Dat is afhankelijk van hoe en waar je hem plaatst.

waar:
ik denk dat ik hem binnen moet plaatsen wil ik geen ruzie met mn moeder krijgen. Ik zit hier 1 verdieping hoog dus... Hoe? Eeeeeh hem aansluiten en aan de radiator klemmen denk ik?

Met 5 watt ssb heb 15 jaar geleden heel Nederland "gewerkt" met een dergelijke antenne. Met goede condities ook Italie.

Op zolder geen CV ketel anders zet je hem daar op! (draadje naar een leiding voor de aarde) Of woon je in een flat?

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]

nee geen flat maar wel een mama die niet echt mee wil werken :P Ik heb bijvoorbeeld zat ruimte om een full-size antenne te spannen (binnen of buiten) maar mn moeder wil blijkbaar geen 4,5m draad op mn kamer/voor mn raam... En ga daar maar tegenin als ze wel altijd stoft/zuigt/dwijlt enzo op je kamer :P

Maak dan een "opbouwbaar/afbreekbaar" geheel! Kan je plaatsen waar je wilt. Tuin aanwzig?

Ik heb hier een fandipool(multiantenne) hangen die tussen een schoorsteen en een boom hangt. wat perfekt werk voor Dx verkeer.

vb:http://www.hamuniverse.com/dipolemulti.gif
Het voordeel van deze antenne is voor mij dat ik geen tuner nodig heb voor de paar banden die ik gebruik.
ik heb hem aan gepast voor de 11M,22M en binnenkort plak ik er de 45M band bij aan.
Voor jou volstaat een enkele dipool almaar dan zou ik hem iets korter maken dan 2,75 per zijde

[Bericht gewijzigd door Esoterist op ]

ja ik heb een tuin ja (nog net wel) maar dat is aan de heel andere kant van het huis, en ik wil de boel toch een beetje bij mn kamer houden (tenzij je iets leuks verzint wat ik uit een raam kan hangen :P)

Na wat rondkijken in mn kamer zie ik wel een hoekje waar ik wat zou kunnen prutsen. vlak bij de radiator (aarding), vlak bij het raam, in een hoek (wegwerking) en achter een gordijn (wegwerking). Daar zou jou 2,5m antenne kunnen of geeft zo'n gordijn problemen als dat ertegenaan hangt?

Esoterist, zijn die rode getallen maten in cm ofzo en dan het zwarte de band? 16,1cm is een beetje klein dus het zal wel niet

Maten zijn zo te zien in foot = 30,48cm

Fantastische en duidelijke titel van deze topic !

Op 29 augustus 2005 22:03:57 schreef elektron_:

Sorry ik heb hem niet bedacht!

Hoe zit dat dan met die 'opklapantennes'? Ik zie me een opvouwbare spriet ofzo voor, of hebben we het over een simpele dipool die je weghaalt? Anders gaat ik denk ik voor die 2,5m spriet

Je kan een boomerang antenne maken en uit je raam hangen of aan de raamstijl vast maken.
Spriet van 2,75m en een radiaal van 2,75 onder een hoek van ±120°.

Feitelijk heb je dan een groundplane met één radiaal.

Straler met een SWR meter op de juiste lengte knippen.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

Op 29 augustus 2005 22:03:57 schreef elektron_:

Ben ik met je eens, maar nu de titel veranderen als het van modulatie soort naar antenne's gaat?

Op 29 augustus 2005 22:21:01 schreef Hugo Welther:
[...]
Ben ik met je eens, maar nu de titel veranderen als het van modulatie soort naar antenne's gaat?

Dit gaat inderdaad vrij off-topic, maar om nu nog een nieuw topic erover te maken...

Op 29 augustus 2005 22:18:56 schreef Hugo Welther:
Je kan een boomerang antenne maken en uit je raam hangen of aan de raamstijl vast maken.
Spriet van 2,75m en een radiaal van 2,75 onder een hoek van ±60°.

Feitelijk heb je dan een groundplane met één radiaal.

Straler met een SWR meter op de juiste lengte knippen.

Dus dit idee: http://www.elwest.com/images/product_types/Boomerang%20Antenna.gif
phoe 2,75m boomerang is vrij groot als 'demontabel'. Ik denk toch dat ik voor die 2,5m spriet ga, dat moet kunnen toch in zo'n hoekje bij het raam? (gordijn is van katoen synthesisch maar kan eventueel opzij geschoven worden

vandaag de antenne met het 230nH spoeltje gemaakt (dus die van 2,5m). Ik ontvang opeens veel meer, maar alleen digitaal :S De swr blijft rond de 3 hangen, als ik het goed doe...
stel op kanaal 21 af
zend en kijk naar de swr
knip stukjes eraf

Zie je hoe rustig het hier is!
Gaat het goed met de SWR, al 1:1? :)
//Edit: nee dus, beter lezen Eat!
Misschien de spoel wat groter of kleiner maken? Goede aarde, heel belangrijk bij een verkorte antenne.

als aarding heb ik de radiator gebruikt. Moet kunnen toch? misschien wat met die spoel idd

Rol de coax dicht bij je antenne een wat op, misschien heb je last van "mantelstromen".

Als het oprollen van de coax invloed heeft op je SWR dan heb je hier zeker last van.

http://www.bcdxc.org/images/th6_choke_1.JPG

Bron: www.bcdxc.org

Als je een ferietstaaf neemt met 5-9 wikkelingen met rg58 want met rg213 gaat zo moeilijk bereik je het zelfde.http://www.arising.com.au/people/Holland/Ralph/CMBalun.htm
Met een ferietkern zoals deze http://www.qsl.net/iz7ath/web/02_brew/11_balun/fig/fig33.jpg
En scheeld weer wat coax

http://www.arising.com.au/people/Holland/Ralph/Cmfig2.jpg
Bron: www.arising.com.au/people/Holland/Ralph

Is deze niet bedoeld om van coax naar gebalanceerd te gaan? Een "Unbal" dus?

Kan Berry wel gebruiken om van coax naar een dipool te gaan van 2 X 2,74 m.

Ik heb vandaag voor het eerst spraak ontvangen op de FM, ook op de USB hoorde ik spraak maar was moeilijk te verstaan. Is zo'n unbal echt nodig? Ik krijg de SWR niet richting de 1... Of komt dat doordat mn antenne vrij dicht tegen de muur aanhangt?

Als er bewapening in zit kan dat van invloed zijn. Een UnBal is alleen nodig als een beetje oprollen van je coax invloed heeft op de swr.

Beter is om een UnBal te gebruiken om naar een (symmetrische) dipool te gaan van twee keer 2,74 meter.

toen ik de coax opgerold had werdt de SWR hoger... Maar de antennedraad ik op het moment ook wat te kort geknipt (maar met s>2,5m lukte het ook niet)

[Bericht gewijzigd door Berry op ]

Wat is je SWR op dit moment. 1:1 tot 1:1.5 maakt weinig verschil.

Op 6 september 2005 21:15:07 schreef Henry S.:
Wat is je SWR op dit moment. 1:1 tot 1:1.5 maakt weinig verschil.

1:3 staat een stukje hoger in de posts, moet beter kunnen.

ik heb voor de grap wel gevraagt of die chauffeurs me konden horen, of ze hoorden me niet, of ze wilden me niet horen, want er was geen reactie :P