Je had m ook op zn rug kunnen printen, had je (bijna) geen support nodig gehad.
Dit ontgaat me even (onervarenheid). Moet het ontwerp dan anders? Of in het sliceprogramma het ding draaien?
Arco
Special Member
Ziet de 'preview' in de slicer er wel goed uit?
Ik wil dat (kleine!
) huisje hier ook wel even uitprinten om te zien of het aan de tekening of iets anders ligt...
Er zijn proefprints om de belts te testen, bijv: https://www.printables.com/model/454811-corexy-belts-calibration-slat
Je zou de STL file met Blender of een online conversie tool naar (3D) DXF en ook naar DWG formaat kunnen converteren en dat eens hier posten.
Op zaterdag 18 april 2026 09:45:18 schreef Bavelt:
[...]
geen idee..hoe moet ik dat controleren? Het is en nieuwe printer.
Ik doe dat gewoon met mn vingers door er op te drukken, je moet ze niet te ver in kunnen drukken maar er ook geen viool/gitaar op kunnen spelen.
https://www.youtube.com/watch?v=_m9TTzEh5xM