High-End buizen voorversterker

Henry S.

Moderator

Nou, doe mij ook maar een vermogen opwekkende 7812!

Er wordt energie omgezet.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hoe bereken je de energiewaarde dan?? En in wat wordt het omgezet??

Dank je

Hugo Welther

Moderator

Op 9 mei 2006 21:05:07 schreef Bjorn13:
Hoe bereken je de energiewaarde dan??

Lees dit eens http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/10

En in wat wordt het omgezet??

Dank je

In warmte, en als je hem heel erg overbelast zelfs in licht.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Henry S.

Moderator

Het helpt ook niet echt veel als je niet vertelt wat niet veel helpt...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Er loopt toch een stroom en spanning door dat wekt toch energie op en die energie moet weg niet?? En hoe bereken je dan hoeveel energie er weg moet??
Srr voor die vele vragen..

Dank je

Hugo Welther

Moderator

Er loopt inderdaad een stroom door de regelaar. De spanning die de regelaar moet wegwerken is het verschil tussen de ingangsspanning en uitgangsspanning.

Formule: (Vin-Vuit)*I = P
Vin de ingangsspanning
Vuit de uitgangsspanning
I de stroom door de regelaar

De P is het aantal Watt's wat in warmte wordt omgezet.

Uit de datasheet haal je het aantal Watt dat een component maximaal mag verstoken bij een maximale temparatuur van het inwendige, kort door de bocht, de junction temperatuur.
Deze gegevens vindt je meestal in de grafiek van de SOA (Safe Operating Area) in de datasheet.
Kom je boven de SOA is het RIP (Rest In Peace).

Met het artikel van Freddy hier op CO kan je dan berekenen hoeveel warmte je moet afvoeren om de junction onder de maximale temperatuur, en dus binnen de SOA te blijven, te houden.

Bedoel je dit?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Henry S.

Moderator

Op 9 mei 2006 22:06:26 schreef Bjorn13:
Er loopt toch een stroom en spanning door dat wekt toch energie op en die energie moet weg niet?? En hoe bereken je dan hoeveel energie er weg moet??
Srr voor die vele vragen..

Dank je

Er wordt geen energie opgewekt maar omgezet!

*Maar even vet gedrukt, misschien dat het dan doordringt

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ja ok ik versta het!

Bedankt jongens!

Henry,

Om verder te gaan op die R35 die verbindt de voedingsmassa met de signaalmassa maar waarvoor is dat goed is dat omdat alles aanéén en dezelfde massa zou hangen??

En hoe ontladen die condensators daarbij??

Thx

Henry S.

Moderator

Op 11 mei 2006 21:52:19 schreef MerreThePartyMaster:
Henry,

Om verder te gaan op die R35 die verbindt de voedingsmassa met de signaalmassa maar waarvoor is dat goed is dat omdat alles aanéén en dezelfde massa zou hangen??

Ja, en via 1 plaats, alleen daarom.

En hoe ontladen die condensators daarbij??

Thx

Begin je weer? :+
Wat heb heb met die condensators? Die hebben helemaal niks met die weerstand te maken?

Volgens mij val je in de herhaling...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hier geef ik nog eens de werking van mijn schema met de buis V1(zie vorige pagina)
Als jullie nog fouten zien geef gerust commentaar:)

C17 laat het AC signaal door en houdt DC signalen tegen????? en met de potentio regel je het volume. Als je die +6dB boost geeft sluit het contact en valt R17 weg??????? Als je de +6dB boost weer afzet dan schakelt hij weer open en vloeit de stroom weg via R13 en R17 naar de massa. Als je alles uitschakelt moet er een stroom weg stromen van de kathode naar de massa dat gebeurd via R13 en R17.
En R16 en R11.
C21 laat weer alleen een mooi AC signaal door en de weerstand R15 laat verliesstroom naar de massa lopen???????
R15 staat er voor als je het toestel uitschakelt om de Condensator C21 te ontladen.
C21 is een ontkoppelcondensator die alleen een mooi AC signaal doorlaat.
C18 is een koppelcondensator die alleen een wisselspanningsignaal doorgeeft aan een volgende versterkertrap zonder het gelijkspanningsniveau van dat signaal mee te nemen. En die is doorverbonden met het stuurrooster van de 2de buishelft.
R10 is een roosterlekweerstand die de lekken van het rooster afleidt langs de massa . Die R10 en R11 zijn er om als je het toestel uitschakelt C18 te ontladen en zo de stroom naar de massa te voeren.
R18 en R12 zijn anode weerstanden om de spanning op de anode te beperken.
C32 en C31 n R14 zijn er om de 300V af te vlakken want dat is nodig omdat de buis een mooi gelijk signaal moet hebben en geen storingen want het zorgt anders voor vervorming??????

