Nee, maar ik kan het je wel goed uitleggen, mits je bekend met het complex rekenen.
in elektriciteit gebruiken we j ipv i.
Eigenlijk als je de oorsprong van de sinus kent zie je dat het eigenlijk een lijntje is die in een x-y assenstelsel staat rond te draaien en de momentele waarde op de y-as is dus de 'spanning' zeg maar.
De formule van euler (heel erg mooi) zegt:
ej*a = cos(a) + j*sin(a)
Ok als je naar het complex vlak kijkt zie je dat een complex getal z = x+j*y kan geschreven worden.
Maar ook
z = |z|*cos(a) + |z|*j*sin(a)= |z|*(cos(a) + j*sin(a))
Waarbij |z| gelijk is aan sqrt(x^2 + y^2) (pythagoras)
Weet wel dat een hoek tegen de wijzers van de klok, hier a positief is!
Als je nu die formule van euler ziet kan je zeggen dat je die ronddraaien vector (een fasor dus) kan schrijven als:
et+j*a = cos(t+a) + j*sin(t+a)
En omdat er een constant verband is tussen de stroom en de spanning (de fasehoek) kan je het voor t = 0 bekijken, dan zet je ze in principe stil.
Nu nog weten dat Zc = 1/j*2*pi*C en Zl = j*2*pi*L en je bent al heel erg ver.
Want nu kan je het gewoon optellen alsof het weerstanden zijn, beetje analoog aan vectorrekenen met de componenten.
Dus van iets zoals dit:
A*cos(2pi*f*t + a) maak je A*ej*a
Je moet alles wel opzetten naar de cosinus of sinus zodat je wel met het juiste deel rekent.
Als je dan je complex getal zet je het terug om naar die notatie en dan neem je het reeel of complex deel, afhankelijk van je uitgangspunt.
Imaginair of reel, je kiest maar want deze blijven toch behouden.
In de opgave heb ik gewoon maar een willekeurige spanning gekozen en dan nog de makkelijkste. Want het is toch het verband tussen stroom en spanning die belangrijk is niet waar de ene begint of niet ze volgen toch op elkaar...
Trouwens, de hoek bereken je met de bgtan(y/x) + een hoek hangt af van het kwadrant. Gewoon tekeningetje maken.
Het is een beetje als met vectoren rekenen. Maar dan ronddraaiende 
Natuurlijk als er 2 bronnen zijn met verschillende frequenties dan zit je in de knoop, dan is er geen vaste hoek phi meer tussen.
Dat was het in het kort, als je meer wil weten, vraag het gewoon. Nog eens wiskundevraag? Fourierreeksen, fouriertransformaties? Laplace? Voor al je wiskundevragen kan je bij Aedolon terecht
(Als het met elektronica blijft te maken hebben altans. Want cliffordalgebra enzo is een beetje buiten de bedoeling van dit forum.)
Ik wou dat ik het zo mooi kon uitleggen als Feynman.
[Bericht gewijzigd door
Evilest Aedolon
op 7 januari 2006 22:25:11