Thx

Is alles goed wat ik heb opgeschreven???

Thx

Henry S.

Moderator

R17 valt niet weg maar wordt kort......

Als je alles uitschakelt moet er een stroom weg stromen van de kathode naar de massa dat gebeurd via R13 en R17.
En R16 en R11.

Kan niet, als alles uit is vloeit er geen stroom.
Het 1e jaar teveel gefeest en de basis niet mee gekregen?

C21 laat weer alleen een mooi AC signaal door en de weerstand R15 laat verliesstroom naar de massa lopen???????

Wat versta je onder verliesstroom? Waar gaat er stroom verloren?

R10 is een roosterlekweerstand die de lekken van het rooster afleidt langs de massa . Die R10 en R11 zijn er om als je het toestel uitschakelt C18 te ontladen en zo de stroom naar de massa te voeren.

Gaan we weer, waarom moet van jouw stroom weg lekken als iets uittstaat? Er valt niks weg te lekken!
Ben je die lessen met een schakelaar en lampjes vergeten?
Die weerstanden zijn er om een negatief roosterspanning te maken tov de kathode, meet maar na.

C32 en C31 n R14 zijn er om de 300V af te vlakken want dat is nodig omdat de buis een mooi gelijk signaal moet hebben en geen storingen want het zorgt anders voor vervorming??????

Brom en beetje vervorming maar hoofdzakelijk brom, net als bij elke andere voeding.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Wat doen die weerstanden R13 R17 R16 en R11 dan???

R15 = ontlaadt de condensator bij uitschakeling en bij andere keuze van ingang???? Het is geen verliesstroom maar de spanning die nog is opgeslagen in die condensator.

Thx

Henry S.

Moderator

Dit doorlezen:

En haal aub uit je kop dat een schakeling zich moet ontladen, dat slaat helemaal nergens op.
Volgens mij ben je de basis van een stroomkring helemaal kwijt.

Op 12 april 2006 18:58:01 schreef KT88:
Move naar "schoolvragen".

[afbeelding]

R18, R12 = anodeweerstand.
R13/17 en R16/11 = kathodeweerstand.
RV1A = volumeregelaar.
R10 = roosterlekweerstand.
R15 = uitgangsbelastingweerstand, legt uitgang "koud" zoals wij audiomannen dat noemen.
R14 maakt deel uit van het voedings pi-filter (afvlakking), evenals C31 en 32.
C18 = koppelcondensator (let op, is geen elco).
C21 = uitkoppelcondensator.

Buishelft 1 staat in GKS, buishelft 2 als kathodevolger.

Op het forum van ZBA staat een thread van Sander Sassen over enige verbeteringen aan dit schema, daar het in originele vorm niet optimaal is.

De digitale rommel mag een ander uitleggen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Nog vraagskes;)

Waarvoor dient C20 C08 en R09 in het voedingschema??

En waar de 220VAC wordt gelijkgericht komt het in een RC filter netwerk. Is dat idd een filter?? En hoe komt het dat de spanning zoveel stijgt??

Thx

KT88

Overleden

Op 26 mei 2006 01:31:27 schreef MerreThePartyMaster:
Nog vraagskes;)

Zo, uitgefeest? >:-)

Waarvoor dient C20 C08 en R09 in het voedingschema??

HF-ontkoppeling.
Google eens op "EMC".

En waar de 220VAC wordt gelijkgericht komt het in een RC filter netwerk. Is dat idd een filter?? En hoe komt het dat de spanning zoveel stijgt??

Is inderdaad een filter.
Welke stijgende spanning bedoel je?

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 26 mei 2006 01:31:27 schreef MerreThePartyMaster:
En hoe komt het dat de spanning zoveel stijgt??

Ik snap niet 100% wat je bedoelt, maar ik zal een gokje wagen: als je een sinusvormig singaal gelijkricht moet je de RMS waarde maal wortel(2) doen om de dc waarde te bekomen.

KT88

Ja ben uitgefeest;)

EMC heb ik maandag gezien in de les dat is elektro magnetische Compatibiliteit dat is elektronische apparatuur zich in haar elektromagnetische omgeving gedraagt niet?

Met de stijgende spanning bedoel ik na de bruggelijkrichter heb ik geen 220VDC maar 380VDC en het loopt nog op!!

Bertrix

Dat zal het zijn:)

THx

Henry S.

Moderator

Waar is je basiskennis gebleven?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

R36 op mijn controller section dient die voor de stroombeperking op de basis van de transistor BC547??
Want er komt een versterkte stroom op de collector van de transistor BC557.

Thx

Henry S.

Moderator

Stroom komt niet op... dat bedoel ik nou.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.